• canmamma

Vilken bok påverkade dig mest som barn?

Ja, vilken bok var den som påverkade dig mest som barn? Om du måste välja en alltså. Skriv gärna ungefär hur gammal du var när du läste den. 

För mig var det nog "Godnatt mr Tom" av Magorian. Den boken blev startskottet på slukaråldern för mig.  

• Svar på tråden Vilken bok påverkade dig mest som barn?
  • Ankaja

Två böcker som jag har läst hur många gånger som helst och som jag fortfarande kan tänka på:

Bröderna Lejonhjärta och Charlottes web

När jag kom upp i tonåren blev jag besatt av Sagan om ringen-triologin

• canmamma

Tack för alla bidrag! Hur många minnen kommer inte fram när jag ser dessa titlar. För att sammanfatta så har vi en imponerande lista:

Elvis av Maria Gripe

"Momo eller kampen om tiden" av Michael Ende.

Anne Franks dagbok

Narnia av CS Lewis

Kittyböckerna

Harry Potter

nyfikna katten katrin

mary-lou böckerna

pirkko böckerna

Lilla huset på prärien

Anne på Grönkulla

Lotta-serien

Britta & Silver-böckerna

Tvillingarna på Sweet Valley High

"I klockornas tid" av Maria Gripe

"Kattresan" av Ivar Arosenius

Bröderna Lejonhjärta

Charlottes web

Sagan om ringen-triologin

“Godnatt mr Tom" av Magorian

Lägg gärna till fler!

• MammaJohanna1

Litet barn - Karius och Baktus. Det hade helt motsatt effekt än den tänka. Jag vägrade borsta tänderna för att det var så synd om Karius och Baktus som åkte ner i avloppet.

I låg- och mellanstadiet läste jag först alla ungdomsböcker av Olov Svedelid och sedan hela Utvandrar-serien av Moberg. Jag läste hur mycket som helst, men jag läste allra helst om "förr i tiden". Det jag jag fortfarande Drömmer

• Faile

Mitt allra första bokminne är Ronja Rövardotter då det var den första riktiga boken jag läste själv. Var ca 8 år och jag blev alldeles betagen.

Därefter finns det några till som satt sina spår och det är bla Momo och kampen om tiden och Maria Gripes böcker Agnes Cecilia samt skuggböckerna ( skuggan över stenbänken osv ).
    Det är de böcker jag minns allra bäst från när jag var liten.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Hannajo

Svårt att välja. Några av mina favoriter har ni redan nämnt. Det får bli en lista! Narnia, Godnatt Mister Tom, Anne på Grönkulla-serien, Emily-serien (också av LM Montgomery), Den långa vägen hem mfl av Cynthiya Voigt, Kulla Gulla, Skugg-serien av Maria Gripe, Lilla huset på prärien-serien, Kicki-serien av Enid Blyton.
    Sen slukade jag massor med annat också, massor med Wahlströmsböcker, Kitty, Lotta, Fem-böckerna, diverse annat av Enid Blyton, alla hästböcker jag kunde komma över. Och naturligtvis allt av Astrid Lindgren!

Ungdomsböcker jag läst som vuxen och haft stor behållning av är Imorgon när kriget kom-serien av John Marsden

Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • augustisten

Åh... jag kommer bara på fler jag måste få nämna Skäms

Både "Sotarpojken" av Lisa Tetzner och "Den hemliga trädgården" av Frances Burnett är böcker som jag nästan har som egna minnen. Och som jag läste om och om igen... "Möss och människor" av Steinbeck läste jag när jag var elva tror jag. Den var jag också väldigt påverkad av.

• canmamma

Banjomusik skrev “böcker som jag nästan har som egna minnen” och det är precis så jag känner! Böcker som förändrade en och satte spar som jag än i dag kan se. Listan so far:

Elvis av Maria Gripe

"Momo eller kampen om tiden" av Michael Ende.

Anne Franks dagbok

Narnia av CS Lewis

Kittyböckerna

Harry Potter

nyfikna katten katrin

mary-lou böckerna

pirkko böckerna

Lilla huset på prärien

Anne på Grönkulla

Lotta-serien

Britta & Silver-böckerna

Tvillingarna på Sweet Valley High

"I klockornas tid" av Maria Gripe

"Kattresan" av Ivar Arosenius

Bröderna Lejonhjärta

Charlottes web

Sagan om ringen-triologin

“Godnatt mr Tom" av Magorian

Karius och Baktus

Olov Svedelid

Utvandrar-serien av Moberg

Ronja Rövardotter

Momo och kampen om tiden

Agnes Cecilia av Maria Gripe

Emily-serien av LM Montgomery

Den långa vägen hem av Cynthiya Voigt

"Sotarpojken" av Lisa Tetzner

"Den hemliga trädgården" av Frances Burnett

“Möss och människor" av Steinbeck

Lägg gärna till fler!   

• Asia1

är den hemliga trädgården amma som den hemlighetsfulla trädgården?

Jag gillade Fem-böckerna

• Junie

Jag är 26 och det var nog Godnatt mr. tom som jag har starkast minna av från skolan, annars är det Den långa vägen hem med Cynthia Voigt som drog i gång mitt läsintresse. Även Bert böckerna som mamma läste som "godnatt saga" när jag gick i mellanstadiet...det kanske inte handlar så mycket om böckerna som att det var mysigt med egentid med mamma :) 

http//:baltazaar.blogg.se, en blogg om Endometrios och IVF
Svar på tråden Vilken bok påverkade dig mest som barn?