• Niveaa

Downs giltigt skäl till abort enligt er?

Fick precis reda på att downs är ett giltigt skäl till abort.
    Enligt er, är downs ett giltig skäl till att göra abort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 09:37
    Har nog alltid intalat mig att skulle jag få reda på att något var fel så hade jag gjort abort, men efter att ha lärt känna familjer som har barn med funktionshinder är inte saken lika självklar för mig.
    Därav min fråga.
    Jag har ingen aning om vars jag står i den frågan längre.

jag är verkligen inte emot fri abort, det är inte det tråden handlar om.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Downs giltigt skäl till abort enligt er?
  • Selfish Geene
    Essa83 skrev 2011-01-26 20:44:11 följande:
    Jag är ingen rabiat abortmotståndare. Jag säger bara hur jag känner inför att det är så oerhört vanligt att man gör abort pga. DS utan att ens verka läsa på någonting om hur dessa barn är. Jag tycker att det faktum att tjugoåringar får frågan om de vill göra KUB-test (iaf i mitt län) är överdrivet och onödigt. Jag vet att det retar många att jag inte är för helt fri abort. Jag vet att jag borde tycka att man får göra abort precis hur som helst då jag är kvinna och för jämställdhet och kvinnans rätt till sin kropp osv. Jag är för att man ska få göra aborter om man inte vill ha barn, jag är dock inte för att man testar och väljer vilken typ av barn man ska få.

En fråga till er, är det okej att ta bort barn pga. kön. T.ex. om man har tre pojkar och vill ha en flicka? 
    Det här förbryllar mig en smula...

Du är för rätten att välja bort en graviditet (barn) för att tidpunkten stämmer dåligt eller för att kvinnan inte gillar pappan till barnet längre, du har tom förståelse för att man gör ett sådant val.

Men tycker att det är fel att göra abort om barnet har ett allvarligt kromosom-fel?! 

Vem lider av att kvinnor väljer bort att föda ett barn som har DS?
    Finns det för få  människor med Downs syndrom?

Ur ett etiskt perspektiv är det helt ok att abortera ett foster för att det har "fel" kön, men ur ett samhällsekonomiskt perspektiv tycker jag inte att det är helt och hållet försvarbart, dock anser jag att rätten till fri abort är så pass viktig att den inte får tullas på bara för att ev spara någon ynka skattekrona. 
  • lightfish
    Essa83 skrev 2011-01-26 20:44:11 följande:
    Jag är ingen rabiat abortmotståndare. Jag säger bara hur jag känner inför att det är så oerhört vanligt att man gör abort pga. DS utan att ens verka läsa på någonting om hur dessa barn är. Jag tycker att det faktum att tjugoåringar får frågan om de vill göra KUB-test (iaf i mitt län) är överdrivet och onödigt. Jag vet att det retar många att jag inte är för helt fri abort. Jag vet att jag borde tycka att man får göra abort precis hur som helst då jag är kvinna och för jämställdhet och kvinnans rätt till sin kropp osv. Jag är för att man ska få göra aborter om man inte vill ha barn, jag är dock inte för att man testar och väljer vilken typ av barn man ska få.

En fråga till er, är det okej att ta bort barn pga. kön. T.ex. om man har tre pojkar och vill ha en flicka? 
    Du är medveten att de allra flesta barn med DS föds av mammor UNDER 35? Jag tycker testet ska erbjudas till alla oavsett ålder, så att de kan fatta ett beslut hur de vill hantera situationen.
  • Essa83
    diamanten skrev 2011-01-26 20:53:25 följande:
    Varför inte?
    Jag har svarat på det så många gånger nu att du får läsa tillbaka i tråden. Jag vet att inte alla förstår mitt resonemang men nu lämnar jag denna tråden. Ni får tycka att jag är konstig, irrationell och kall eller vad som helst. Jag känner dock att jag sagt mitt och att jag nu inte orkar vara kvar i den här tråden. Det skär i hjärtat på mig att höra hur kallsinniga vissa är när det kommer till ett så stort val som en abort trots allt är oavsett orsak. Jag vet inte hur jag hade känt utan mina erfarenheter med en bror med Downs, kanske hade jag tänkt som ni, kanske inte. Troligen hade jag varit någonstans mittemellan. 

Jag önskar er alla friska barn, för det vill vi alla ha, och om de inte är friska så hoppas jag och tror att ni ändå kan ge dem den kärlek de förtjänar. 
  • Essa83
    lightfish skrev 2011-01-26 21:00:23 följande:
    Du är medveten att de allra flesta barn med DS föds av mammor UNDER 35? Jag tycker testet ska erbjudas till alla oavsett ålder, så att de kan fatta ett beslut hur de vill hantera situationen.
    Det beror väl på att de flesta barn som föds just föds av mammor under 35. Dock ökar risken för att få barn med Downs avsevärt med stigande ålder procentuellt.
  • lightfish
    Essa83 skrev 2011-01-26 21:05:30 följande:
    Det beror väl på att de flesta barn som föds just föds av mammor under 35. Dock ökar risken för att få barn med Downs avsevärt med stigande ålder procentuellt.
    Nä, riktigt så är det inte. Särskilt inte här i Sthlm där jag bor. I och för sig vet jag att Sthlm är relativt snällt gällande att godkänna KUB-test till oroliga mammor under 35 år. Sen att risken ökar avsevärt stämmer men de har ju en möjlighet att välja, vart är kvinnorna under 35 år valmöjlighet?
  • Ts Mamma

JA - inte för mig, jag ser inte Downs som ett hinder MEN jag förstår att andra med andra erfarenheter, andra liv och sätt att leva på anser att det är ett gitli9gt skäl till abort och hur man än vrider och vänder på det - VEM ska avgöra vad ett giltigt skäl är??

Var kvinnas (och mäns) val att göra abort borde ses som giltiga...

• liag
    Essa83 skrev 2011-01-26 17:58:31 följande:
    Du läser ju uppenbarligen inte vad jag skriver. Jag har ju inget emot om man gör abort om man gör det utan att kolla efter vad det kan tänkas vara där inne och därmed gör abort. Gör man det för att man inte vill ha barn alls då reagerar jag inte oavsett skäl. Det är när man screenar foster i jakten på ett perfekt barn jag reagerar för det finns inga garantier för perfekta barn även om fostervattensprov säger att det är friskt.

Om du känner att du inte klarar ett barn med Downs hur skulle du då klara ett barn som i tre års ålder utvecklar autism? Skulle du adoptera bort det då? Troligen inte. 

Sen tvingar ingen dig att behålla ett barn med DS. Men i detta fallet så frågade TS om DS var ett giltigt skäl enligt oss andra att göra abort enkom pga. att fotret har DS och jag har därför delgett min åsikt. Du förfäras över mina tankar men jag är ju i minoritet så du behöver nog inte oroa dig för vad jag tycker. Jag förfäras dock över att ni är så många som tycker att DS-barn inte ska få födas och inte verkar tänka två gånger innan ni säger det. 

Sen är det möjligt att jag hade resonerat som er om jag inte hade haft de erfarenheter jag har. Men då jag har erfarenheter kan jag också säga hur jag känner med belägg för vad jag säger. Jag vet vad jag pratar om. Jag vet hur DS-barn är och vad de får för liv och vad för liv familjerna får. Det jag kan säga är att det blir vad man gör det till och att dessa barn kan få väldigt vanliga liv. 

Alla har alltså rätt till sin åsikt och detta är min oavsett om du finner den kränkande eller ej. Vi får helt enkelt agree to disagree. 
    Åter igen ett bra inlägg från dig!
  • TessaS

Annat:
    Jag undviker att vädra mina åsikter om när det är "giltigt" eller inte att göra abort.
    Så länge jag inte går i kvinnans skor, levt hennes liv, haft hennes känslor... så är det inte upp till mig vad som är giltigt eller inte.

Jag är för fri abort, så om någon, av någon anledning, känner att de inte är redo för barn, så räcker det som "giltigt" för min del. Hellre det än en drös oönskade barn.

• Stor mamma

Jag skulle abortera om jag fick veta att barnet hade någon form av sjukdom/skada

• ViVäntarLois

Om andra mammor/par väljer abort så känner jag att det är deras ensak och en så pass privat angelägenhet att jag inte vill lägga värderingar i det. Jag tror att både barn och föräldrar mår bäst om de vuxna känner sig bekväma med situationen.

För min del kan jag bara svara att jag har ingen aning om hur jag skulle reagera/välja vid ett besked om förhöjd risk för DS eller andra syndrom/sjukdomar. Vi valde att göra göra KUBB/NUPP trots att jag bara är 21 år. Inte för att vi visste vad vi ville göra med resultatet utan för att oavsett vilket ville vi vara förbredda. Nu visade ju testet ingen förhöjd risk för t.ex. DS så vi behövde aldrig fatta ett beslut. En jättesvår fråga! Men jag tycker inget beslut är "rätt" eller "fel".

lillalois.blogg.se

• slemtorsk i din bralla

har inte läst tråden.. men jag ställer mig emot att det ska vara något slags allmängiltigt svar.

Om JAG anser att det är ett giltigt skäl för MIG innebär ju inte det att det per automatik är giltigt skäl för DIG.

Vi har alla olika grunder att stå på och jag tycker att man ska se till barnets bästa, jag är i princip emot abort, vad gällande mig själv. Men om andra tar abort bryr jag mig faktiskt inte om. Man har skäl till varför man gör saker och vad folk gör har jag egentligen inte med att göra så länge det inte skadar någon. Jag anser inte att fostret är ett barn förrän det faktiskt är ett barn och skulle rent medicinskt gå att rädda om det föddes för tidigt och få ett värdigt liv.

För mig är det där med värdigt liv viktig. Jag anser, tror och.. nää jag vet att ett barn med Downs syndrom inte skulle få det bra hos mig. Sen kan folk komma dragande med att "Man anpassar sig" eller lär sig eller vad man nu vill komma med för argument, men ett barn med DS skulle inte få ett bra liv med mig som mamma. Varför jag vet detta så säkert är något jag inte tänker argumentera här och nu.
    Men jag har haft så pass många handikappade av olika arter runt mig under uppväxt och även i vuxenlivet att jag anser att jag vet mycket väl vad jag kan och inte kan och jag KAN INTE ge det stöd, den kärlek och den tid ett barn med DS behöver.

Därför skulle jag utan tvekan göra en abort om jag visste att jag var gravid med ett barn med DS. Jag skulle givetvis sörja det barn som inte blev, men inte lika mycket som jag skulle sörja med ett levande DS-barn som inte får sina behov tillfredsställda

• lightfish
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-01-28 12:36:24 följande:
    har inte läst tråden.. men jag ställer mig emot att det ska vara något slags allmängiltigt svar.

Om JAG anser att det är ett giltigt skäl för MIG innebär ju inte det att det per automatik är giltigt skäl för DIG.

Vi har alla olika grunder att stå på och jag tycker att man ska se till barnets bästa, jag är i princip emot abort, vad gällande mig själv. Men om andra tar abort bryr jag mig faktiskt inte om. Man har skäl till varför man gör saker och vad folk gör har jag egentligen inte med att göra så länge det inte skadar någon. Jag anser inte att fostret är ett barn förrän det faktiskt är ett barn och skulle rent medicinskt gå att rädda om det föddes för tidigt och få ett värdigt liv.

För mig är det där med värdigt liv viktig. Jag anser, tror och.. nää jag vet att ett barn med Downs syndrom inte skulle få det bra hos mig. Sen kan folk komma dragande med att "Man anpassar sig" eller lär sig eller vad man nu vill komma med för argument, men ett barn med DS skulle inte få ett bra liv med mig som mamma. Varför jag vet detta så säkert är något jag inte tänker argumentera här och nu.
    Men jag har haft så pass många handikappade av olika arter runt mig under uppväxt och även i vuxenlivet att jag anser att jag vet mycket väl vad jag kan och inte kan och jag KAN INTE ge det stöd, den kärlek och den tid ett barn med DS behöver.

Därför skulle jag utan tvekan göra en abort om jag visste att jag var gravid med ett barn med DS. Jag skulle givetvis sörja det barn som inte blev, men inte lika mycket som jag skulle sörja med ett levande DS-barn som inte får sina behov tillfredsställda
  • cindy sue

Jag är egentligen emot abort. Men jag skulle inte vilja lämna efter mig en människa som samhället skulle få ta hand om. Sjukvården kostar redan så mycket och vården är dålig.

• fru edinge

Nej, är inget giltligt skäl enl mig..är dock inte direkt en abort fan heller..

• anne h
    Niveaa skrev 2011-01-24 19:21:23 följande:
    Fick precis reda på att downs är ett giltigt skäl till abort.
    Enligt er, är downs ett giltig skäl till att göra abort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 09:37
    Har nog alltid intalat mig att skulle jag få reda på att något var fel så hade jag gjort abort, men efter att ha lärt känna familjer som har barn med funktionshinder är inte saken lika självklar för mig.
    Därav min fråga.
    Jag har ingen aning om vars jag står i den frågan längre.

jag är verkligen inte emot fri abort, det är inte det tråden handlar om.
    Lagligt sett är det "giltigt skäl", ja.

Jag anser däremot att selektiv abort är fel, oavsett om det är DS, ögonfärg, kön, osv som man söker efter/väljer bort. Min personliga åsikt.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Downs giltigt skäl till abort enligt er?