• Karro77

Ska hon gå kvar på dagis eller vara hemma ett tag?

Hej! Vår dotter är 3 år och 4 månader. Hon går på dagis men har sedan en vecka tillbaka börjat vara jätteledsen där. Ibland vid lämning och under dagen. Men ibland går lämningarna bra men sen blir hon ändå ledsen under dagen i omgångar. Idag hade hon stått bakom en dörr och varit jätteledsen. Hon säger att hon längtar efter oss. Hon har dessa dagar hängt en personal i hasorna hela dagen och försvinner hon så blir hon jätteledsen. 

Hon har i omgångar under sina dagisår haft sådana här perioder. Särskilt efter lov och vid personalbyten. Tyvärr har detta dagis haft ganska så stor omsättning på personal. Och just nu har avdelningen en hel del vikarier pga olika saker.

Fram till nu har ju vi inte haft så mycket val än att lämna henne på dagis och sagt att mamma och pappa måste jobba. och perioderna med längtan efter oss har alltid gått över efter några veckor. Men om några veckor kommer hon få ett syskon och jag går på mammaledighet om en vecka och då är ju meningen att hon ska gå tre dagar i veckan 5 timmar. Men nu börjar jag undra hur vi ska göra. Vi hade från början tänkt ha henne hemma när bebisen fötts och sen så länge pappan är hemma med oss. Men nu undrar jag om vi ska plocka hem henne redan när jag går på ledigt om en vecka. I så fall kan det bli att hon är hemma i 7 veckor. Men om vi tar hem henne för en längre period, hur blir det då när hon ska börja igen? Det kanske blir ännu värre när hon ska börja igen....Eller ska hon vara kvar de veckor innan bebisen föds i hopp om att det vänder. Men då går jag hemma och vet att hon är ledsen, det känns inte heller bra.

• Svar på tråden Ska hon gå kvar på dagis eller vara hemma ett tag?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det låter som om du egentligen vet hur du vill göra. Du vill ha henne hemma, nu när det blir möjligt och jag tror att det är en bra lösning. Förutsättningarna på dagis låter inte ideala och det reagerar er dotter på. Låt henne få lite förlängt mammagos nu när det är möjligt. Så småningom kanske mamma behöver lite avlastning och extra tid för den nya bebisen, då kanske hon i lagom doser kan börja vara på dagis igen.
    Det här låter ju inte som någon vanlig maktkamp, utan mer som en reaktion på något hon inte trivs med. Då ska ni naturligtvis ge henne det, och i synnerhet innan babyn kommer då hon verkligen kan få vara huvudpersonen.
    Med vänlig hälsning
    Margit 

Svar på tråden Ska hon gå kvar på dagis eller vara hemma ett tag?