• Sullan

Varför denna amningshysteri?!

Varför denna amningshysteri?Visst jag vet att det är jätte bra o amma o det är det som anses vara bäst för barnet.Men om det inte funkar då?Eller om man inte vill amma?Är man än sämre mamma för det?Jag ammade min son de första fyra veckorna,han är nu drygt två månader.Men vi fick det inte att funka alls.Han skrek,jag grinade,bröstvårtorna bokstavligt talat sprutade blod och han visste inte alls hur han skulle suga.Jag ringde amningshjälpen flera ggr och pratade med dem på BVC men vi fick det ej att funka ändå.Då tog jag beslutet att sluta amma.Och vips så blev det en mycket gladare bebis och en mycket gladare mamma!Min son väcer så det kanackar o är super nöjd med att få ersättning!Men varför har jag så dålit samvete då?Jo på grund av denna amningshysteri.Konstiga blickar när man tar fram flaskan o inte bröstet...Jag har varit ärlig på BVC o sagt att han får ersättning.De har stöttat mig o varit jätte gulliga men jag har hört flera som ljuger på BVC o säger att de ammar fast de ej gör det pga de reaktioner de får.Tycker det är helt sjukt!Vad tycker ni?

• Svar på tråden Varför denna amningshysteri?!
  • Pia och Elna
    Sullan skrev 2011-01-16 11:16:01 följande:
    Det var väl inte riktigt så du skrev...du skrev att de som inte vill amma bör ej skaffa barn.Du får det att låta så hemskt.Jag är som sagt för amning till 100% men jag förstår dem som ej vill amma.Du skriver att man inte ser till sina barns bästa om man ej ammar.Men barn som ej blir ammade mår lika bra som de som får ersättning.Eller hur?Hur kan du då säga att man inte sätter sitt barn först.Mår man dåligt av att amma så mår bebisen dåligt o då tycker jag man sätter sitt barns bästa först genom att ge flaskan.
    Nej så skrev jag inte jag skrev att man nog kan hoppa över att skaffa barn om man inte vill deras bästa. Du tillskriver mig också att jag säger att man inte vill sitt barns bästa om man inte ammar. Inte heller detta påstår jag jag påstår att man inte vill sitt barns bästa om man "inte vill".

Mår barn som får ersättning lika bra som ammade? Ja om du på fullt allvar tror det och ger ersättning så gör du ju det du tror är bäst. Men jag tror inte det och den informationen jag har tolkat och tagit del av säger att det bästa för barnet är att ammas. Men jag kan ha missat forskning som påvisar att ersättning är bäst och tar alltid gärna del av ny information och nya rön.

Mår man dåligt av att amma så handlar det ju inte heller om ren vilja då finns ju ett hinder i amningen och man har inte bara av självisk anledning valt bort den. Man har gett det ett försök men förmodligen bedömt att det är för tufft för mig att jag inte klarar det och det bästa då för mitt barn är att få den visserligen sämre ersättningen men jag klara inte detta. Då har man ju satt sitt barn först.

Jag har hela tiden bara pratar om att INTE VILJA och det är inte samma som att inte klara.
  • Bonanza
    Pia och Elna skrev 2011-01-16 11:43:44 följande:
    Nej så skrev jag inte jag skrev att man nog kan hoppa över att skaffa barn om man inte vill deras bästa. Du tillskriver mig också att jag säger att man inte vill sitt barns bästa om man inte ammar. Inte heller detta påstår jag jag påstår att man inte vill sitt barns bästa om man "inte vill".

Mår barn som får ersättning lika bra som ammade? Ja om du på fullt allvar tror det och ger ersättning så gör du ju det du tror är bäst. Men jag tror inte det och den informationen jag har tolkat och tagit del av säger att det bästa för barnet är att ammas. Men jag kan ha missat forskning som påvisar att ersättning är bäst och tar alltid gärna del av ny information och nya rön.

Mår man dåligt av att amma så handlar det ju inte heller om ren vilja då finns ju ett hinder i amningen och man har inte bara av självisk anledning valt bort den. Man har gett det ett försök men förmodligen bedömt att det är för tufft för mig att jag inte klarar det och det bästa då för mitt barn är att få den visserligen sämre ersättningen men jag klara inte detta. Då har man ju satt sitt barn först.

Jag har hela tiden bara pratar om att INTE VILJA och det är inte samma som att inte klara.
    Jag kommer inte amma mitt barn. Vill jag inte mitt barns bästa? Jo visst, men varför ska vi reducera barnets bästa till den föda de äter det första halvåret? Är inte det lite väl absurt?

Jag vill mitt barns bästa, därför ser jag till att ha en högskoleutbildning (så att mina barn kan få bättre betyg och bättre karriär i livet), jag bor på landet (med mindre avgaser), jag har husdjur (mindre risk för astma och allergier), jag har syskon till dem, jag har delat föräldraledigheten (mindre risk för skilsmässa), jag lagar maten från grunden, de går korta dagar på förskolan osv osv osv.

Jag kan slå vad om att jag kan välja ut en sak som du gör fel i mina ögon och ifrågasätta varför du "inte vill dina barns bästa".  
  • sahara sahara

Men det är ju inte så enkelt. Visst är bröstmjölk generellt sett lite bättre än ersättning, men det betyder inte att amning är bättre än ersättning på flaska i varenda enskilt fall. Det finns andra faktorer som spelar in som gör att det är till barnets bästa att inte bli ammad.

Jag har faktiskt inte mött några problem alls. Inga kommentarer, inga höjda blickar, vad jag har sett, förutom här på FL. Här verkar dock amningshysterin frodas.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Cinderella87

Känner igen mig i det ni skriver. På BB var dom helt hysteriska över att jag inte fick det att fungera med amningen. Jag hyrde med en pump hem och pumpade i 2 veckor. Det var den värsta perioden som jag haft, alla blickar man fick av vänner och främmande människor. Vi planerar nu för barn nr 2 och jag är tveksam att ens ge amningen en chans. Har inte alls någon bra erfarenhet av det. Då jag beslutade mig för att sluta pumpa var det som en stor klump i magen släppte, då kunde jag börja njuta att vara nybliven mamma.

• Bumblebina
    Jisa skrev 2011-01-16 10:50:54 följande:
    Då ska du se blickarna man ibland får när man ammar. Tycker inte alls det råder amningshysteri, snarare tvärtom. En dam bad mig stanna hemma tills jag slutat amma trots att jag hade en sjal över min son
    Det är min erfarenhet också... Ingen sa ett ord när jag inte kunde amma mina två första, ja svärmor då men henne räknar jag inte... :-P Men de tre senaste har jag kunnat amma och där har det varit kommentarer! Amma är väl helt ok så länge du gör det hemma, helst instängd i ETT rum. På öppna förskolan har det varit jag och invandrarkvinnorna som ammat och är så fortfarande. Många av mina "svenska" bekanta har valt att inte amma alls, alltså inte ens ge det ett försök. Det är deras val och jag har inte kritiserat deras val öht. Varför ska då JAG bli ifrågasatt och kritiserad för att jag väljer ATT amma?! Förstår inte den inställningen som verkar vara mer regel än undantag.

Förstår heller inte varför det är ok att ge på flaska offentligt men inte att amma? Det är ju som att säga att det är ok att äta GB-glass ute på stan men inte sia-glass! Samma syfte, bara olika förpackning och tillverkare...

Gör ditt val och stå för det. Strunta i vad andra tycker men kritisera heller inte andra för deras val. Det tycker jag iaf är en bra grundregel. Alla har ett bakomliggande skäl till varför de gör som de gör.
  • Hallonmumsan

absolut väljer man själv. men jag tror att vilket läger man än befinner sig i får man kommentarer och blickar.
    om man inte slutar amma vi 6 månader då :P
    jag har ammat mina ganska länge och är glad att det funkat så bra för oss och har märkt fördelarna med ammning. synd att alla inte får uppleva det bara.
    jag hade problem med första barnet pga stress och att jag hade en jobbig period (inte med barnet) så minskade mjölken. jag köpte då ersättning i desperation och pumpade för att försöka få igång det igen, men pratade med bvc på vägningen strax därpå och pratade då med en underbar barnmoska som pushade mig och tyckte jag skulle testa att amma en liten stund så jag inte blev stressad och skulle inte sitta i timmar för då skulle stressen över amningen bara öka. sen skulle jag ge resten ersättning och amning nattetid. jag testade detta och allt kom igång igen.
    jag minns hur ledsen och skamsen jag var och tillochmed bad om ursekt till kin sambo för att jag tyckte jag var så dålig som inte fick det att funka, det var en sån lättnad att få igång det igen.
    jag tror att ni som vill amma men som stöter på problem ska försöka stressa ner och börja om helt enkelt som jag gjorde. funkar det inte ändå så gör det inte och då får det vara så.

sen att amma länge är inte heller så lätt men man får helt enkelt strunta i vad andra säger och vara stolt istället.

nä jag tror inte heller det finns amningshysteri ibland dom flesta utan tror det finns två sidor.

MEN jag tycker man ska ge amningen en chans och inte tvärt bestämma sig innan ens barnet fötts att man inte vill amma. det är det minsta man kan göra för sin bebis

• Hallonmumsan
    Cinderella87 skrev 2011-01-16 11:53:20 följande:
    Känner igen mig i det ni skriver. På BB var dom helt hysteriska över att jag inte fick det att fungera med amningen. Jag hyrde med en pump hem och pumpade i 2 veckor. Det var den värsta perioden som jag haft, alla blickar man fick av vänner och främmande människor. Vi planerar nu för barn nr 2 och jag är tveksam att ens ge amningen en chans. Har inte alls någon bra erfarenhet av det. Då jag beslutade mig för att sluta pumpa var det som en stor klump i magen släppte, då kunde jag börja njuta att vara nybliven mamma.
    jag tror man ska strunta i pumpar i det avsendet. det ger mer stress är min erfarenhet. men jag tycker nog du ska testa men göra det med ett öppet sinne, alltså tänka som så att funkar det så är det toppen men funkar det inte så är det inte hela världen heller.
    det funkade helt olika med mina barn och andra funkade jättebra från start. vill du amma så testa men gör klart för folk i din omgivning på bb osv att du bara ska ge det en chans men blir det för jobbigt så struntar du i det.
  • Helene70
    Bonanza skrev 2011-01-16 11:46:23 följande:
    Jag kommer inte amma mitt barn. Vill jag inte mitt barns bästa? Jo visst, men varför ska vi reducera barnets bästa till den föda de äter det första halvåret? Är inte det lite väl absurt?

Jag vill mitt barns bästa, därför ser jag till att ha en högskoleutbildning (så att mina barn kan få bättre betyg och bättre karriär i livet), jag bor på landet (med mindre avgaser), jag har husdjur (mindre risk för astma och allergier), jag har syskon till dem, jag har delat föräldraledigheten (mindre risk för skilsmässa), jag lagar maten från grunden, de går korta dagar på förskolan osv osv osv.

Jag kan slå vad om att jag kan välja ut en sak som du gör fel i mina ögon och ifrågasätta varför du "inte vill dina barns bästa".  
    Mycket bra skrivet!

Exakt så tänker jag ocksåGlad

Jag vill att mitt barn skall ha dom bästa förutsättningarna för att lyckas i livet och just därför såg jag till att skaffa mig en bra man(=bra pappa), en gedigen högskoleutbildning, bra ekonomi, ett hus på landet, vi delar på föräldraledigheten o.s.v.....

Visst, mitt barn har fått bröstmjölk dom första månaderna i livet men jag hade lika gärna kunnat ge ersättning heltid. Resultatet hade blivit detsamma eftersom vi ändå har sett till att de viktigaste delarna är på plats.
  • Hallonmumsan

sen verkar det mest som att dom flesta tycker synd om dom mammor som inte kan amma, inte klandrar dem. men ammar man längre en sex månader så är man äklig, konstig, onormal osv och man får ofta kommentarer som folk annars aldrig skulle hävt ur sig.

• Alcarinque

Jag har varit medlem här i snart 6 år och diskussionerna om detta kommer och går med jämna mellanrum. Och just FL-världen är något mer manisk än vad det är irl. Jag har ofta ställt frågan varför en del blir så otroligt provocerade av mammor som inte ammar, men jag har ännu inte fått något bra svar på det. 

Jag tycker att det är kanon att det finns människor som brinner för detta (precis som i många andra ämnen) men när man nära på tar en icke ammande mamma som en personlig förolämpning blir det fel. Då har det gått för långt tycker jag. En del verkar lägga hela sin existens i mammarollen och då blir amningen ofta kärnan i det hela. 

Det hade varit kanon om alla de kunniga och duktiga personerna lade kraft och energi på att hjälpa dem som verkligen vill bli hjälpta. Då kunde de kanske göra stor nytta  

Min egen relation till amning är okomplicerad på många sätt, framför allt idag. Jag gör inte skillnad på amning eller flaskmatning och lägger inga värderingar i det. Första barnet ville jag inte amma men provade ändå eftersom så många talade om för mig, mellan raderna givetvis, hur kass jag var. Efter en vecka gav jag upp. Nummer två har jag valt att inte amma alls och folk har inte längre lika många åsikter om det. Kanske för att det är tacksammare att trycka ner en oerfaren och osäker förstagångsmamma än någon som skakar av sig plumpna kommentarer och kan ge svar på tal. 

Folk älskar att tycka och tänka. Om allt. Det viktigaste är att man själv tar ställning till sina egna åsikter och känslor och handlar efter dem.  Samt vågar stå för dem.

• Alcarinque
    Alcarinque skrev 2011-01-16 12:22:56 följande:
    Jag har varit medlem här i snart 6 år och diskussionerna om detta kommer och går med jämna mellanrum. Och just FL-världen är något mer manisk än vad det är irl. Jag har ofta ställt frågan varför en del blir så otroligt provocerade av mammor som inte ammar, men jag har ännu inte fått något bra svar på det. 

Jag tycker att det är kanon att det finns människor som brinner för detta (precis som i många andra ämnen) men när man nära på tar en icke ammande mamma som en personlig förolämpning blir det fel. Då har det gått för långt tycker jag. En del verkar lägga hela sin existens i mammarollen och då blir amningen ofta kärnan i det hela. 

Det hade varit kanon om alla de kunniga och duktiga personerna lade kraft och energi på att hjälpa dem som verkligen vill bli hjälpta. Då kunde de kanske göra stor nytta  

Min egen relation till amning är okomplicerad på många sätt, framför allt idag. Jag gör inte skillnad på amning eller flaskmatning och lägger inga värderingar i det. Första barnet ville jag inte amma men provade ändå eftersom så många talade om för mig, mellan raderna givetvis, hur kass jag var. Efter en vecka gav jag upp. Nummer två har jag valt att inte amma alls och folk har inte längre lika många åsikter om det. Kanske för att det är tacksammare att trycka ner en oerfaren och osäker förstagångsmamma än någon som skakar av sig plumpna kommentarer och kan ge svar på tal. 

Folk älskar att tycka och tänka. Om allt. Det viktigaste är att man själv tar ställning till sina egna åsikter och känslor och handlar efter dem.  Samt vågar stå för dem.
    Dessutom får de som ammar längre än normen också en oändligt massa skit för det. Lika tragiskt det. 
  • Bonanza
    Helene70 skrev 2011-01-16 12:14:49 följande:
    Mycket bra skrivet!

Exakt så tänker jag ocksåGlad

Jag vill att mitt barn skall ha dom bästa förutsättningarna för att lyckas i livet och just därför såg jag till att skaffa mig en bra man(=bra pappa), en gedigen högskoleutbildning, bra ekonomi, ett hus på landet, vi delar på föräldraledigheten o.s.v.....

Visst, mitt barn har fått bröstmjölk dom första månaderna i livet men jag hade lika gärna kunnat ge ersättning heltid. Resultatet hade blivit detsamma eftersom vi ändå har sett till att de viktigaste delarna är på plats.
    Fast alltså. Jag menade ju också att det inte finns något som är "det bästa för barnet", inte ens de saker jag räknat upp. Forskningsresultat visar på fördelar för en stor population, men det går inte att säga att det är bäst för det enskilda barnet.

Och jag har ju inte gjort mina val för mina barns skull (eller jo, vissa av dem), utan för min egen och hela vår familjs skull. Det är inte så sunt att leva för sina barn, men det tror jag inte att du tycker heller.

Men vad jag ville säga med det här var väl att det inte finns något "det bästa för barnet". Det finns massor av saker som är bra och massor av saker som är dåligt, men till syvende och sist så spelar barnets föda det första halvåret ingen roll.
  • Helene70
    Pia och Elna skrev 2011-01-16 10:48:40 följande:
    Funkar det inte så funkar det inte man kan inte göra mer än att prova så mycket man själv klarar. Dock är det många som ger upp och är själva bekväma för förr hade barnen dött om mamman inte ville ge amningen ett regält försök.

Att inte vilja amma när man vet att det är bäst förstår jag inte och då tycker jag nog att man kan hoppa övar att skaffa barn om man inte vill deras bästa.
    Sorry men jag förstår inte riktigt ditt inlägg. Antingen så är du inte helt ärlig eller så vet du inte bättre. Jag hoppas innerligt för ditt barns skull att du bara vill provocera och därmed inte är ärlig.

Det vore skrämmande om du tror att du har uppfyllt dina plikter som förälder genom att endast ge bröstmjölk de första månaderna. Ett barn behöver mycket mer än så!  

I dagens samhälle kan en kvinna välja om hon VILL amma, om hon vill jobba om hon vill skaffa barn eller om hon inte skall föda barnet. En kvinna kan även välja om hon VILL gifta sig och om hon vill ha sex. I vissa U-länder och även förr i tiden och så kunde en kvinna inte göra dessa val. Varför skulle det vara något att eftersträva?  

Om du nu vill ditt barns bästa så tycker jag att du skall jobba med dina fördomar, skaffa dig en gedigen högskoleutbildning(barnets förutsättningar att lyckas med studier ökar), lära ditt barn att alla är olika men alla är lika bra, dela på föräldraledheten för barnets skull o.s.v.

Som förälder har du ett ansvar att jobba med dig själv och öka din förståelse mot andra människor. Ditt barns självkänsla kommer att påverkas av hur du bemöter henne/honom i framtiden oavsett vilka val h*n gör.

Jag skulle inte vilja ha dig som mamma om jag riskerade att höra nedlåtande kommentarer så fort jag gjorde något som inte föll dig i smaken! 

Och NEJ, ersättning är inget gift utan ett fullgott och nyttigt alternativ till bröstmjölk! Däremot så är din inställning förgiftande mot omgivningen.
  • Helene70
    Bonanza skrev 2011-01-16 12:25:26 följande:
    Fast alltså. Jag menade ju också att det inte finns något som är "det bästa för barnet", inte ens de saker jag räknat upp. Forskningsresultat visar på fördelar för en stor population, men det går inte att säga att det är bäst för det enskilda barnet.

Och jag har ju inte gjort mina val för mina barns skull (eller jo, vissa av dem), utan för min egen och hela vår familjs skull. Det är inte så sunt att leva för sina barn, men det tror jag inte att du tycker heller.

Men vad jag ville säga med det här var väl att det inte finns något "det bästa för barnet". Det finns massor av saker som är bra och massor av saker som är dåligt, men till syvende och sist så spelar barnets föda det första halvåret ingen roll.
    Jag tror att alla engagerade mammor och pappor försöker göra bra val efter de förutsättningar de har. Alla kan inte amma och alla kan inte bo på landet men det betyder inte per automatik att dessa barn kommer att få det sämre. Det spelar ingen roll hur mycket forskning som kommer att bedrivas i ämnet eftersom skillnaderna kommer att kvarstå. Och tur är väl det! Alla är inte stöpta i samma form och det är inte heller något att eftersträva.

Sedan är det ju ett sundhetstecken om man ser till att hela familjen mår bra och frodas. En självuppoffrande inställning är i det långa loppet förödande och inget heller som främjar familjedynamiken. 

Jag anser att min och min mans välmående är minst lika viktig som sonens! Vi är en familj och just därför förtjänar alla att må bra. Sedan om vi dricker bröstmjölk eller juice till frukost betyder inte ett dyft.

Jag har gjort många bra val för att mitt barn skall få "det bästa" men samtidigt är jag övertygad om att dessa val inte per automatik skulle vara "de bästa" för andra familjer. För mig ingår inte ens bröstmjölk som ett alternativ till "det bästa"! 
  • Modgun
    Pia och Elna skrev 2011-01-16 11:43:44 följande:

Min mors kusin drabbades av bröstcancer i två omgångar omgångar, som senare slutade i att hon fick ta bort ena bröstet. När hon "friskförklarades" Så blev hon gravid. Hon valde att ifrån dag ett ge ersättnig. Hon hade kunnat amma från ett bröst men valde att avstå. Skulle hon inte ha skaffat barn då eller?
    Du får gärna förklara hur du menar.
Svar på tråden Varför denna amningshysteri?!