• EttLångtOchJolligtNamn

Skulle ni låta er 13 åring köra snöskoter själv?

Är bara nyfiken, har inga barn så jag vill bara veta hur ni resonerar, för mig hade det varit en självklarhet om barnet i fråga kan hantera maskinen och har respekt för den.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle ni låta er 13 åring köra snöskoter själv?
  • FruSen
    EttLångtOchJolligtNamn skrev 2011-02-05 23:12:27 följande:
    Det kanske liksom var det som var poängen med min fråga?

I mina ögon är en 13åring mogen att köra skoter.

Dessutom är förarbevisutbildningen för Snöskoter patetisk, du blir inte lärd något som fyller någon funktion och bara för att du har en bit papper som säger att du får köra betyder inte det att man är bra på det.
    Då jag själv är norrbottning och väl bekant med snöskoter kan jag bara säga att jag helt klart tycker att förarbevis för snöskoter är en bra grej!
    Kan man vifta med den där biten papper du pratar om (förarbeviset antar jag? ) har man i alla fall skrivit godkänt på provet och då bör ju något ha fastnat i skallen motför om man inget prov skrev öht!
    Mitt svar är fortfarande nej. Ingen 13-åring kör en snöskoter "hemma hos mig". Ingen 25-åring utan förarbevis heller.
  • aldrigmer
    FruSen skrev 2011-02-05 23:20:18 följande:
    Då jag själv är norrbottning och väl bekant med snöskoter kan jag bara säga att jag helt klart tycker att förarbevis för snöskoter är en bra grej!
    Kan man vifta med den där biten papper du pratar om (förarbeviset antar jag? ) har man i alla fall skrivit godkänt på provet och då bör ju något ha fastnat i skallen motför om man inget prov skrev öht!
    Mitt svar är fortfarande nej. Ingen 13-åring kör en snöskoter "hemma hos mig". Ingen 25-åring utan förarbevis heller.
    Där håller jag med. Jag bor så att jag har en skoterled nära huset och jag har sett alltför unga köra oerhört fort och även ringt efter föräldrar och ambulans ett par gånger. Dagens skotrar har stora motorer och går fort.
  • La Lola

Inte ens chans!

Åldersgränsen är väl 16?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • lövet2
    aldrigmer skrev 2011-02-09 11:50:38 följande:
    Där håller jag med. Jag bor så att jag har en skoterled nära huset och jag har sett alltför unga köra oerhört fort och även ringt efter föräldrar och ambulans ett par gånger. Dagens skotrar har stora motorer och går fort.
    Jaså, kör de på skoterleden hos er? Här kör ungjä*larna runt i villaområdena. Övar hopp i snöhögarna ...
  • Bella is Love

Jag är uppväxt med skoter och bor på landet så värför inte. Fast det är en annan sak om det är mer lokalt

• Miew

Vi har två skotrar och våran 8 åring har kört litegrannn när vi sitter bakom. Han har provat själv en gång på gärdet själv. Han tycker inte att det är så roligt med skotrar.
    Han klasskamrat har dock en egen skoter och en egen fyrhjuling. Och han åker överallt med dom, det skulle inte jag våga låta min son göra.

Jag är inte så förtjust i skotrar heller, och sonen är väldigt lik mig. Döttrarna däremot älska att åka skoter. Lillan brukar sitta framför mig och den äldre bakom sin far.
    Och när jag kör skulle en snigel kunna kuta förbi Sambon blir galen när vi ska iväg, men det skiter jag i, jag tänker inte gasa på när jag har barnen med.
    Jag kör mest för att hämta ved, vedbon ligger en bit ifrån och med släpet på får jag veden fram till dörrn Lite svårt med skottkärran i denna snön...

Viggo & Gry & Veras mamma
  • lovebuz

Jag körde med någon bakom vid åtta års ålder. Första olagliga svängen efter skoterled vid 12 med bobtolkande kusin. Kan säga att i denna by kör även barn under fem med egen liten skoter efter vuxna på leden. Inte så smart men är man uppvuxen med dessa underbara leksaker så börjar man lätt vid tidig ålder.

• lovebuz

Mitt förarbevis gjorde på tre dagar. Halva boken en dag, andra delen dag två och körning och prov dag tre. Minns inte mycket kan jag säga ;) intensivkurser är inte min grej

• två pojkar

Absolut inte! Eftersom det är olagligt och att man kan skada sig själv eller någon annan. Förstår inte dom som säger ja. Skulle dom låta barnen köra bil också??

• lovebuz

Finns de som låter köra bil på gården om de har stor tomt. Ibland skottar de upp en körväg som de får köra på.

• enlitenbitkaka

Om 13-åringen är van och väl insatt i hur man gör/vad det innebär.

Min bror fyllde 13 för en vecka sen och han övar sig redan på att köra bil. På gården till pappas garage så det är ju ingen värre trafik (ingen alls) och han är en riktig naturbegåvning. Jag hade inte varit redo för att ratta bil när jag var 13 dock.

Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
Svar på tråden Skulle ni låta er 13 åring köra snöskoter själv?