• Anonym

Hur länge kan man ha kvar symptomen efter DVT och lungemboli?........:(

Jag hade för 5 månader sedan en djupventrombos som vandrade upp till lungan och orsakade lungemboli.
    Hade problem ett tag efteråt, men symptomen avtog så sakteliga.
    Nu det senaste har mina symptom återkommit , i benet har det bara varit ett par enstaka dagar. Men i lungan känns det så gott som hela tiden. Det känns som ett tryck, eller som om jag har håll på den sidan just där proppen satt.

Jag har ju ätit waran (blodförtunnande) sen dess , mina värden har dock varit väldigt svajjiga.

Nån som vet hur länge man kan ha kvar dessa symptom, borde det inte läka och gå över?

• Svar på tråden Hur länge kan man ha kvar symptomen efter DVT och lungemboli?........:(
  • Anonym (ssk)

Känns ju inte bra att det blivit VÄRRE. Det borde det väl inte bli? Nog att det kan ta tid att återhämta sig men det ska ju åtminstone gå åt rätt håll...

• mamma till tre busungar

Hur menar du med svajiga värden? Hur svajiga? Vem sköter medicineringen?

Apropå återhämtning så är det tyvärr så att en del får bestående men Använder du kompressionsstrumpa?

• Anonym

Ja det är det jag reagerat på, att det blivit värre igen:( känns ju inte så normalt precis...

Jag har legat på 2,8 som högst. de sista ggrna så har jag haft 1,9   1,7   och 1,8 . Har flera ggr hoppat mellan runt 2,3-1,7. Var nere på 1,4 som lägst. Då fick jag köra en hel vecka extra med sprutor också för att få upp värdet snabbt.
    Jag har lämnat prov nästan varje vecka nu i 5 månader och har fått ändra min dos från 0.5 tablett per dag till 3/dag som jag tar just nu....

Jag har haft strumpan de första månaderna varje dag. Men det sista har jag varit utan en del. Och det har gått bra, men så en dag hade jag sjukt ont...kunde inte sova , fick ta panodil och ta på stödstrumpan innan jag la mig och var tvungen att sova med den på för att trycket skulle släppa. Den kvällen gjorde det lika ont som när jag hade proppen i benet....

Är det vanligt med såna bestående men som jag beskrev i lungan också?

• Anonym

glömde: jag lämnar prov på VC, dom skickas sen till PK mottagningen i närliggande stad

Anonym skrev 2011-01-16 21:01:43 följande:
    glömde: jag lämnar prov på VC, dom skickas sen till PK mottagningen i närliggande stad
    Hur länge har man planerat att du ska medicinera? Är koagulationsutredning planerad?
    Anonym skrev 2011-01-16 21:00:33 följande:
    Ja det är det jag reagerat på, att det blivit värre igen:( känns ju inte så normalt precis...

Jag har legat på 2,8 som högst. de sista ggrna så har jag haft 1,9   1,7   och 1,8 . Har flera ggr hoppat mellan runt 2,3-1,7. Var nere på 1,4 som lägst. Då fick jag köra en hel vecka extra med sprutor också för att få upp värdet snabbt.
    Jag har lämnat prov nästan varje vecka nu i 5 månader och har fått ändra min dos från 0.5 tablett per dag till 3/dag som jag tar just nu....

Jag har haft strumpan de första månaderna varje dag. Men det sista har jag varit utan en del. Och det har gått bra, men så en dag hade jag sjukt ont...kunde inte sova , fick ta panodil och ta på stödstrumpan innan jag la mig och var tvungen att sova med den på för att trycket skulle släppa. Den kvällen gjorde det lika ont som när jag hade proppen i benet....

Är det vanligt med såna bestående men som jag beskrev i lungan också?
    Stödstrumpan ska du nog använda...jag vet, skittrist!

Alltså, nedsatt lungkapacitet kan du ju ha, men tycker inte du borde ha ont?

• Anonym
    mamma till tre busungar skrev 2011-01-16 21:05:55 följande:
    Hur länge har man planerat att du ska medicinera? Är koagulationsutredning planerad?
    6 månader först är det sagt...och den tiden är ju snart slut....

Jag lämnade en massa rör med blod som skulle till GBG för utredning  den dagen jag kom in till sjukhuset. De svaren hade läkaren fått in i november. Han lovade mig att ringa med resultaten veckan därpå, men hörde aldrig av sig....

Sen sa han att dom ska ta bort waranet för att sen efter nån veckas tid göra en till utredning...
    Men jag tror inte ett skvatt på vad dom säger föränn jag ser det med egna ögon.....litar inte särskilt mkt på läkarna tyvärr:(
    Jag vet inte hur det kommer gå till, känner mig jätteorolig för att gå av behandlingen, tänk om det skulle hända igen....:(
  • Anonym
    mamma till tre busungar skrev 2011-01-16 21:07:01 följande:
    Stödstrumpan ska du nog använda...jag vet, skittrist!

Alltså, nedsatt lungkapacitet kan du ju ha, men tycker inte du borde ha ont?

Nej, så har jag fattat det...att man kan bli andfådd lättare osv...
    Men det känns verkligen som ett tryck i siadn, eller som håll....bästa sättet att beskriva hur det känns
    Anonym skrev 2011-01-16 21:10:11 följande:
    6 månader först är det sagt...och den tiden är ju snart slut....

Jag lämnade en massa rör med blod som skulle till GBG för utredning  den dagen jag kom in till sjukhuset. De svaren hade läkaren fått in i november. Han lovade mig att ringa med resultaten veckan därpå, men hörde aldrig av sig....

Sen sa han att dom ska ta bort waranet för att sen efter nån veckas tid göra en till utredning...
    Men jag tror inte ett skvatt på vad dom säger föränn jag ser det med egna ögon.....litar inte särskilt mkt på läkarna tyvärr:(
    Jag vet inte hur det kommer gå till, känner mig jätteorolig för att gå av behandlingen, tänk om det skulle hända igen....:(
    Fast koagulationsutredning brukar ju inte göras akut...så det första var nog ingen regelrätt utredning.

Man brukar göra så att Waranet är kvar, man tar de prover som kan tas trots Waranmedicinering. Får man inget napp där sätter man ut Waran och tar resterande prover. Vem är ansvarig för utredning? Hur gammal är du?
  • Anonym
    mamma till tre busungar skrev 2011-01-16 21:13:52 följande:
    Fast koagulationsutredning brukar ju inte göras akut...så det första var nog ingen regelrätt utredning.

Man brukar göra så att Waranet är kvar, man tar de prover som kan tas trots Waranmedicinering. Får man inget napp där sätter man ut Waran och tar resterande prover. Vem är ansvarig för utredning? Hur gammal är du?
    Ok, va konstigt för så har dom inte alls förklarat det för mig.....??
    Jag är 27 år. Dom tror att jag fick proppen pga att jag just börjat äta ppiller. Men det är ju inte säkert.
    dom tog typ 10 stora rör med blod och sa att dom skulle skickas till GBG för undersökning för att se om det är nåt genetiskt fel eller varför jag fick proppen....
    Men den läkaren som ansvarade för mig sista dagen när jag skulle hem visste inte ens om att dom gjort en sån utredning. För när jag va på återbesök(som jag fick ringa själv och be o få efter ca 3 mån) så lät han väldigt förvånad över detta....Han sa att jag sjkulle få sluta med waran efter 6 mån coh sen typ 2 veckor efter det skulle det göras en ny utredning.
    Svaret på den första har jag inte fått ännu. Han gav mig sitt ord att han skulle ringa mig på måndagen med svaret( var inne en fredag eftermiddag) för svaret hade inte kommit in i datasystemet än, men det hade anlänt till sjukhuset, så mkt visste han.
    Han ringde såklart aldrig och jag har inte orkat ringa tillbaka, känns så trist att dom inte kan visa en lite respekt och förstå att detta är en allvarlig grej som påverkat mitt liv i hög grad det senaste halvåret.........
    läkaren jobbar på medecinavdelningen
  • Carmencita Nilsson

Hej

Efter propp i benet splittrades den upp och gick genom hjärtats högra förmak till lungan.

Jag har lungemboli nu sedan ett par dagar och ligger å sjukhus, Medicinavdelning.

Har också KOL och emfysem i lungor vilket inneburit att hjärtat fått arbeta för mycket och blivit ansträngt. Kärlkramp tillföll.

Din förklaring får mig att tro att även du har fått kärlkramp.

Inte ovanligt att hjärtat överansträngs vid lungemboli har jag läst. Hjärtflimmer i hjärtats högra kammare kan även uppstå.

Tycker du skall försöka att ta ett seriöst "snack" med din läkare och be om undersökning. Kanske behöver du medicin mot kärlkramp etc.

Lycka till

/Carmencita

• Carmencita Nilsson

Såvitt jag har förstått kan symptom hålla på i 6 månader. Men behandlingen kan också uppgå till både 12 och 24 månader.

Troligen har det att göra med hur lätt eller svårbehandlad individen är.

Stå på dig! Ytterst är ansvaret ditt. Kan bara önska, Lycka till!

• Stella94

Hej! Gammal tråd kanske.. 
    Men hur känner du nu? 

Jag fick en massiv propp i benet och lungemboli efter kejsarsnitt. 
    Tar inohepp varje dag.

Detta är 1 år sen. Ska på ultraljud av ben slutet av augusti och se så proppen löst sig i benet. Den verkar inte vilja försvinna så fort.

Men jag har känningar både i benet och lungorna än. 
    Benet kan det komma som en strålande smärta. Precis där proppen  sitter, även känna mig svag vissa dagar. Sen försvinner smärtan över natten för det mesta. 

Och med lungorna likaså. Ibland får jag som håll eller bara öm runt omkring revbenen.  

Har ringt min läkare flertal gånger. Men chansen för nya proppar är väldigt små när man äter blodförtunnande. Och man kan även känna så för ångesten säger dom. Man är ju sååå rädd att då det igen. 

Så hoppas verkligen att det ska slutat kännas så. Speciellt om man ska sluta med blodförtunnande.

Svar på tråden Hur länge kan man ha kvar symptomen efter DVT och lungemboli?........:(