Utmaning! Hur ser könsfördelningen ut i ditt barns bokhylla?
Jag har läst att barn mycket oftare möter pojkar än flickor i barnböckerna. Huvudrollen innehas alltså oftare av en pojke än av en flicka.
Detta har jag tänkt på i valet av barnböcker till min dotter. Jag vill att hon inte ska mötas av pojkar främst utan såklart även av flickor, gärna flickor som bryter mot den traditionella uppfattningen om hur en flicka ska vara.
Nu ville jag kolla upp bland böckerna hur fördelningen egentligen ser ut och jag kom fram till detta: Av 89 böcker upptas huvudrollen av 41 pojkar och 35 flickor.
Antalet böcker som både en flicka och en pojke är i huvudroll är 11 st och i 2 böcker är könet oskrivet. Relativt jämnt fördelat måste jag väl ändå säga.
Så nu utmanar jag er! Hur ser könsfördelningen ut i ditt barns bokhylla?
Jag räknade "vanliga" böcker med hård ram, inga pockets eller pixiböcker alltså.
När jag säger pojke/flicka räknas också djur med hon- eller hankön in.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-03 14:51
Ni som röstat; har ni alla räknat och kollat upp det eller är fördelningen bara som ni tror?
Jag tycker det är intressant att ta reda på hur det verkligen förhåller sig just för att det kan vara så att man faktiskt tror att det är ungefär jämnt fördelat men när man går lite på djupet så kan man se att det inte alls är så. =)