• sininen

Behöver lite tips med solist till dopet. :)

Våran busunge ska döpas den 13:e februari och det är ganska kort varsel... Jag har kontakta alla dom som är aktuella på dopguiden men den enda som verkar vara game har en röst som tyvärr inte passar just låten vi har valt. 

Så jag tänkte höra om det finns någon här som kan rekommendera någon som har vacker sångröst och kan sjunga en mer modern låt. 

• Svar på tråden Behöver lite tips med solist till dopet. :)
  • sininen

Det är min äldsta dotter på bilden.

Men herregud vad dyrt det är. Kyrkan tillåter inte att man spelar upp från skiva men det löööser sig. Annars spelar vi upp låten här hemma istället.  

• a mor

Vad är det för kyrka som inte tillåter det? Det håller ju på att vara mer regel än undantag att spela sånger på cd nu. Många gör en blandning med cd och äkta sång, och det gäller så väl dop som begravning. Bara cd samt psalmerna av kantorn är också väldigt vanligt.

• sininen
    a mor skrev 2011-01-19 22:44:30 följande:
    Vad är det för kyrka som inte tillåter det? Det håller ju på att vara mer regel än undantag att spela sånger på cd nu. Många gör en blandning med cd och äkta sång, och det gäller så väl dop som begravning. Bara cd samt psalmerna av kantorn är också väldigt vanligt.
    Dom är väldigt gammeldagsa på den församlingen. Vi hade våran äldsta dotters begravning där och prästen vi hade fick bråka för att få lov att spela en låt från en skiva. :/ 
  • a mor
    sininen skrev 2011-01-19 23:35:29 följande:
    Dom är väldigt gammeldagsa på den församlingen. Vi hade våran äldsta dotters begravning där och prästen vi hade fick bråka för att få lov att spela en låt från en skiva. :/ 
    Tråkigt. Även kyrkorna bör inse att vi lever på tvåtusentalet. I o för sig håller många på att vakna till lite, men det tar tid, och att vara så i stadig som eran kyrka blir ju  bara dumt.
  • sininen
    a mor skrev 2011-01-20 06:08:24 följande:
    Tråkigt. Även kyrkorna bör inse att vi lever på tvåtusentalet. I o för sig håller många på att vakna till lite, men det tar tid, och att vara så i stadig som eran kyrka blir ju  bara dumt.
    Jamenvisst! Jag ska se vad prästen säger när vi ska ha dopsamtalet. Hur är det med dom, när brukar man ha dom? Prästen har inte hört av sig än för att boka ett sånt.
  • älskarlivet81
    sininen skrev 2011-01-19 10:20:47 följande:
    Jag måste bara fråga, är det vanligt att man får betala mellan 500kr-1500kr för en solist? Det plus resor... jag tycker att det är hiskeligt dyrt för det är bara för en låt...
    Ja, det är inget konstigt.. Det är ju inte bara att vara där och resa dit som tar tid. Man ska öva in låten, öva med kantorn etc etc.. Så det är ganska många timmar man lägger ner på det!
  • a mor
    sininen skrev 2011-01-20 10:30:34 följande:
    Jamenvisst! Jag ska se vad prästen säger när vi ska ha dopsamtalet. Hur är det med dom, när brukar man ha dom? Prästen har inte hört av sig än för att boka ett sånt.
    Kan bli så sent som veckan innan, men börjar han/hon inte höra av sej så kan du alltid ringa in o kolla läget.
  • älskarlivet81

Ang cd-spelare så handlar det många gånger om att det blir kattskit i kyrkan rent ut sagt p.g.a. akustiken etc.

• sininen
    älskarlivet81 skrev 2011-01-20 10:32:10 följande:
    Ja, det är inget konstigt.. Det är ju inte bara att vara där och resa dit som tar tid. Man ska öva in låten, öva med kantorn etc etc.. Så det är ganska många timmar man lägger ner på det!
    Jo det förstår jag. Men samtidigt så tycker jag att det är för dyrt för bara en låt liksom. för 1500kr kan jag gå på tre konserter istället. :-P
  • älskarlivet81
    sininen skrev 2011-01-20 15:09:55 följande:
    Jo det förstår jag. Men samtidigt så tycker jag att det är för dyrt för bara en låt liksom. för 1500kr kan jag gå på tre konserter istället. :-P
    Ja, men vill man ha en solist så kostar det.. Jag brukar ta ungefär 1000 kr för 1-2 låtar, vill man ha 3 låtar kostar det 1500, sen tillkommer reseersättning..
  • sininen
    älskarlivet81 skrev 2011-01-20 15:10:50 följande:
    Ja, men vill man ha en solist så kostar det.. Jag brukar ta ungefär 1000 kr för 1-2 låtar, vill man ha 3 låtar kostar det 1500, sen tillkommer reseersättning..

Jo, det kanske var lite blåögt av mig att förvänta mig typ 500kr.  
  • framsteg
    sininen skrev 2011-01-19 10:20:47 följande:
    Jag måste bara fråga, är det vanligt att man får betala mellan 500kr-1500kr för en solist? Det plus resor... jag tycker att det är hiskeligt dyrt för det är bara för en låt...
    Det är ju inte bara en låt - det är ju även reptid inför också. Man får ju vad man betalar för. (Sjunger själv fast i kör - vilket också kan vara ett alternativ ibland till solist. Antingen en hel kör eller en mindre grupp ur den).

Men som sagt var - dels reptid inför tillfället samt att man binder upp personen ca 1 timma, trots att det bara är en låt.
Svar på tråden Behöver lite tips med solist till dopet. :)