• apanssonsmamma

Tänk om min dotter väljer sin pappa???? (snälla läs!)

Hej hörrni..
    Jag har en treåring hemma, en underbar liten sådan som bor hos mig på halvtid.
    Nu är jag gravid med ett halvsyskon till henne med min nuvarande sambo.

Jag är så himla rädd att min dotter kommer känna sig ovälkommen hemma hos oss om våran son/dotter som kommer födas kommer bo med oss på heltid :(
    Det verkligen gnager i mig..

Jag funderar på lösningar som att jag och min dotter kan åka iväg och ha mamma/dotter dagar  och bada, åka till djurparken och göra sånt hon tycker är kul så hon verkligen inte känner sig utanför..

Det gnager in i hjärtat o jag nästan gråter för det här :( Känns skitjobbigt.
    Dessutom har hon en pappa som låter henne göra vad hon vill, jag är mer den föräldern som sätter gränser och bara det går mig att få samvete ofta, tänk om hon väljer honom för han upplevs som "snällare" bara för hon får göra som hon vill?
    Jag anser att barn behöver regler och gränser, därför är jag som jag är med henne.

Hjälp :((( 

• Svar på tråden Tänk om min dotter väljer sin pappa???? (snälla läs!)
  • Linda1976

Barn uppskattar gränser, även om de blir arga för stunden. Barn vare sig kan eller vill vara den som leder flocken. För stunden gör man det lätt för sig, men i längden kommer dottern att inse att du gör rätt, och förmodligen är det i dig hon finner den största tryggheten.

Tycker inte du ska grubbla så mycket, ta det som det kommer..  Men jag tror inte du behöver oroa dig! 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • apanssonsmamma
    Linda1976 skrev 2011-02-05 19:20:39 följande:
    Barn uppskattar gränser, även om de blir arga för stunden. Barn vare sig kan eller vill vara den som leder flocken. För stunden gör man det lätt för sig, men i längden kommer dottern att inse att du gör rätt, och förmodligen är det i dig hon finner den största tryggheten.

Tycker inte du ska grubbla så mycket, ta det som det kommer..  Men jag tror inte du behöver oroa dig! 
    Tack, dom orden hjälper lite i alla fall.
    Vet ju hur det vart för min del själv..
    Pappa o mamma är separerade sen jag var 1 år, jag har "valt" pappa för han har visat att han bryr sig mer om mig genom gränser och oro osv..
    Mamma har vart mer låt gå, gör som du vill osv. 
  • Kajee

Mina två äldsta barn valde i höstas att bo mer hos sin pappa. Varför kan jag gissa mig till - stort hus, egna kaniner och vilka prular som helst när man vill ha dom. Men jag kan inte göra så mycket åt deras val och istället så försöker jag stötta dom i det - för jag vet samtidigt att valet inte var helt lätt. De orkade inte ha varannan vecka längre och som dottern också sa - Du blir inte lika arg om vi väljer pappa än om vi gör tvärs om. Så det är bara att gilla läget och försöka göra det bästa av det. Det är som det är och dom är 15 och 12 och kan bestämma sånt själv. Minstingen bor fortfarande vv även om hon hellre vill bo heltid här. Men det är samma sak där - pappa blir så arg.
    Så man gör det som barnen känner att de vill göra och stöttar dom i det. Även om det svider i hjärtat många gånger.Jag tror inte att du hamnar i samma situation som jag bara för att din dotter får ett syskon. Hon är för liten för att bestämma boendet själv. Det blir en annan situation när hon är tillräckligt gammal för att få bestämma själv. Och fortsätt du att hålla på dina "regler". Det gör jag, för jag tror ändå att det är bäst för barnen.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Maria A Koberg

Säger som förre talare. Sen så kan du ju göra henne så delaktig som möjligt i den nya bebisen. Låta henna vara med och byta blöja, bada och lite såna saker. Då känner hon att bebisen också är hennes familjemedlem och inte bara er.

• Desiree1988

Jag förstår att det känns jobbigt, men du behöver nog inte oroa dig så mycket. Se till att dottern blir delaktig i syskonet, så att hon känner sig stolt över att ha blivit storasyster. Eftersom hon är tre år kan hon ändå göra väldigt mycket, hon kan få vara med och hjälpa till och känna sig delaktig :)

Var noga med att säga åt vänner och bekanta att även ha med något till henne vid födseln av syskonet. Det behöver givetvis inte vara av samma pengavärde, men bara så att hon också känner dig delaktig och inte utanför.
    Säg att hon ska bli storasyster, så att hon förstår att hon "tjänar" på det,.. hmm det lät dumt men kom inte på något annat sätt att förklara mig just nu..

• apanssonsmamma
    Maria A Koberg skrev 2011-02-05 19:24:14 följande:
    Säger som förre talare. Sen så kan du ju göra henne så delaktig som möjligt i den nya bebisen. Låta henna vara med och byta blöja, bada och lite såna saker. Då känner hon att bebisen också är hennes familjemedlem och inte bara er.
    Absolut!!!
    Är övertygad om att hon kommer bli den bästa storasyster våran lilla bebis kan få :')
    Hon älskar bebisar vill vara med i allt vi gör hemma, diska, dammsuga o ha sig.

Urs nu bölar jag också, känslig ska man va :(
    Kajee skrev 2011-02-05 19:22:47 följande:
    Mina två äldsta barn valde i höstas att bo mer hos sin pappa. Varför kan jag gissa mig till - stort hus, egna kaniner och vilka prular som helst när man vill ha dom. Men jag kan inte göra så mycket åt deras val och istället så försöker jag stötta dom i det - för jag vet samtidigt att valet inte var helt lätt. De orkade inte ha varannan vecka längre och som dottern också sa - Du blir inte lika arg om vi väljer pappa än om vi gör tvärs om. Så det är bara att gilla läget och försöka göra det bästa av det. Det är som det är och dom är 15 och 12 och kan bestämma sånt själv. Minstingen bor fortfarande vv även om hon hellre vill bo heltid här. Men det är samma sak där - pappa blir så arg.
    Så man gör det som barnen känner att de vill göra och stöttar dom i det. Även om det svider i hjärtat många gånger.Jag tror inte att du hamnar i samma situation som jag bara för att din dotter får ett syskon. Hon är för liten för att bestämma boendet själv. Det blir en annan situation när hon är tillräckligt gammal för att få bestämma själv. Och fortsätt du att hålla på dina "regler". Det gör jag, för jag tror ändå att det är bäst för barnen.
     Gud :( 
    Jag skulle typ hoppa från en bro om hon valde honom istället för mig..
    Nej det skulle jag inte men gud vad ont det skulle göra, skulle grina i veckor känns det som..

Det är till o med på den nivån att hon pekar på nappen när hon tappar den och tycker jag ska ta upp den åt henne, för det gör pappa.....
    Jag vägrar vara sån.
    Jag vill att hon ska bli självständig och ingen bortskämd snorunge.

Suck, svårt det är med föräldraskap ibland. 
  • apanssonsmamma
    Desiree1988 skrev 2011-02-05 19:26:48 följande:
    Jag förstår att det känns jobbigt, men du behöver nog inte oroa dig så mycket. Se till att dottern blir delaktig i syskonet, så att hon känner sig stolt över att ha blivit storasyster. Eftersom hon är tre år kan hon ändå göra väldigt mycket, hon kan få vara med och hjälpa till och känna sig delaktig :)

Var noga med att säga åt vänner och bekanta att även ha med något till henne vid födseln av syskonet. Det behöver givetvis inte vara av samma pengavärde, men bara så att hon också känner dig delaktig och inte utanför.
    Säg att hon ska bli storasyster, så att hon förstår att hon "tjänar" på det,.. hmm det lät dumt men kom inte på något annat sätt att förklara mig just nu..
    Hehe förstår hur du menar, att inte bädda för konkurens :)
  • Kajee
    apanssonsmamma skrev 2011-02-05 19:28:34 följande:
    Kajee skrev 2011-02-05 19:22:47 följande:
     Gud :( 
    Jag skulle typ hoppa från en bro om hon valde honom istället för mig..
    Nej det skulle jag inte men gud vad ont det skulle göra, skulle grina i veckor känns det som..

Det är till o med på den nivån att hon pekar på nappen när hon tappar den och tycker jag ska ta upp den åt henne, för det gör pappa.....
    Jag vägrar vara sån.
    Jag vill att hon ska bli självständig och ingen bortskämd snorunge.

Suck, svårt det är med föräldraskap ibland. 
    Ja kul är det inte. Men en del av föräldraskapet är att sätta sig själv åt sidan ibland. Det känns, det lovar jag, men som sagt. Det bästa jag kan göra är att stötta dom i det val dom har gjort när det nu är som det är. Och i grund och botten så vet jag att mina barn älskar mig och då blir det lite lättare att klara av saker som man aldrig trodde att man skulle klara.
    Och som sagt. Jag tänker inte ändra mina regler som är bra mycket striktare än pappans bara för det här. Det är att sälja sig själv på något sätt.
    Din dotter är tre år och ni lär inte hamna i den här situationen bara för att hon får syskon.
  • Fiyali

Jag tror det ger sig med tiden :)
    Att bli slapphänt är en enkel lösning, men det ger mycket roligare konsekvenser att arbeta på syskonkärleken! Att få alla att känna sig som en del av familjen, flickan blir ju STORA syster, det är inte illa! Hon kommer ju ha en liten bebis där!

• apanssonsmamma
    Kajee skrev 2011-02-05 19:34:32 följande:
    Ja kul är det inte. Men en del av föräldraskapet är att sätta sig själv åt sidan ibland. Det känns, det lovar jag, men som sagt. Det bästa jag kan göra är att stötta dom i det val dom har gjort när det nu är som det är. Och i grund och botten så vet jag att mina barn älskar mig och då blir det lite lättare att klara av saker som man aldrig trodde att man skulle klara.
    Och som sagt. Jag tänker inte ändra mina regler som är bra mycket striktare än pappans bara för det här. Det är att sälja sig själv på något sätt.
    Din dotter är tre år och ni lär inte hamna i den här situationen bara för att hon får syskon.
    Det är sant..

Hon kommer ju liksom växa upp med honom/henne in sin vardag o egentligen vet ju hon inte nu när hon är så liten bättre än att syskonet hon får kanske också åker till en annan person när hon åker till sin pappa..

Hon var nämligen bara 5 månader när jag o pappan separerade så hon vet ju inget annat än att åka fram o tillbaka tyvärr :( 
  • apanssonsmamma
    Fiyali skrev 2011-02-05 19:35:57 följande:
    Jag tror det ger sig med tiden :)
    Att bli slapphänt är en enkel lösning, men det ger mycket roligare konsekvenser att arbeta på syskonkärleken! Att få alla att känna sig som en del av familjen, flickan blir ju STORA syster, det är inte illa! Hon kommer ju ha en liten bebis där!
    Absolut, jag kommer ju älska båda obegränsat, spelar ju ingen roll att dom har olika pappor.
    O jag vet att min dotter tycker massa om min sambo som verkligen älskar henne som sin egen dotter.
    Jaja, vi märker hur det blir, det kanske blir jättebra till slut ändå.
    Kanske ännu roligare att komma till mamma när det finns en liten lekkompis där :) 
  • Kajee
    apanssonsmamma skrev 2011-02-05 19:37:52 följande:
    Det är sant..

Hon kommer ju liksom växa upp med honom/henne in sin vardag o egentligen vet ju hon inte nu när hon är så liten bättre än att syskonet hon får kanske också åker till en annan person när hon åker till sin pappa..

Hon var nämligen bara 5 månader när jag o pappan separerade så hon vet ju inget annat än att åka fram o tillbaka tyvärr :( 
    Barn fixar sånt där. En hanterar det bättre än andra. Det kan uppstå syskonrivalitet även i en "vanlig" familj. Mina tre är som ler och långhalm. De håller ihop även om de inte bor på samma ställe vv längre och fastän de har tre år mellan sig. De har varandra och är trygga i det. Just nu sitter de i soffan, äter godis, och fnissar åt varandra och Robin Hood. 
  • Fiyali
    apanssonsmamma skrev 2011-02-05 19:39:29 följande:
    Absolut, jag kommer ju älska båda obegränsat, spelar ju ingen roll att dom har olika pappor.
    O jag vet att min dotter tycker massa om min sambo som verkligen älskar henne som sin egen dotter.
    Jaja, vi märker hur det blir, det kanske blir jättebra till slut ändå.
    Kanske ännu roligare att komma till mamma när det finns en liten lekkompis där :) 
    Min flicka var 2.5 när hon fick sitt halvsyskon. Hennes relation till familjen har bara blivit bättre sedan dess. Jag tror att även om min sambo älskade henne lika mycket innan som efter, så började han slappna av mer efter, innan det tror jag att han "visste att vi var en familj, men inte alltid kände det". Och han och jag växte ihop mer. Alla sådana band som stärks känner barn av och de älskar ju kärlek och trygghet :)
  • apanssonsmamma
    Kajee skrev 2011-02-05 19:42:02 följande:
    Barn fixar sånt där. En hanterar det bättre än andra. Det kan uppstå syskonrivalitet även i en "vanlig" familj. Mina tre är som ler och långhalm. De håller ihop även om de inte bor på samma ställe vv längre och fastän de har tre år mellan sig. De har varandra och är trygga i det. Just nu sitter de i soffan, äter godis, och fnissar åt varandra och Robin Hood. 
    Låter mysigt :)
  • apanssonsmamma
    Fiyali skrev 2011-02-05 19:46:23 följande:
    Min flicka var 2.5 när hon fick sitt halvsyskon. Hennes relation till familjen har bara blivit bättre sedan dess. Jag tror att även om min sambo älskade henne lika mycket innan som efter, så började han slappna av mer efter, innan det tror jag att han "visste att vi var en familj, men inte alltid kände det". Och han och jag växte ihop mer. Alla sådana band som stärks känner barn av och de älskar ju kärlek och trygghet :)
    Mmm, nu känns det inte lika jobbigt längre :)
    Skönt att få lite input ibland när man känner så här.

Tack hörrni! :) 
  • Christaline

Du vet - det kan faktiskt bli tvärtom med :)

Om ni jobbar extra medvetet för att få ihop deras syskonskap så att det blir riktigt tajt genom att låta henne vara delaktig men även få rikligt med egentid med mamma - om hon själv önskar det förstås!

Det kan ju bli så att hon älskar sitt lilla syskon över allt annat och VILL vara med det mer än vad du tror. Och att hon tvärtom längtar tillbaka till dig, sin extrapappa och sitt lilla syskon.

För hennes lillasyskon kommer med största sannolikhet att beundra sin storasyster över allt annat och visa det med övermåtta på barns älskvärda vis - och det kommer hon att känna i sitt hjärta som blir varmt och stort.

Se tiden an och lita på att  det löser sig. De är familj, men lite syskonsvartsjuka får man förstås räkna med - det är naturligt. Ta det bara lugnt.

Min lilla tjej som fick ett oplanerat litet syskon med en annan pappa när hon var fyra ( hon är snart sex nu)- sa till mig härom dagen när hon inte kunde ta hem en kompis att :

- Det gör inget mamma, för nu när jag har lillebror så har jag alltid en kompis hemma!

Det värmde i hjärtat må du tro, för jag var också lite orolig för min lilltjej innan eftersom även jag har henne och två äldre bröder med en annan. Men de älskar sitt lilla syskon över allt annat!!

Det går bra ska du se :)

Svar på tråden Tänk om min dotter väljer sin pappa???? (snälla läs!)