• Anonym (Vuxen dotter)

Överengagerad mamma - jobbigt

För att göra en väldigt lång historia något kortare:

Jag är 35. I hela mitt liv har min mamma varit rätt överbeskyddande och orolig av sig. Det har präglat mig mycket som person.

Min mamma och jag hade under hela min uppväxt en väldigt nära relation, vi berättade (nästan) allt för varandra, reste tillsammans (ibland reste pappa med) etc. Tyvärr hjälpte det mig inte direkt att bli självständig eller leva ut mina drömmar. Jag minns att min mamma ofta bland vänner och bekanta lade ord i min mun och liksom inte lät mig berätta mina egna grejer själv.

Som tonåring häckade jag mest hemma och avdelningen killar kom jag i kontakt med först runt 20. Pluggade ett år utomlands när jag var 25, vilket föregicks av mycken gråt och tandagnisslan från hennes sida. Dittills hade vi pratat varje dag, och utlandsvistelsen innebar ingen förändring. Hon ringde varje dag (och jag skickade dessutom brev), men jag kände att det blev allt jobbigare. Efter en studentfest hade jag typ 10 missade samtal från mamma, och när jag ringde var hon fortfarande vaken - och halvdöd av oro.

När jag hade flyttat tillbaka till hemstaden och kom ut från en kvällsföreläsning hade hon ringt 14 gånger. Kände enorm stress eftersom jag visste exakt vad som skulle följa. Ringde henne och hon "var redo att ringa polisen" (den frasen fick jag höra flera gånger under tonåren och i 20-årsåldern om jag inte genast kom hem eller svarade i telefon). Brast ut i gråt direkt efter samtalet. Detta hände många gånger.

En tid innan jag beslöt mig för att flytta utomlands (runt 30) sade jag att vi ju inte behövde höras varenda dag. Hon blev väldigt upprörd och sade saker som "klart att man vill tala med sin dotter!", och under några månader var hon otroligt sårad och vågade knappt ringa, fast hon ändå inte kunde låta bli. Helst skulle hon prata varje dag, men nu hörs vi "bara" varannan eller var tredje dag.

Det finns tusen andra exempel. Allt detta har alltid legat mer eller mindre latent inom mig som stress. Även perioder då jag är lugn och lycklig (som t.ex. nu) känner jag alltid pressen att 1) kontakta henne 2) svara på hennes sms/mejl inom en dag.

Mönstret lyder: Om jag inte svarar på hennes sms inom några timmar, skickar hon ett sms till. Svarar jag inte på det, ringer hon inom ett par timmar, och senast då lägger jag mina bestyr/mitt umgänge åt sidan för att svara, för annars blir hon så orolig. Mejlar hon, frågar hon senast följande dag vad jag tyckte om mejlet, mina kommentarer etc. Hon berättar om typ allt hon gjort, alla hon pratat med etc.

Hon är väldigt temperamentsfull av sig (vilket hon på sistone börjat skylla på ADHD/ADD). Eftersom jag är lugnare och har mer tålamod, har jag haft det otroligt jobbigt hela mitt vuxna liv med detta. Det går heller inte att prata ordentligt med henne, för hon drar upp exempel som att hennes väninnor minsann pratar ofta med sina barn. När jag försöker ta exempel (som att mina kompisar kanske pratar en gång i veckan med sina föräldrar) fräser hon att jag inte ska jämföra med andra... Men det är ju exakt det hon själv gör.

Hon har stort behov av bekräftelse, och ju mer hon vill ha, desto mer drar jag mig undan känslomässigt, fast jag kan inte visa det utåt alltför mycket, för då blir det så jobbiga dispyter och hon blir helt uppriven och förstår ingenting.

Nu har jag haft sambo i snart tre år och det har hjälpt mig otroligt mycket i detta. Tidigare satt jag alltid för mig själv och grät och undrade om jag var galen. Nu får jag enormt stöd av min sambo som försöker se detta objektivt och ber mig känna efter vad JAG vill och vad JAG mår bra av. Samtidigt har jag nästan känt mig som en svikare som avslöjar min mammas personlighet för honom. Hon skulle nog bli sjukligt ledsen om hon visste att jag berättar sånt för honom, särskilt som hon alltid utåt visar sin mest strålande sida och ger oss små presenter varje gång vi alla ses.

När jag t.ex. berättar att sambon och jag ska på långsemester blir hon mest "jaså, ojojoj" och frågar genast om mobilerna funkar där, om det finns internet, och om det inte är farligt där. Till saken hör att hon själv som ung bodde i olika länder och levde livet. När jag var student, uppmuntrade hon mig (som hade dålig självkänsla) att skaffa ett jobb så att jag skulle" ha råd att resa och se världen", men nu när jag gör det, får jag aldrig höra "vad roligt!", utan alltid denna ständiga oro. När jag väl kommit hem från en resa vill hon höra allt, men då skulle hon aldrig medge att hon egentligen inte ville att jag skulle åka från första början.

Nu orkar jag t.ex. inte berätta för henne att svärfar hälsade på oss i helgen (alla föräldrarna bor 50-100 mil från oss), för då säger hon genast att "jaha, men när får JAG komma då"? fast hon är den som hälsar på oftast av alla. Sambon har sagt att han aldrig BJUDER sina föräldrar, de bara bokar en resa. Är vi hemma, fine - om inte, så roar de sig ändå. För mig låter det så ljuvligt befriande! Självständiga föräldrar!

Jag har ofta skjutit upp drömmar enbart för att jag inte orkar ta fajten med mamma. Tragiskt men sant. Nu med sambon är allt mycket enklare, vi ser till att förverkliga våra drömmar. Vi planerar att jobba på annan kontinent i några månader, men jag ser verkligen inte fram emot att berätta det för henne. Det kommer bara att stjäla energi från mig. Hon förstår inte att hennes reaktioner distanserar mig från henne. Sen klagar hon på att vi aldrig pratar "ordentligt" (fast vi pratar typ varannan dag om allt möjligt)...

Jag vill flippa ut (med sambon), resa jorden runt, stänga av mobilen, dumpa datorn för flera månader och t.ex. testa ett fysiskt jobb i Australien eller nåt, men varje gång jag känt detta har min första tanke varit: Men då kommer mamma att dö av oro, jag måste hålla fast vid mobilen för hennes skull...

Numera är det tyvärr sällan jag pratar med henne för att jag verkligen längtar efter att prata med henne. Samtalen är snarare ett av mina nödvändiga bestyr. Ett måste. En fasad som jag måste upprätthålla för att det inte ska bli en massa tjafs för 395 094 352:a gången. När vi pratade i förrgår, frågade hon vad jag hade gjort sen sist (=typ två dagar tidigare). Jag berättade lite. Under samtalets gång frågade hon nästan tio gånger "Jaha, vad mer, då?" Till slut påpekade jag vänligt att nu hade hon frågat det flera gånger och att jag helt enkelt inte gjort nåt annat än jobbat och levt vanligt vardagsliv sen sist. (Vill ju inte heller berätta precis allt för henne...)

Jag har som sagt, så länge jag minns, känt en ständig latent stress över detta. För några år sen skrev jag om detta på ett annat forum och fick många kommentarer som "bryt kontakten med henne", "skit i vad hon säger" osv. Men det är verkligen lätt att säga när man inte sitter där själv. Samtidigt vet jag inte hur jag ska bryta mönstret. Att bara låta bli att svara i telefon i en vecka är liksom inte ett alternativ, för jag skulle bara få urdåligt samvete och hon skulle dessutom rusa hit (utomlands) med första bästa flyg för att se om jag lever.

Men tänk att få vara 100 % fri i tanken och livet, kunna hitta på vilka tokigheter man vill och få uppmuntran av sin mamma... Min sambos föräldrar säger mest "jamen vad kul, om det är det ni vill så ska ni göra det!". De är väldigt avslappnade, vilket också lett till att sambon har en jättegod relation med dem och frivilligt ringer dem spontant typ en gång i veckan för att bubbla ur sig allt möjligt kul. Jag blir så ledsen över att jag inte känner så...

Jag har verkligen försökt korta ner detta, tro't eller ej... Vill mest höra hur ni känner för kontakten med era föräldrar, om nån har det som jag. Kanske även om nån har en förälder med ADHD/ADD som beter sig så här och hur ni hanterat det. (Jag vet inte om hon försöker skylla allt på det eller om hon verkligen har det.)

Hur ska jag tänka?

• Svar på tråden Överengagerad mamma - jobbigt
  • Mandel

Kan ni inte när ni pratas vis bestämma när ni ska höras av nästa gång?
    Ex: då hörs vi på onsdag nästa vecka, hej då tills dess!
    Då vet ni båda om att det är på onsdag ni ska prata med varandra. Om inget speciellt inträffar då för då kan ni höras av innan.
    Och kom för guds skull ihåg att ringa på onsdagen även om du är stressad så ring och säg att det är fullt upp och att du ringer i morgon istället då du har mer tid att prata med din mamma. Lägg då gärna till att du sett fram emot att få prata med henne.

Hoppas att det kan ge dig lite andrum och att du inte har dåligt samvete för att du inte pratar med henne varje dag!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (förstående)

Hej TS

Jag förstår hur du känner för min mamma är ungefär som din. Är du ensambarn ? Det är jag och jag önskar att hon hade skaffat fler barn. Jag känner alltid pressen att ringa, hälsa på, fira jul hos henne m.m m.m. Min mamma dyker även upp hemma hos oss utan att ringa först och det är ju inte alltid det passar.

Jag satte mig en dag och skrev ett långt mail till henne hur jag känner och att en förändring måste ske. Man måste liksom säga stopp och sätta ner foten...... Hon tar så mycket energi utav mig. En del förändringar blev det efter mitt mail men självklart kände hon sig sårad. Jag tycker absolut att du ska skriva ett brev eller mail och låta henne veta hur du känner.

Jag har också känt precis som du att man ha haft svårt att bli självständig, växa upp, ta egna beslut m.m men jag har tränat mycket på det. Jag försöker att inte rådfråga henne och inte involvera henne i beslut som rör mig eller min familj. Jag tränar på att säga nej till henne. Jag tackar för hennes tips och omtanke men gör klart att det är mitt beslut och att jag måste leva mitt liv som jag vill. Det kanske låter lite hårt men jag tror man måste gå på lite för annars kvävs man eller så kör hon över en.

Lycka till

• Rakad Apa

Dags att klippa navelsträngen?
    Vad finns det att prata om när man hörs så ofta?
    Ts, du borde skicka en länk till den här tråden till din mor så kanske hon inser hur jobbigt det är för dig.

• Anonym (P)

Gud så bra gjort ts, åh vad jag önskar jag vågade prata med min pappa, om helt andra saker. Nu spånar jag fritt här så ta inget på allvar:
    - Kom överens om att du aldrig ringer tillbaka den dagen hon ringer och du missar samtalet, då kanske hon slutar vara orolig.
    - Välj en dag i veckan då ni ringer varandra, den kvällen skall ni höras, andra veckodagar kanske du har annat för dig.
    - Hon skall sluta säga att hon är orolig för dig, även om hon nu är orolig, men om hon slutar att säga det till dig så mår iallafall du bättre.

• Anonym (Vuxen dotter)
    Mandel skrev 2011-02-03 09:10:40 följande:
    Kan ni inte när ni pratas vis bestämma när ni ska höras av nästa gång?
    Ex: då hörs vi på onsdag nästa vecka, hej då tills dess!
    Då vet ni båda om att det är på onsdag ni ska prata med varandra. Om inget speciellt inträffar då för då kan ni höras av innan.
    Och kom för guds skull ihåg att ringa på onsdagen även om du är stressad så ring och säg att det är fullt upp och att du ringer i morgon istället då du har mer tid att prata med din mamma. Lägg då gärna till att du sett fram emot att få prata med henne.

Hoppas att det kan ge dig lite andrum och att du inte har dåligt samvete för att du inte pratar med henne varje dag!
    Det är en jättebra idé. Jag vet att min sambo brukar höras av med sina föräldrar varje söndag. Den tanken tilltalar mig väldigt mycket - då är veckan slut och man kan i lugn och ro på söndag kväll prata om vad som hänt under veckan. Att gå från varannan dag till var sjunde känns drastiskt just nu, men nästa gång jag ringer (kanske just på söndag) ska jag åtminstone säga att det skulle kännas trevligt för mig.
  • Anonym (Vuxen dotter)
    Anonym (förstående) skrev 2011-02-03 09:27:51 följande:

Hej TS

Jag förstår hur du känner för min mamma är ungefär som din. Är du ensambarn ? Det är jag och jag önskar att hon hade skaffat fler barn. Jag känner alltid pressen att ringa, hälsa på, fira jul hos henne m.m m.m. Min mamma dyker även upp hemma hos oss utan att ringa först och det är ju inte alltid det passar.

Jag satte mig en dag och skrev ett långt mail till henne hur jag känner och att en förändring måste ske. Man måste liksom säga stopp och sätta ner foten...... Hon tar så mycket energi utav mig. En del förändringar blev det efter mitt mail men självklart kände hon sig sårad. Jag tycker absolut att du ska skriva ett brev eller mail och låta henne veta hur du känner.

Jag har också känt precis som du att man ha haft svårt att bli självständig, växa upp, ta egna beslut m.m men jag har tränat mycket på det. Jag försöker att inte rådfråga henne och inte involvera henne i beslut som rör mig eller min familj. Jag tränar på att säga nej till henne. Jag tackar för hennes tips och omtanke men gör klart att det är mitt beslut och att jag måste leva mitt liv som jag vill. Det kanske låter lite hårt men jag tror man måste gå på lite för annars kvävs man eller så kör hon över en.

Lycka till

Tack!

Jag har en halvbror, men han är mycket äldre - så ja, jag har vuxit upp som ensambarn. Speciellt nu i vuxen ålder har jag fantiserat om hur det hade varit och blivit om jag t.ex. hade haft en nästan jämnårig syster...

Du låter ju nästan helt som jag. Så skönt att höra att det finns andra - fast det inte är nåt roligt öde. Starkt av dig att stå emot och stå på dig! Det är ju inte klokt så lång tid och så mycket energi det tar, men man måste göra det, annars blir man bara bitter.

Det som sitter i mitt eget huvud är bland det svåraste att förändra tycker jag, hur trollar man bort tiotals års dåligt samvete och pliktkänsla? Men jag vet ju svaret själv - jobba, jobba, jobba bort det...
  • Anonym (Vuxen dotter)
    Rakad Apa skrev 2011-02-03 09:38:06 följande:

Dags att klippa navelsträngen?
    Vad finns det att prata om när man hörs så ofta?
    Ts, du borde skicka en länk till den här tråden till din mor så kanske hon inser hur jobbigt det är för dig.

Jag vet, hon frågar ju ofta "jaha, vad mer har hänt?" [de senaste två dagarna] och nåt kan jag ju hosta upp, men mest är det hon som berättar om alla hon pratat med, kurser hon varit på, hon har hur mycket som helst att berätta. Men alla har ju olika behov av att prata av sig, och olika höga trösklar för när man tycker att nåt är värt att berätta...

Om gårdagens samtal inte hjälper, kanske jag visar henne TS.
  • Anonym (Vuxen dotter)
    Anonym (P) skrev 2011-02-03 09:43:41 följande:
    Gud så bra gjort ts, åh vad jag önskar jag vågade prata med min pappa, om helt andra saker. Nu spånar jag fritt här så ta inget på allvar:
    - Kom överens om att du aldrig ringer tillbaka den dagen hon ringer och du missar samtalet, då kanske hon slutar vara orolig.
    - Välj en dag i veckan då ni ringer varandra, den kvällen skall ni höras, andra veckodagar kanske du har annat för dig.
    - Hon skall sluta säga att hon är orolig för dig, även om hon nu är orolig, men om hon slutar att säga det till dig så mår iallafall du bättre.
    Ja, just att prata en viss dag i veckan är jättebra, det ska jag försöka implementera. Den tanken känns positiv, avkopplande och faktiskt mindre kravfylld än om man kan ringa precis när som helst. Blir faktiskt glad av den tanken Glad

Du kanske åtminstone kan skriva ett brev med det du vill säga till din pappa, förresten? Du behöver ju inte skicka det till honom (i det här skedet åtminstone) men det brukar kännas skönt att skriva om det.
  • JanaBanana

Jisses vad jag känner igen mig i allt du skriver! Tyvärr har jag insett att min mamma är både narcissist och extremt känslomässigt omogen. Idag har jag 2 barn och det är så tydligt att hon egentligen bara bryr sig om andra så länge det gagnar hennes egenintresse. Hon har dessutom ?hjälpt? mig med en massa saker som istället orsakat att jag levt en stor del av mitt liv i beroendeställning och ?tacksamhetsskuld? till henne. Hon vet inte var jag slutar och hon börjar, och skiter blankt i hur jag känner och hur hennes handlingar påverkar mig.

Har väl inga tips annat än att läsa/lyssna på böcker om känslomässigt omogna föräldrar och konsekvenserna av att ha vuxit upp med en narcissistisk mamma, finns massor! Har varit stärkande för mig och där har jag också fått en massa tips.

Tyvärr rinner allt av henne, och idag är jag på en plats där jag nästan känner att jag vill klippa med henne helt. Mitt liv och mina känslor måste gå före henne.

• Hellishen

Oj! Fick panik, klaustrofobi och ångest av att läsa hur du har det. Så tragiskt att din mamma låtit sitt dåliga mående äta upp dig och er relation. Om ni bodde i samma stad borde ni gå i terapi tillsammans. Kanske kan ni boka terapi över videomöte?

Och var finns din pappa i detta?! Är han helt nermald och handlingsförlamad av din mamma? Varför sätter han inte gränser och påtalar för henne att hon faktiskt beter sig som en psykopat.

Jag läste precis en bok om en hemsk mor-dotter-relation, romanen Däggdjur kan du testa att läsa (den är dock fiktion). Tänker också på boken Felicia försvann av Anna Wahlgrens dotter, också en hemskt egocentrisk mamma (denna är tyvärr mer sann).

Men bra att du träffat din sambo, han har troligen hjälpt dig att rädda ditt liv. För det är helt oacceptabelt att din mamma håller på såhär. Det är psykisk misshandel och terror, och faktiskt ett helt oförlåtligt sätt att behandla sitt barn.

Tror att du skulle kunna läsa böcker om hur det är att ha en förälder med psykisk sjukdom och känna igen dig, för det här går långt bortom "en jobbig förälder". Det är liksom så långt långt ifrån ett sunt beteende och din mamma har ju faktiskt hindrat dig att leva ditt liv och SKADAT dig. Hon har bara tänkt på sig själv, gett dig dåligt samvete, spelat martyr med mera. Någon i tråden nämnde narcissist och psykisk omognad, och det är nog en korrekt bedömning.

Ändå så bra att du pratade med henne och att hon till slut insåg att hon inte kunde manipulera dig som vanligt utan fick möta dig istället ❤️

Jag har själv ett ensambarn, en tjej på 11 år och jag lovar att jag kommer låta henne växa. Att se henne bli sin egen person och frigöra sig från oss är ju värsta kicken. Bitterljuvt men så häftigt att se hur kapabel hon är och hur hon växer.

• Anonym (Fattar verkligen)

Min mamma är likadan. En mycket omogen person. Jag är 40 år och tvåbarnsmamma. Ändå försöker hon fortfarande kontrollera mig och är livrädd om jag inte svarar inte mobilen direkt osv. Mitt tips är att berätta mindre om ditt liv och hålla henne på avstånd. Min mamma har också många fina egenskaper, men jag vill inte bli behandlad som ett barn. Därför försöker jag hålla känslomässig distans och ignorera henne när hon spelar martyr, spelar på mina skuldkänslor osv osv. 

• Anonym (Fattar verkligen)

Glömde en grej. Jag kommer ALDRIG att bete mig så som hon har gjort mot mig mot mina barn. Jag uppmuntrar ständigt självständighet och vill att mina barn ska växa. Jag uppmuntrar dem att ha många nära relationer, intressen och kommer aldrig att förvänta mig att deras liv kretsar kring mig. 

• Anonym
    Anonym (Fattar verkligen) skrev 2025-01-09 20:08:40 följande:

Min mamma är likadan. En mycket omogen person. Jag är 40 år och tvåbarnsmamma. Ändå försöker hon fortfarande kontrollera mig och är livrädd om jag inte svarar inte mobilen direkt osv. Mitt tips är att berätta mindre om ditt liv och hålla henne på avstånd. Min mamma har också många fina egenskaper, men jag vill inte bli behandlad som ett barn. Därför försöker jag hålla känslomässig distans och ignorera henne när hon spelar martyr, spelar på mina skuldkänslor osv osv. 

14 år senare kanske ts mamma har lugnat ner sig.
  • Anonym (Vuxen dotter)

Oj, vilken överraskning att den här tråden grävts fram igen!

Ja, nu har det gått 14 år. Sambon blev make och nu ex-make (och god vän), och vi fick en son som fyller tio år om nån vecka.

Jag minns att jag mådde för jävligt just 2011 pga min mamma. Sen fortsatte det förstås i samma stil och jag höll i perioder på att bli galen. Att få barn var ur det perspektivet dubbelt, å ena sidan flyttades fokus delvis från mig till vårt barn, å andra sidan hade hon ju större orsak att vilja ses ännu oftare.

Det har verkligen gått upp och ner. 2018 började jag gå i terapi på min mans inrådan efter ett telefonsamtal med min mamma där hela jag skakade efteråt för att jag kände mig så pressad och trängd. Jag gick i terapi i flera år och med åren hjälpte det mig att hantera henne liiite bättre. Det var absolut ingen quick fix, och egentligen ingen fix alls eftersom jag fortfarande vantrivs med henne, men numera slipper jag åtminstone ha ångest i flera dagar innan de kommer på besök. Och nu har jag också lärt mig att inte berätta om besöksplaner i telefon, utan skicka ett mejl där jag säger att så här blir det, och sen INTE läsa hennes svar (eftersom hennes första reaktion alltid, alltid har varit upprördhet). Det funkar ganska bra.

Jämfört med 2011 berättar jag numera nästan inget för henne. Det var nog just 2011 jag blockade henne på Facebook, alltså så att hon inte ser mina inlägg. Eftersom hon har svårt att uppfatta ironi och sarkasm så kunde hon ringa upp mig när hon läst ett av mina inlägg och vara orolig över om jag faktiskt var spelberoende eller om jag faktiskt var deppad (vilket jag alltså inte var). Tyvärr har jag insett att hon nog är svagbegåvad plus har nåt slags odiagnosticerat. Plus att hon glömmer saker, vilket tidigare fått mig att slita mitt hår i förtvivlan eftersom hon gång på gång glömt allt jag sagt om att jag inte vill att hon kontaktar mig varje dag. Men för nåt år sen tror jag hon faktiskt pratade med nån (väninna?), hon var väldigt fåordig om den saken men jag misstänker att personen bad henne backa lite från mig, eftersom hon sen dess kanske bara hör av sig 1-2 ggr i veckan. Så andra lyssnar hon på, men inte mig. . .

Som nån annan skrev här igår, man lär sig hur man INTE ska bemöta sitt barn. Min son får vara en fri själ, jag skulle aldrig drömma om att visa min oro (sen är jag mycket mindre orolig av mig än min mamma) eller stoppa honom från att prova på saker. Han har flera trygga vuxna i sitt liv och är inte bara beroende av mig. Man lär sig helt enkelt vad som är sunt utifrån sin egen osunda uppväxt.

Svar på tråden Överengagerad mamma - jobbigt