• sweetcarro

Får chefen bestämma hur jag ska fördela arbetstiden vid sjukskrivning?

Från och med måndag är jag sjukskriven 25% från min heltidstjänst. Jag ska alltså arbeta 75%.
    Anledningen är att stress orsakat att jag  fått mycket smärtsamma sammandragningar och värk i höger sida, har foglossning m.m. Jag är i vecka 23 imorgon.

Jag vill, i samråd med min läkare, arbeta varje dag 6 timmar. Jag vill alltså ha en kortare arbetsdag för att orka med.
    Min chef, däremot, vill påverka hur jag ska fördela min arbetstid under veckan. Han vill att jag fördelar mina 75% på fyra dagar och är ledig en dag.

Får han bestämma det, är min fråga?

• Svar på tråden Får chefen bestämma hur jag ska fördela arbetstiden vid sjukskrivning?
  • sezzan

Gud vad jag känner igen mig!! Jag är nu i v 35 och har nu varit heltidssjukskriven sedan 14/12 och innan dess var det halvtid från 6/10. Har grymma foglossningar, sömnsvårigheter och använder kryckor!!
    Jag jobbar skift. Antingen 6.30-13.40 eller 12.50-20.10.
    Fick dock inte bestämma mina tider själv. Så min arbetstid blev 6.30-10 eller 17-20.10.
    Det var helt fruktansvärt. Dels att gå hemma och vänta en hel dag å inte göra något, för då skulle det knappt funka att jobba. Sen gå upp 5.10 dagen därpå när man sovit som en kratta pga sömnlöshet.. 
    Trots att jag försökte prata med honom och förklara hur jag mådde..
    Ligger själv rejält på minus hos chefen, då jag bara "hann" jobba för honom i 2 månader innan jag blev gravid, oplanerat men ack så välkommet!! 
    Jobbade tiden ut med min första kille och hade inga direkta besvär den graviditeten.. 

Meningen med livet är att ge livet en mening!!!
  • StilaM
    sweetcarro skrev 2011-01-20 19:35:34 följande:

La fram fakta för den så kallade chefen idag och han såg lite snopen ut men jag kände hans irritation över att jag visste bättre.

Då försökte han istället att jag skulle börja senare på förmiddagen och sluta kl 17. Fråga mig inte varför...

Men jag gjorde ganska klart för honom att det handlade om mitt och mitt barns välbefinnande och att han gärna fick diskutera saken vidare med vår gemensamma chef och facket om han ville. Det var inte så intressant så nu går jag hem kl 14.30! hahaha... Där fick han.

Tycker att du har en taskig attityd till din chef. Du har dessutom inte helt rätt. Arbetstiden ska vid sjukskrivning planeras i samråd med chef och med hänsyn till arbetets natur och uppgifter. Slapp och illojal låter du. 
  • Baryk
    StilaM skrev 2011-01-20 22:08:47 följande:
    Tycker att du har en taskig attityd till din chef. Du har dessutom inte helt rätt. Arbetstiden ska vid sjukskrivning planeras i samråd med chef och med hänsyn till arbetets natur och uppgifter. Slapp och illojal låter du. 
    Det stämmer att man ska planera tillsammans och att man måste ta hänsyn till arbetet (verksamheten). Jag hjälper ofta min chef att försöka lista ut vad som är lämpligast arbetstider när någon av mina arbetskamrater är sjukskrivna på deltid, och det beror ju på väldigt många orsaker vad som är bäst för just den personen, verksamheten i det läge vi befinner oss just nu, och vad som är praktiskt möjligt. Givetvis skulle jag lägga arbetstiden på halva pass om det var halvtidssjukskrivning, om det bara gick, men det går faktiskt inte hos oss.

Däremot får aldrig deltidssjukskriven personal jobba övertid, vilket gör att jag inför varje helg måste rapportera till larmcentralen (som tar hand om beordringar på ob-tid) vilka som är sjukskrivna, så man slipper ringa en massa i onödan.
  • mandelblomma
    StilaM skrev 2011-01-20 22:08:47 följande:
    njae det tycker inte jag ( är själv chef) sjuksrivningens tid på det sätt som ts beskriver avgör f-kassan...att ha kortare dagar är det man är ute efter, inte att köra slut på folk på färrde dagar men långa.
  • sweetcarro

StilaM: Jaha, så du känner till alla detaljer eftersom du kan avgöra att jag har en taskig attityd mot min chef och verkar illojal?

Om jag hade velat  att en moraltant skulle kliva in i diskussionen så hade jag bett om det.
    Nu är inte jag den enda som har problem med denna person, en har redan sagt upp sig, två har inbokade möten med den gemensamme chefen för att framföra sina synpunkter om hans brister som chef.
    Jag tycker att du däremot med ditt inlägg verkar lite trångsynt och att du verkar vilja vara ett så kallat internettroll.
    Jag kanske har fel men du har knappast överbevisat dig själv.

• StilaM
    sweetcarro skrev 2011-01-21 07:48:01 följande:

StilaM: Jaha, så du känner till alla detaljer eftersom du kan avgöra att jag har en taskig attityd mot min chef och verkar illojal?

Om jag hade velat  att en moraltant skulle kliva in i diskussionen så hade jag bett om det.
    Nu är inte jag den enda som har problem med denna person, en har redan sagt upp sig, två har inbokade möten med den gemensamme chefen för att framföra sina synpunkter om hans brister som chef.
    Jag tycker att du däremot med ditt inlägg verkar lite trångsynt och att du verkar vilja vara ett så kallat internettroll.
    Jag kanske har fel men du har knappast överbevisat dig själv.

Jag tycker att du har taskig attityd i tråden gentemot din chef. Har naturligtvis ingen aning om hur du är mot din chef. Tycker dessutom att det är dålig attityd att kalla första människan som inte applåderar dig och klappar dig på axeln för internettroll. Troll kan du vara själv.
  • mandelblomma
    StilaM skrev 2011-01-21 19:23:08 följande:
    Jag tycker att du har taskig attityd i tråden gentemot din chef. Har naturligtvis ingen aning om hur du är mot din chef. Tycker dessutom att det är dålig attityd att kalla första människan som inte applåderar dig och klappar dig på axeln för internettroll. Troll kan du vara själv.
    har man verkligen an taskig attityd mot sin chef om man kollar upp hur lagen säger eller rekomendationerna...det tycker faktiskt inte jag.
  • sweetcarro

StilaM: Intressant att du kände dig träffad.
    Som sagt, du har inte en aning och jag startade knappast tråden för att nån skulle klappa mig på axeln. Jag ville veta hur lagen fungerar och de flesta  verkar hålla med mig.
    Eftersom du inte verkar göra det så kanske man skulle fundera på om du också kanske är en chef som vill vara chef bara för att få vara just chef. Eller det kanske är du som har taskig attityd?

Mandelblomma: Nej, taskig attiyd har jag verkligen inte för att jag vill veta vad som är rätt och fel. Sorgligt är det däremot att min så kallade chef inte har koll på det och att jag måste strida för min rätt.

• StilaM
    mandelblomma skrev 2011-01-21 19:29:20 följande:
    har man verkligen an taskig attityd mot sin chef om man kollar upp hur lagen säger eller rekomendationerna...det tycker faktiskt inte jag.
    Nej. Absolut inte. det ska man naturligtvis göra. Arbetstagare och arbetsgivare har ju ett gemensamt ansvar för arbetets utförande och arbetsmiljön.

Men om man skriver så här, till exempel:

"La fram fakta för den så kallade chefen idag och han såg lite snopen ut men jag kände hans irritation över att jag visste bättre.

Då försökte han istället att jag skulle börja senare på förmiddagen och sluta kl 17. Fråga mig inte varför...

Men jag gjorde ganska klart för honom att det handlade om mitt och mitt barns välbefinnande och att han gärna fick diskutera saken vidare med vår gemensamma chef och facket om han ville. Det var inte så intressant så nu går jag hem kl 14.30! hahaha... Där fick han."

...och liknande exempel tidigare i tråden.  
  • StilaM
    sweetcarro skrev 2011-01-21 19:42:43 följande:
    StilaM: Intressant att du kände dig träffad.
    Som sagt, du har inte en aning och jag startade knappast tråden för att nån skulle klappa mig på axeln. Jag ville veta hur lagen fungerar och de flesta  verkar hålla med mig.
    Eftersom du inte verkar göra det så kanske man skulle fundera på om du också kanske är en chef som vill vara chef bara för att få vara just chef. Eller det kanske är du som har taskig attityd?

Mandelblomma: Nej, taskig attiyd har jag verkligen inte för att jag vill veta vad som är rätt och fel. Sorgligt är det däremot att min så kallade chef inte har koll på det och att jag måste strida för min rätt.
    Känner mig inte det minsta träffad. Var fick du det ifrån? Och vadan dessa personliga påhopp? Löjligt, tycker jag. 

Jag undrar: det finns ett flertal författningar som reglerar arbetsgivarens ansvar. Utöver detta finns mängder med rekommendationer och avtal. Måste din chef veta allt? Varför förtjänar han att bli uthänd i ett forum för att han inte förstått försäkringskassans praxis? Varför kan du inte bara ta reda på och upplysa honom utan att håna honom? Du har ett ju också ett ansvar för din dialog med chefen. 

Jag tycker att din ton och attityd är omogen. Ville upplysa dig om detta. Till en början också för din egen skull. Det är ju inte jätteovanligt att man organiserar bort oönskade mammalediga när man hittat en bättre vikarie. Men du får naturligtvis fortsätta bete dig mot både honom och mig om du känner dig betjänt av det. Jag bryr mig faktiskt inte.  
  • sweetcarro

StilaM: Fy vad jag blir ledsen när du skriver så... buuuhuuhuu.. Och rädd också... Tänk om de väljer bort mig?
    Om du inte bryr dig, kära vän, varför hänger du här? Varför tror du att någon är intresserad av din åsikt? Jag har inte bett om den, ingen annan heller. Kryp tillbaka och somna om nu.

• StilaM
    sweetcarro skrev 2011-01-21 19:58:23 följande:
    StilaM: Fy vad jag blir ledsen när du skriver så... buuuhuuhuu.. Och rädd också... Tänk om de väljer bort mig?
    Om du inte bryr dig, kära vän, varför hänger du här? Varför tror du att någon är intresserad av din åsikt? Jag har inte bett om den, ingen annan heller. Kryp tillbaka och somna om nu.
    Så charmig du är! Kan inte förstå att din chef inte är rar och gullig mot dig.

Mitt första inlägg var ett svar på din TS. Övriga inlägg var svar på dina påhopp och frågor. Jag är dock inte, i någon grad, masochist och lämnar nu tråden. Behöver inte läsa dina påhopp och bortförklaringar.

Lycka till med resten av din graviditet.
  • sweetcarro

StilaM: Tack, det värmer.
    Jag ger dig bara svar på tal och tål du inte det så ska du inte skriva inlägg på forum. Och du, ditt första inlägg var inte svar på min ts. Det om något var ett rent påhopp när jag ber om hjälp för att hantera en konflikt på mitt arbete som du inte har en aning om hur den ser ut.
    Jag tycker att du ska tänka efter inna du sparkar på någon som redan ligger ner.

• StilaM

Din TS: chefen vill påverka hur jag ska fördela min arbetstid. Får han det?

Mitt svar: Du har dessutom inte helt rätt. Arbetstiden ska vid sjukskrivning planeras i samråd med chef och med hänsyn till arbetets natur och uppgifter. Slapp och illojal låter du. 

Som du ser. Svar på din fråga. Och en kommentar om hur du låter.
    Dina svar. Du påstår att jag är ett troll och spekulerar om min person i nedvärderande termer.
    Tål jag det? Ja. Gör du? Varför i så fall påhopp och härskartekniker?

Av dina inlägg framstår du inte som någon som ligger ned eller som är mitt i en konflikt, utan som någon som vill överbevisa chefen och citerar FKs praxis som lag. Jag ville bara tala om att såväl den attityd du gav uttryck för samt din uppfattning av dina rättigheter inte står i samklang med gällande regler. Om du upplever dig sparkad på beklagar jag.

(Om du läser tidningarna har du väl sett hur det gått för exv Volvoanställda i Skövde som facebookar utan censur. Du bör kanske betänka att dina kommentarer i tråden kan diskuteras under samma lagrum... Ett tips, inte en spark, eller påhopp eller något annat.)

Svar på tråden Får chefen bestämma hur jag ska fördela arbetstiden vid sjukskrivning?