• linas fina

Utmaning! Hur ser könsfördelningen ut i ditt barns bokhylla?

Jag har läst att barn mycket oftare möter pojkar än flickor  i barnböckerna. Huvudrollen innehas alltså oftare av en pojke än av en flicka. 
    Detta har jag tänkt på i valet av barnböcker till min dotter. Jag vill att hon inte ska mötas av pojkar främst utan såklart även av flickor, gärna flickor som bryter mot den traditionella uppfattningen om hur en flicka ska vara. 
    Nu ville jag kolla upp bland böckerna hur fördelningen egentligen ser ut och jag kom fram till detta: Av 89 böcker upptas huvudrollen av 41 pojkar och 35 flickor. 
    Antalet böcker som både en flicka och en pojke är i huvudroll är 11 st och i 2 böcker är könet oskrivet. Relativt jämnt fördelat måste jag väl ändå säga.

Så nu utmanar jag er! Hur ser könsfördelningen ut i ditt barns bokhylla?
    Jag räknade "vanliga" böcker med hård ram, inga pockets eller pixiböcker alltså.
    När jag säger pojke/flicka räknas också djur med hon- eller hankön in.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-03 14:51
    Ni som röstat; har ni alla räknat och kollat upp det eller är fördelningen bara som ni tror?
    Jag tycker det är intressant att ta reda på hur det verkligen förhåller sig just för att det kan vara så att man faktiskt tror att det är ungefär jämnt fördelat men när man går lite på djupet så kan man se att det inte alls är så. =)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Utmaning! Hur ser könsfördelningen ut i ditt barns bokhylla?
  • Javah

Har en hel billys-bokhylla fylld med barnböcker så jag hinner inte räkna igenom det nu.
    Men, intressant tanke! Kommer kolla upp det.

Av de 125 böcker jag kollade hade 35stycken en tjej som huvudroll, 16stycken var det både kille/tjej
    med lika stor huvudroll.

• Tant Green

Det var jämnare än jag trodde i alla fall, ungefär 39 med tjejer och 46 med killar (och ca 10 med båda). Hälften av "pojkböckerna" var Kråke och Pelle Svanslös.

• Decembra

Vi har mest av Tummen, Nalle Puh, Musse Pigg och diverse böcker där djur är huvudkaraktären och då nämnda som "kråkan", "katten" osv. Så svårt att svara på och just nu kan jag inte kika igenom dem för de sover

٩(-̮̮̃-̃)۶ Mamma till två gossar, -06 & -08 ٩(-̮̮̃-̃)۶
  • Lena

Har många totteböcker, många luddeböcker, en emmabok, en handfull barbaböcker, och lite annat blandat sått och gott. Dottern är 2.5

• Fenna

Jag tror att det är rätt jämnt. Favoriterna är PIppi, Bebben, en bok om Kocko tåget och Alfons så det är ju snarast tvärtom.  

• Boothwalker

Räknade bara de bilderböcker och Astrid Lindgren jag har i hyllan. Har säkert fler utspridda efter en viss femåring som brukar vara här. Har en bunt utlånade till en annan familj med. Jag går dock inte aktivt in för att köpa vissa barnböcker utan köper klassiker och böcker jag läst och gillar när jag är på secondhand. Det är pinsamt lite tjejer.

Tjej - 27
    Kille - 56
    Androgyn - 10
    Båda/annat - 27

Däremot gjorde jag en snabb översikt över mina ungdomsböcker. Där är minst 9 av 10 böcker om tjejer. Harry Potter är den enda killbokserien jag kommer på. Förutom diverse sportböcker och sånt jag aldrig brytt mig om. Baudelaireserien och serien om Imorgon när kriget kom innehåller killar men antingen lika mycket tjejer eller så är det en tjej i huvudrollen. Men det kan ju hända att jag bara köper böcker jag läst och gillar och fastnade mer för böcker om tjejer när jag var yngre =)

Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Dr Mupp

Faktiskt har vi mest flickor i böckerna. Det har bara blivit så.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • linas fina
    Boothwalker skrev 2011-02-03 06:02:10 följande:
    Räknade bara de bilderböcker och Astrid Lindgren jag har i hyllan. Har säkert fler utspridda efter en viss femåring som brukar vara här. Har en bunt utlånade till en annan familj med. Jag går dock inte aktivt in för att köpa vissa barnböcker utan köper klassiker och böcker jag läst och gillar när jag är på secondhand. Det är pinsamt lite tjejer.

Tjej - 27
    Kille - 56
    Androgyn - 10
    Båda/annat - 27

Däremot gjorde jag en snabb översikt över mina ungdomsböcker. Där är minst 9 av 10 böcker om tjejer. Harry Potter är den enda killbokserien jag kommer på. Förutom diverse sportböcker och sånt jag aldrig brytt mig om. Baudelaireserien och serien om Imorgon när kriget kom innehåller killar men antingen lika mycket tjejer eller så är det en tjej i huvudrollen. Men det kan ju hända att jag bara köper böcker jag läst och gillar och fastnade mer för böcker om tjejer när jag var yngre =)
    Oj, det var en ganska stor skillnad på barnböckerna. Jag tror att man vid första tanken kanske tror att det är ganska jämnt fördelat just för att vi är så vana att män och pojkar syns mest i olika sammanhang. 

För att göra en parallell till en sak jag läste i skolan: När tjejer svarade på runt 40 procent av frågorna i klassrummet så tyckte både läraren och eleverna att det kändes som att tjejerna pratade nästan hela tiden. 
  • Boothwalker
    linas fina skrev 2011-02-03 11:54:41 följande:
    Oj, det var en ganska stor skillnad på barnböckerna. Jag tror att man vid första tanken kanske tror att det är ganska jämnt fördelat just för att vi är så vana att män och pojkar syns mest i olika sammanhang. 

För att göra en parallell till en sak jag läste i skolan: När tjejer svarade på runt 40 procent av frågorna i klassrummet så tyckte både läraren och eleverna att det kändes som att tjejerna pratade nästan hela tiden. 
    Jupp. Särskilt för att vara mig. Jag tycker överlag att böcker om tjejer är mer intressanta. Däremot var det ganska lika i mina astrid lindgrenböcker. Rätt många tjejer i dem...

Men har du studerat böcker för ungdomar? Finns det bra litteratur för killar?
    det finns ju många tjejklassiker som Anne på grönkulla, lilla huset på prärien och kullagulla. Fast de är å andra sidan gamla och rätt könsstereotypa. Men de har sin charm. Imorgon när kriget kom är däremot inte ett dugg könsstereotyp...
    Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Boothwalker

Ska jag förresten rösta efter bilderböcker (och astrid lindgren) eller ska jag ta med ungdomsböcker? Eller ska jag låta bli att rösta eftersom jag inte har några barn =)

• Psyke

Det blev ganska lika: 22 flickor/kvinnor och 20 pojkar/män i huvudrollen och många med båda. I realiteten är det några fler flickor för vi tex har 4 böcker om prinsessor men 2 om prinsar, 6 lilla Anna och 2 Max osv. Nu planerar vi införskaffa fler Castor och Pettson och Findus-böckerna så det blir några fler pojkar då.

• linas fina
    Boothwalker skrev 2011-02-03 12:08:38 följande:
    Jupp. Särskilt för att vara mig. Jag tycker överlag att böcker om tjejer är mer intressanta. Däremot var det ganska lika i mina astrid lindgrenböcker. Rätt många tjejer i dem...

Men har du studerat böcker för ungdomar? Finns det bra litteratur för killar?
    det finns ju många tjejklassiker som Anne på grönkulla, lilla huset på prärien och kullagulla. Fast de är å andra sidan gamla och rätt könsstereotypa. Men de har sin charm. Imorgon när kriget kom är däremot inte ett dugg könsstereotyp...
    Nja vi gör vissa analyser av barnböcker ibland i min utbildning. Och det var  i en kursbok jag läste att barn mestadels möter pojkar som huvudroll i barnböcker. Hemma och även i förskolan. 
    I någon tidning läste jag också att det släpps mer böcker med pojkar, fast på senare år har detta blivit mer jämlikt.
    Förklaringar har varit att föräldrar gärna läser böcker med pojkar för flickor men inte så gärna  böcker med flickor för pojkar. Därför har det varit mer säljbart med en pojke i huvudrollen. Lite skumt att en del resonerar så, men det är väl för att en pojke anses mer neutralt. En flicka i boken kan uppfattas som en flickbok vilket vissa undviker för sina söner.

Så jag undrar om alla som röstat att det är lika fördelat verkligen har tittat att det är så, eller om de bara tror det...

Har inte studerat just litteratur för killar. Personligen tycker jag att även killar ska kunna läsa böcker med en tjej i huvudrollen, precis som tjejer läser böcker med pojkar. 
  • 071001

Här är det mest flickor. Pippi, Duktiga Annika, Ingrid osv.

• Boothwalker
    linas fina skrev 2011-02-03 12:48:23 följande:
    Nja vi gör vissa analyser av barnböcker ibland i min utbildning. Och det var  i en kursbok jag läste att barn mestadels möter pojkar som huvudroll i barnböcker. Hemma och även i förskolan. 
    I någon tidning läste jag också att det släpps mer böcker med pojkar, fast på senare år har detta blivit mer jämlikt.
    Förklaringar har varit att föräldrar gärna läser böcker med pojkar för flickor men inte så gärna  böcker med flickor för pojkar. Därför har det varit mer säljbart med en pojke i huvudrollen. Lite skumt att en del resonerar så, men det är väl för att en pojke anses mer neutralt. En flicka i boken kan uppfattas som en flickbok vilket vissa undviker för sina söner.

Så jag undrar om alla som röstat att det är lika fördelat verkligen har tittat att det är så, eller om de bara tror det...

Har inte studerat just litteratur för killar. Personligen tycker jag att även killar ska kunna läsa böcker med en tjej i huvudrollen, precis som tjejer läser böcker med pojkar. 
    Konstigt om alla böcker om flickor är rosa och handlar om prinsessor medan alla äventyr är om pojkar liksom...

De flesta ungar gillar både pippi, lilla Anna och Mamma Mu...

Prinsessböcker går nog bort för mig förresten. Så jag har inte så många såna... Jag köper inte böcker med glitter och sånt. Jag gillar det inte. Är det böcker om tjejer som gör nåt kul köper jag hellre dem än om det är en kille som gör samma sak. Köpper också gärna böcker om Androgyna personer.

Nej jag håller med om att det inte borde vara så. John Marsden skriver ganska bra böcker som funkar för både tjejer och killar fast det oftast är tjejer i huvudrollen. (som imorgon när kriget kom) även om de är för äldre barn.
  • jeeri74

I 6åriga dotterns bokhylla är det mest tjejer i huvudrollerna, då hon är/har varit prinsess- och pippitokig. Nu är det böckerna om blom- och musikälvorna som är populärast. Samt Hotell Gyllene Knorren.

• tessan27

tog och räknade dotterns böcker, dem jag kunde hitta i alla fall. Hon är 5 år och hon älskar prinsessor.

Så här såg det ut i hennes bokhylla:

27 böcker med flicka/flickor i huvudrollen
    21 böcker pojke/pojkar i huvudrollen
    20 böcker med både pojke och flicka i huvudrollen

Här hemma läser vi just nu mycket disneyprinsess böcker.
    Sen har hon en hel serie från Go-boken om Numbert och då är det pojke och flicka i huvudrollen, 15 böcker om siffror.
    Tror det var 10 Kråkeböcker
    Sen var det lite blandade sagoböcker, typ Mamma Mu, Alfons, Castor, Pippi, Madicken, Bullerbyn mm.

• sahara sahara

Vi har mest Maxböcker. Står det någonstans om Max är en pojke eller flicka? Namnet är vanligare på pojkar, men visst kan en flicka heta Max också...

Do something scary - the payoff is awesome!
  • tessan27
    sahara sahara skrev 2011-02-03 16:59:48 följande:
    Vi har mest Maxböcker. Står det någonstans om Max är en pojke eller flicka? Namnet är vanligare på pojkar, men visst kan en flicka heta Max också...
    Jo Max böckerna handlar om en pojke. Max är väl inget flicknamn... eftersom böckerna inte skrevs idag med dagens genus hets så är det en pojke. Visst kan kanske en flicka ha Max som smeknamn men har aldrig hört talas om någon flicka som heter Max.
  • Villimey

29 pojkar i huvudrollen. Då räknar jag Emil, Barbapappa, Pelle Svanslös tex till dem böckerna.
    13 stycken flickor i huvudrollen.
    Och sen ett sort antal som har båda könen i lika stor grad.

• Takhiza

Inte räknat med VET att det är mest pojkar. Har massor av Kråke böcker då de är sonens favorit och tja.. de heter ju "Kråke och..." men handlar lika mycket om hans systrar tycker jag.

Svar på tråden Utmaning! Hur ser könsfördelningen ut i ditt barns bokhylla?