• mikke

Uppfostran-början och slut?

Hej
    lästa en ganska omvälvande text som fick mig att tänk lite, lite kring mitt ansvar som framtida förälder men även som samhällsmedlem.

Jag har inte barn själv än så frågar er som har barn:

hur mycket tid har ni med att bry er om er närmiljö? om nu barn gör som föräldrar gör och inte bara som föräldrar säger så det betyder ju att man måste vara jätteengagerad i allting? Eller? om nu vi alla ska få saker att gå runt samtidigt som t.ex. min granne här skriker och har det allmänt misär kommer det klart påverka mina barn. Men jag mår dåligt av tanken att jag å min tjej skulle flytta bara för att vårt barn ska gömmas från att det ser ut på det viset.

Vad tycker ni andra?
    Var börjar ens roll som "uppfostrare" och var slutar det? Hur gör ni?

• Svar på tråden Uppfostran-början och slut?
  • lövet2

Vi försöker nog lära ut att man gör sitt bästa - gör så gott man kan. Engagerar sig i det man har möjlighet till, men att ingen är mer än människa.

I vår familj har det t ex varit aktuellt med frågor från barnen om en familj där ungarna har det riktigt dåligt. Vi har förklarat vad som rent lagligt går att göra, har förklarat vad som gjorts, och sedan försökt förklara att vi inte kan göra mer. Det är inte det lättaste för barnen att förstå, att man i bland inte kan göra så mycket som privatperson.
    Andra, lite enklare saker, har varit det där med att ställa upp för olika välgörenhetsorganisationer. Där är det lättare att visa på hur oändligt många viktiga organisationer det finns och att vår tid och våra pengar inte räcker åt alla ...

• kutiom

Tänkvärt!

Jag gör så gott jag kan men tror nog inte att uppfostran någonsin slutar. Det gäller att tänka och agera så klokt man bara kan gällande allt. Sen är vi inte mer än människor så jag köper t.ex. choklad som inte är certifierad av olika organisationer ibland också men försöker väga ut det onda.

Alla människor vill väl egentligen gott så kan man bara komma med något relevant som man känner gör skillnad så kan vi säkert få stopp även på vapenindustrin. Där vet jag inte vad man kan göra alls så jag tar och gör det jag kan och lär dottern detsamma.

Svar på tråden Uppfostran-början och slut?