Vet inte ens hur eller var jag ska börja… Har en tråkig fredag á la ligga hemma och är sjuk att det inte finns ork till något annat än att svara i ehum mindre intelligenta trådar på FL…
Hela det här inlägget är riktat till TS
För det första början du med att
Tja har man väl valt att skaffa barn så får man väl göra det som är bäst för barnet, men nu handlade det egentligen om deras barn som får kött i skolan/dagis
För att sedan
Som jag försökte poängtera i början av tråden så DISKUTERAR VI ENDAST VEGANERNAS KRAV..…
Du verkar väldigt mån om ”att låta små barn få del av HELA kostcirkeln!” och precis som ca alla i tråden påpekat så får de det i en lacto-ovo-vegetariskt kost. Men nu var det visst veganer det handlade om!
Men för att fortsätta tråden...
Lär det näringslära.....Om du inte tror på denna så hör med folk inom hjärnforskning. Enligt dessa så fungerar än hjärna absolut bäst om man får alla naturliga fettämnen (har jag för med det var) som bara finns naturligt i kött och inte finns som substitut (...) Men jag tror mer på en expert som vet vad som behövs för att hjärnan skall fungera optimalt än en organistaion som spyr ur sej argument om varför kött inte är bra.”
Jag har en bok som heter ”Vegansk näringslära på vetenskaplig grund”, den tycker jag att du ska läsa, där står det bl.a. lite hjärnforskning. Och sedan undrar jag sen när vegetabilier inte ansågs vara naturliga? Att det finns ”naturliga fettämnen (...) som bara finns naturligt i kött och det finns inga som substitut” är rent nonsens, men det kommer vi till sen. Precis som många andra undrar jag vilka experter det är som påstår detta? Är de månne betalda av fiskoljetillverkare, och då lika trovärdiga som ” en organistaion som spyr ur sej argument om varför kött inte är bra.”?
Svaret får vi här:
Vi behöver fiskfetter för optimal hälsa i hjärnan och kroppen i övrigt. Omega-3 har i vetenskapliga studier visat på en rad positiva hälsoeffekter som:
sänkning av blodfetter och blodtryck och minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar bibehåller blodkärlens elasticitet (bra för blodcirkulationen) hjärnans kapacitet förbättras ökar mängden serotonin (en må bra-substans) i hjärnan och lindrar depressioner bekämpar inflammationer i hjärnans celler och blodkärl cellmembranen blir mer mjuka och elastiska
Intressant att du hämtar all din omega-3 kunskap från en reklamsida för...fiskoljetabletter! Då är det inte så konstigt att du inte har din fakta klar. Ingen skada skedd, här kommer lite info: de två första fettsyrorna kan man få i sig genom att käka kapslar gjorda på ursprungsvärden, dvs. alger av släktena Schizochytrium och Crypthecodinium, och den tredje genom att använda vanlig olja i sin matlagning. Voila! Klart! Nu ska väl detta inte vara ett problem något mer va?
För att kontra dina ”expertuttlande” som inte finns att hitta kom jag på att jag läste om en studie för ett år sen där brittiska forskare (”experter”) funnit att det kan finnas ett samband mellan barn med högt IQ och att de var/är vegetarianer:
www.medicalnewstoday.com/articles/59220.php.
Jag känner ju till kretsloppssamhället, som våran natur bygger på från början. Dvs att ämnen från något mycket litet äts av något större och så vidare. Varje individ i sej har vissa behov samt omsätter vissa ämnen till ämnen som den som äter den behöver. Precis som några ovan försöker förklara. (...) Du var mej den mest inskränkta avv alla "vego-människor" här på FL....
Tråden går i botten ut på att kött innehåller så mycket som vi behöver naturligt i vår kost. Det där med kretsloppsamhället kan ni ju inte heller försvara på ett bra sätt.… (...) Nej just det! Jag har frågat och frågat om kretsloppsamhället men du har fortfarande inte svarat.…
Det här är det första och endå någon skrivit om ”kretsloppssamhället”, och i detta fall var det du. Ser inte heller att du ställer en fråga, bara ett påstående om hur det funkar? Eller vad vill du att man ska försvara? Att det finns? Tyvärr är det så himla urvattnat för oss människor, då vi har förstört det totalt genom djurfabriker och ökad köttintag, för inte anser du att djurfabriker ingår i ”kretsloppssamhället” eller att det är naturligt att äta den mängd kött vi gör idag? Dessutom, är det inte bättre att äta något direkt, istället för att ta en massa omvägar och få det utspätt? Jämför det med att äta algen direkt och få i dig optimalt omega-3 än att äta det utspädda i fisken, som har passerat flera djur innan de äts av fisken?
Jag har tagit upp några saker som ingår i kött och fisk som ni tar ersättning för, ni kan inte försvara att alla fettämnen INTE fins i växtriket. Att som många säger i tråden så tycker vi ju att kött och fisk är gott, varför så sur för för det?
Alla fettämnen FINNS i växtriket, och du har fortfarande inte kommit med något som inte existerar eller som vegosar "tar ersättning för". Och nu helt plötsligt handlar det inte om att kött är nyttigt, utan om att det är gott och att alla som försvarar vegoföräldrar surar!?
Vet du vad som skulle hända med vår natur om vi inte åt kött eller slaktade bort djur? (...) Det skulle bli en stor obalans i naturen pga av alla djur som vi dag äter som skulle föröka sej i rätt stor omfattning (...) Nu pratar jag INTE närinslära utan kretslopp som inte en j-a vegan verkar kunna något om.…
Vänta nu...handlar tråden nu om vad man som skulle hända om folk slutade äta kött? Svaret är iofs enkelt: inte så mycket från vad det ser ut idag då dagens köttdjur enbart finns till för att mätta magar och på inget sätt naturliga… Och så lite kretslopp (?) på det, som du inte heller verkar ha så stor kunskap om.
Om kött nu är så vidirigt varför då framställa en massa skit som skall påminan om skinka mm av en massa vegetariskt skräp?
Och då undrar jag om du vet hur det färdigskivade skinkan som säljs i mataffärern ser ut innan den skivas? Hint: Inte som en julskinka iaf… Och ”skiten” som framställs för att påminna om skinka m.m. görs för att det dels är en jävligt bra form på en maträtt, hur ska vegetariska biffar annars se ut? Trekantiga bara för att de inte ska se ”ut” som kött? Du hör ju själv hur absurt det låter...
Jag snackar inte kostcirkele det är/var någon rabiat vegan som tjatade om att den inte var aktuell längre för ett tag sedan, inte jag! Jag säger bara att kött och fisk innehåller ämnen som är bra för kroppen. Ämnet B12 finns ju för övrigt inte alls i naturiket..…
LOL, du tar ju upp kostcirkeln redan i första sidan, inte ”någon rabiat vegan” som tagit upp det! Men titta, första gången du nämner något som faktiskt är någorlunda sant: B12 finns (typ) inte i växtriket (antar jag att du menar när du skriver naturriket)! Bra! Detta är dock inget problem egentligen, då de flesta livsmedel som veganer äter är berikade med B12, ungefär som att mjölken du dricker är berikad med vitamin D. Inga konstigheter alls. För (lacto-ovo-)vegetarianer, som tråden handla om ursprungligen, är detta inget problem överhuvudtaget, eller inte mer att de kan få brist på det på samma sätt på blandkostare kan (för de kan de!).
Piuh, det var allt jag orkade ta upp just nu.