• Anonym (Älskad)

Vems fel är det om någon som är singel raggar på en upptagen?

Jag har funderat lite med tanken på en tråd som dök upp här idag.

Min kille blir konstant raggad på av tjejer som försöker stjäla honom.
    Men de lyckas inte!
    Men det stoppar dem inte, de fortsätter LÅNGT! De gör det framför ögonen på mig och visar helt öppet att de är intresserade. Jäkligt osmakligt kan det bli.
    Skriver saker på FB osv.
    Min kille/sambo bryr sig inte så mycket för han vill inte vara med dem och tycker mest att det är drygt.
    Han vill gärna vara vän med tjejer men det slutar mest med att han får säga upp kontakten för att de raggar.

Killar som raggar på mig ger sig dock illa kvickt när de innser att jag är upptagen.
    De utmanar inte ödet lika mycket som många kvinnor gör.

Så vems är annsvaret?
    Är det killen som blir raggad på eller är det tjejen som borde fatta att hålla sig på avstånd?

Vad är den sociala normen?
    Är det okej att ragga på en kille som är upptagen fastän han inte visar intresse?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-26 00:08
    Måste tydligen förtydliga, han visar INTE intresse utan visar snarare att han hör ihop med mig genom att kyssa mig framför dem eller hålla om mig, prata om oss osv.

Men de raggar ändå!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-26 00:52
    Berätta gärna hur det kan vara min killes fel att han blir raggad på trots att han visar ointresse av allra högsta grad?

När han är tvungen att säga upp kontakt med tjejer bara för att de är för jobbiga?

Hur kan det vara hans fel att tjejerna inte kan ta ett nej?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vems fel är det om någon som är singel raggar på en upptagen?
  • PH76

Jag tycker att det hela är en konstig frågeställning. Det är ingens fel, såvida din man är den som initierar dessa ragg.

En annan kvinna, eller man, har inga förpliktelser till dig. Det är fritt fram för henne att ragga på din kille, hur han sen reagerar bestämmer om han gjort fel eller inte.

• Anonym (op)

Den som är i förhållande och den som raggar.

• Anonym (Bådas)

Bådas fel.

Hon som raggar men även killen som verkar gilla det lite iaf annars hade han rytit ifrån.

• Anonym (teori vs verklighet)
    PH76 skrev 2020-10-01 11:44:59 följande:

Jag tycker att det hela är en konstig frågeställning. Det är ingens fel, såvida din man är den som initierar dessa ragg.

En annan kvinna, eller man, har inga förpliktelser till dig. Det är fritt fram för henne att ragga på din kille, hur han sen reagerar bestämmer om han gjort fel eller inte.

Du borde söka hjälp för narcissism och kronisk egoism 
  • Anonym (Hemligt)
    Anonym (teori vs verklighet) skrev 2020-10-01 11:49:39 följande:

Du borde söka hjälp för narcissism och kronisk egoism 

Vadå, han har ju helt rätt!
    Anonym (Hemligt) skrev 2020-10-01 11:55:08 följande:
    Vadå, han har ju helt rätt!
    Det är väl klar att han inte har rätt, för det han säger är att han kan fullkomligen skita i att visa respekt för andra människor och göra precis som han vill och det ska andra bara tolerera. Det är inget annat än dubbelmoral och hyckleri för jag har väldigt svårt att tro att han själv tolererar lika gränslöst och respektlöst beteende från andra. Faktum är att min erfarenhet av människor som resonerar så är att de är extrem lättkränkta själva men tar gärna ut svängarna i hur de agerar mot andra.

Om man VET att någon är upptagen så är det jävligt respektlöst att gå fram och ragga på personens partner bara för att det inte finns någon lag som säger att man inte får det. Det är ett extremt egoistiskt beteende som borde bemötas med en fet smäll så personen lär sig lite vett och gränser.
  • PH76
    Anonym (teori vs verklighet) skrev 2020-10-01 12:26:28 följande:

Det är väl klar att han inte har rätt, för det han säger är att han kan fullkomligen skita i att visa respekt för andra människor och göra precis som han vill och det ska andra bara tolerera. Det är inget annat än dubbelmoral och hyckleri för jag har väldigt svårt att tro att han själv tolererar lika gränslöst och respektlöst beteende från andra. Faktum är att min erfarenhet av människor som resonerar så är att de är extrem lättkränkta själva men tar gärna ut svängarna i hur de agerar mot andra.

Om man VET att någon är upptagen så är det jävligt respektlöst att gå fram och ragga på personens partner bara för att det inte finns någon lag som säger att man inte får det. Det är ett extremt egoistiskt beteende som borde bemötas med en fet smäll så personen lär sig lite vett och gränser.

Oj, höga växlar.

Jag har blivit bedragen i tidigare relation, och inte fan la jag skulden på tredjeparten. Det är väl självklart att det var min dåvarande partner som hade felat.
    PH76 skrev 2020-10-01 12:52:39 följande:
    Oj, höga växlar.

Jag har blivit bedragen i tidigare relation, och inte fan la jag skulden på tredjeparten. Det är väl självklart att det var min dåvarande partner som hade felat.
    Det handlar inte om att lägga skulden på tredje part, det handlar om att lägga skulden där den hör hemma. Beter man sig som en idiot så ska man inte förvänta sig att andra bara kommer acceptera det.

Det handlar heller inte om rädsla för otrohet eftersom chanserna att ens partner skulle vara otrogen med en sån idiot är minimal.

Det handlar till 100% om egoism och inte klara av att respektera andra människor samt hyckleri där man gör saker mot andra som man själv inte skulle acceptera.
    PH76 skrev 2020-10-01 12:52:39 följande:
    Oj, höga växlar.
    Nej det är inte höga växlar, det är självklara saker som normala människor förstår utan att behöva bli påminda om det. Sen finns det ju tyvärr gränslösa människor som inte förstår sånt själva utan på allvar tror att de kan agera precis hur de vill mot andra och andra bara kommer acceptera det.

Dessa personer behöver då bli påminda om att så inte är fallet så de förhoppningsvis tänker sig för nästa gång. Och det finns inget som är mer effektivt för att få egoister att tänka sig för nästa gång än en stor fet smäll eftersom det är det enda "språk" egoister förstår (när det gör ont på dem själva oxå).

Been there, done that...
  • PH76
    Anonym (teori vs verklighet) skrev 2020-10-01 13:51:00 följande:
    Nej det är inte höga växlar, det är självklara saker som normala människor förstår utan att behöva bli påminda om det. Sen finns det ju tyvärr gränslösa människor som inte förstår sånt själva utan på allvar tror att de kan agera precis hur de vill mot andra och andra bara kommer acceptera det.

Dessa personer behöver då bli påminda om att så inte är fallet så de förhoppningsvis tänker sig för nästa gång. Och det finns inget som är mer effektivt för att få egoister att tänka sig för nästa gång än en stor fet smäll eftersom det är det enda "språk" egoister förstår (när det gör ont på dem själva oxå).

Been there, done that...
    Du menar en stor fet smäll som sedan leder till en polisanmälan?
    PH76 skrev 2020-10-01 14:50:28 följande:
    Du menar en stor fet smäll som sedan leder till en polisanmälan?
    KAN leda till en polisanmälan, och även om det gör det så är det helt klart värt det Flört Kanske värt att tänka på det nästa gång du funderar på att ragga på en upptagen tjej inför ögonen på hennes kille. Alla killar kommer inte bara stå och titta på.

Hur som helst är det väl kanske bättre att ge fan i att vara respektlös mot andra och behandla andra med respekt så slipper det ju leda till en fet smäll och polisanmälan, eller hur?
  • Vildbi
    Anonym (Bådas) skrev 2020-10-01 11:46:31 följande:

Bådas fel.

Hon som raggar men även killen som verkar gilla det lite iaf annars hade han rytit ifrån.

• PH76
    Anonym (teori vs verklighet) skrev 2020-10-01 15:15:55 följande:

KAN leda till en polisanmälan, och även om det gör det så är det helt klart värt det  Kanske värt att tänka på det nästa gång du funderar på att ragga på en upptagen tjej inför ögonen på hennes kille. Alla killar kommer inte bara stå och titta på.

Hur som helst är det väl kanske bättre att ge fan i att vara respektlös mot andra och behandla andra med respekt så slipper det ju leda till en fet smäll och polisanmälan, eller hur?

Eh, jag är gift med barn och raggar således inte överhuvudtaget. Men när jag var yngre skulle jag inte brytt mig mycket.
    PH76 skrev 2020-10-01 16:30:37 följande:
    Eh, jag är gift med barn och raggar således inte överhuvudtaget. Men när jag var yngre skulle jag inte brytt mig mycket.
    Va bra att du förhoppningsvis har växt ifrån sånt omoget beteende. Jag hoppas att du lär dina barn behandla andra med respekt så de slipper hamna i tråkiga situationer.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (teori vs verklighet) skrev 2020-10-01 10:54:55 följande:

Nja, så borde det kanske vara men det är tyvärr inte så det är i Sverige 2020.

Det är snarare något i stil med....

Om en kvinna stöter på en man så ansvarar hon inte alls för sina handlingar utan skyller det på någon annan. Kan hon skylla det på en man så är risken stor att hon får medhåll för det av andra kvinnor. En man är däremot alltid ansvarig för sina handlingar oavsett vad.

Om en man stöter på en kvinna som inte är intresserad så är det en solklar trakasseri och han ska sättas dit hårt och förkunskapen spelar ingen som helst roll, att kvinnan kände sig kränkt räcker gott och väl för kastrering. Om en kvinna stöter på en man så är hon bara stark och driven som bryter mot könsnormer och hennes beteende uppmuntras av andra kvinnor.

Ett nej är ett nej för män, men det gäller inte för kvinnor eftersom kvinnor mäts efter helt andra måttstockar och spelar efter helt andra regler. Om en kvinna blir irriterad över att en man inte ger sig så kan hon ryta ifrån hur mycket hon vill och till och med ge honom en smäll utan konsekvenser. Om en man ryter ifrån är han aggressiv och kränkande och får genast höra det av omgivningen som rusar till tjejens försvar. Skulle ha ge henne en smäll får han först stryk av andra killar och åker sen i fängelse.

Jag svarade på vad jag tycker, vems ansvar jag tycker det är.

Och jag tycker att det är svälvklart att var och en ansvarar för sina handlingar och att man inte ska fortsätta stöta på någon som avvisar en.

Att det inte alltid är så i verkligehten vet jag. Det finns personer (som kvinna har jag främst träffat på män) som inte ger sig utan fortsätter "försöka".

Jag känner inte igen bilden av att det skulle vara ok för kvinnor att trakassera män och jag anser absolut inte att det är ok att trakassera någon oavsett kön.
    Anonym (Sara) skrev 2020-10-01 19:05:13 följande:
    Jag svarade på vad jag tycker, vems ansvar jag tycker det är.

Och jag tycker att det är svälvklart att var och en ansvarar för sina handlingar och att man inte ska fortsätta stöta på någon som avvisar en.

Att det inte alltid är så i verkligehten vet jag. Det finns personer (som kvinna har jag främst träffat på män) som inte ger sig utan fortsätter "försöka".

Jag känner inte igen bilden av att det skulle vara ok för kvinnor att trakassera män och jag anser absolut inte att det är ok att trakassera någon oavsett kön.
    Fast som du kanske sett så är det ju flera som verkar dela den bilden (även kvinnor). I teorin är det väl inte ok för någon oavsett kön, i praktiken verkar det dock skilja en del.   

Om man läser trådar där det diskuteras om det är ok är att ligga med en upptagen person så verkar det vara förvånansvärt många framför allt kvinnor som tycker det är helt ok och att man inte har något ansvar alls utan lägger hela ansvaret på den man vill ligga med.

Man behöver nog inte vara professor i beteende för att räkna ut hur dessa personer agerar eller kommer agera i praktiken när de blir attraherade av någon som är upptagen? De verkar ju på allvar tro att det är helt ok?
  • Anonym (Glenn Medeiros)
    Anonym (Älskad) skrev 2011-01-26 00:00:00 följande:

Jag har funderat lite med tanken på en tråd som dök upp här idag.

Min kille blir konstant raggad på av tjejer som försöker stjäla honom.
    Men de lyckas inte!
    Men det stoppar dem inte, de fortsätter LÅNGT! De gör det framför ögonen på mig och visar helt öppet att de är intresserade. Jäkligt osmakligt kan det bli.
    Skriver saker på FB osv.
    Min kille/sambo bryr sig inte så mycket för han vill inte vara med dem och tycker mest att det är drygt.
    Han vill gärna vara vän med tjejer men det slutar mest med att han får säga upp kontakten för att de raggar.

Killar som raggar på mig ger sig dock illa kvickt när de innser att jag är upptagen.
    De utmanar inte ödet lika mycket som många kvinnor gör.

Så vems är annsvaret?
    Är det killen som blir raggad på eller är det tjejen som borde fatta att hålla sig på avstånd?

Vad är den sociala normen?
    Är det okej att ragga på en kille som är upptagen fastän han inte visar intresse?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-26 00:08
    Måste tydligen förtydliga, han visar INTE intresse utan visar snarare att han hör ihop med mig genom att kyssa mig framför dem eller hålla om mig, prata om oss osv.

Men de raggar ändå!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-26 00:52
    Berätta gärna hur det kan vara min killes fel att han blir raggad på trots att han visar ointresse av allra högsta grad?

När han är tvungen att säga upp kontakt med tjejer bara för att de är för jobbiga?

Hur kan det vara hans fel att tjejerna inte kan ta ett nej?

Nu är det visserligen ett nio år gammalt inlägg, men trådstartaren måste väl ändå inse att snubben skaffar tjejkompisar för bekräftelsens skull?

Det finns både män och kvinnor som gör så här. De har en fast partner, och så skaffar de en massa vänner av motsatt kön. Det är en sorts flört/romans, där den sexuella spänningen hänger i luften hela tiden. Att snubben redan har en fast tjej gör leken ännu mer ofarlig, och mer riskfri för tjejerna. Det är därför dessa tjejer "stöter" på honom rätt framför ögonen på TS. De kan hoppas att de vinner över killen, och samtidigt kan de alltid hävda att det bara var på skoj om det inte funkar, "...jag vet ju att han har en tjej".

Anonym (Glenn Medeiros) skrev 2020-10-23 08:20:06 följande:

Nu är det visserligen ett nio år gammalt inlägg, men trådstartaren måste väl ändå inse att snubben skaffar tjejkompisar för bekräftelsens skull?

Det finns både män och kvinnor som gör så här. De har en fast partner, och så skaffar de en massa vänner av motsatt kön. Det är en sorts flört/romans, där den sexuella spänningen hänger i luften hela tiden. Att snubben redan har en fast tjej gör leken ännu mer ofarlig, och mer riskfri för tjejerna. Det är därför dessa tjejer "stöter" på honom rätt framför ögonen på TS. De kan hoppas att de vinner över killen, och samtidigt kan de alltid hävda att det bara var på skoj om det inte funkar, "...jag vet ju att han har en tjej".

De ena utesluter väl inte det andra?

Det kan absolut vara så att snubben omger sig med tjejer för bekräftelse, och visst kan man tycka att det är främst upp till honom att säga ifrån. Men det betyder ju inte att tjejerna som stöter på honom inte beter sig väldigt egoistiskt och respektlöst.
  • Anonym (Glenn Medeiros)
    Anonym (teori vs verklighet) skrev 2020-10-23 09:11:43 följande:
    De ena utesluter väl inte det andra?

Det kan absolut vara så att snubben omger sig med tjejer för bekräftelse, och visst kan man tycka att det är främst upp till honom att säga ifrån. Men det betyder ju inte att tjejerna som stöter på honom inte beter sig väldigt egoistiskt och respektlöst.
    Klart att dom gör!
Svar på tråden Vems fel är det om någon som är singel raggar på en upptagen?