• Ledilnaan

Vilken var din favoritbok som barn?

Som rubriken säger, vilken var din favoritbok som barn?

Min favoritbok var "Dubbel-Lotta"

• Svar på tråden Vilken var din favoritbok som barn?
  • Miss Obsessive

"Hjältar och monster på himlavalvet" av Maj Samzelius. Har försökt hitta de på nätet, eftersom jag så gärna skulle vilja ha de att läsa för mina barn, men det verkar bara gå att få tag på som bok-cd..
    "Kitty"-böckerna slukade jag också så fort jag fick tillfälle.. Glad

• Kinya

Vilken ålder menar ni?

Kapten Grants barn
    Bilbo- en hobbits äventyr
    Oz-serien
    Olov Svedelids historiska ungdomsromaner (t.ex. Mor är ingen häxa)

• Ledilnaan
    Miss Obsessive skrev 2011-02-02 13:42:23 följande:
    "Hjältar och monster på himlavalvet" av Maj Samzelius. Har försökt hitta de på nätet, eftersom jag så gärna skulle vilja ha de att läsa för mina barn, men det verkar bara gå att få tag på som bok-cd..
    "Kitty"-böckerna slukade jag också så fort jag fick tillfälle.. Glad
    Den finns att låna på biblioteken libris.kb.se/bib/782329
  • Tia F

Black Beauty, kasettband + bok.  
    Det var en bok med hård pärm och helt fantastiska illustrationer. Är fortfarande stolt ägare av boken och är än idag lika förundrad över hur vacker den är i sin utformning.
    Tänkte länka en bild men just den variant jag har verkar inte finnas någonstans.

• OrdinaryMe

när jag var riktigt liten ; den jätte hungriga larven.(. eller nått liknande), larven åt ett hål genom varje sida i boken och blev större och större...Jätte roligt tyckte jag..
    + alla Pettson böcker..

när jag var lite större; Det blåser på månen.

när jag var lite äldre, Jätte hemligt, Världs hemligt och Bladen Brinner av Barbro Lindgren

bland mycket mycket annat.. alltid vart en bokmalGlad

• astalacasta

Jag har inget riktigt minne av att jag gillade någon bilderbok sådär jättemycket att det var min favoritbok.

Om jag skulle försöka göra en lista av favoritböcker från bokslukaråldern (typ 7-12 år) så skulle jag nog komma på något hundratal böcker som var favoritböcker (och det inlägget vet jag inte om någon orkar läsa...)

• Suzy QX

Nån med en flodhäst som tar sig in i ett hus och prövar alla saker där. I slutet fastnar han i ett badkar och tvings fly med hela badkaret som sitter fast på ryggen.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • MammaG

Windy-serien. Följde en vildhäst och hans flock från det han är föl till det han dör. Utspelar sig i Australien. Min mamma läste den för mig från tidig ålder trots att det var en kapitelbok. Jag gillade också Kulla-Gulla

Min nystartade blogg: namnetvarupptaget.wordpress.com
  • Kazeer

Det var ingen lätt fråga att besvara...

Pricken av Margret Rey.
    Mio min Mio av Astrid Lindgren.
    Barnens bibel av Anne de vries.
    Kulla Gulla-serien av Martha Sandwall Bergström.
    Svarta Hingsten-serien av Walter Farley.
    Lilla huset på prärien-serien av Laura Ingalls.
    Anne på Grönkulla-serien av L M Montgomery.

... och många, många fler. Men böckerna ovan har jag läst mer än en gång, ja säkert mer än fem gånger (om det räcker) under min uppväxt.

Idag, när jag läser böcker för min snart 4-åring är mina favoriter:

Adjö, herr Muffin av Ulf Nilsson.
    Petter och hans fyra getter av Einar Norelius.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • nea82

När jag var lite mindre: "Jag vill också ha ett syskon" - Astrid Lindgren. Älskade verkligen den boken.

När jag var lite äldre läste jag uteslutade Kitty. Tyckte dom var såååå spännande!

• stephanie 1987

Minns bara en bok från min barndom, bockarna bruse... Den läste/bläddra jag i om och om och om igen!

Svar på tråden Vilken var din favoritbok som barn?