Läser ni böcker för era barn varje kväll?
Som rubriken lyder!
Ange gärna hur gamla barnen är med!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-01 11:30
Lägg gärna till vad för böcker ni läser (så kan man ju få lite tips på vilka böcker man kan köpa)
Som rubriken lyder!
Ange gärna hur gamla barnen är med!
Svarade nej för ibland har vi mys i soffan innan vi lägger oss och bara pratar och gosar. Ibland mår man inte bra som nu när vi alla har influensan.
Men annats försöker jag i största möjliga mån att läsa för dom.
Nej. Han är 8 månader och inte så jätte förtjust i att läsa bok. Jag försöker läsa ofta men det blir inte varje dag. Och när vi läser är det en stund på dagen och inte på kvällen :) När jag tar upp boken och säger att vi ska läsa så är han intresserad i ungefär en halv sida sen kryper han iväg och busar istället. Jag brukar fortsätta läsa ändå samtidigt som vi leker.
Inte alla kvällar, men alla vardagskvällar.
Jag läser oftast för 6-åringen, sist läste vi Hotell Gyllene Knorren. Annars har det varit blomälvor och musikälvor sista tiden. Mest kapitelböcker, men ibland vill hon höra andra, "lättare" böcker.
Sambon läser oftast för snart 3-åringen. Mycket bolibompadraken, men även Nalle Puh och andra böcker.
Jag läser vissa kvällar, andra kvällar sjunger jag...
Nu somnar hon dock själv inne i sitt rum, vi har sovrummen mittemot varandra typ så ibland sjunger jag för henne från mitt rum, är ibland inte välkommen dit in nu när hon har förstått att det är hennes rum och där bestämmer bara hon...
lite ot kanske:P
Böcker jag läser är: mamma mu (en klar favorit), en stjärna vid namn ajax, tummen tittar på månen, kalle-anka, den lilla farbrorn, alla får vara med.. finns många böcker, brukar låna från bibblan ibland... då brukar jag låna mer pedagogiska böcker som tex "alla får vara med" med grodan=)
Ibland läser barnen för mej ;) 7 åringen som tränar mest här just nu . Lillasyrran på 4 år lyssnar . 9 åriga tjejen vill hellre läsa själv numera. Hon läser ca 30 min / kväll sj
ja barnen är 10 år (läser mest Sune böcker för honom)
3 år (läser tex om Leopold, Halvan och Barbapappa)
7 veckor - hon får lyssna på yngste storebrors sagor
Ja, vi läser varje kväll för våra tjejer. De är nu 6, 3 och 3 år (vi började med regelbunden sagoläsning när de var runt 2 år).
Det är väldigt olika vad vi läser, tjejerna väljer själva och rätt ofta blir det samma saga flera dagar i rad.
Bamse, Belle, Snövit, Lilla O och klåfingerdagen, Putte i blåbärsskogen, Tomtebobarnen, Ingrid ska sova, Ingrid och pappa, Jag kan laga alla bilar, Guldlock och de tre björnarna, Anna och paketet.
Japp. 2-åringne får välja 2 böcker ur sin bokhylla varje kväll. Brukar bli en spännande blandning. Några favoriter är "Vem-böckerna" av stina Wirsén.( "Vem är bäst?", "Vem är arg?" osv) och Barbapappa.
Sedan gillar hon mina gamla barnböcker. Böckerna om Emma t ex .
Kanske varannan kväll för ibland föredrar han att titta på Laban till vällingen. Snart 3 år.
Ja, 1 bok varje kväll. Dottern är snart 5
Ja, varje kväll!
Men bara för 4-åringen, 13-åringen får klara sig själv! (i det avseendet!)
ja en bok varke kväll i sängen, sonen är 3 år om en vecka.
Vi läser den boken han väljer ut för kvällen. Just nu är det mkt Mulle Meck och bamse som gäller :)
Ja vi läser varje kväll men ibland blir det bok och ibland annat.
Han har fått låna hem några av sin farbrors gamla dinosaurietidningar från 90-talet som är otroligt spännande. Pappas fisketidningar kan också vara skoj ibland
Men någon form av läsning varje kväll, absolut!
Vår son är 15 månader och vi/oftast jag läser varje dag för honom. Det är blandade böker, eftersom vi varit med i goboken, nallepuh klubben och just nu bokklubben har vi en hel del böker. Sen har han även fått en massa andra böker av släktingar och många böker som han fått utav mig är sen jag och mina syskon va små. Jag har märkt att han gillar böker där han kan peka och röra på saker så såna böker läser vi väldigt ofta. Tex en utav nalle puh bökerna får man känna på puhs tröja, på honung, på kanins svans, grävlingens päls och på en balong, den boken älskar han :) Böker med rim och djur är oxå något vi läser väldigt mkt om
Vi läser en bok för vår 5-åriga dotter varje kväll. Efter det blir det en berättelse à la Astrid Lindgren på CD. En viktig kvällsrutin för dottern.
Tilläggas bör kanske att jag ibland är så trött på att läsa samma bok flera gånger i veckan att jag kan kräkas!!
Ja, ibland typ Pettsson-böcker eller Inger och Lasse Sandberg-böcker och ibland kapitelböcker - en favorit är Ture Sventon. Han är nyss fyllda fem.
På sistone har han börjat läsa för oss, vilket är väldigt mysigt.
Puffar lite...
Ja, i princip varje kväll.
Sonen är 6 år o vi läser mkt Bamsetidningar, bamseböcker o vanliga bilderböcker, en del fakta böcker för barn om fåglar, växter o dinosaurier.