Har själv haft liknande bakgrund som din dotter. Skillnaden är att jag var föräldralös, bortkastad och använd.
Nu vet jag inte mycket om bakgrunden, men det som ger mig en varningsklocka är det du skriver om familjehemmet,
Dom är bra, är oroliga, engagerade.
Hon trivs tillräckligt bra där för att det ska fungera.
Det är återkommande vad mina släktingar sa och vad soc skrev om mitt familjehem. Att de var "bra", extra bra då fosterpappa var polis. Så man såg lite mer mellan fingrarna när jag klagade. Och jag slutade klaga. För ingen lyssnade och jag litade inte på någon längre, alla svek.
Jag vill inte kapa tråden, bara illustrera problemet som gett mig mer problem. Att jag hade problem som blev långt värre av den "bra familjen" på nivån "mitt liv är förstört".
Jag gissar att din dotter får någon form av hjälp, jag har aldrig fått någon hjälp förrän i år.
Trots allt jag hade varit med om innan, våld, sexuellt våld mm. hade jag aldrig skadat mig, tills jag kom till familjehemmet.
Du skriver rymningar. Från var? SiS? Andra famijehem?
Jag är gammal nu, det här är 30 år sedan. Jag sitter i klassrummet och skär mig, vill ha hjälp, vill att någon bryr sig, men läraren vänder bara bort ansiktet. Jag hoppas på kurator, på någon, men inget. Hoten från familjehemmet att le och var glad, annars åker jag tillbaka till SiS Lövsta. Försöker berätta för släktingar och soc, inget. Den enda som står upp för mig är min äldre syster som direkt får skit.
"Det har inte hänt, de är ju så trevliga, oroliga och engagerade...." och bra.
Jag drar när jag fyller 18. jag vill dra på dagen, men jag är 60 mil bort. Jag kände ingen när jag kom dit, jag ville inte dit, familjen var konstig. Jag fick inget eget rum ens, utan en korridor. Jag drar veckan efter att jag är 18 och livet fortsätter att vara skit, pga allt jag borde förberets för men inte hade och det blev kaos.
Vad har jag för lärdomar? Jag kan dela med mig.
- Tro på de vad barnen säger, inte på vad vuxna säger, det spelar NOLL roll vad vuxna säger eller tycker sig uppfatta. Oavsett vilka det är.
- Sex kan vara problematiskt, men löses inte av förbud, nekande, inlåsande, det skapar frustration, inget mer. Det är samma som när folk tror att man slutar självskada för att man inte skär sig "vad duktig du är, du mår så bra nu när du inte skär.", man mår inte bra för att man slutar karva i sig om det är ens grej, man finner andra vägar om man vill det. Lär sig. Adapterar sina metoder till miljön och kraven. Om de inte ser vet de inte.
- Självmord. Ska man prata om det eller ej? Om det är allt en person tänker på, verkligen tänker på, verkligen vill och står i begrepp att göra det, då spelar det ingen roll. Det är min erfarenhet, det invaggar inte till att personen ska göra det, den biten är redan avklarad, jag har två försök bakom mig, 2018+2019. Rep och vapen. Det som räddade mig båda gångerna var att jag var rädd att misslyckas, bli ett kolli. Somliga tycker att det är patetiskt. Men hur mäter man det? Jag hade det rätt bra just då, pengar, ägd bostad, problem som många ser som anledningar till att utan dessa tar man livet av sig. Det finns folk som är miljardärer som begår självmord. Det handlar om att må skit. Och var i spiralen man är. Redo att göra det eller har tanken nyligen formulerats och varför har den det? Det som höll mig vid liv när jag var yngre, var att det fanns ett slut, att det är över snart, och sen blir det bättre. Jag var optimistisk, och det bröts långsamt ned över tid. Jag räknade dagar tills jag skulle bli 18, i tron att då blev det bättre, mitt liv var oskrivet då. Det hade kunnat bli bra, jag visste inte men jag hade en förhoppning. Hade jag inte haft det, hade jag inte kunnat räkna "600 dagar tills jag fyller år och jag kan flytta". "300 dagar." "100 dagar" så hade jag gett upp.
Det kan vara så att din dotter inte ser ett slut. Du skriver inte hur gammal hon är, och jag tänker inte gissa. Jag vet inte vad hon rymt ifrån. LPT, LVU, LSU, LVM, Utredningshem något annat jag inte känner till?
Men att tala om positiva saker, saker hon vill göra, uppmuntra det, även om det bär emot, även om du inte förstår. Vill hon bli en "influencer" eller något annat jag inte förstår mig på, skulle jag stötta det. Se till att hon har drömmar och förhoppningar. Saker som inte fungerar är "det ordnar sig", "en dag så...", "vänta bara, du kommer att...", om man behöver veta något absolut, att det finns ett datum för något, julafton eller vad som helst, så behöver det vara en fixerad punkt att arbeta emot, inte ett luddigt begrepp, eller ord man bara säger. Som jag skrev som den första punkten, "Tro på vad barnen säger", möt aldrig något med "var det så farligt", "så farligt var det väl inte", "så farligt är det väl inte". Jag säger inte att du gjort det, det är bara ytterligare en erfarenhet. Att vara inlåst efter att ha blivit våldtagen av vuxna och misshandlad och få höra "Så farligt är det inte, du överdriver" och att deras högsta önskan är att man inte ska använda tobak, gör inte saken bättre. Det känns som ett hån och man förlorar respekten, även om det man säger är välmenat så faller det inte väl ut.
- Sista punkten. Lita ALDRIG på soc. Jag tänker inte debattera detta, utan säger bara att gör inte det. De har enorm makt. De bryr sig inte, man kan ha tur och någon bryr sig, men det är ett jobb, det är inte deras liv även om de bryr sig så stämplar de ut. Har man otur skapar de värre problem än vad som finns, ibland initierar de hela processen från början till slut.
Jag ser att jag projicerar en massa från mitt liv, jag försöker bara komma med råd, känn inte att det är en anklagelse, det är säkert en hel del kaos i textmassan ovan om så ber jag om ursäkt för det.
Jag önskar att allt går väl, att din flicka blir en glad flicka och att hon får ett fantastiskt liv. <3