• ploten

det där med konsekvenser...

Jag har läst en del trådar om konsekvenser och straff, och kan direkt säga att jag hör till dem som vill att mina barn ska lära sig av konsekvenserna av sitt handlande. Men där börjar också problemet. I många inlägg jag har läst verkar det som att det finns en självklar och naturlig konsekvens i alla situationer - men jag kan inte se det.

För barn som slåss sägs ofta att konskvensen blir att ingen vill vara med barnet - men hur efterlever man det? När jag är ensam med min 3,5-åring och min 1,5-åring finns det ju inget sätt att se till att de inte har kontakt med varandra (utan att stänga in någon av dem, men det är ju uteslutet). Eller om 3,5-åringen slår mig - hur undviker jag då att vara med honom?

Och om det nu är den naturliga konsekvensen - "jag vill inte vara med dig om du slåss" - då går det ju att säga så i många situationer: "Jag vill inte göra välling till dig när du inte hjälper mig att plocka upp legot" eller "Jag har ingen lust att hjälpa dig att sätta på TVn nu när du har bråkat hela middagen" - det är ju den naturliga konsekvensen för mig, jag tappar tålamodet och humöret, helt enkelt. Men man skulle samtidigt kunna säga att det vore ett straff, eftersom legot inte har med vällingen att göra. Var går gränsen för vad som är OK för mig att inte vilja för att det ska få kallas för konsekvens?

Vad är den naturliga konsekvensen av att 3,5-åringen medvetet kissar på badrumsmattan för att straffa mig för att jag sagt att han inte får ta med sig pottan ut i vardagsrummet? Vad är den naturliga konsekvensen av att han häller ut allt lego på golvet när jag precis plockat i ordning alla leksaker för kvällen? Vad är den naturliga konsekvensen av att han vägrar att klä på sig när det är dags att gå till dagis?

Ni som också undrar får gärna slänga in frågor om era egna situationer - så får vi se vad vi kan få för råd och tips!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-03 08:28
    Jag har flera gånger i tråden vädjat om att jag vill ha konkreta tips på vad man kan och bör göra, och inte så mycket fokus på vad man inte ska göra - precis som med barnuppfostran. Jag är ute efter att förändra dåligt/jobbigt beteende hos min son på ett sätt där jag som förälder visar respekt och bygger upp en förtroendefull relation med mitt barn. Jag trodde då - i min enfald har det visat sig - att det här med naturliga och logiska konsekvenser kunde vara ett verktyg. Nu är det ju uppenbart att det inte hjälper, och även de mest ivriga förespråkare av konsekvenser i den här tråden har ju förklarat att poängen bara är att barnet ska förstå konsekvensen.

Jag är övertygad om att min son redan förstår konsekvensen av att slåss och att han kommer att växa upp till en trygg medborgare som kan skilja på rätt och fel. Men det hjälper mig inte idag. Så vi kan släppa den här filosofiska diskussionen om vad som är konsekvenser och övergå till en mer handfast diskussion där vi kan utbyta tips och råd om hur man kan hantera jobbiga situationer som när barnet slåss, när påklädningen varje morgon urartar till kaos etc.

Jag kommer inte att besvara några fler påhopp om att jag inte fattat det här med konsekvenser och att jag har misslyckats som förälder. Jag förstår att ansvaret ligger hos mig som förälder, och jag behöver hjälp för att se hur jag kan hantera situationerna på ett bättre sätt. Ahliona, Wonder Woman och Frösöblomster - för att nämna några - har kommit med flera konstruktiva förslag och intressanta synvinklar. Tack, jag fortsätter gärna diskussionen i den andan!

• Svar på tråden det där med konsekvenser...
  • sextiotalist
    Fisen28 skrev 2011-02-03 21:56:25 följande:
    Fyris; jag vet inte om sova i sin säng kan kallas en "omotiverad" regel.. Det är väl som att äta vid matbordet ungefär, i min värld iaf. Men nu gjorde jag ju ingen grej av det heller, jag bara spånar över var gränsen bör gå. Är, precis som TS, osäker i vissa situationer och försöker resonera mig fram
    Oj, du skulle få spel hemma hos oss, här kan vi äta lite vad som, det beror på, vi kan sova lite varsom också. Vi har två soffor som är underbara att sova i.
    Så för mig är det ganska omotiverade regler
  • ploten
    mammageno skrev 2011-02-03 21:49:53 följande:
    Är jag helt ute å cyklar när jag tror att det handlar om uppmärksamhet?

TS. prova då att göra saker ensam med din kille? Simhallen eller så om du kan?
    Din frustration känner jag tydligt igen, även viljan att förstå hjälpa och göra något åt saken för du känner dig maktlös kan jag tänka. Man vill ju ha ett slut på beteendet och blir lite resultatinriktad , iaf jag.
    Ja, det har jag tänkt mycket på att jag borde. Här blir det ofta så att vi delar på oss på helgerna, och då har det av någon anledning oftast blivit så att pappa tar storebror och jag tar lillasyster. De brukar gå och bada - vilket jag inte är så förtjust i, men man kan ju göra något annat tillsammans.
  • mammageno

Tack för svar jag menar inte att trådkapa :-/ men det var så många kloka åsikter här!
    Ja jag har inte förstått HUR lång tid det kan ta, där ligger mina värderingar i vägen. JAG kunde (kan) ju inte förstå alltid varför jag måste säga samma sak tusen gånger

• Fisen28

Fyris; jag anser helt enkelt att det finns vissa saker som man bör göra på "rätt" ställe; tex äta vid matbordet, sova i sängen (sin egen eller våran, om han vill det), kissa på toaletten, bada i badkaret etc. Helt enkelt för att det är vad dessa saker är ämnade för, och för att jag vill ha nån slags ordning här hemma.

• Fisen28

Ploten; jag går på familjegympa m sonen på lördagar, det tycker han är jättemysigt! Vi började med det när han blev storebror för några månader sen :)

• mammageno

Nä fy jag har samma känsla jag gillar inte att bada och du, jag borde också göra mer med mitt första barn men det är svårt... Sedan när jag inte ammar hoppas jag att det blir lättare.

Din son kanske TAR av dig med våld? Liksom om du förstår? Han kan ju inte ens uttrycka hur han känner, inte ens min åttaåring kan det.
    Det senaste har jag mer och mer upptäckt hur att få syskon kan vara lika jobbigt som tex en skilsmässa för det är mycket förvirring här och "förbjudna" känslor m.m

En approach på att ge dig hjälp är ju att fråga om det finns anledning till att han slåss/ hon tykar sig och läsa det, då behövs ju inte konsekvensen ))

• ploten
    Fisen28 skrev 2011-02-03 22:09:35 följande:
    Fyris; jag anser helt enkelt att det finns vissa saker som man bör göra på "rätt" ställe; tex äta vid matbordet, sova i sängen (sin egen eller våran, om han vill det), kissa på toaletten, bada i badkaret etc. Helt enkelt för att det är vad dessa saker är ämnade för, och för att jag vill ha nån slags ordning här hemma.
    Jag kan hålla med om detta, särskilt äta vid matbordet (jag vill inte ha mat utkladdad överallt i lägenheten) och kissa på toaletten (uppenbara hygienskäl). När det gäller sova har vi fått ta till alla möjliga lösningar, eftersom båda våra barn haft stora sömnproblem hela livet, så förutom att sonen sovit på golvet (som jag nämnde förut) så har vi föräldrar i långa perioder turats om att sova på soffan, men nu på sistone har vi köpt en riktig säng som vi ställt i vardagsrummet, där vi också turas om att sova, för att vi ska få någotsånär ordentlig sömn varannan natt. Här för ett tag sen fick sonen för sig att han skulle sova på soffbordet, och det lät vi honom också prova. Han kände dock själv att det inte gick att sova så, så han hoppade ner i soffan och somnade (och sen bar vi in honom till hans säng).
  • Rödnäbba
    Fisen28 skrev 2011-02-03 22:09:35 följande:
    jaha, men om du inte kan motivera det bättre än så så tror jag det kan bli svårt för dina barn att följa reglerna. De har väl också en vilja och en åsikt och vill väl inte bara följa din "bara för att".
  • ploten
    Fisen28 skrev 2011-02-03 22:11:54 följande:
    Ploten; jag går på familjegympa m sonen på lördagar, det tycker han är jättemysigt! Vi började med det när han blev storebror för några månader sen :)
    Ja, det har jag också tänkt göra denna termin på Friskis & Svettis - det har bara inte blivit av ännu... Under hösten gick han på barngymnastik, där föräldrarna var tvungna att vänta utanför, och det var nästan alltid mannen som gick dit med honom då, men nu hade jag tänkt ta tag i det här.
  • mammageno

Sedan kan man ju tycka ja men lillasyskon är ju 1 1/2 men han har ju först nu insett sin egna person eller har jag fel?

Du är ju lite som jag; sökande efter svar och det kan ju inte skada att prova. Jag griper efter halmstrån själv för man vill ju så väl man vill hjälpa.

• mammageno

Sonen har ju insett sin person* inte syskonet lite svårt att skriva här )

• Fisen28

Ok, jag hör vad du säger Fyris. Har väl helt enkelt fått för mig att det är bra med rutiner och det är därför jag tycker att dessa saker är viktiga, men jag kanske har fel.
    Letar efter den där boken Aktivt föräldraskap nu men hittar den bara på engelska. Nån som vet var jag hittar den på svenska?

• mammageno

Sök på biblioteket om du inte vill köpa den. Jag skall låna alla böcker som finns!!

• Fisen28

Fan, mitt långa inlägg försvann. Skulle bara säga att jag känner igen mig i din situation TS. Vi har olika saker som triggar igång bråken, men frustrationen är snarlik (både hos mor

• mammageno

Jag håller med man känner igen sig. Tålamod är ju något jag skulle orka ha jämt men med en 6 månaders och sömnbrist ihop med hormoner och ett hett humör som personlighetsdrag är det svårt efter tusen vändor...

• cruz

Vilken bra tråd det blev. Jag känner igen mig i TS. Jag tycker många av svaren har varit väldigt intressanta och jag tänker prova ett och annat. Jag har också svårt att ta till mig Jesper Juul och ibland tom Lars H Gustafsson. Visst håller jag med om tänket, men vad hjälper det när jag ensam ska försöka få ihop morgonrutinen med en fyraåring som hela tiden behöver 100 % tillsyn pga sitt utåtagerande beteende, en "normal"fyraåring med egen vilja och en 16 månaders alltid kommer i skottlinjen för sina bröder. I sådana lägen önskar man sig helt enkelt en quick fix . Det som har hjälpt oss på mornarna är struktur och rutiner, positiva, lekfulla uppmaningar (som att vinna klädracet på bolibompa, belöningssystem (behövs för autistiska pojken för att gå på toaletten), och TYDLIGA förberedelser på nästa steg (vi använder ibland äggklocka eller timstock för att tex. avbryta TV tittandet och klä på sig ytterkläderna. ). Det är jätteviktigt som många skriver att föra en dialog med barnet och jag tänker försöka bli bättre på det. Men när det gäller två saker som brukar leda till slagsmål eller tjat i vår familj ger jag inget förhandlingsutrymme längre (har testat och det funkar inte). Det gäller vem som ska stå på ståbrädan till dagis och vem som ska trycka på dörrkoden när vi kommit fram. Jag bestämmer vem som ska stå på brädan (de får åka exakt halva vägen var) och jag trycker på dörrkoden alltid. Nu vet de det och behöver inte bråka om det.

Vår ena son har ju enorma aggressionsutbrott och i sådana lägen hjälper det oftast att backa. Istället för att springa fram i hög affekt så vinner man på att vänta, ta det lugnt eller kanske erjuda sonen en ensam, lugn plats att vara på. Tyvärr är detta sällan möjligt att göra då sonen ibland skadar sig själv eller syskonen. Detta leder till att jag såklart måste ingripa och ibland tom hålla fast honom (så själv har jag alltid märken efter bett och rivsår). Det bästa vore om man bara kunde lyfta bort syskonen och själv stanna hos sonen i lugn och ro, utan att nödvändigtvis röra honom. Men det är svårt att göra när man är ensam, för de andra två blir upprörda och förtvivlade om jag stänger in mig med deras bror.

Vi hade även  en hemsk period då tvillingarna var 3,5 år. Då började också den icke autisktiska tvillingen bete sig nästan lika utåtagerande som sin bror. Det som räddade bebisen då var att han ständigt satt i sjal (vilket han inte gör längre och därför blir mer utsatt). Beteendet hos den icke autistiska brodern höll i sig ett par månader, men gick över helt. Så min erfarenhet av "normala" barn är att de" växer på sig" och blir klokare och mer empatiska med tiden och att man kanske inte behöver vara extremt orolig över utåtagerande beteende. De kommer att lära sig så länge de har föräldrar som inte själva är utåtagerande .

• Flickan och kråkan
    zelia skrev 2011-02-04 10:34:51 följande:
    Men när det gäller två saker som brukar leda till slagsmål eller tjat i vår familj ger jag inget förhandlingsutrymme längre (har testat och det funkar inte). Det gäller vem som ska stå på ståbrädan till dagis och vem som ska trycka på dörrkoden när vi kommit fram. Jag bestämmer vem som ska stå på brädan (de får åka exakt halva vägen var) och jag trycker på dörrkoden alltid. Nu vet de det och behöver inte bråka om det.

Jag blev så full i skratt för igenkänningsfaktorn är HOG . Nu har jag bara två och har inte haft ståbräda, däremot har jag helt lagt ner vagnen nu. Vi har inte använt syskonvagn utan burit yngsta och så haft vagnen till äldsta. Sedan lillebror numera helst och oftast vill gå så kan jag inte ens öppna förråden förrän båda kastar sig över den och vi får världens konflikt. Jag har lagt ner vagnen och den som inte orkar eller vill gå bär jag på ryggen i bärsele .

Vi har samma sak med portkoden som er....ett tag var det att stoppa i nyckeln och låsa upp också, men det har tack och lov gått över . JAG öppnar . Egentligen är det väl "övergångsproblem"....när mer än en plötsligt vill.

Lustigt nog klarar de av och är jättenoga med att hålla koll på turordningen vad gäller att stänga av TV:n.
  • cruz

Frösöblomster: Ja visst är det underbart när man känner igen sig . Jag kan riktigt se framför mig hur dina barn kastar sig över vagnen.

Svar på tråden det där med konsekvenser...