• Janice01

Dom gav hennes barn kött..... Fortsättnings-tråden

I en nyligen nerlagd tråd kommenterades det vilt hur rätt eller fel det var att tvinga barn äta vegetariskt pga ens egna uppfattning.
    Skoj att diskutetera denna etiska fråga men tyvärr så tröttnade förra TS på den och lade ner tråden.

Så vad tycker ni! Skall man ge barn kött och fisk upp till det att dom själva kan ta ställning?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dom gav hennes barn kött..... Fortsättnings-tråden
  • Janice01
    ModestyB skrev 2011-02-16 14:48:14 följande:
    För att inte nämna den ekonomiska aspekten, eller det faktum att kött smakar INGET (eller i vissa fall rent vidrigt) utan kryddor och att ett vegetariskt alternativ kan vara ett gastronomiskt lyft.
    Rent jävla nys! Järnsmaken i köttet smakar bland annat väldigt gott om man nu äter det, vilket du inte verkar göra.

Om kött nu är så vidirigt varför då framställa en massa skit som skall påminan om skinka mm av en massa vegetariskt skräp?
  • Janice01
    Epica skrev 2011-02-16 14:22:01 följande:
    Av etiska/miljömässiga/solidariska/religiösa skäl.
    Solidariska? Religösa kan jag köpa men inte resten!
  • morochmer

tokiga svarsalternativ. Föräldrarna bestämmer över barnens kost så länge det är en för barnet bra kost. fsk får inte under några omständigheter ge kött till ett "vegitariskt barn" .
    Jag är själv en stor köttätare.

• Epica
    Janice01 skrev 2011-02-16 15:05:07 följande:
    Jag har märkt det...
  • Janice01
    Kokomo skrev 2011-02-16 14:51:10 följande:
    Eh du tror alltså att en del av förklaringen att kött finns med i kostcirkeln är för att det  "är en sådan god sak att äta"? Då är jag nog beredd att hålla med ModestyB om att okunskapen kring vad kostcirkeln innebär är utbredd...

Undra varför de inte har med tacos och marängswiss också, det är ju så himla gott! Drömmer
    Jag snackar inte kostcirkele det är/var någon rabiat vegan som tjatade om att den inte var aktuell längre för ett tag sedan, inte jag! Jag säger bara att kött och fisk innehåller ämnen som är bra för kroppen. Ämnet B12 finns ju för övrigt inte alls i naturiket.....
  • Rödaskor

vad spelar det för roll om andra föräldrar ger sina barn kött eller inte? Så länge barnet inte mår dåligt så är det väl upp till var och en.

Jag är veggie sedan många år tillbaka. Den dagen jag får barn kommer barnet enbart få vegitarisk kost, hemma och på dagis. Varför ska jag laga extra mat till ett barn, när han/hon kommer klara sig och må bra på det jag äter.

När mitt barn är tillräckligt gammal för att ta det beslutet själv så kommer han/hon få välja om den vill äta kött eller veggie mat. Jag kommer aldrig laga kötträtter, men jag kommer inte hindra mitt barn att steka köttbullar om den så önskar.

• Kokomo
    Janice01 skrev 2011-02-16 15:07:24 följande:
    Jag snackar inte kostcirkele det är/var någon rabiat vegan som tjatade om att den inte var aktuell längre för ett tag sedan, inte jag! Jag säger bara att kött och fisk innehåller ämnen som är bra för kroppen. Ämnet B12 finns ju för övrigt inte alls i naturiket.....
    Okej. Eftersom du svarade på ett inlägg som enbart handlade om kostcirkeln trodde jag att det var det även du skrev om. Särskilt som du inledde med "det kan ju bero på". Men du har visst din egen diskussionsteknik du... Drömmer
  • Goonie
    Men vegetarianer äter ägg och ost och dricker mjölk, och det innehåller ju vitamin B12.
  • Janice01
    Goonie skrev 2011-02-16 17:43:02 följande:
    Men vegetarianer äter ägg och ost och dricker mjölk, och det innehåller ju vitamin B12.
    Ja ni gör kanske det men det finns ju även veganer....
  • Candelavern
    Janice01 skrev 2011-02-17 09:56:00 följande:
    Ja ni gör kanske det men det finns ju även veganer....
    Ja, och tråden som du själv startat handlar om vegetarianer....
  • poirot
    B12 finns även i jorden, alltså skulle man få i sig det på naturlig väg via vegetarisk kost om det inte vore för att vi rengör allt så mycket.
  • Epica
    Janice01 skrev 2011-02-16 15:05:07 följande:
    Men du! Om jag skulle säga till dig att jag är sjundedagsadventist eller anhängare av "De heliga tolvs evangelium" så menar du att du skulle acceptera att jag är vegetarian?
  • Beepboop

Vet inte ens hur eller var jag ska börja… Har en tråkig fredag á la ligga hemma och är sjuk att det inte finns ork till något annat än att svara i ehum mindre intelligenta trådar på FL…

Hela det här inlägget är riktat till TS

För det första början du med att

Tja har man väl valt att skaffa barn så får man väl göra det som är bäst för barnet, men nu handlade det egentligen om deras barn som får kött i skolan/dagis
    För att sedan
    Som jag försökte poängtera i början av tråden så DISKUTERAR VI ENDAST VEGANERNAS KRAV..…
    Du verkar väldigt mån om  ”att låta små barn få del av HELA kostcirkeln!” och precis som ca alla i tråden påpekat så får de det i en lacto-ovo-vegetariskt kost. Men nu var det visst veganer det handlade om!

Men för att fortsätta tråden...
    Lär det näringslära.....Om du inte tror på denna så hör med folk inom hjärnforskning. Enligt dessa så fungerar än hjärna absolut bäst om man får alla naturliga fettämnen (har jag för med det var) som bara finns naturligt i kött och inte finns som substitut (...) Men jag tror mer på en expert som vet vad som behövs för att hjärnan skall fungera optimalt än en organistaion som spyr ur sej argument om varför kött inte är bra.”
    Jag har en bok som heter ”Vegansk näringslära på vetenskaplig grund”, den tycker jag att du ska läsa, där står det bl.a. lite hjärnforskning. Och sedan undrar jag sen när vegetabilier inte ansågs vara naturliga? Att det finns ”naturliga fettämnen (...) som bara finns naturligt i kött och det finns inga som substitut” är rent nonsens, men det kommer vi till sen. Precis som många andra undrar jag vilka experter det är som påstår detta? Är de månne betalda av fiskoljetillverkare, och då lika trovärdiga som ” en organistaion som spyr ur sej argument om varför kött inte är bra.”?

Svaret får vi här:
    Vi behöver fiskfetter för optimal hälsa i hjärnan och kroppen i övrigt. Omega-3 har i vetenskapliga studier visat på en rad positiva hälsoeffekter som:
    sänkning av blodfetter och blodtryck och minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar bibehåller blodkärlens elasticitet (bra för blodcirkulationen) hjärnans kapacitet förbättras ökar mängden serotonin (en må bra-substans) i hjärnan och lindrar depressioner bekämpar inflammationer i hjärnans celler och blodkärl cellmembranen blir mer mjuka och elastiska
    Intressant att du hämtar all din omega-3 kunskap från en reklamsida för...fiskoljetabletter! Då är det inte så konstigt att du inte har din fakta klar. Ingen skada skedd, här kommer lite info: de två första fettsyrorna kan man få i sig genom att käka kapslar gjorda på ursprungsvärden, dvs. alger av släktena Schizochytrium och Crypthecodinium, och den tredje genom att använda vanlig olja i sin matlagning. Voila! Klart! Nu ska väl detta inte vara ett problem något mer va?

För att kontra dina ”expertuttlande” som inte finns att hitta kom jag på att jag läste om en studie för ett år sen där brittiska forskare (”experter”) funnit att det kan finnas ett samband mellan barn med högt IQ och att de var/är vegetarianer: www.medicalnewstoday.com/articles/59220.php.
    Jag känner ju till kretsloppssamhället, som våran natur bygger på från början. Dvs att ämnen från något mycket litet äts av något större och så vidare. Varje individ i sej har vissa behov samt omsätter vissa ämnen till ämnen som den som äter den behöver. Precis som några ovan försöker förklara. (...) Du var mej den mest inskränkta avv alla "vego-människor"  här på FL....
    Tråden går i botten ut på att kött innehåller så mycket som vi behöver naturligt i vår kost. Det där med kretsloppsamhället kan ni ju inte heller försvara på ett bra sätt.… (...) Nej just det! Jag har frågat och frågat om kretsloppsamhället men du har fortfarande inte svarat.…
    Det här är det första och endå någon skrivit om ”kretsloppssamhället”, och i detta fall var det du. Ser inte heller att du ställer en fråga, bara ett påstående om hur det funkar? Eller vad vill du att man ska försvara? Att det finns? Tyvärr är det så himla urvattnat för oss människor, då vi har förstört det totalt genom djurfabriker och ökad köttintag, för inte anser du att djurfabriker ingår i ”kretsloppssamhället” eller att det är naturligt att äta den mängd kött vi gör idag? Dessutom, är det inte bättre att äta något direkt, istället för att ta en massa omvägar och få det utspätt? Jämför det med att äta algen direkt och få i dig optimalt omega-3 än att äta det utspädda i fisken, som har passerat flera djur innan de äts av fisken?
    Jag har tagit upp några saker som ingår i kött och fisk som ni tar ersättning för, ni kan inte försvara att alla fettämnen INTE fins i växtriket. Att som många säger i tråden så tycker vi ju att kött och fisk är gott, varför så sur för för det?
    Alla fettämnen FINNS i växtriket, och du har fortfarande inte kommit med något som inte existerar eller som vegosar "tar ersättning för". Och nu helt plötsligt handlar det inte om att kött är nyttigt, utan om att det är gott och att alla som försvarar vegoföräldrar surar!?
    Vet du vad som skulle hända med vår natur om vi inte åt kött eller slaktade bort djur? (...) Det skulle bli en stor obalans i naturen pga av alla djur som vi dag äter som skulle föröka sej i rätt stor omfattning (...) Nu pratar jag INTE närinslära utan kretslopp som inte en j-a vegan verkar kunna något om.…
    Vänta nu...handlar tråden nu om vad man som skulle hända om folk slutade äta kött? Svaret är iofs enkelt: inte så mycket från vad det ser ut idag då dagens köttdjur enbart finns till för att mätta magar och på inget sätt naturliga… Och så lite kretslopp (?) på det, som du inte heller verkar ha så stor kunskap om.
    Om kött nu är så vidirigt varför då framställa en massa skit som skall påminan om skinka mm av en massa vegetariskt skräp?
    Och då undrar jag om du vet hur det färdigskivade skinkan som säljs i mataffärern ser ut innan den skivas? Hint: Inte som en julskinka iaf… Och ”skiten” som framställs för att påminna om skinka m.m. görs för att det dels är en jävligt bra form på en maträtt, hur ska vegetariska biffar annars se ut? Trekantiga bara för att de inte ska se ”ut” som kött? Du hör ju själv hur absurt det låter...
    Jag snackar inte kostcirkele det är/var någon rabiat vegan som tjatade om att den inte var aktuell längre för ett tag sedan, inte jag! Jag säger bara att kött och fisk innehåller ämnen som är bra för kroppen. Ämnet B12 finns ju för övrigt inte alls i naturiket..…
    LOL, du tar ju upp kostcirkeln redan i första sidan, inte ”någon rabiat vegan” som tagit upp det! Men titta, första gången du nämner något som faktiskt är någorlunda sant: B12 finns (typ) inte i växtriket (antar jag att du menar när du skriver naturriket)! Bra! Detta är dock inget problem egentligen, då de flesta livsmedel som veganer äter är berikade med B12, ungefär som att mjölken du dricker är berikad med vitamin D. Inga konstigheter alls. För (lacto-ovo-)vegetarianer, som tråden handla om ursprungligen, är detta inget problem överhuvudtaget, eller inte mer att de kan få brist på det på samma sätt på blandkostare kan (för de kan de!).

Piuh, det var allt jag orkade ta upp just nu.
  • Janice01

Mycket att svara på! Men jag frågar bara en sak, finner du det onyttigt att äta kött och fisk? Eller är det bara en etiskk fråga?

Svar på tråden Dom gav hennes barn kött..... Fortsättnings-tråden