• Strumpan08

dåliga föräldrar...

Är man en dålig förälder om man inte läser för sina barn från tidig ålder? Med tanke på att det sägs att språkutvecklingen främjas av att man läser för sitt barn, t.o.m. redan innan barnet har ett eget språk och kan prata. Intresset för böcker och att läsa grundläggs också tidigt, vilket är en hjälp för barnen sedan i skolåldern. Om man då väljer/inte orkar/inte vill/inte pallar läsa för sitt barn så gör man ju det svårare för sitt barn i framtiden.

Strumpan ♥ 081209 ~ Myran ♥ 101007
  • Svar på tråden dåliga föräldrar...
  • Queenie70

Eller så har man en unge som man skulle få jaga med boken.

• augustisten

Det beror ju helt på ungen... men med ett barn som inte är intresserat av att läsa kan man ju istället berätta mycket, rimma och sjunga. Det är också bra för språkutvecklingen.

Jag vet att jag läst ett exempel om ett barn som hade väldigt tidig språkutveckling trots att föräldrarna var analfabeter. De hittade istället på mycket berättelser kring bilder, berättade om sin barndom och kunde många utantillsagor och ramsor. Så just själva läsandet är kanske inte primärt egentligen?

...och så finns det ju föräldrar som helt enkelt är intresserade av annat. Jag gör inte allt som är optimalt för mitt barn på alla områden - även om just jag är en av de som läser och berättar mycket.

• lövet2

Nej, huvudsaken är att man pratar med barnen. Gärna berättar sagor och historier, men pratandet i sig är viktigast ...

• mammaannika

Det är väl jättebra att läsa böcker väldigt tidigt men det beror på barnet också. Med min första son läste jag dagligen från innan han var ett år. Han var jätteintresserad och ÄÄÄLSKADE allt vad böcker hette. Alltid gick han runt och bar på sina böcker. Han kunde sitta hur länge som helst och lyssna på bok efter bok.

Med min andra son läste jag inte alls mycket förrän han var tre fyra år. Han var helt enkelt ointresserad. Det gick inte att läsa för honom. Han lyssnade inte. Bläddrade bara förbi alla sidor. Vi försökte läsa många gånger men han tyckte inte att det var mysigt för fem öre. Däremot gillade han att hjälpa pappa att fixa i trägården, hjälpa till att tömma diskmaskinen eller tvättmaskinen, duka o s v. Nu ÄÄLSKAR han när vi läser för honom. VI kan läsa bok efter bok.

Så jag skulle vilja säga att jag tycker att det är viktigt att man läser för sina barn men det är också viktigt att upplevelsen att läsa blir mysig. Man vill ju att barnen ska känna positiva känslor inför böcker och tvingar man någon att lyssna som inte är intresserad blir det nog mest negativa känslor kring läsandet.

• Flickan och kråkan

Från och med det att barnet visar intresse (min äldsta var bokmal får det att han var runt året, lillebror hade ingen ro alls när han var så liten men gillar det skarpt nu när han börjar närma sig två) så tycker jag att det är synd om man inte läser....för att man helt enkelt går miste om något som både är utvecklande och mysigt . Att berätta går ju självklart precis lika fint...bättre till och med. Jag är ingen skicklig berättare så jag tar till hjälpmedel jag = bok .

• Psyke

Man äe en dålig förälder när man inte bryr sig om barnen och struntar i hur det går för dem. Funkar inte läsningen så går det bra med lite mys och umgänge. Kanske kommer dina barn berätta sagor för dig i stället. :)

• t0va

Vi har precis börjat läsa för våran 6månaders, är mest för att få en lugn stund innan han ska sova, men vi har också lånat ljusböcker på biblioteket som han får lyssna på. Har märkt att han blir lugnare av det och då får han ju också höra talat språk. 

Kan kanske vara ett alternativ om man inte hinner/gillar läsa böcker. Mn dålig förälder skulle jag inte kalla det, alla gillar inte böcker. Så länge som man kommunicerar ändå. :)  

Svar på tråden dåliga föräldrar...