Naturligtvis förstår barn konsekvenser före 5 års ålder! De kan inte fullt ut sätta sig in i hur andra människor resonerar och känner, men självklart kan de inse sambandet mellan "gör jag A så händer (troligtvis) B". Den delen av hjärnan som styr konsekvenstänket utvecklas hela tiden, upp till 20 tror jag, men ABSOLUT att barn förstår att det gör ont på katten om man sparkar till den. Framför allt behöver barnet ÖVA sig på konsekvenstänk. Och det som inte finns helt naturligt behöver man ju PRATA om och en hel del går att LÄRA in. Man pratar, pratar, pratar och pratar. Läser böcker om personer som gör tokigheter och pratar om varför det blev tokigt ("hur kunde båten sjunka? Vad hade blivit fel?") Man berättar hur man själv tänker. Man ber barnet berätta hur det upplevt olika situationer och hjälper barnet att sätta ord på olika känslor och vad som ett fram till känslorna.
Just för att barnet inte förstår allt behöver det HJÄLP(dvs vägledning, uppfostran) att tolka situationer. Annars blir det ju helt förvirrat: "Varför gråter Nils?" (Jo, Nils gråter för att du tog hans leksak. Han blir ledsen då! Hur känner du när någon tar din leksak? För att göra Nils glad igen måste du lämna tillbaka leksaken!) Får man ingen hjälp har man gjort en kompis ledsen och fattar inte varför...
Tänk på autister som inte FÖRSTÅR andras känslor (i betydelsen kan sätta sig in i, kan uppleva andra känslor tillsammans med dom), men som kan LÄRA sig ett socialt accepterat beteende. De kan till och med förstå varför - "Om jag lär mig hur jag ska göra kommer andra att tycka om mig. Om jag inte lär mig kommer de att tycka att jag är konstig. Jag förstår inte varför de tycker att jag är konstig när jag ropar högt i klassrummet, men de tycker så. Därför ska jag inte ropa högt i klassrummet fast jag vill det. I skogen, där får jag ropa högt."