• ladysoul77

Skäms över att min dotter inte är blöjfri än.. Vad gör vi för fel?

Vår dotter är 3,5 år och har blöja dygnet runt. Vi har provat pott-träna från och till sedan hon var 2,5 år men det är tvärstopp. Hon vägrar och det blir bara en massa gråt om vi provar. Eller hon blir snarare hysterisk om vi pratar om att hon ska gå utan blöja. Det är sååå frusterande och nu börjar jag känna att det är pinsamt att hon inte är blöjfri än. Hon fick en lillasyster för 10 månader sedan och hon är ganska svartsjuk på henne så jag antar att det är något relaterat till det. 

Alla säger att vi ska ta det lugnt och att hon kommer att komma på själv en vacker dag att hon inte vill ha blöja med, men det är oerhört svårt att låta bli att prova olika sätt att locka henne att sluta.. Detta har vi gjort:

*Helt enkelt satt henne på toa/potta lite då och då och läst en bok eller så (detta gjordes då hon var mindre och mer öppen för "lockning". Hon kissade EN GÅNG i toan. Gav ingen mersmak)
    *Belöningssystem klistermärken/junibacken
    *Hon har fått följa med och välja fina trosor
    *På sommaren fick hon gå fritt utan blöja på gräset. Hon kissade på sig hela tiden, sa aldrig till (verkade inte bry sig ens) Sedan blev hon hysterisk och ville ha blöja
    *Mormor har fått prova utan att vi är med
    *Köpt "potty-training panties" Helt utan resultat. Funkade ju som vanliga blöjor.. 
    *Sagt att blöjorna var slut. Hysteriskt gråt och hulkningar
    *Låtsas busa och säga att hon MÅSTE ha blöja hon FÅR inte ha trosor.. Tyckte hon var en rolig lek, men slutar med gråt..

VAD SKA VI GÖRA?? Bara vänta? Hon är en otroligt envis dam som inte går att locka till något hon inte vill, så vi står handfallna i detta. Jag är så less så jag kräks..  

Hjälp!! 

• Svar på tråden Skäms över att min dotter inte är blöjfri än.. Vad gör vi för fel?
  • Woodgrove

Bebisar kan hålla sig när de föds, genom att sätta på blöja från födseln tränas deras reflexer bort. Det går att ta bort blöjan när som helst. Det handlar inte om fysisk mognad utan om psykisk mognad. Om du vill att hon ska bli torr säger ni helt enkelt att de är slut och så får ni byta kläder varje gång hon kissar på sig. Det tar inte så lång tid innan hon kommer inse att det är bättre att kissa på toa än i byxan. Du skrev att hon gråter över blöjan, får hon gråta sig till andra saker också? Eller hur hanterar ni tjat, gnäll och skrik? Om hon inte får gråta sig till det hon vill när det gäller andra saker så borde det samma gälla blöjan. Lycka till! 

• Sarah84

Kankse ni testat föör mkt? Dock tycker jag nog hon borde känna då hon är kissnödig?
    Iofs så var nog vår dotter tidig bpde dag/natt.
    Men låt de vara ett tag & testa igen senare.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • amia01

Måste bara hålla med Safir. Tycker det var många kloka ord. Dels om att inte dramatisera, utan låta blöjan vara kvar, även om man tränar på toalettbesök när det passar, om det känns bättre för barnet.

Och hur det skiljer i tankesättet kring vem som ska ta initiativet. Jag har inte väntat på att något av barnen skulle "bli mogna" för att ta av blöjan, utan helt enkelt tagit bort den när jag tyckt att det borde fungera, utan att göra någon stor sak av det. Sedan har jag torkat kiss och bajs några veckor, utan dramatik, och sedan har det varit klart.

Kan berätta en rolig episod när dottern började vara utan blöja. Upptäckte henne utan byxor, på huk på hallmattan, just färdig med en stor bajshög :-/ Lyfter upp och tar in henne på toaletten för att tvätta av, och ser då i ögonvrån hur vår hund blixtsnabbt smiter ut i hallen och slukar hela bajshögen i ett enda nafs...
    Sånt som händer

Men alla barn och föräldrar är unika, så det gäller att hitta sitt eget sätt att lösa problemen på. Och varför göra stora problem av sånt som man inte behöver? Nej, ta det lugnt, och se framför allt till att alla får trivas och må bra - med eller utan blöja, det löser sig säkert såsmåningom

• Fettot
    Fridayyy skrev 2011-01-26 16:14:43 följande:
    Japp, det är himla skönt att slippa blöja på barnen tycker jag personligen. Hur vet du att han inte kan kontrollera sin kissreflex? har ni testat?
    Ja, vi har kollat om han är redo lite då och då. Men med tanke på att hans två syskon bara en dag helt plötsligt självmant ville gå på toa så har vi inte gjort så stor affär av det där med rumsrenhet hos småbarn. Det kommer när det kommer. Och jag är övertygad om att han också helt plötsligt en dag vill sluta med blöja. Och det gör han säkert bäst utan press och tjat från oss. Jag tycker inte att det är något stort problem helt enkelt. Och jag skäms inte över att min treåring bär blöja.
  • tofsvippan

Vi har en tjej som snart blir 4 år, vi pottränade hysteriskt hela sommaren, hon både kissade och bajsade på toan, var jätteduktig, men sen när vintern kom så vägrar hon gå på toan...

JAg börjar bli rädd hon ska bli retad på dagis!

Och NEJ, vi är inte slöa, vi kämpar, varje morgon och flera ggr per dag försöker vi på alla sätt och vis med toa, toasits, potta hon vägrar...
    Känns lite som hon trotsar, hon vet att vi vill så då vill hon inte!

Hon får ha bara trosor nån gång per dag, men det går bara 10 minuter så har hon kissat på sig... HJÄLP vad ska man göra??

vi kan ju inte med våld tvinga henne sitta på pottan/toan..... så jag vet hur det känns TS!

• Mamma matte hustru

Vår tjeja fyllde tre idag hon har tvärvägrat pottan tills för två veckor sen då hon försökte själv sen fick hon klistermärken första 20 gångerna hon kissade på pottan hon har potträningsblöjor nu som är lätta för henne att ta på coh av- nu får hon inte fler märken förrens hon bajsar på pottan. Vi har aldrig pressat henna utan det har fått komma i sin takt ..

• Tullish

Min son slutade när han var 2,5. Han skulle börja på stora avdelningen på dagis och jag trodde att han skulle vara den enda med blöja efter sommaren. Så på sommaren fick han gå utan blöja. Tror att det hände 4-5 olyckor.. Han tyckte det var jättekul att sluta med blöja. Berättade stolt för alla att det bara var bebisar som hade blöja. Han syftar på sin lillasyster.
    Men kan lägga till oxå att jag hade fel. Det är tydligen fortfarande andra barn på stora avdelningen som har blöja, o en av dom är 4,5 år. 

• En helt vanlig mamma

Vår son var sen med att sluta bajsa i blöja.
    Till saken hörde det att han har varit förstoppad hela sitt liv, och genom att sitta på toa så får man en mkt bättre ställning för att tömma tarmarna. Han envisades dock med blöjan och var helt hysterisk när vi satte honom på potta/ wc. Vi lockade, mutade, hotade, jaa allt.
    En dag kände jag bara att nu får det vara nog. Så han fick ingen blöja.
    När han ville bajsa hänvisade jag mde lock och lek till pottan, han tvärvägrade. Efter 3 dagars hållande gav han med sig. Blev fantastiskt stolt, fick åka o köpa en present och efter att ha vågat bajsa 1 gång på toan så var det bara där han ville bajsa.

Jag var tveksam till den här metoden, men vår tarmsköterska sa att får vi inte honom att tömma tarmarna ordentligt genom att sitta på toa kan vi få hålla på med lavemang och medicin lääänge.

Nu har ni inte samma problem, men är du verkligen säker på att hon bör bli torr nu så får du forts. att kämpa. Annars kan du kanske invänta sommaren? Brukar vara lättare då.

• Starkast
    frökenelisabeth skrev 2011-01-26 00:35:59 följande:
    Hum, de flesta spädbarn i Kina har byxor med hål i rumpan så att det som kommer ut kan rinna fritt. Verkar som om många inte använder blöjor alls. Hur de tränar barnen rent praktiskt vet jag inte, men jag har då sett mer än en förälder i Kina som plötsligt får bråttom att sträcka ut barnet på armlängds avstånd för att slippa få kiss på kläderna.
    Fy vad äckligt *urk*
    Kiss och bajs överallt. vad det måste lukta.
  • Tullish

Min granne har aldrig använt blöja på sin dotter. Hade aldrig tidigare hört talas om nån annan som har gjort så. 
    Hon berättade att hon brukade ha henne i sele eller sjal och hon kände igen när det var dax för kiss eller bajs. Så då tog hon bara henne till toan, och var dom ute så drog hon bara ner byxan så fick hon göra ute i det fria..

• Mamma matte hustru
    Tullish skrev 2011-02-08 22:15:40 följande:
    Min granne har aldrig använt blöja på sin dotter. Hade aldrig tidigare hört talas om nån annan som har gjort så. 
    Hon berättade att hon brukade ha henne i sele eller sjal och hon kände igen när det var dax för kiss eller bajs. Så då tog hon bara henne till toan, och var dom ute så drog hon bara ner byxan så fick hon göra ute i det fria..

min svägerska har gjort så henns son har haft blöja 4 dygn av sitt snart treåriga liv.
  • vivi85

år dotter var helt omöjlig att få att kissa på toan, framför allt att bajsa. (Då hon alltid varit förstoppad.) Men en vecka innan hon fyllde 3 kissade hon för första gången, sedan dess är hon torr.. :) Bajsandet tod längre tid, bajsade för första gången strac efter hon fyllde 4 nu i slutet av nov. Och nu har hon ingen blöja alls..

Min pojk fyller 3 på söndag, har fortfarande blöja, tänkte ta tag i det till sommaren. Varför stressa? De lär ju inte gå med blöja resten utav livet.. :)

• Fettot

Nä jag fattar inte uppståndelsen och stressen. Alltså, det är måååånga 3-4 åringar som inte är helt  torra. Big deal. Det kommer.

• Woodgrove
    Tullish skrev 2011-02-08 22:15:40 följande:
    Så gjorde vi också. Funkar hur bra som helst. Ni som tycker att det är konstigt ska kanske fundera lite kring hur många barn på jorden som egentligen har blöjor jämfört med hur många som inte har det? Hur länge har blöjor funnits? Läs under "EC-blöj fri bebis" här i forumet så kan ni få mer information. Jag tycker att det var mkt smidigare att låta dottern göra ifrån sig på toa än att byta blöjor och allt vad det innebär med att ta av kläder, tvätta med tvättlapp, göra av bajsblöja någonstans (bara tanken på lukten får mig att kväljas) istället för att bara spola. 
  • ELI 79

Vår stora kille var nästan 3 år när han slutade med blöja både dag som natt. Han var inte intresserad innan. Då tog vi bort blöjan och en hel vecka kissade han på golvet VARJE gång han kissade. Inte en enda gång kissade han på pottan/toan.
    Vi bar honnom bara till pottan och sa, nästan gång så kissa här, ska vi se om det finns mer att kissa? Ibland kom det någon droppe till, oftast inte.

Efter en vecka så började han säga till själv och efter 3 v var han helt torr, dag som natt.

Jag tror på att ta bort blöjan helt när man väl gör ett försök. att göra det någon gång när man kan vara hemma 2-3 v eller så.

Min lilla kille blev helt blöjfri dagtid i somras då han var 1½ år. Det funkade finfint i 2 månader tills dagis började krångla med att han skulle ha blöja ute så de slapp gå in med honom så ofta... då visste han inte nrä han hade blöja och inte så då började han kissa på sig och det hela resulterade i att han nu har blöja dygnet runt, är drygt 2 år.

Ska göra ett försök att få bort den helt snart och då ska jag abra ta bort blöjan o då får han kissa bäst han vill på dagis! I värsta fall får vi vänta till sommaren då han är hemma flera veckor.

Bort med blöjan. Hon är ju så stor att det går att prata med henne. Säg att nu har du bara blöja på natten, det blir ingen mer blöja dagtid! punkt.

Svar på tråden Skäms över att min dotter inte är blöjfri än.. Vad gör vi för fel?