Igångsättning + värkstorm + livmoder ej drar ihop sig + störtblödning + hysterektomi
Hej på er!
Nu är det ett halvår sedan min lilla ängel föddes men jag grubblar fortfarande över vad som gick snett under förlossningen och varför. Mina läkare hade inte varit med om det förrut men jag letar med ljus och lykta efter någon som upplevt något liknande. Man vill så gärna bolla, ventilera och bara prata av sig med någon.
Jag hade havandeskapsförgiftning i slutet av min graviditet och blev därför igångsatt med gele i v. 38. Förlossningen kom igång snabbt och gick alldeles för fort med konstanta värkar utan paus. Då denna värkstorm påverkade både min och bebisens ork fick jag en spruta muskelavslappnande bricanyl för att vi skulle få en liten paus. Pausen blev inte särskild lång och bebisens hjärta började ge upp så läkaren fick ta till sugklockan. Bebisen kom ut och mådde under omständigheterna bra!
Efter att bebisen kommit ut började den riktiga kampen. Min livmoder drog inte ihop sig vilket gjorde att jag låg som en öppen kran och det forsade blod ut ur mig. Rummet fylldes snabbt av sköterskor, barnmorskor och läkare som gemensamt försökte få livmodern att dra ihop sig och blödningen att avta. Detaljerna är lite luddiga men i det stora hela blödde jag ca 30 liter blod och fick ta emot 84 nya enheter vilket tydligen innebär att jag omsatt hela blodomloppet 5 gånger eller något sådant. Det gick inte att få ordning på blödningen så läkarna var tvungna att operera bort livmodern :( Blödningen fortsatte även efter det då det liksom sipprade blod från vävnaderna och inte fanns något riktigt sår att sy ihop. Så jag hamnade i respirator och ett tag var man oroliga att jag inte skulle överleva.
Men efter en traumatisk förlossning, 6 operationer, en veckas intensivvård och sedan ytterligare 2 veckors stabiliseringsvård blev jag utskriven och fick åka hem och fortsätta läkandet hemma.
Snälla snälla... är det någon som har upplevt något av det ovan?
Att bli igångsatt med gele och att förlossningen får väldigt intensivt värkarbetet?
Att livmodern inte drar ihop sig?
Att läkarna inte får stopp på blödningen?
Att få livmodern bortopererad utan önskan?
Eller nåt annat i ämnet som man kan få bubbla om. Ibland vill jag bara vrida o vända på allt och föröka hitta någon ny vinkel som kan hinta om varför detta hände...