• jamaica

    Förskolan olympen!

    Hej undrar om det är någon som har erfarenhet av olympens förskola? har hört blandade saker om den. är väldigt tacksam för all info någon kan ha.

  • Svar på tråden Förskolan olympen!
  • Inka

    Hej!
    Jag kom nyss från en infoträff på Olympen i telefonplan. Nu ska min son gå i förskoleklass men förskola hade dom ju också. Det är ju väldigt nystartat i telefonplan men jag har ju hört en massa negativt om den i älvsjö. Dock tror jag att det är under åtgärd. Vet att det varit nöjda föräldrar där nu.
    Jag tycker att det lät jättebra på infoträffen och vi fick kika runt i klasserna som gav ett harmoniskt och glatt intryck.
    Mycket fokus på hälsa,de hade två kockar som lagade ekologisk mat,utan socker,egen simskola(från 3år) och senare skulle de samarbeta med nån fotbollsskola och dansskola.
    Barnen fick gå till sats där de hade yoga,dans mm
    Jag fick en positiv bild trots att mycket var nytt och under uppbyggnad så att säga.

  • jamaica

    Ja det låter väldigt bra men kommer de att upprätthållas? det är svårt, att välja man får nog gå på sin intuition  kommer även att ta mig en titta på Paletten, det ser kreativt ut, är dessutom inte vinstdrivande, 

  • Inka

    ok! lycka till!
    vi kommer att tacka ja till Olympen då vi fick ett erbjudande igår om plats. Min son har några förskolevänner som kommer hamna i samma klass också så det känns bra.
    Hoppas de håller uppe sin standard bara! Paletten har jag aldrig hört talas om faktiskt, ska googla lite!

  • Callie

    Skulle inte rekomendera oplympen. de är bara bra på att göra reklam och byter lärare varje månad. tog bort mitt barn därifrån för vi var så missnöjda. Måste ju bero på någonting att ingen vill jobba där, och de håller inte sina löften. riktigt dålig skola!

  • nycsthlm

    Jag undrar också om förskolan vid Telefonplan. Jag har överlag hört endel negativt om Olympensförskolor. Det kanske har ändrats?

  • jamaica
    moonie skrev 2011-02-12 22:28:50 följande:
    ok! lycka till!
    vi kommer att tacka ja till Olympen då vi fick ett erbjudande igår om plats. Min son har några förskolevänner som kommer hamna i samma klass också så det känns bra.
    Hoppas de håller uppe sin standard bara! Paletten har jag aldrig hört talas om faktiskt, ska googla lite!
    Hej, 
    Tänkte höra hur det går för dina barn på Förskolan Olympen, är ni nöjda? var det lika bra som utlovat?
    mvh
     
  • sophiie

    Hej


    Mamma till ett barn som går i skolan på olympen i långbro park


    Generellt tycker jag olympen är bra, men har barnen speciella behov får kanske inte den hjälpen som de verkligen behöver.

    Olympen Telefonplan, är en relativ nystartad förskola/grundskola.
    Så problem finns det, men det blir ju bara bättre o bättre.

    Men tänk lite på deras kost, de serverar hälsosam mat, div inget vitt bröd, vitt ris osv.
    Gå dit en dag och se deras matsedel.


     

  • jamaica

    ok mat känns viktigt men jag är väldigt intresserad av vad de har för pedagogik, hur de lär barnen att vara en god vän och hantera konflikter.

  • 20101209

    Mkt problem med hög personalomsättning där. Ingen verkar vilja jobba kvar. Dock har det alltid varit bra personal vad jag hört på deras förskolor, men vad hjälper det när ingen vill vara kvar...

  • RTV

    Jag är mycket nöjd med skolan. För tre år det var inga problem. Tyvärr var vi tvungna att byta skola, men min son minns hur han gillade det även nu.

  • Tiaraa

    Håller med dig! Jag skulle INTE rekommendera olympens förskolor till föräldrar. De har många unga som arbetar där och bristfällig svenska. De flesta är outbildade och kan inte ett dugg om pedagogik. De följer heller inte läroplanen som man ska. De skriker åt barnen. De har dåligt koll på barnen då barn har hittats utanför klassrummet. Allt handlar om pengar förskolan försöker spara pengar och tar INTE in vikarier utan sliter på personlen som behöver hjälpa varandra. Underbemannad ofta då det skapar otrygghet för barnen och missnöje hos personalen. Min son har gått där och lärde sig engelska men dessvärre ingen utveckling i svenska språket. Personal som börjar och slutar snabbt flaggar för att det är något som ej står rätt till. De samlar alla barnen på samma gård och deras utegård ser trist och fattig ut. Kan påpeka att det är inte ekologiska varor som det står då jag har fått veta det av någon som arbetar där. Har noterat på min sons avdelning att de har brist på material för barnen. Vill ni ha kompetenta pedagoger som ni har förtroende för och som får ditt barn att känna sig trygg välj en annan förskola!

  • Lolla34

    Absolut värsta arbetsplatsen jag har varit i som anställd. Dålig lön till förskollärare, maten är ej ekologisk och de kör billig mat, blev behandlad dåligt av personal och av den som leder förskolan var ännu värre. De fryste ut mig och brydde sig inte om mina känslor. Falska påstående om mig från kollegor som saknar grund. Blev kränkt så många gånger. Har aldrig blivit behandlat så dåligt på en arbetsplats.  För den som söker jobb där så säger jag sök till andra förskolor! De flesta på olympen är outbildade barnskötare och personal byts ut varje månad. Finns så många brister där. De försöker snåla för att spara pengar och de går i vinst varje år. Miljön ser så fattig ut. Gamla slitna möbler från 80 talet. Om du vill undvika att må pykiskt dåligt så sök inte dit. Ingen förtjänar att må lika dåligt som jag har gjort. Detta har satt sina spår hos mig att jag funderade även på att byta yrke som förskollärare. Hur kan man behandla människor dåligt och inte ha någon samvete, det här är människor söm arbetar med era barn. Tänk på det. Bästa jag gjorde var att söka annat jobb men jag mår fortfarande dåligt av det som hände där. 

  • Lolla34

    Underbemannat personal. 
    Bristande kunskaper i pedagogik
    Dålig ledarskap av den som styr verksamheten och som letar efter någon som kan arbeta billigt. 
    De flesta outbildade barnskötare, billig arbetskraft
    Har noll koll på barnen 
    Går i vinst på grund av deras extrema snålhet 
    Brist på material
    Följer ej läroplanen
    Tar ej hänsyn till barnens integritet 
    Dåliga utemiljöer för de små barnen och stora barn. 
    Småbarn som skadade sig ute för att ingen hade koll.
    Den som leder förskolorna har dålig grammatik och många felstavningar. Vilket jag noterade på en gång. 
    Unga barnskötare som sliter och får dålig lön. 

Svar på tråden Förskolan olympen!