• Anonym

Kan irritation påverka bebisens trygghet?

Jag har alltid sett mig som mycket stresstålig och jag trodde aldrig jag skulle bli irriterad av att mitt barn skriker. Men igår kväll var vi ensamma hemma och bebben skriker och skriker och skriker. Jag försöker allt men inget funkar. Jag känner hur irritationen växer och naturligtvis känner hon av det.  Till slut fick jag gå ut i köket öch samla mig. Hur ska man göra för att kunna känna sig lugn trots skriken? Bebisar känner ju av hur man mår och det hjälper ju inte att låtsas. Jag är rädd att hon inte känner sig trygg med mig om jag blir irriterad.Rynkar på näsan

• Svar på tråden Kan irritation påverka bebisens trygghet?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Du säger inte hur gammal din baby är men jag utgår från att hon är under halvåret. Babysar uttrycker alltid något med sina skrik. De har bajsat, kissat, är hungriga, har ont i magen, är trötta etc. Om man kollat av och försökt åtgärda allt detta är det lätt att känna sig otillräcklig om barnet fortsätter att skrika. Jag tycker att det är det som du beskriver. Din reaktion när du inte lyckas få henne lugn. 
    Det är inte samma sak som att hon skriker för att du är stressad eller irriterad. Men det kan hända att hon skriker så länge för att du tappar ditt vanliga lugn och kanske själv inte har något stöd att få i omgivningen då du var ensam hemma. 
    Jag tycker att du gjorde helt rätt genom att lämna henne en stund och samla ihop dig för att sedan ta hand om henne igen. Du kommer att uppleva många tillfällen i framtiden när du inte gör som du egentligen skulle vilja mot ditt barn. Men förmågan att ta sig samman och rätta till det har du ju och den kommer du att ha glädje av då också.
    Så lycka till med att känna av henne, hon tränar hela tiden på att känna av dig.
    (Vet ej om din bebbe är son eller dotter därför skriver jag hon)

MVH
    Margit 

Svar på tråden Kan irritation påverka bebisens trygghet?