• vicki 83

en tråd för oss med barn som har tal svårigheter

Har en underbar son som är 3 1/2 år,han är en aktiv pojk. Han har utvecklats "normalt" vad gäller allt utom just talet. Han har aldrig riktigt försökt härma ord man har sagt. För ca ett år sen så började han härma ljud,tex bilar,och djur läten.
    Han har ett ordföråd på ca 20-25 ord.
    Han kom själv på att man kan göra sig förstådd med hjälp av tecken,så logopeden vi har kontakt med tyckte vi skulle införa tecken som stöd,vilket har funkat bra. Han har nu kommit på att han med hjälp av de ord och tecken han kan,kan sätta ihop meningar.
    Han är välidgt social och utåt och försöker hela tiden få kontakt med nya kompisar,vilket funkar jättebra.
    Logopeden tror nu att det är pga nåt motoriskt som gör att han inte pratar så mycket. har fått massa övningar vi ska göra osv.
    Hade gärna velat komma i kontakt med fler föräldrar som har barn med någon typ av talsvårighet,och få höra hur ni har det och vad n gör för att hjälpa era barn!

• Svar på tråden en tråd för oss med barn som har tal svårigheter
  • Pinje

Hej, jag har en tjej på fem år som vi tränar språket med. Både uttal och språkförståelse. Hon har en diagnos. Vi jobbar massor med tecken som stöd (eller TAKK) och det är verkligen bra för min tjej. I min presentation har jag massor av länkar. Men en jag vill nämna speciellt är Ingelas lekstuga, en mamma som har barn med 'bara' språkstörning. http://www.ingelaslekstuga.se/

• Anubisa
    oktober10 skrev 2011-02-14 14:11:04 följande:
    Hej igen!

Tack för intressanta inlägg och information. VI har nu varit hos en logoped men det gav inte så mycket tyckte jag. Men vi ska dit igen om en månad och då kanske vi kan få lite mer hjälp. Anubisa kan inte du berätta lite mer om din son? Det låter väldigt likt hur min son är, verkar dessutom som det skiljer 4 dagar mellan dem i ålder: )
    Tycker att min son förstår i princip allt man säger till honom och han vill gärna umgås med andra, men helst med andra vuxna eller äldre barn, inte med jämnåriga.

Ja det är jobbigt och oroligt när man läser om alla diagnoser på nätet.  Jag har läst massor om autism och också pratat med barnpsykolog och barnläkare om detta men tycker inte att de särdrag eller egenheter som autisktiska barn har  stämmer in på min son. Han tar alltid ögonkontakt, gillar att kramas, vill kommunicera, leker låtsaslekar typ bjuder på kaffe, ger leksaker till andra barn när de är ledsna osv. Men han talar inte ännu och han har svårt för stora grupper av barn/blir stressad av gruppaktiviteter.

Vill gärna höra mer från er med erfarenheter av barn som inte talar eller började tala sent och vad ni gjort för att hjälpa era barn. Och solskenshistorier om barn som är sena med talet men som sen kommer igång är väldigt välkommet!
    Visst kan jag berätta mer om min son men det är svårt att veta riktigt vad jag ska berätta. Jag har också givetvis läst om autism, speciellt eftersom de på dagis blev fundersamma över att han hade en tendes att gå ifrån grupper med barn och vara ensam. Jag blev faktiskt lite brydd för hemma har jag aldrig upplevt honom som sådan. Han är enligt mig väldigt social och orädd av sig men då har jag ju mest sett honom med andra vuxna och inte jämnåriga barn. Hur som helst så kan jag bara inte tro att han har autism för han är ju helt med i "vår värld" och vill kommunicera och ta ögonkontakt precis som din son gör. Däremot är det inte alltid han vill kramas, ibland vill han ibland inte. Men så är det väl för mig med om jag tänker efter.

Jag är mer rädd för adhd då eftersom det verkar som att många barn med sen språkutveckling även har fått den diagnosen senare i livet. Han är ju väldigt motorisk och är även väldigt aktiv. Det är ett håll igång som heter duga måste jag säga. Han älskar att springa och röra sig hela tiden. Men han kan även sitta stilla och bara de senaste dagarna tycker jag att han sitter mer och mer och börjar intressera sig för koncentrationslekar som klossar och sånt. Jag hoppas helt enkelt verkligen att han inte har adhd.

Vad gäller språket så går det ju lite lite framåt men det går så väldigt sakta. Just nu säger han mest namnen på de som går på hans avdelning på dagis och han vill att jag ska sätta in de namnen i sagor som jag läser. Han har väldigt lätt för att förstå allt jag menar och kan ta långa instruktioner. Han verkar helt enkelt hur normal som helst förutom just det att han inte kan prata. Det blir ju något nytt ord då och då, idag sa han "hamm" om hammare och började även säga "titta" på allvar. Men det är ju sent ändå förstås..

Min son vill också gärna umgås med andra men jag vet ju inte riktigt hur det är på dagis med den biten. De har sagt att han verkar bli stressad av att umgås i stora grupper med barn och jag hoppas ju det handlar om att han inte kan kommunicera. Nu går han på en avdelning med en 1-åring och en 3-åring och det funkar bra. Annars umgås han ju jättebra med vuxna.
  • kattis1982

jag hoppar in här.förstår hur ni känner.. själv har jag en son på 8år som har haft språkstörning det är en del kvar men vi jobbar fortfarande med det....vi har haft logoped hjälp sen han var 2 1/2 år när min son var liten så började han ordet med H omk han inte kunde första bokstaven i ordet var ganska obegribligt att förstå ibland och människor som inte hade träffat honom förut förstog inte ett ord han sa..mönstret bröts sista terminen på dagis så han gick upp i förskoleklass och kunde göra sej förstådd men vi har fortfarande hjälp av logoped och lite kvar att jobba med...

• vicki 83
    kattis1982 skrev 2011-02-15 20:31:26 följande:
    jag hoppar in här.förstår hur ni känner.. själv har jag en son på 8år som har haft språkstörning det är en del kvar men vi jobbar fortfarande med det....vi har haft logoped hjälp sen han var 2 1/2 år när min son var liten så började han ordet med H omk han inte kunde första bokstaven i ordet var ganska obegribligt att förstå ibland och människor som inte hade träffat honom förut förstog inte ett ord han sa..mönstret bröts sista terminen på dagis så han gick upp i förskoleklass och kunde göra sej förstådd men vi har fortfarande hjälp av logoped och lite kvar att jobba med...
    hej, såna funderingar har jag för min son blir 4 i maj och nu så känns det så lång bort att han ska kunna börja skolan när han är 6! även om han förstår allt och han kan tex räkna om han har tex 3 klossar och får 2 till så blir det 5 men han kan ju inte säga detta!!
    Jag hoppas också att det ska släppa,nu e första gången han försöker härman så jag hoppas så att det fortsätter framåt nu!
  • jag25

jag vet inte om mi dotter kanske är lite för "ung" för att räknas som att hon har talproblem..

Hon fyller 2 år i slutet av Mars och pratar inte alls mycket,´hon är tvåspråkig, svenska/engelska, jag vet inte om det kasnke kan vara en bidragande orsak att hon tar längre tid på sig.. men iallafall hon pekar försöker prata men har sitt egetspråk.. jag känner mig lite vilsen, vet inte hur jag ska göra mer än att jag pratar med henne, när vi är ute så pekar jag på olika saker och säger namnet på , träd , bil, väg, hus etc.. vad mer kan man göra för att stimulera? hon förstår allting jag säger men blir lätt frustrerad om inte jag förstår vad hon menar....

• nirakanna2

Jag är lite orolig för min sons språkliga utveckling. Han är snart 2 och säger t.ex. inte konsekvent mamma eller pappa. Har favoritord som hej, oj, uj (när det går mer fel än oj ), titta och där, men härmar inte djurläten, försöker inte säga namn etc. BVC påtalade redan vid 1,5-årskontrollen att han borde ha kunnat mer språkligt, så är de inte nöjda på 2-årskontrollen ska jag kämpa för logopedkontakt - eller är jag övernojig? Han var sen med att peka i kommunikativt syfte, så mina tankar drar tyvärr åt autismhållet, fast han är jättego och social (fast på sina villkor)

• kattis1982
    vicki 83 skrev 2011-02-16 14:37:50 följande:
    hej, såna funderingar har jag för min son blir 4 i maj och nu så känns det så lång bort att han ska kunna börja skolan när han är 6! även om han förstår allt och han kan tex räkna om han har tex 3 klossar och får 2 till så blir det 5 men han kan ju inte säga detta!!
    Jag hoppas också att det ska släppa,nu e första gången han försöker härman så jag hoppas så att det fortsätter framåt nu!
    hoppas det löser sej för er får ni nån hjälp??
    det är iallafall ett tag till han går upp i förskoleklass vänta och se och jobba vidare så löser det sej ska du se men vet hur du känner dej oron finns där hela tiden...min son har precis börjat en ny skola och då började ju tankarna snurra tänk om han inte blir accepterad för han säger meningar i fel ordföljd osv men det har gått över föväntan... 
  • vicki 83
    kattis1982 skrev 2011-02-17 14:47:03 följande:
    hoppas det löser sej för er får ni nån hjälp??
    det är iallafall ett tag till han går upp i förskoleklass vänta och se och jobba vidare så löser det sej ska du se men vet hur du känner dej oron finns där hela tiden...min son har precis börjat en ny skola och då började ju tankarna snurra tänk om han inte blir accepterad för han säger meningar i fel ordföljd osv men det har gått över föväntan... 
    hej!
    ja vi har kontakt med en logoped,en jättego tjej.
    Problemet var att han inte ens härmade förut,vilket han börjat med nu,och han har många ord,vissa helt rent och vissa kan nog vara lite svåra att förstå för andra!
    Så logopeden tyckte inet vi skulle komma så ofta eftersom han inte härmade och det kunde då bli att han blir stressad istället,men nu när han har börjat härma så tycker jag det hade känts bra att träffa henne en gång i veckan kanske så hon kan se vad vi behöver jobba på. Hur funkade det för er??
  • xLiiindAx

Hej!
    Vet inte riktigt om jag passar in här men tyckte det var väldigt intressant då jag också haft lite problem med min dotters språkutveckling när hon var lite yngre. Hon har alltid haft ett stort ordförråd, men alltid uttalat nästan alla ord väldigt väldigt illa. Nästan bara jag och hennes pappa som förstått när hon pratat.
    När hon var 2,5 började jag bli lite orolig för hennes sena tal men fick höra att jag inte skulle oroa mig och att hon skulle bli bättre. Vid 3års ålder var det ingen skillnad med talet och jag påpekade detta på BVC där jag sa att jag misstänkte vatten bakom trummhinnorna. Normalt sätt så gör dom ingen hörsel kontroll fören vid 4år tydligen men jag stod på mig eftersom det aldrig blev bättre. Fick en remiss till öron näsa hals mottagning där dom gjorde lite kontroller. Det visa sig att hon hade ganska mycket vatten bakom hinnorna plus att hennes halsmandlar va lite stora. Vid 3,5 års ålder fick hon rör inopererade i öronen men halsmandlarna lät dom vara. Det tog bara någon vecka, sen klickade det till och orden blev mycket tydligare, och hon började uttala R och S som hon aldrig hade gjort tidigare. Så jag hade rätt vid min misstanke. Nu pratar hon som vilken 4åring som helst tack vare hennes rör.
    Hon skulle få en talpedagog på förskolan som skulle komma och öva med henne precis när hon gjorde operationen, men nu behövdes det inte.

Jag hoppas det löser sig för alla er som det gjorde för oss!!

~*~Mamma till Masken sedan 25 April 2oo6~*~
  • ChickenWings

Jag hppas verkligen att Gustav har not liknande!

Han pratar babblar, forsoker repetera allt...men han kan inte formulera orden ordentligt tror jag.... Vi fick var remis til sjukhuset igar...tyvarr var det 6 VECKOR forsenat sa vi missade var tid! hehe
    Ringde upp dom och fick en ny tid i mars

Fast det ar klart, han hor mig oppna ladan med chips fron sitt rum sa jag tror nog han hor i allafall! 

• Maja

Hej!
    Jag hoppar oxå på här!
    Har en son som e född nov 07! Han är oxå sen i pratet. Han typ missar första bokstäven när han ska säga ett ord. lite svårt å förstå han ibland. sen när han ej vet själv vad ordet heter så suckar han å försöker igen. vi kör oxå med tecken. han går på logoped å har vart till hörseln å den va bra!
    men både jag å pappan va oxå sena å gick på logoped när vi va små.
    nån av er som har vart det?

Älskar Ronny å Elias 071111 å Izabelle 091113
  • ChickenWings

Pappan har misstankt Asbergers och dyslexi, har ocksa dyspraxia

Annars? kan inte fa tyst pa mig...Tungan ute 

• kattis1982
    vicki 83 skrev 2011-02-17 20:14:28 följande:
    hej!
    ja vi har kontakt med en logoped,en jättego tjej.
    Problemet var att han inte ens härmade förut,vilket han börjat med nu,och han har många ord,vissa helt rent och vissa kan nog vara lite svåra att förstå för andra!
    Så logopeden tyckte inet vi skulle komma så ofta eftersom han inte härmade och det kunde då bli att han blir stressad istället,men nu när han har börjat härma så tycker jag det hade känts bra att träffa henne en gång i veckan kanske så hon kan se vad vi behöver jobba på. Hur funkade det för er??
    hej vi träffade logopeden var sjätte månad sen fick vi gå dit varje vecka i sex veckor sen kallade hon igen efter sex månader...så gjorde vi mkt hemma och hade underbar dagis personal som hjälpte till med matrial som kom från logopeden...nu har vi nyligen träffad logopeden förhoppningsvis för sista gången sen kommer vi få en talpedagog på skolan...vi skulle ha uppföljining med logopeden över telefon i maj
  • Geelda

Är det någon här med erfarenhet av barn som är sena med talet som fått rör inopererade i öronen p g a dålig hörsel, som fått fart på talet efter det? Hur lång tid tog det? Min dotter har fått rör för två veckor sedan men jag märker ingen skillnad ännu.

• Serendipitet

Jag hade själv talsvårigheter när jag var liten och fick gå till talpedagog när jag var kring 4-5 år. Hade svårt att uttrycka mig, kunde inte uttala vissa ljud. Men kunde förstå en massa ord och dess betydelse. Var dessutom väldigt blyg borta då jag visste att det var något "fel" med mig (min lillasyster kunde säga fler ord än mig (2 års skillnad)). Jag var på rätt många möten med talpedagogen men vid 6-7 år så släppte det för mig, allt utom blygseln och rädslan för att säga fel. Jag har tagit igen allt och mer därtill idag :) Men ett råd är att bygga upp självkänslan för min mamma missade totalt att jag kanske led av det och har aldrig pratat med mig om det.

*** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
  • Tiger201008

Att det just verkar bara vara mest pojkar som har talsvårigheter... Min kille e 3 1/2 o går med hos logoped han kan massa ord men hoppar första bokstaven o sävligast ju jätte svårt att förstå. Men många ord säger han rent som mamma, pappa mm. Han dregglar lite med så det känns som han inte riktigt muskelaturen i munnen. Logopeden tyckte inte vi skulle blrja med tecken utan fortsätta träna, läsa mycket böcker mm.

Svar på tråden en tråd för oss med barn som har tal svårigheter