• Anonym (samtal)

Inspelat samtal?

Jag har nu ett inspelat samtal med min fd. fru.
    Där avslöjas saker som hon ljuger om till ex. Socialtjänsten.
    Hon vet inte om att jag spelade in det.

Kan jag råka illa ut för jag gjort det?
    Kan jag spela upp det för Soc.? så att de får höra sanningen?

Jag vill inte ha svar med gissningar utan om det finns någon som verkligen vet.

• Svar på tråden Inspelat samtal?
  • Anonym (samtal)
    Anonym (analog röst) skrev 2011-01-31 20:16:57 följande:
    Om du börjar spela upp samtalet för "andra" så kan det ses som förtal och kränkning. Men vad jag förstår
    i ditt fall så är det ju för att "bevisa" lögner som sagts om dej för att du skall hamna i en sämre position
    i någon form av tvist.

Socialtjänsten är ingen domstol, så där behövs inte ens att du tar upp hela samtalet utan klipp ut de delar
    där hon ljuger och spela upp dessa sekvenser. Tala då även om att orginalfilen finns i sin helhet,
    om dom nu vill eller orkar höra den i sin helhet.

Sitter själv i en liknande sits just nu, har ca: 5 tim inspelat material, som jag skickat bitar av till socialtjänsten.

Så vi kommer nog snart att bli kallade till ett möte där man tar upp detta med oss båda.
    Sedan får man se om man blir anmäld eller inte.

Tack för ditt svar!!!

Usch vad svårt att veta hur man ska göra.
    Men det kanske är trots allt bättre att spela upp samtalet för Soc. så de får kännedom om lögnerna och sedan räkna med att man blir polisanmäld..... Bara det inte påverkar hela alltet....
  • Anonym (analog röst)

Socialen har tystnadsplikt, så de kan inte föra något vidare, men däremot
    kommer ditt ex att konfronteras med uppgifterna, där hon kan förneka
    eller medge.

Ditt uppsåt med denna inspelning är ju att försöka bevisa att hon ljuger,
    inte kränka eller förnedra. Så en åklagare skulle nog lägga ner en anmälan
    med vändande post. Det är vad jag tror i allafall.

Jag har försökt att googla på fällande domar där någon anmält för just detta.
    Men har inte hittat någon.

Det finns kanske någon annan här på forumet som har länkar på statistik angående detta.

• Anonym (samtal)
    Anonym (analog röst) skrev 2011-02-01 17:39:21 följande:

Socialen har tystnadsplikt, så de kan inte föra något vidare, men däremot
    kommer ditt ex att konfronteras med uppgifterna, där hon kan förneka
    eller medge.

Ditt uppsåt med denna inspelning är ju att försöka bevisa att hon ljuger,
    inte kränka eller förnedra. Så en åklagare skulle nog lägga ner en anmälan
    med vändande post. Det är vad jag tror i allafall.

Jag har försökt att googla på fällande domar där någon anmält för just detta.
    Men har inte hittat någon.

Det finns kanske någon annan här på forumet som har länkar på statistik angående detta.

Tack för ditt engagemang!!

Efter mycket funderande har jag kommit fram till att jag ska vänta med att spela upp samtalet för Soc.
    Det kan bli så att jag måste spela in mer pga. hot och vet den andre då att jag spelat in tidigare så är det inte så bra.
  • Anonym (analog röst)
    Anonym (samtal) skrev 2011-02-03 13:00:44 följande:
    Tack för ditt engagemang!!

Efter mycket funderande har jag kommit fram till att jag ska vänta med att spela upp samtalet för Soc.
    Det kan bli så att jag måste spela in mer pga. hot och vet den andre då att jag spelat in tidigare så är det inte så bra.
    Det låter förnuftigt
  • victoriag
    Anonym skrev 2011-01-31 07:48:06 följande:
    Så länge du själv deltar i samtalet får du spela in. Dock får det inte vara en digital inspelning... Du kan bara råka illa ut om exet polisanmäler dig för det och inspelningen inte är analog.
    vad är digitasl inspalning? hehehe inte så insatt
  • Anonym (En till)

Undrar hur det gick för TS och om inspelningarna någonsin användes och hade de i så fall nytta?

Sitter i samma sits och vet inte om jag ska låta soc ta del eller ej?!? Å ena sidan tas lögner om hand, å andra sidan är vi båda föräldrar till våra barn och  att jag spelar in samtal läs knappast ses med blida ögon...

• Anonym (insatt)
    Anonym (samtal) skrev 2011-01-31 07:31:05 följande:
    Jag har nu ett inspelat samtal med min fd. fru.
    Där avslöjas saker som hon ljuger om till ex. Socialtjänsten.
    Hon vet inte om att jag spelade in det.

Kan jag råka illa ut för jag gjort det?
    Kan jag spela upp det för Soc.? så att de får höra sanningen?

Jag vill inte ha svar med gissningar utan om det finns någon som verkligen vet.
    Du får spela in samtal som du själv medverkar i ..... Men spelar du upp det gör soc i en tvist där du och exet är parter så måste båda också få reda på innehållet i inspelningen. Parter har alltid rätt att ta del av allt som tillförs en utredning .....
  • Anonym

Lägg över inspelningen på ett analogt media så har du ryggen fri i den frågan.

• Anonym

Det är skillnad på digital inspelning och vanligt ljudband och reglerna för detta:

"Datainspektionen har i artikeln ”Vilka samtal får jag spela in?” (se www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/personuppgiftslagen/ar-det-tillatet-att-spela-in-foretagets-telefonsamtal-i-syfte-att-utbilda-den-egna-personalen/) försökt besvara en ständigt upprepad fråga: När får telefonsamtal över huvud taget spelas in? Datainspektionen slår fast att det beror på, och att hänsyn skall tas till såväl inspelningsteknik som till varför personen ifråga vill utföra inspelningen. På ett vanligt ljudband är det tillåtet att spela in ett samtal under förutsättning att personen i fråga själv är delaktig i dialogen. Det är inte heller nödvändigt att informera den andra samtalspartnern om att samtalet spelas in. Är däremot inspelningen digital är reglerna i personuppgiftslagen (Se PuL http://www.lagen.nu/1998:204 ) att beakta, eftersom lagen gäller för behandling av personuppgifter som helt eller delvis är automatiserade. En förutsättning för att lagen skall kunna tillämpas är dock att den person som blir inspelad kan identifieras, eftersom det annars inte är personuppgifter som behandlas. I PuL finns det regler om den information som måste förmedlas vid en ljudupptagning samt bestämmelser om i vilka situationer samtycke krävs för att få spela in. Vidare i artikeln framkommer att digital inspelning av telefonsamtal normalt är att se som behandling av personuppgifter enligt PuL, vilket då skall baseras på ett frivilligt samtycke. För att få spela in uppgifter utan samtycke måste något av undantagen i PuL vara för handen. Här görs vanligtvis en intresseavvägning enligt 10 § punkt f där det gäller att avgöra vem av parternas intressen som väger tyngst; intresset av att få spela in samtalet viktat mot den personliga integriteten." lawline.se

• Anonym (***)

Hej, Jag har ställt denna fråga till en advokat och fått ett väldigt klart och tydligt svar. Du har rätt att spela in samtal som du själv medverkar i. Du behöver inte tänka på vilket media du spelar in på. Det som nämns gällande PUL är om personuppgifter fastställs, tex med orden " detta är en inspelning mellan Anna Andersson, född 660103-3550" Du har även rätt att använda inspelade samtal i juridiska sammanhang tex rättegång. Du har rätt att spela upp samtal mellan dig och partner för tex socialtjänst. Kom ihåg att dessa då även har rätt att diskutera detta med din partner. Det kan kanske vara att tänka på att spela in samtal under en längre tid... Du har dock INTE rätt att spela in samtal som du hör - du ska aktivt medverka i samtalet!

• Anonym (En till)

Jag har samtal från lång tid inspelade och jag hoppas verkligen slippa visa att jag har materialet - vi måste ju trots allt fortsätta ha någon form av kommunikation med varandra även i framtiden

Svar på tråden Inspelat samtal?