• Åsa 82

    hjälp! X-grav/missfall??

    Hej!

    Någon som kan hjälpa mig med detta?

    Jag är gravid i vecka 8. (Är ganska säker på det eftersom jag vet när jag hade ÄL o dessutom bara hade sex då)
    Var på VUL igår och läkaren kunde inte se någonting på ultraljudet. Vad beror det på?
    Kändes som jag fick ganska lite information.
    Först sa hon att hon inte kunde se något över huvudtaget. Sen sa hon att hon inte viste om hon såg något att hon kanske såg "något litet" som inte var som "normalt". Hon nämnde att det kanske kunde vara utomkvetshavandeskap, men vad kan det vara om det inte är det?
    Någon mer som har varit på VUL runt v. 8 och inte sett något?

  • Svar på tråden hjälp! X-grav/missfall??
  • Åsa 82
    Hemlighet skrev 2011-02-01 18:03:14 följande:
    Jag har inte blivit gravid igen efter X. Men det var tre veckor sedan jag opererades så jag väntar på att min mens skall komma.
    Okej, det var så nyligen. Hoppas det går bra för er.
  • Åsa 82

    Har nu varit på återbesök. hCG har stigit sen förra gången men är fortfarande för lågt för att vara i vecka 9. På VUL kunde de nu se en liten, liten hinnsäck ca. 1/2 cm i diameter. Normalt ska (enligt den litteratur jag har hittat ) hinnsäcken vara ca. 3 cm vid v. 9. Av detta kan man ju dra slusatsen att jag inte har en normal graviditet iaf?
    Enligt läkaren skulle det troligtvis inte vara utomkveds eftersom han ändå såg något i livmodern. Men jag har även läst om en sk. pseudohinnsäck som kan bildas i livmodern vid utomkveds. Kan det varit än sådan? 
    Kanske ska tilläggas att jag även denna gång fick träffa en mycket ung manlig läkare som knappt kunde prata svenska. Kändes som jag inte fick så mkt information och kändes som jag inte kunde ställa dem frågarna jag hade. 

    *Ledsen, orolig och fundersam* 

  • Hemlighet

    Åsa 82: jag hade exakt samma sak när jag hade utomkvedes:( åk in akut om du får ont. Jag fick ont 1 vecka efter jag var på vul och dom bara såg en hinnesäck, som inte behövde vara en hinnesäck som du skrev.
    Skall du lämna flera hcg prov??

  • Åsa 82
    Hemlighet skrev 2011-02-03 16:42:17 följande:
    Åsa 82: jag hade exakt samma sak när jag hade utomkvedes:( åk in akut om du får ont. Jag fick ont 1 vecka efter jag var på vul och dom bara såg en hinnesäck, som inte behövde vara en hinnesäck som du skrev.
    Skall du lämna flera hcg prov??
    Läkaren som jag fick träffa idag tyckte att det var onödigt att ta ett nytt hCG vid nästa återbesök (om en vecka). Utan bara följa med ultraljud. Om jag ska vara ärlig fick jag inget förtroende alls för den läkaren och så fick jag total tunghäfta under läkarbesöket och fick inte fram en ända fråga.

    Dessutom ville han avfärde misstankarna om X bara för att jag hade en liten "hinnsäck" som sagt. Så fel läkare kan ha. Självklart åker jag till akuten om jag får ont. Nästa gång skulle jag iaf få träffa en annan läkare och jag hoppas verkligen hon kan ge mig lite mer information och "räta ut alla frågatecken" som mal i mitt huvud.

    Hemlighet: Vilken vecka var du i när du fick X?
  • Hemlighet

    Jag var antingen i v 10 eller v 5+ mensen var lite skum och jag plussade innnan jag hade äl men inte innan mensen. Min gyn sa till mig att fast jag hade en hinnesäck så kunde jag ha ett x.
    Men det behöver inte vara så för dig! Jag håller tummarna att du får se en "räka" nästa vecka:)

  • MJ70

    Jag är i precis samma sits, var på vul och skulle vara 7+4 men läkaren så ingenting bara en fötjockad slemhinna. Har inte heller blött och plussar fortfarande starkt på gravtest.
    Min läkare tog inget hcg eller nåt. Ska göra nytt vul på tisdag. Sjukt orolig att det är utomkvedes.

    Håller tummarna att allt går bra för dig.

  • Åsa 82
    MJ70 skrev 2011-02-04 20:00:25 följande:
    Jag är i precis samma sits, var på vul och skulle vara 7+4 men läkaren så ingenting bara en fötjockad slemhinna. Har inte heller blött och plussar fortfarande starkt på gravtest.
    Min läkare tog inget hcg eller nåt. Ska göra nytt vul på tisdag. Sjukt orolig att det är utomkvedes.

    Håller tummarna att allt går bra för dig.
    Konstigt att de inte ville ta hCG. Trodde det var ett "standard prov" om man misstänker att graviditeten avviker från det normala? Fast iofs så kan ju normalvärdena skiljas mycket vilket kanske gör det svårt att tolka. Men det är ju iaf lite intressant att se om det går upp eller ner.

    Visst är den här ovissheten hemsk? Att bara gå och vänta och inte veta om det kommer att sluta med missfall eller om det är normalt. Rädslan över utomkveds gör mig tokig. Känner efter hela tiden.

    Hoppas det går bra för dig. Håller tummarna för dig med. Berätta gärna hur det går för dig.
  • MJ70

    Det är verkligen olidligt. Mår dessutom så fruktansvärt illa fortfarande att det inte går att "glömma bort" situationen.

    Hoppas vi har gudarna på vår sida och får se ett mirakel nästa vecka.

  • MJ70

    Jag fick mitt mirakel. Var nästan 100% inställd på mf eller x eftersom läkarn förra gången i stort sett sa att det var kört.

    Men i dag på vul med maskin och läkare av betydligt nyare årgång så såg vi ett helt normalt utvecklat 1 1/2 cm stort foster med hälsosamt tickande hjärta, 8+1 enligt mätning.

    Vilket är helt i linje med min egen beräkning.

    Är så otroligt lättad och lycklig.

    Lycka till Åsa82, håller tummarna för dig.

  • Åsa 82
    MJ70 skrev 2011-02-08 10:11:34 följande:
    Jag fick mitt mirakel. Var nästan 100% inställd på mf eller x eftersom läkarn förra gången i stort sett sa att det var kört.

    Men i dag på vul med maskin och läkare av betydligt nyare årgång så såg vi ett helt normalt utvecklat 1 1/2 cm stort foster med hälsosamt tickande hjärta, 8+1 enligt mätning.

    Vilket är helt i linje med min egen beräkning.

    Är så otroligt lättad och lycklig.

    Lycka till Åsa82, håller tummarna för dig.
    Grattis MJ70.. det var roligt att höra.

    Tyvärr ser det inte lika ljust ut för mig. I Lördags började jag småblöda lite och igår eftermiddag fick jag lite feber (bara runt 38) därefter fick jag ont i magen. Försökte lindra smärtan med värktabletter och varma bad men när det inte gick längre åkte jag till akuten. Där fick jag morfin och är nu hemma igen för att vänta ut missfallet.. Återbesök på torsdag morgon.

    Men det var i allafall roligt att höra att det gick bra för dig. Hoppas att jag snart blir gravid igen med en frisk liten krabat inne i magen.

    Ha det så bra och lycka till. Kram Åsa
  • MJ70

    Hej Åsa.
    Åh vad tråkigt att höra.

    Håller alla fingrar och tår för att du snart får nytt plus och livfull krabat i magen.

    Stor styrkekram.

  • Virrpirr

    Tråkigt att höra!

    Hoppas att vi som kämpar snart får ett positivt besked :)

  • Hemlighet
    Åsa 82 skrev 2011-02-08 12:49:09 följande:
    Grattis MJ70.. det var roligt att höra.

    Tyvärr ser det inte lika ljust ut för mig. I Lördags började jag småblöda lite och igår eftermiddag fick jag lite feber (bara runt 38) därefter fick jag ont i magen. Försökte lindra smärtan med värktabletter och varma bad men när det inte gick längre åkte jag till akuten. Där fick jag morfin och är nu hemma igen för att vänta ut missfallet.. Återbesök på torsdag morgon.

    Men det var i allafall roligt att höra att det gick bra för dig. Hoppas att jag snart blir gravid igen med en frisk liten krabat inne i magen.

    Ha det så bra och lycka till. Kram Åsa
    Tröst kramar till dig.
    Är du säker på att du inte har ett x?
  • Kjole

    Jag har tre MA bakom mig. Alla tre gånger har dom sett en hinnsäck som varit  ca 3 cm. Normalt för V 8-9. Men inget foster eller "något" i. Fått vänta en vecka och sen gjort om ultraljudet. Ingen har ens nämt något hccg test här.

  • MJ70

    Det verkar vara väldigt olika från sjukhus till sjukhus och t.o.m från läkare till läkare när det gäller hhcg prov.

    Det tog inga på mig nu och inte förra gången heller. Har precis som du bara fått komma tillbaka en vecka senare. Förra gången var det MA.

  • Åsa 82
    Hemlighet skrev 2011-02-08 18:20:40 följande:
    Tröst kramar till dig.
    Är du säker på att du inte har ett x?
    Tack
    Ja nu kan jag vara säker på det. Fick mer ont i går eftermiddag så jag åkte till akuten igen. Den här gången sa de att de trodde att det var ett missfall men att de inte helt kunde utesluta ett X. Blev inlagd ett dygn på avdelningen för observation och behandling. Fick cytotec som "stötte ut det". Så nu är det över för den här gången.
  • GulTussilago
    Åsa 82 skrev 2011-02-09 18:20:45 följande:
    Tack
    Ja nu kan jag vara säker på det. Fick mer ont i går eftermiddag så jag åkte till akuten igen. Den här gången sa de att de trodde att det var ett missfall men att de inte helt kunde utesluta ett X. Blev inlagd ett dygn på avdelningen för observation och behandling. Fick cytotec som "stötte ut det". Så nu är det över för den här gången.
    Jättekram till dej!
Svar på tråden hjälp! X-grav/missfall??