• canmamma

Vilken bok påverkade dig mest som barn?

Ja, vilken bok var den som påverkade dig mest som barn? Om du måste välja en alltså. Skriv gärna ungefär hur gammal du var när du läste den. 

För mig var det nog "Godnatt mr Tom" av Magorian. Den boken blev startskottet på slukaråldern för mig.  

• Svar på tråden Vilken bok påverkade dig mest som barn?
  • chrissandra

Har läst listan och flera av mina favoriter var med, saknade bara en på rak arm:

Barn 312 av Hans-Ulrich Horster

Läste den flera gånger när jag gick på mellanstadiet.

• Satiin

Svarta hingsten, varghunden och vi fem böckerna var nog mina bästa.
    Läste svara hingsten första gången som 7 - 8 åring tror jag.
    vi fem böckerna med, varghunden runt 10.

Sen de flesta astrid böcker, speciellt bröderna lejonhjärta och mio min mio :) 

• stor grön drake
    chrissandra skrev 2011-02-01 23:47:01 följande:

Har läst listan och flera av mina favoriter var med, saknade bara en på rak arm:

Barn 312 av Hans-Ulrich Horster

Läste den flera gånger när jag gick på mellanstadiet.

den tänkte jag skriva, men kunde inte komma på vad den hette helt underbar bok.

även Black Beauty av Anna Sewell var mycket älskad. men usch så jag grät, varenda gång.
  • Familjeliivsfinastenick

Känner igen en hel del på listan som böcker jag älskade när jag var liten. En annan bok som ej är omnämn men som påverkade mig otroligt mycket. Vet inte hur många sjöar med gråt  den fick mig att fylla. Sadako och de 1000 papperstranorna. Den ligger som grund för min barndoms skräck för atomvapen och liknande. Läste även Maj bylocks böcker med stor behållning.

• canmamma

Ingen dålig lista nu! Ordningen är bara som de kommer i tråden och det finns några överlapp när någon har nämnt en författare och andra specifika böcker osv. Men här är den senaste sammanställningen:

o     Elvis av Maria Gripe

o     "Momo eller kampen om tiden" av Michael Ende.

o     Anne Franks dagbok

o     Narnia av CS Lewis

o     Kittyböckerna

o     Harry Potter

o     nyfikna katten katrin

o     mary-lou böckerna

o     pirkko böckerna

o     Lilla huset på prärien

o     Anne på Grönkulla

o     Lotta-serien

o     Britta & Silver-böckerna

o     Tvillingarna på Sweet Valley High

o     "I klockornas tid" av Maria Gripe

o     "Kattresan" av Ivar Arosenius

o     Bröderna Lejonhjärta

o     Charlottes web

o     Sagan om ringen-triologin

o     “Godnatt mr Tom" av Magorian

o     Karius och Baktus

o     Olov Svedelid

o     Utvandrar-serien av Moberg

o     Ronja Rövardotter

o     Momo och kampen om tiden

o     Agnes Cecilia av Maria Gripe

o     Emily-serien av LM Montgomery

o     Den långa vägen hem av Cynthiya Voigt

o     "Sotarpojken" av Lisa Tetzner

o     "Den hemliga trädgården" av Frances Burnett

o     “Möss och människor" av Steinbeck

o     Bert böckerna

o     Lulu

o     Häxmästarserien av Margit Sandemo

o     Jag saknar dig. Jag saknar dig! Av Peter Pohl och Kinna Gieth

o     Pelle Svanslös

o     Watership down

o     Katitzi böckerna

o     Det blåser på månen

o     Oz böckerna

o     Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe

o     Astrid Lindgrens böcker

o     den oändliga historien av Ende

o     Åtta små, två stora och en lastbil av Anne-Catharina Vestly

o     "De Trennes Bok" av Lloyd Alexander

o     Bilbo

o     "Onkel Toms stuga"

o     Häxorna av R.Dahl

o     Råttan i pizzan

o     "Måns och Marie - från vår till vinter" av kaj beckman

o     en ring av järn - Susan Cooper

o     en världsomsegling under haven - Jules Verne

o     resan till jordens medelpunkt - Jules Verne

o     en vampyrs dagbok - L.J Smith

o     Barn 312 av Hans-Ulrich Horster

o     Sadako och de 1000 papperstranorna.

Mer! Mer!       

• Aurora Borealis

Många av mina favoriter är redan med på listan, men jag gillade verkligen
    Fjärde linjen av Hans Erik Engqvist

• Primrose

Från när jag var i "slukaråldern" 10-13 år minns jag:

Ulrike och kriget
    Ulrike och freden
    Barn 312
    Han som älskade livet (handlade om Vincent van Goghs liv)
    Massor av böcker av Alice Lyttkens (Lyckans tempel, Längtans blå blomma etc.)
    Böcker av Moa Martinson (Kvinnor och äppelträd, Mor gifter sig mfl.)
    Jag läste ALLA Lottaböckerna.
    Kittyböcker
    Mary, Lou - böcker
    En annan bok jag älskade hette, tror jag, "En förtrollad värld" - romantisk och sorglig var den.

Sedan var det en serie med böcker som jag nu inte kommer ihåg en enda titel på. Flera av dem filmades på 1940-talet, har jag förstått som vuxen. De var romantiska romaner av släktkrönikekaraktär.

• Hannajo
    Primrose skrev 2011-02-02 02:20:42 följande:
    Från när jag var i "slukaråldern" 10-13 år minns jag:

Ulrike och kriget
    Ulrike och freden
    Barn 312
    Han som älskade livet (handlade om Vincent van Goghs liv)
    Massor av böcker av Alice Lyttkens (Lyckans tempel, Längtans blå blomma etc.)
    Böcker av Moa Martinson (Kvinnor och äppelträd, Mor gifter sig mfl.)
    Jag läste ALLA Lottaböckerna.
    Kittyböcker
    Mary, Lou - böcker
    En annan bok jag älskade hette, tror jag, "En förtrollad värld" - romantisk och sorglig var den.

Sedan var det en serie med böcker som jag nu inte kommer ihåg en enda titel på. Flera av dem filmades på 1940-talet, har jag förstått som vuxen. De var romantiska romaner av släktkrönikekaraktär.
    Det var inte Gårdarna runt sjön möjligtvis?
    Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • Ronjas mamma

Kommer tydligt ihåg två från tidig barnsben aldra käraste syster Brödrerna lejonhjärta sen kom det många till efter jag själv började läsa men dessa var barn böckerna som jag minns hur jag grät till för de var så sorliga..

• Psyke

Lille prinsen av  Antoine de Saint-Exupery Har gjort ett stort intryck på mig. Boken kan läsas under många år och ju mer vuxen man blir desto flera saker finns det att upptäcka.

• Primrose
    Hannajo skrev 2011-02-02 06:56:25 följande:
    Det var inte Gårdarna runt sjön möjligtvis?
    Nej - men nu kom jag precis ihåg en titel: Driver dagg faller regn. Jag googlar nu raskt och hittar att författarinnan heter Margit Söderholm. Och hon skrev bl a Hellesta sviten, som jag läste, "en släktsaga i adlig herrgårdsmiljö från 1800-talet", som det står på Wikipedia. Jag brukade låna från vuxenavdelningenn från att jag var c:a 11 år. Därav Lyttkens, Söderholm, Martinson mfl.
  • canmamma

Ny dag och uppdaterad lista. Ordningen är bara som de kommer i tråden och det finns några överlapp när någon har nämnt en författare och andra specifika böcker osv. Men här är den senaste sammanställningen:

Elvis av Maria Gripe "Momo eller kampen om tiden" av Michael Ende. Anne Franks dagbok Narnia av CS Lewis Kittyböckerna Harry Potter nyfikna katten katrin mary-lou böckerna pirkko böckerna Lilla huset på prärien Anne på Grönkulla Lotta-serien Britta & Silver-böckerna Tvillingarna på Sweet Valley High "I klockornas tid" av Maria Gripe "Kattresan" av Ivar Arosenius Bröderna Lejonhjärta Charlottes web Sagan om ringen-triologin “Godnatt mr Tom" av Magorian Karius och Baktus Olov Svedelid Utvandrar-serien av Moberg Ronja Rövardotter Momo och kampen om tiden Agnes Cecilia av Maria Gripe Emily-serien av LM Montgomery Den långa vägen hem av Cynthiya Voigt "Sotarpojken" av Lisa Tetzner "Den hemliga trädgården" av Frances Burnett “Möss och människor" av Steinbeck Bert böckerna Lulu Häxmästarserien av Margit Sandemo Jag saknar dig. Jag saknar dig! Av Peter Pohl och Kinna Gieth Pelle Svanslös Watership down Katitzi böckerna Det blåser på månen Oz böckerna Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe Astrid Lindgrens böcker den oändliga historien av Ende Åtta små, två stora och en lastbil av Anne-Catharina Vestly "De Trennes Bok" av Lloyd Alexander Bilbo "Onkel Toms stuga" Häxorna av R.Dahl Råttan i pizzan "Måns och Marie - från vår till vinter" av kaj beckman en ring av järn - Susan Cooper en världsomsegling under haven - Jules Verne resan till jordens medelpunkt - Jules Verne en vampyrs dagbok - L.J Smith Barn 312 av Hans-Ulrich Horster Sadako och de 1000 papperstranorna. Fjärde linjen av Hans Erik Engqvist Ulrike och kriget Ulrike och freden Han som älskade livet Lyckans tempel, Längtans blå blomma av Alice Lyttkens Kvinnor och äppelträd, Mor gifter sig av Moa Martinsson ALLA Lottaböckerna Mary, Lou – böcker "En förtrollad värld" Lille prinsen av  Antoine de Saint-Exupery Driver dagg faller regn av Margit Söderholm

Mer! Mer!      

• Phlippan87

det finns en saga av Astrid Lindgren som sitter fast i minnet: Märit (så sorglig så det är inte klokt)
    Tror inte någon bok påverkat mig så mycket annars, plöjde det mesta, vissa minns jag de flesta inte alls

♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110618 | phlippans.blogg.se
  • canmamma

Ny dag och uppdaterad lista. Är det inte en nostalgitripp så säg? Det finns några överlapp när någon har nämnt en författare och andra specifika böcker osv. Men här är den senaste sammanställningen:

Elvis av Maria Gripe "Momo eller kampen om tiden" av Michael Ende. Anne Franks dagbok Narnia av CS Lewis Kittyböckerna Harry Potter nyfikna katten katrin mary-lou böckerna pirkko böckerna Lilla huset på prärien Anne på Grönkulla Lotta-serien Britta & Silver-böckerna Tvillingarna på Sweet Valley High "I klockornas tid" av Maria Gripe "Kattresan" av Ivar Arosenius Bröderna Lejonhjärta Charlottes web Sagan om ringen-triologin “Godnatt mr Tom" av Magorian Karius och Baktus Olov Svedelid Utvandrar-serien av Moberg Ronja Rövardotter Momo och kampen om tiden Agnes Cecilia av Maria Gripe Emily-serien av LM Montgomery Den långa vägen hem av Cynthiya Voigt "Sotarpojken" av Lisa Tetzner "Den hemliga trädgården" av Frances Burnett “Möss och människor" av Steinbeck Bert böckerna Lulu Häxmästarserien av Margit Sandemo Jag saknar dig. Jag saknar dig! Av Peter Pohl och Kinna Gieth Pelle Svanslös Watership down Katitzi böckerna Det blåser på månen Oz böckerna Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe Astrid Lindgrens böcker den oändliga historien av Ende Åtta små, två stora och en lastbil av Anne-Catharina Vestly "De Trennes Bok" av Lloyd Alexander Bilbo "Onkel Toms stuga" Häxorna av R.Dahl Råttan i pizzan "Måns och Marie - från vår till vinter" av kaj beckman en ring av järn - Susan Cooper en världsomsegling under haven - Jules Verne resan till jordens medelpunkt - Jules Verne en vampyrs dagbok - L.J Smith Barn 312 av Hans-Ulrich Horster Sadako och de 1000 papperstranorna. Fjärde linjen av Hans Erik Engqvist Ulrike och kriget Ulrike och freden Han som älskade livet Lyckans tempel, Längtans blå blomma av Alice Lyttkens Kvinnor och äppelträd, Mor gifter sig av Moa Martinsson ALLA Lottaböckerna Mary, Lou – böcker "En förtrollad värld" Lille prinsen av  Antoine de Saint-Exupery Driver dagg faller regn av Margit Söderholm Märit av Astrid Lindgren Varghunden

Mer! Mer!      

• Hannajo
    Primrose skrev 2011-02-02 13:44:14 följande:
    Nej - men nu kom jag precis ihåg en titel: Driver dagg faller regn. Jag googlar nu raskt och hittar att författarinnan heter Margit Söderholm. Och hon skrev bl a Hellesta sviten, som jag läste, "en släktsaga i adlig herrgårdsmiljö från 1800-talet", som det står på Wikipedia. Jag brukade låna från vuxenavdelningenn från att jag var c:a 11 år. Därav Lyttkens, Söderholm, Martinson mfl.
    Oh, ja, hennes böcker är underbara! Läste dem också från 11-årsåldernn nån gång,men har läst om dem som vuxen också.
    Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • canmamma

Tack för alla fina bidrag. Vilka starka minnen vissa titlar lockar fram. Jag undrar hur det skulle kännas att läsa om böckerna nu? Vissa böcker, särskilt många klassiker, läste jag både som barn och nu som vuxen. Det har varit som att läsa helt olika böcker. Som Gullivers resor som ju var ett hissnande äventyr för mig som barn och politisk satir för mig som vuxen. 

Jag hoppas att mina barn kommer att gå igenom sin egen slukarålder och kanske kommer de att tycka om samma böcker som jag gjorde. Vi får väl se!

Kom gärna med fler boktitlar! 

• esther

Fem-böckerna! De var mitt lv i många år :)

Svar på tråden Vilken bok påverkade dig mest som barn?