• Xantippa2004

Varför är folk här på FL så snabba med att dömma människor som de inte ens känner?

Det är lite skrämmande faktiskt, hur snabbt man bara dömmer ut någon och bildar sig en uppfattning om något som man egentligen inte har en aning om!

• Svar på tråden Varför är folk här på FL så snabba med att dömma människor som de inte ens känner?
  • Bottis

Det är lätt att spy galla bakom ett nick. Ingen som vet vem man är. 

Är precis som du förvånad. 

• straight arrow

Är ju snarare mänskligt, och inte något specifikt för FL. Anonymiteten på nätet gör att man kan ge uttryck för åsikter som man kanske skulle hålla inne med annars.

• Bottis

Var i en tråd i veckan, en som lackade ur totalt och sa att jag var en patetisk och liten människa som inte hade ett liv. Varför? Vi hade olika åsikt om bilkörning. Ngn anmälde honom för hans inlägg försvann. Skrattretande men det gäller ju att inte bry sig. Man kan inte ta åt sig på sådana här forum, finns alltid folk som vill få till en reaktion och då säger vad som helst.

• Familjeliivsfinastenick
    Xantippa2004 skrev 2011-01-23 20:25:55 följande:
    Det är lite skrämmande faktiskt, hur snabbt man bara dömmer ut någon och bildar sig en uppfattning om något som man egentligen inte har en aning om!
    Detta gäller ju inte bara på fl utan överallt och alltid.
  • Xantippa2004

Ja, okej då, det kanske inte gäller fl generellt. Men varför dömmer man varandra så då??? Man vet ju inte allt om en människa. Man vet inte bakgrunden till saker och ting. Så varför dömma?

• lövet2

Äh, det är lika många IRL som gör det! Skillnaden är bara att de inte säger något rakt ut till personen i fråga ...

• Bottis
    lövet2 skrev 2011-01-23 20:33:43 följande:
    Äh, det är lika många IRL som gör det! Skillnaden är bara att de inte säger något rakt ut till personen i fråga ...
    Precis, för i verkligea livet kan man inte gömma sig bakom något. Där måste man stå för sina åsikter.
  • Pia och Elna
    Eftersom man inte har mer info att gå på än den som framkommer får man ju gå på den. Det blir då givetvis inte en rättvis bedömning men den enda man kan göra.
  • Autumnbeauty

En del verkar reta upp sig på det mesta, de har väl antagligen rätt miserabla liv själva och är missnöjda med det mesta...och då kanske det får dem att "må bättre" om de häver ur sig skit mot andra...

Har speciellt sett att trådar där tex trådstartaren är dålig på svenska/särskriver etc verkar reta upp en hel del > .

Vad säger man till dessa bittra människor?! GET A LIFE kanske?! >

• Xantippa2004
    Autumnbeauty skrev 2011-01-23 20:39:07 följande:
    En del verkar reta upp sig på det mesta, de har väl antagligen rätt miserabla liv själva och är missnöjda med det mesta...och då kanske det får dem att "må bättre" om de häver ur sig skit mot andra...

Har speciellt sett att trådar där tex trådstartaren är dålig på svenska/särskriver etc verkar reta upp en hel del > .

Vad säger man till dessa bittra människor?! GET A LIFE kanske?! >
    Haha, ja typ! =)
  • pluppfamiljen

ja det kan man fundera över inte går jag fram till folk och säger samma saker som man kan slänga ur sig här utan att tänka på det. 

Blivande 6 barns mamma
  • puss
    pluppfamiljen skrev 2011-01-24 12:14:21 följande:
    ja det kan man fundera över inte går jag fram till folk och säger samma saker som man kan slänga ur sig här utan att tänka på det. 
    folk är här för att diskutera. folk på stan kanske inte är där med syftet att höra folk åsikter om saker å ting.
    up yours
  • poirot

Men alltså, alla dömer alltid folk hela tiden och jag ser inte att det skulle vara värre bara för att folk säger det rätt ut till en. Tvärtom, när man gör det får man en chans att göra något åt andras dömande vare sig det är att bemöta det eller ändra sin framtoning.

Visserligen verkar ju de mest dömande inte vara den typen som ändrar åsikt om folk bara för att deras utfall blir bemötta men de som sitter och läser och egentligen håller med de dömande lite kan få en annan bild om jag säger emot. 

Sedan kan det ju vara så att de dömande har en liten poäng med det de säger eller att det är något ho mig som har gett dem en felaktig uppfattning, då kan jag lära mig något av det.

Tanken på att folk sitter och dömer utan att jag har en chans att lägga mig i stör mig mycket mycket mer. 

Åsiktsfrihet innebär inte bara att du får tycka vad du vill, det innebär även att jag får tycka raka motsatsen och säga emot dig
  • Marcus01

Bra fråga du har. Glad Vet inte om det beror på en kombination av lite allt möjligt. Människor som vill hävda sig, anonymiteten på forumet, andra kanske rentav har haft en riktigt dålig dag... ja, vem vet? Själv upptäckte jag efter att ha läst några trådar, att många på FL är ganska respektlösa mot andra och anklagande utan anledning. Förstår inte poängen med det egentligen.

Svar på tråden Varför är folk här på FL så snabba med att dömma människor som de inte ens känner?