• Anonym (en undran)

Vart går gränsen för misshandel/mobbning inom familjen?

ja, vart går gränsen? tänker främst på en familj med barn, med syskonbråk och skälsord som flyger i luften. känns som det på ett sätt är mkt högre gränser inom familjen än i övriga samhället, men när är långt för långt? vad är acceptabelt och inte?

vad tycker ni?

• Svar på tråden Vart går gränsen för misshandel/mobbning inom familjen?
  • Kjell2

Eftersom de under 15 inte är straffmyndiga bli i alla fall där lagarna rätt ointressant förutom om ni vill driva ärende mot föräldrarna.

Annar är väl framförallt vad föräldrarna tycker och säger där gränsen går.

• Anonym (en undran)
    Anonym (besviken) skrev 2011-01-19 03:18:44 följande:
    Detta är sjukt men sant... enligt försäkringsbolag mm så gäller ICKE lagarna i familjen..
    Jag är ett levande exempel på detta.
    Flyttade ihop med min pojkvän för några år sedan.
    Efter en tid blev han mer och mer aggresiv och ganska snart börjades flera års misshandel. Misshandel som ägde rum i slutet varenda dag!
    Närj ag väl tog mig därifrån så fanns det inte mycket i samhället som hjälpte...
    Soc... åh nej.. blev satt på bar backe utan en krona.. (han hade tidigare tagit vartenda öre för mig).. här skull ejag betala fulla hyror, skadro på lägenheten som HAN åstakommit, akut flytt, nytt akut boende OSV... Soc resonerade..
    Hade du sparat pengar de senaste 3 månaderna så hade du haft pengar till en ehl del av dessa utgifter...
    lätt att spara när du har en karl som skinnar dig totalt varje månad?? Det var att välja på det eller stryk!!!
    polisen. ja de gjorde sitt jobb.. häkta, förhöra mm...
    jag hade min familj jag fick komma till och de hjälptes åt å lånade ut pengar till mig tills jag kom på fötter igen flera år senare.
    försäkringsbolagen!!!
    Du har i görsäkringarna något som kallas överfallsförsäkring..
    MEN... De gäller ENBART om du blir överfallen på gatan ELLER om någon bryter sig in i din lägenhet och misshandlar dig..
    De gäller INTE om din partner, inneboende, vän eller övrig familjemedlem misshandlar dig..
    varför???
    för att du "valt" att ta emot dessa i ditt hem..
    sjukt men sant!!!
    usch lät hemskt det du varit med om och helt sjukt hur samhället fungerar kring ngt sånt här.. skickar massa styrkekramar till dig {#emotions_dlg.flower} 
  • Anonym (en undran)
    Kjell2 skrev 2011-01-19 20:50:57 följande:
    Eftersom de under 15 inte är straffmyndiga bli i alla fall där lagarna rätt ointressant förutom om ni vill driva ärende mot föräldrarna.

Annar är väl framförallt vad föräldrarna tycker och säger där gränsen går.
    vet du hur det fungerar med misshandel syskon imellan?
  • Anonym (en undran)

tänker man mobbning inom skolan, så kan man kräva skadestånd och polisanmäla. om det är mobbning inom hemmet, hur långt ska det behöva gå då? för uppenbarligen skriks det väldigt mkt mer ord inom familjen och syskonbråk kan ju lätt bli att man slår varandra, river i håret.

men när är långt för långt?

och vilka ord är för mkt inom hemmet? eller när anses det bli kränkande eller psykiskt misshandel?

jag tycker det är så intressant att det verkar mer okej att bli behandlad dåligt inom familjer..

• Anonym (en undran)
    Anonym (besviken) skrev 2011-01-19 08:10:26 följande:
    Tro mig det är itne så lätt som folk tror alltid.. Har man inte levt i det så ska man inget säga för då vet man itne alls hur svårt det är!!!
    Idag skulle jag aldrig tollerera det igen.. Men idag har jag med mig en erfarenhet som jag inte hade förut.
  • Kjell2
    Anonym (en undran) skrev 2011-01-19 20:53:59 följande:
    vet du hur det fungerar med misshandel syskon imellan?
    Under 15 - ej straffmyndiga.

Annars gör lagen ingen skillnad. Det är bara att ni som föräldrar polisanmäler er 16-åring för att ha pucklat på lillebror.
  • Kjell2
    Anonym (en undran) skrev 2011-01-19 20:56:48 följande:
    tänker man mobbning inom skolan, så kan man kräva skadestånd och polisanmäla. om det är mobbning inom hemmet, hur långt ska det behöva gå då? för uppenbarligen skriks det väldigt mkt mer ord inom familjen och syskonbråk kan ju lätt bli att man slår varandra, river i håret.

men när är långt för långt?

och vilka ord är för mkt inom hemmet? eller när anses det bli kränkande eller psykiskt misshandel?

jag tycker det är så intressant att det verkar mer okej att bli behandlad dåligt inom familjer..
    Vanligtvi är det, när det gäller barn under 15, skolan man kräver skadestånd av. Alternativt föraldrarna.
  • Anonym (en undran)
    Kjell2 skrev 2011-01-19 20:59:30 följande:
    Under 15 - ej straffmyndiga.

Annars gör lagen ingen skillnad. Det är bara att ni som föräldrar polisanmäler er 16-åring för att ha pucklat på lillebror.
    jag menar alltså om ett syskon misshandlar ett annat syskon och det misshandlade syskonet anmäler, båda är över 15. lagen gör ingen skillnad där eller?
  • Anonym (en undran)
    Kjell2 skrev 2011-01-19 21:01:24 följande:
    Vanligtvi är det, när det gäller barn under 15, skolan man kräver skadestånd av. Alternativt föraldrarna.

vet du om det finns någon gräns för mobbning inom familjen?

jag tycker det är intressant för det pratas om mobbning på arbetsplatser, i skolan.. men i familjen? hur fungerar det?

• Kjell2
    Anonym (en undran) skrev 2011-01-19 21:58:40 följande:
    jag menar alltså om ett syskon misshandlar ett annat syskon och det misshandlade syskonet anmäler, båda är över 15. lagen gör ingen skillnad där eller?
    Nej - men ofta väldigt besvärligt rent processmässigt. Hur ska föräldrarna vittna t ex.

/Kjell
  • Kjell2
    Anonym (en undran) skrev 2011-01-19 21:59:48 följande:

vet du om det finns någon gräns för mobbning inom familjen?

jag tycker det är intressant för det pratas om mobbning på arbetsplatser, i skolan.. men i familjen? hur fungerar det?

På arbetsplatser finns arbetsmiljölagen som kan användas vid t ex mobbning. Den är inte tillämplig inom familjen.

Däremot är den mesta annan lagstiftning tillämplig även inom familjen som misshandel, förtal osv. Svårigheten är att driva ärenden. Vem ska anmäla, vem vittna osv?

En grundregel som finns är dock att i familjen bestämmer föräldrarna och deras regler gäller. Sen kan föräldrarna använda olika straff som indragen månadspeng, ingen TV osv.
  • Anonym (en undran)
    Kjell2 skrev 2011-01-20 08:34:34 följande:
    På arbetsplatser finns arbetsmiljölagen som kan användas vid t ex mobbning. Den är inte tillämplig inom familjen.

Däremot är den mesta annan lagstiftning tillämplig även inom familjen som misshandel, förtal osv. Svårigheten är att driva ärenden. Vem ska anmäla, vem vittna osv?

En grundregel som finns är dock att i familjen bestämmer föräldrarna och deras regler gäller. Sen kan föräldrarna använda olika straff som indragen månadspeng, ingen TV osv.
    Okej då förstår jag.. Jo det blir väl rätt klurigt.. Tycker bara det är så konstigt för blir ju då som att man egentligen inte har ngn rättslig chans om man nu skulle bli misshandlad av syskon eller utstå psykisk/fysisk misshandel (mobbning) av familjen? Man har ingenstans att vända sig då det är ganska självklart om en familj mobbar en familjemedlem att alla vittnar emot..

Men t ex en misshandel på stan, utan vittnen - hur går det till då? Kan ju vara ord mot ord, och då är det den som har mest trovärdig historia som "vinner"? eller läggs fallet ned? Eller är det fysiska bevis som kanske skador på kroppen osv som räknas in?

Blev jättemkt fårgor igen..
  • Kjell2
    Anonym (en undran) skrev 2011-01-20 22:28:18 följande:
    Okej då förstår jag.. Jo det blir väl rätt klurigt.. Tycker bara det är så konstigt för blir ju då som att man egentligen inte har ngn rättslig chans om man nu skulle bli misshandlad av syskon eller utstå psykisk/fysisk misshandel (mobbning) av familjen? Man har ingenstans att vända sig då det är ganska självklart om en familj mobbar en familjemedlem att alla vittnar emot..

Men t ex en misshandel på stan, utan vittnen - hur går det till då? Kan ju vara ord mot ord, och då är det den som har mest trovärdig historia som "vinner"? eller läggs fallet ned? Eller är det fysiska bevis som kanske skador på kroppen osv som räknas in?

Blev jättemkt fårgor igen..
    Om du som barn/ungdom blir misshandlad i hemmet, av föräldarar eller syskon, kan du alltid vända dig till polisen. Troligtvis lär också sociala myndigheterna bli inblandade. Det går också att vända sig direkt till sociala myndigheter och t ex BRIS. Vad som kan hända t ex är att de sociala myndigheterna bedömer att familjemiljön är skadlig för barnet och gör ett omhändertagande. Senare kan omhändertagandet prövas i domstol och kanske en misshandel leda till åtal.

Att komma runt vittnes som ljuger är svårt. Speceillt som man inte behöver vittna under ed mot nära annhöriga.

I ett misshandelfall på stan som du beskriver, utan vitten, kommer båda höras, eventuella fonto/läkarutlåtanes presenteras, alibi mm. Därefter gör rätten en bedömning av vad som är troligt. Om t ex målsägaren har skador, berättar en vettig historia, tydligt pekar ut den åtalde och den åtalde erkänner att han/hon var där men "inte slog" kan den åtalade mycket väl bli fälld även utan vitten.

Men jag vidhåller misshandel och mobbing i hemmet är i först steget ett föräldraransvar. Det är först föräldrarna anvar att få stopp på det. Klarar de inte de har de på något viss misslyckats med att skydda sina barn.
  • Anonym (en undran)
    Kjell2 skrev 2011-01-21 08:33:11 följande:
    Om du som barn/ungdom blir misshandlad i hemmet, av föräldarar eller syskon, kan du alltid vända dig till polisen. Troligtvis lär också sociala myndigheterna bli inblandade. Det går också att vända sig direkt till sociala myndigheter och t ex BRIS. Vad som kan hända t ex är att de sociala myndigheterna bedömer att familjemiljön är skadlig för barnet och gör ett omhändertagande. Senare kan omhändertagandet prövas i domstol och kanske en misshandel leda till åtal.

Att komma runt vittnes som ljuger är svårt. Speceillt som man inte behöver vittna under ed mot nära annhöriga.

I ett misshandelfall på stan som du beskriver, utan vitten, kommer båda höras, eventuella fonto/läkarutlåtanes presenteras, alibi mm. Därefter gör rätten en bedömning av vad som är troligt. Om t ex målsägaren har skador, berättar en vettig historia, tydligt pekar ut den åtalde och den åtalde erkänner att han/hon var där men "inte slog" kan den åtalade mycket väl bli fälld även utan vitten.

Men jag vidhåller misshandel och mobbing i hemmet är i först steget ett föräldraransvar. Det är först föräldrarna anvar att få stopp på det. Klarar de inte de har de på något viss misslyckats med att skydda sina barn.

Tack för all info! Vad dumt, är det verkligen så att man inte behöver vittna under ed mot nära anhöriga.. Gud det här verkar ju verkligen vara ett slags "kryphål" i lagen.. Rätt sjukt att det ser ut så här.. Bara för man är av samma kött och blod då är det ju ändå människor som kan göra illa varandra lika mkt som om man hade varit okända för varandra..

Okej men jag förstår det där med föräldraansvaret, och jag håller med klarar man inte som förälder av att skydda sina barn så har de antagligen misslyckats totalt.

TAck för hjälpen!

• Bulldozer
    Kjell2 skrev 2011-01-21 08:33:11 följande:
    Ren och konkret fakta!
Svar på tråden Vart går gränsen för misshandel/mobbning inom familjen?