• Anonym (ångest förälder.)

lider av ångest av att inte kunna älska min dotter.

Hej jag vill vara anonym för att jag facktiskt skämms.
    Jag har en dotter på 8 år och när hon föddes så fick jag en förlossningsdeppression som läkarna inte tog på allvar så jag fick inte hjälp föränn hon var 1,5 år. Jag har sån fruktansvärt ångest över att jag inte kan älska min dotter så som jag älskar min son som är 4 år. Jag älskar min dotter men inte lika starkt och jag kommer inte överänns med henne och har svårt att närma mig henne så det är hennes pappa som får ta den kärleksfulla delen som gos å kram osv. Jag vet vad jag borde göra att känna att jag vill krama henne och dö för henne men det kommer inget. . hon mår inte bra själv, skolan går inte så bra och hon har dålig självkänsla. men annars så är hon en glad pappas lilla flicka. Jag dör innombords av ångest och skuld till att inte kunna älska henne som en mamma bör göra. Jag vet ingen med förlossningsdeppression och jag har inte vågat prata med nån om det här. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden lider av ångest av att inte kunna älska min dotter.
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Förlossningsdepressioner kan ge just de symtom som du beskriver. Det är förståeligt att det känns tungt, men en sak är viktig att tänka på. Det är inte ditt fel att du fick en depression och att du nu upplever er relation bristfällig.
    Så börja med att sluta skämmas, det går mycket kraft till det , och den gör ingen nytta.
    På många orter finns BUP som skulle kunna hjälpa dig att få tillbaka och träna upp relationen till din dotter. Det är något som både du och hon skulle ha stor glädje av. Så mitt tips är att du ringer upp närmsta BUP-mottagning och ber att få en tid och så går ni dit hela familjen. Då är jag övertygad om att du kommer att slippa din ångest och i stället återskapa en god relation till din dotter.
    Med vänlig hälsning!
    Margit 

Hej Margit. Tack för ditt svar :)  Det låyter verkligen bra men jag har hört så mycket skräck historier om folk som vänt sig till BUP och det slutar med att föräldern har flera ögon på sig eller att barnet blir omhändetagen. Jag är rädd för att dom ska misstänka mig för hämska saker och kontrolera det minsta lilla jag gör. Jag vet att dom inte skulle ta henne ifrån mig för jag har inte behandlat henne illa men alla historier skrämmer mig och min sambo skulle inte heller gå med på det för han fattar inget. Finns det inget annat lite mildare som jag kan göra?
    mvh/ Anna

• barnpsykologen margit

Hej igen!
    Jag hör att du verkligen är orolig över att du gjort något fel som du skulle kunna bli bestraffad för. Det jag kan säga är att BUP inte har några som helst befogenheter att vare sig ta barn från föräldrar eller övervaka föräldrar. Dit söker man frivilligt och om den hjälp man får inte känns bra så går man inte dit mer.
    Det du skulle kunna göra är ju att söka upp någon att prata med själv så att du kan få lite stöd i din oro. Antingen kan du fråga på BVC om de har någon psykologkonsult anknuten till sig som kan lite om depressioner vid förlossningar och deras följder. Annars kan du gå till någon privat som du slår upp på Eniro men då är det kanske svårare att hitta någon som är expert just inom anknytning mamma-barn som du skulle behöva.
    Du har ju redan tagit första steget genom att fråga mig, det är bra, backa inte nu. Jag vet att du kommer att få hjälp.
    MVH
    Margit 

Hej, tack för råden nu vet jag lite mer om vilka möjligheter jag har och känner mig redo att ta nästa steg, har anmält mig på komet och sen får jag se om jag kanske kan ta nästa steg. tack så mycket

Svar på tråden lider av ångest av att inte kunna älska min dotter.