Essa83 skrev 2011-01-26 20:44:11 följande:
Jag är ingen rabiat abortmotståndare. Jag säger bara hur jag känner inför att det är så oerhört vanligt att man gör abort pga. DS utan att ens verka läsa på någonting om hur dessa barn är. Jag tycker att det faktum att tjugoåringar får frågan om de vill göra KUB-test (iaf i mitt län) är överdrivet och onödigt. Jag vet att det retar många att jag inte är för helt fri abort. Jag vet att jag borde tycka att man får göra abort precis hur som helst då jag är kvinna och för jämställdhet och kvinnans rätt till sin kropp osv. Jag är för att man ska få göra aborter om man inte vill ha barn, jag är dock inte för att man testar och väljer vilken typ av barn man ska få.
En fråga till er, är det okej att ta bort barn pga. kön. T.ex. om man har tre pojkar och vill ha en flicka?
Det här förbryllar mig en smula...
Du är för rätten att välja bort en graviditet (barn) för att tidpunkten stämmer dåligt eller för att kvinnan inte gillar pappan till barnet längre, du har tom förståelse för att man gör ett sådant val.
Men tycker att det är fel att göra abort om barnet har ett allvarligt kromosom-fel?!
Vem lider av att kvinnor väljer bort att föda ett barn som har DS?
Finns det för få människor med Downs syndrom?
Ur ett etiskt perspektiv är det helt ok att abortera ett foster för att det har "fel" kön, men ur ett samhällsekonomiskt perspektiv tycker jag inte att det är helt och hållet försvarbart, dock anser jag att rätten till fri abort är så pass viktig att den inte får tullas på bara för att ev spara någon ynka skattekrona.