• sininen

Behöver lite tips med solist till dopet. :)

Våran busunge ska döpas den 13:e februari och det är ganska kort varsel... Jag har kontakta alla dom som är aktuella på dopguiden men den enda som verkar vara game har en röst som tyvärr inte passar just låten vi har valt. 

Så jag tänkte höra om det finns någon här som kan rekommendera någon som har vacker sångröst och kan sjunga en mer modern låt. 

• Svar på tråden Behöver lite tips med solist till dopet. :)
  • a mor

Du kan ju altid höra med kantorn om hon/han har ett förslag.

• Sagas mamma

Vet inte var du bor (jag bor i Stockholm)- men jag har en 16-årig dotter som går musikinriktning på gymnasiet och har gått 6 år på Adolf Fredriks musikklasser. Hon kan nog ställa upp mot en liten slant.
    Vad är det som ska sjungas?:)

• Sagas mamma

Lycka till med att hitta någon där.

Vi börjar också planera dop för vår lilla Saga 3 mån.  Min dotter får nog sjunga då...om hon inte ska bära barn...
    Jag kan inte riktigt bestämma mig för nivån på det hela. Många gäster - bara närmsta släkten? - lunch -bara fika o tårta? osv...
    Det var därför jag var inne här och kollade bra tips när jag såg din rubrik.
    Hur har ni lagt upp dopet?

• Sagas mamma

Förresten...
    Be att få höra personen som kantorn rekommenderar.
    Vi tog en sångerska via kantorn på min svärmors begravning och det var INTE bra. Det förstörde en hel del faktiskt.

• sininen
    Sagas mamma skrev 2011-01-18 22:42:55 följande:
    Lycka till med att hitta någon där.

Vi börjar också planera dop för vår lilla Saga 3 mån.  Min dotter får nog sjunga då...om hon inte ska bära barn...
    Jag kan inte riktigt bestämma mig för nivån på det hela. Många gäster - bara närmsta släkten? - lunch -bara fika o tårta? osv...
    Det var därför jag var inne här och kollade bra tips när jag såg din rubrik.
    Hur har ni lagt upp dopet?
    Miranda är också 3 månader. Vi ska ha bara ett litet dop. Jag gillar inte när det blir stelt och påtvingat så vi ska ha dopfikat här hemma hos oss också. Vi blir sammanlagt 15 personer plus två bebisar. Det är bara närmsta familjen och så våra närmsta vänner. 

Tanken är att i kyrkan ska Mirandas faddrar läsa upp en dikt och så att en sång som ligger mig nära hjärtat ska sjungas. Och absolut ska jag be att få höra personen först för vi fick kontakt med en tjej här i göteborg och jag var nära på att anlita henne men när jag sen lyssnade på henne så var det inte alls så där fint som jag vill ha det. Ett barn döps bara en gång så då är det viktigt att det blir så bra som möjligt.

Det här med fikat tänkte jag att vi bara bjuder på fika alltså tårta och så. Mest för att om vi ska ha mer mat och så också lär jag inte få njuta av dagen särskilt mycket utan kommer stå och pyssla mycket med det praktiska. Det är ju Mirandas dag och då ska hon inte ha en alldeles för sönderstressad mamma haha.
  • sininen

Jag måste bara fråga, är det vanligt att man får betala mellan 500kr-1500kr för en solist? Det plus resor... jag tycker att det är hiskeligt dyrt för det är bara för en låt...

• Sagas mamma

Kul att Miranda också är 3 månader. Vad gullig hon är på bilden.
    Låter som en trevlig planering av dopet, tycker jag. Som du säger är det lätt att stressa om man tar i för mycket.

Tyvärr tror jag att priserna är såna om du inte hittar en student el dyl. Du får väl i alla fall styra in det mot 500 eftersom det bara är en låt. Hoppas att det löser sig på bästa sätt.

• Sagas mamma

Jo, jag tänkte att om du inte får tag i något prisvärt alternativ kan du ju överväga att kolla om det finns eller om man kan ta med en ordentlig musikutrustning och helt enkelt spela sången "på stereon" i kyrkan. Hellre det än en sopig sångerska.

Svar på tråden Behöver lite tips med solist till dopet. :)