• Elineke

Sade ditt barn "mamma" eller "pappa" först?

Jag har en liten kille på snart 11 månader som jag varit mammaledig med sedan han föddes. För några veckor sedan kom hans första ord, "pappa". Jag tror att han nog hade sagt "mamma" tidigare, men att han kanske har svårt för ljudet "m". Lite besviken är jag allt att han säger pappa först (min man är jätteglad förstås), och jag vill gärna kolla efter hur vanligt detta egentligen är.

Så svara gärna på frågan, sade ditt barn mamma eller pappa först?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sade ditt barn "mamma" eller "pappa" först?
  • Sixxty

Min kille sa pappa för ett par veckor sedan. Han är 10 månader. Varpå jag förstås frågar om han kan säga mamma. Då tittar han mig stint i ögonen och säger PA-PA. Men härom dagen sa han mamma när jag kom hem från jobbet

• LillaFlingan

min 9månaders säger pappa och kaka!
    haha... jag brukar skämta och säga att det är jag som är "kaka".. :))

han förstår självfallet inte vad det är han säger.. men det låter roligt!!=))

vi säger orden och han upprepar dem gladeligen!:)

• LillaFlingan

ps: min 1a son som nu är 21mån sa mamma som första ord och det vid 8mån. (han kan ha sagt nåt innan dess, men minns inte riktigt).

• Pappa2006

De två första sa Nikkie (hundens namn) sedan hallå, mamma och pappa, i den ordningen. Nummer tre nu, hon sa pappa först. Känns kul att man blev först där. ;)

• Caranlachiel

För att svara på frågan i rubriken så sa han pappa först. Hans första ord var dock "hej".

Jag tog det verkligen inte personligt när han sa pappa innan han sa mamma, för han förstod inte vad han sa.

Lill-Erik kom till oss 2009-04-06!
  • Dzeljilji

Min dotter är 18 månader och säger bara pappa. När man frågar om hon kan säga mamma så rycker hon på axlarna och säger 'Va'.. Men det kommer väl med en dag, hoppas man :P

• gryning2

Pappa tror jag han sa, han kallade nog både mig och sin pappa för samma sak i början =) Jag tror inte det betyder så mycket, kanske är det lättare att säga pappa än mamma eftersom många barn gör så?

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
  • mithrandil

Min son sa pappa lååångt innan han sa mamma, när han sa mamma första gången var han drygt 16mån. pappa hade han sagt sen kanske 8mån. Han hade ett ganska stort ordföråd upptill pappa men mamma var antagligen väldigt svårt att säga.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • astalacasta

Dotterns första ord var "lampa". Veckan efter sa hon "mamma" och någon veckan senare "pappa".

Sonens första ord var "pappa". Och det dröjde mer än två månader innan han sedan kläckte ur sig "mamma". Det tycker jag var lite väl länge... Men hans pappa var väldigt nöjd.

• 89Mamma10o12

min lillkille sa ena dagen mamma o dagen efter pappa =P. O sen höll han på o växlade mellan orden

• Jkpg Deluxe

Baba = pappa!

Har inte hört honom säga mamma på fleeera flera månader!! Han är 13 mån nu 

Svar på tråden Sade ditt barn "mamma" eller "pappa" först?