oktober10 skrev 2011-02-14 14:11:04 följande:
Hej igen!
Tack för intressanta inlägg och information. VI har nu varit hos en logoped men det gav inte så mycket tyckte jag. Men vi ska dit igen om en månad och då kanske vi kan få lite mer hjälp. Anubisa kan inte du berätta lite mer om din son? Det låter väldigt likt hur min son är, verkar dessutom som det skiljer 4 dagar mellan dem i ålder: )
Tycker att min son förstår i princip allt man säger till honom och han vill gärna umgås med andra, men helst med andra vuxna eller äldre barn, inte med jämnåriga.
Ja det är jobbigt och oroligt när man läser om alla diagnoser på nätet. Jag har läst massor om autism och också pratat med barnpsykolog och barnläkare om detta men tycker inte att de särdrag eller egenheter som autisktiska barn har stämmer in på min son. Han tar alltid ögonkontakt, gillar att kramas, vill kommunicera, leker låtsaslekar typ bjuder på kaffe, ger leksaker till andra barn när de är ledsna osv. Men han talar inte ännu och han har svårt för stora grupper av barn/blir stressad av gruppaktiviteter.
Vill gärna höra mer från er med erfarenheter av barn som inte talar eller började tala sent och vad ni gjort för att hjälpa era barn. Och solskenshistorier om barn som är sena med talet men som sen kommer igång är väldigt välkommet!
Visst kan jag berätta mer om min son men det är svårt att veta riktigt vad jag ska berätta. Jag har också givetvis läst om autism, speciellt eftersom de på dagis blev fundersamma över att han hade en tendes att gå ifrån grupper med barn och vara ensam. Jag blev faktiskt lite brydd för hemma har jag aldrig upplevt honom som sådan. Han är enligt mig väldigt social och orädd av sig men då har jag ju mest sett honom med andra vuxna och inte jämnåriga barn. Hur som helst så kan jag bara inte tro att han har autism för han är ju helt med i "vår värld" och vill kommunicera och ta ögonkontakt precis som din son gör. Däremot är det inte alltid han vill kramas, ibland vill han ibland inte. Men så är det väl för mig med om jag tänker efter.
Jag är mer rädd för adhd då eftersom det verkar som att många barn med sen språkutveckling även har fått den diagnosen senare i livet. Han är ju väldigt motorisk och är även väldigt aktiv. Det är ett håll igång som heter duga måste jag säga. Han älskar att springa och röra sig hela tiden. Men han kan även sitta stilla och bara de senaste dagarna tycker jag att han sitter mer och mer och börjar intressera sig för koncentrationslekar som klossar och sånt. Jag hoppas helt enkelt verkligen att han inte har adhd.
Vad gäller språket så går det ju lite lite framåt men det går så väldigt sakta. Just nu säger han mest namnen på de som går på hans avdelning på dagis och han vill att jag ska sätta in de namnen i sagor som jag läser. Han har väldigt lätt för att förstå allt jag menar och kan ta långa instruktioner. Han verkar helt enkelt hur normal som helst förutom just det att han inte kan prata. Det blir ju något nytt ord då och då, idag sa han "hamm" om hammare och började även säga "titta" på allvar. Men det är ju sent ändå förstås..
Min son vill också gärna umgås med andra men jag vet ju inte riktigt hur det är på dagis med den biten. De har sagt att han verkar bli stressad av att umgås i stora grupper med barn och jag hoppas ju det handlar om att han inte kan kommunicera. Nu går han på en avdelning med en 1-åring och en 3-åring och det funkar bra. Annars umgås han ju jättebra med vuxna.