• Gizzie

Fler som är/varit gravida med MYOM???

Jag är gravid i vecka 17+2 och åkte in akut igår då jag hade ont. Väl inne på ultraljudet så upptäcker läkarn att jag har en knöl 2,5cm ggr 4cm i bakre livmoderväggen. Barnets huvud låg liksom på andra sidan och kroppen på andra då myomet delade upp moderkakan.. Hon skrev in allt i min journal och sa att dom ska titta extra noga på rutin UL nästa vecka onsdag.

Nu är jag ju lite orolig och vill gärna höra hur ni andra har haft det?

Vi har även haft fyra stycken missfal vilket läkarn sa kunde bero på myomet. om de nu är en sån.

• Svar på tråden Fler som är/varit gravida med MYOM???
  • MeAngeleyes

Här händer det grejer!

Mitt sista UL är gjort, allt ser bra ut och bebben har sjunkit ner vilket innebär att myomen inte längre är ett problem för själva födseln.

Slemproppen hade börjat gå och tappen var mjukare och kortare så i princip kan det sätta igång när som helst!
    Så nu börjar jag bli nervös...efter några nätter med rejäla sammandragningar/förvärkar så börjar jag inse vad jag gett mig in på! =)

Det kommer ju troligtvis att bli en lite tidig födsel som det ser ut men enligt viktuppskattning förra veckan så vägde h*n ca 2,7 kg så det är ju ok iaf. Men man vet aldrig, det kan ju dröja uppemot en månad till även om de inte trodde det!

• Lumo

Roligt MyAngel att det ser lovande ut. Tänk vad onödigt med all oro vi lagt på de där sketna myomen!

Själv blev jag mamma igen förra veckan. En dotter plockades ut via planerat snitt bf-10. En dunderkluns på 4,5 kg, 54 cm lång o välmående. Snittet gick bra med tanke på myomet, men det var väntat. Däremot hade jag MYCKET ärrvävnad sedan förra snittet o op tog 1h 10 min istället för vanliga 30-40 min. Blödde dessutom 1,2 l men otroligt nog sjönk bara blodvärdena från 114 innan till 100 efter så jag mår ändå bra. Lite blek bara. Tog 4 dar innan vi fick lämna bb o nu 1 v efter mår jag riktigt bra. Lite öm i magen, men ingen fara. Ligger just nu o ammar det lilla gullegrynet. :)

Dock råder de mig att max skaffa 1 barn till o den op blir säkerligen mycket avancerad pga sammanväxtningarna/ärrvävnaden. Man borde då även sterilisera mig. :-0 som tur är tror jag inte jag vill ha fler barn.

Så är läget med mig. Hoppas jag slipper problem med myomet nu bara när livmodern drar ihop sig.

• MeAngeleyes

Grattis till bebben Lumo, skönt att allting gick hyfsat bra iaf!

Jag får lov att säga (även om allt inte är klart för min del än) att de där myomen gett mig mycket mindre besvär hittills än vad jag förväntade mig så det känns ju toppenbra!  

• prinsessanfrida

Grattis Lumo! Mitt myom som var ca 10 cm innan graviditeten har nu krympt till 5!!! Precis tvärt emot vad alla trodde. Ska kolla till det strax innan BF men det bör inte bli några som helst hinder

• Ulrika777

Har ni haft ont i era myom efter att era bebisar kommit? Jag har i nästan en vecka nu haft som stark mensvärk från platsen där myomet sitter. Var inne på sjukhuset i helgen för att kolla så att det inte var något med livmodern eller snittsåret men läkaren trodde just att det var myomet som orsakade smärtan och hittade inga andra fel.

Så nu undrar jag bara hur länge jag ska stå ut med denna värk!? Måste ibland ta värktabletter för att stå ut Någon som har upplevt samma?

• Lumo

Jag har ingen livmodersvärk. Men det var ju så nyligen jag gjorde mitt snitt, 3 v idag, så det är väl inte så konstigt. Mitt myom borde rimligtvis inte trycka på något organ nu när livmodern fortfarande är större.

• Ulrika777

Jag snittades för två veckor sedan bara men har alltså riktigt ont av myomet nu, vilket jag inte haft någon gång tidigare. Läkaren sa att det var för att det nu inte påverkades av mina graviditetshormoner längre och förmodligen höll på att krympa...

• MeAngeleyes

Ingen bebis här än inte, bli totaltokig på all jäkla väntan... =(

Har en fundering till er myomisar, mitt ena sitter just nu alldeles brevid naveln och känns som en golfboll under skinnet nu och jag har fått så konstig känsel just där?? Nästan som om skinnet sover!

Det är ju jättespänt över där nu men det är ju hela magen och det är bara just över myomet som känseln är konstig. Nån annan som haft så???    

• Lumo

Jag har inte haft så pga myomet, men var domnad strax under revbenen när magen var som högst. Det är väl nån nerv i kläm så att det blir domnat, precis som fötterna blir om man sitter skräddare för länge. Inget att oroa dig för tror jag, bara tråååångt...

Vilken vecka är du i nu? Känns som en evighet sen man var gravid nu, trotts att bäbisen bara är 6 v. :)

• MeAngeleyes

Jo så kan det iof vara men konstigt att det sitter precis brevid naveln ändå, det är ju lite längre ner!

Jag är i v 39 eller 41, jag tror ju mer på det senare. Blir igångsättning senast 12/5 om det inte kommit igång av sig själv innan, jag får inte gå över tiden pga av att vi misstänker att de räknat fel på datumet och pga av att bebben är väldigt stor!   

• MeAngeleyes

8/5 föddes äntligen vår lilla tjej och hon var ganska stor 4,4 kg!

Efter ett dygn av värkar så fick det till slut avslutas med snitt. Öppningskedet stannade vid 7-8 cm och sen hände ingenting på över 6 timmar innan beslut om snitt togs!

Tyvärr visade det sig att jag har fler myom än de trott och det största va 15 cm i diameter (det de mätt till 5 cm vid UL och säkert detta som bidragit till väldigt stort SF-mått) och det känns inte alls bra, känns som om jag är tillbax på ruta ett igen! =(

Besviken över att det blev snitt men lättad över att det gick bra, troligtvis kommer jag aldrig kunna föda "normalt" pga att myomen hindrar livmodern från att arbeta ordentligt. Får se vad som sägs på återbesöket på spec mvc, fanns vissa behandlingsalternativ enligt läkaren men jag orkade inte diskutera saken just nu!

Nu vill jag bara njuta av min underbara dotter och slippa tänka på myomjäklar!   

• Lumo

Grattis till flickan, hon var lika stor som min. ;) jobbigt att det slutade i snitt. Hoppas det inte blev en traumatisk upplevelse bara. Ett tips jag kan ge dig är i alla fall att be läkarna på återbesöket att sammanfatta problemen i din journal, tex att skriva att nästa barn bör förlösas med snitt direkt osv. Samt att skriva något om myomen o de problem de gav. Då slipper du förhoopningsvis strul med vården nästa gång. ;)

Hur upplevde du snittet? Efter min första förlossning som även den avslutades med snitt kändes snittet som en räddning, en lättnad, även om det var snopet att behöva sluta så när man kämpat så hårt. Hur upplevde du det? Kan lova att ett planerat snitt var sååååå mycket trevligare. Man blir inte fysiskt o psykiskt slut efter o rehabiliteringen går mycket fortare. Som natt o dag! du slipper den kroppsliga prövningen som en riktig förlossning utsätter dig för, innan snittet. Ett snitt är ju jobbigt nog utan den prövningen, eller hur? ;)

Hoppas det går bra i mammarollen o att du nu åtminstone har det lugnt. Min dotter är nu 7 v och är på god väg att sova hela nätterna nu, från 23 till 05.30 senaste nätterna. Lite tankning på 15 min, sen sover hon vidare till 8 typ. Sicken lyx. :) hoppas du har en nattsömnig dotter med! (rekommenderar babynest)

Ha de gött

• MeAngeleyes

Vi kom hem igår så allt är ju väldigt nytt nu men jag känner att alla händelser börjar komma ikapp litegrann nu när allt börjar lugna ner sig!

Jag tror faktiskt att det redan är inskrivet i journalen, jag skummade igenom den idag men kände att det blev lite jobbigt så läste inget djupare. OM det blir en ny graviditet så rekommenderade de mig att jag skulle få stöd tidigt i graviditeten just för att mycket kan komma tillbax då även om det känns ok just nu!
    Men jag kommer ta upp saken på återbesök också, ifall det kommer behöva bearbetas fortare än så.

Själva avslutet med snitt var en lättnad, sen att jag mådde som en manglad bäver efteråt, trött i varenda muskel, smärta i magen, ont i snittet även nu och en jäkla massa eftervärkar på det så just nu är det lite jobbigt! Känner mig även lite snuvad på förlossningsupplevelsen som jag gärna hade velat uppleva och den besvikelsen är nog egenligen värst, att min egen kropp inte kan funka som den ska!

Hon har peppar peppar sovit bra när hon sover hittills, nu har det varit några tillfällen med gasig mage när hon blir helt otröstlig och det är ju lite jobbigt. Men det är ju lika nytt för henne som för oss så det ger sig nog med tiden!         

• Lumo

Det där med manglad bäver känner jag igen från 1a snittet. :( råder dig åxå att redan nu boka möte hos Aurora o be att i detalj få gå igenom din journal. Skriv gärna ner din förlossning i detalj, det är bra för bearbetningen samt för minnet vid nästa graviditet, tro mig man glömmer. ;)

Ett tips om gasiga dottern, testa miniform (gör att mjölkbubblorna i magen slås sönder) samt Sempers magdroppar (bakteriekultur som glr magen stabilare, tar ca 2 v för verkan). Båda tycker jag funkar. Sempersdropparna gjorde faktiskt att dottern fiser mindre o att de inte stinker så mycket, gissar att även minskat stink innebär stabilare mage. :)

vardguiden.se eller var det 1177.se finns även bra bilder på "kollikmassage" tror jag de benämner det. Lite sån massage/gymping gör även att de pruttar och mår bättre. Testa vetja?!

• MeAngeleyes

Jaha nästa fråga då!

Är det nån härinne som har nån erfarenhet av embolisering av myom??

Jag fick det som behandlingsförslag av läkaren som var med under förlossningen!    

• Sparvöga21

Jag födde en dotter med snitt i december och i förra veckan opererade jag bort mitt stora myom på 20x15cm som vägde 1,3 kg.. De kunde gå in i det befintliga snittet från förlossningen och allt gick jättebra!!

Svar på tråden Fler som är/varit gravida med MYOM???