• Glass

Bra och medvetna böcker till en 2-3 åring.

Jag skulle vilja ha tips på bra böcker som kan passa min tvååring. 
    Genusmedvetna böcker.

Som ett extra tips så kanske ni har tips på liknande böcker, fast till en 5 åring?  

• Svar på tråden Bra och medvetna böcker till en 2-3 åring.
  • Serendipity

vad är du ute efter, böcker som behandlar genusperspektiv eller böcker som bara inte trillar i det vanliga genustänket?

Gunilla Bergström, Alfons och Milla
    Per Gustavsson, Så gör prinsessor
    Thierry Lenain, Har Loppan snopp?
    Pia Lindenbaum, Gittan och älgbrorsorna
    Martin Widmark, Riddar-Rakel (alla böckerna)

• Glass
    Serendipity skrev 2011-01-23 21:39:30 följande:
    vad är du ute efter, böcker som behandlar genusperspektiv eller böcker som bara inte trillar i det vanliga genustänket?

Gunilla Bergström, Alfons och Milla
    Per Gustavsson, Så gör prinsessor
    Thierry Lenain, Har Loppan snopp?
    Pia Lindenbaum, Gittan och älgbrorsorna
    Martin Widmark, Riddar-Rakel (alla böckerna)
    Båda två faktiskt
    Är de bra till en tvååring? 
  • Alexi

Totte är jättebra för vår tvååring. Vi gillar också Stina Wirséns böcker, på temat "vem". Vi har bara "vem är arg" än så länge men ska defintivt köpa fler. De verkar behandla olika situationer och känslor på ett bra sätt och är tänkta för de minsta barnen. Om än ruskigt fula teckningar. 

• Glass

Är alfons verkligen bra? 
    Jag har aldrig gillat honom, men har visserligen inte läst dem sedan jag var barn.

Helst skulle jag vilja ha en tjej i huvudrollen, eftersom det finns så få såna böcker.

Vem, ska jag googla på lite  

• Marie30

Alla Stina Wirsens böcker: vem är arg, vem är söt osv är superbra till en tvååring!

P Lindenbaums Morbror raring är ju också suverän (till 5-åringen) eftersom den inte pekar ut på samma sätt som Kenta och barbisarna där barnen ju faktiskt lär sig att det är konstigt att leka med -Barbie när man är kille.

Svar på tråden Bra och medvetna böcker till en 2-3 åring.