• Ensamvandrare

Är ett barn så fel?

Så var det dax igen.

www.aftonbladet.se/wendela/article8518546.ab

Själv är jag ensambarn och lever totalt ensam av olika skäl. Skulle dock vilja påstå att det inte har ett dugg med min bakgrund att göra utan snarare andras och mina egna val. Mitt val av liv är provokativt förstår jag och det är inte helt utan att jag har svårt att förstå varför.

Men när man läser artiklar som den ovan, ja då förstår jag rakt av varför det är så enormt provocerande.

Min fråga är enkelt. Varför är det så provocerande för många att inte bli förälder eller bara välja att ha ett barn? Handlar det om att rttfärdiga sina egna val? Att man är ensam som har rätt? Eller är det mer jante modell "man SKA för så gör MAN". Ni förstår poängerna...

Varför är det så svårt att acceptera andras val när det gäller liv och familjeplanering? jag tycker själv att det är okej med fembarnsfamiljer och evga singlar. Man väljer själv, och det är inte mitt jobb att peka ut vad andra ska tycka.

Eller?
  • Svar på tråden Är ett barn så fel?
  • nian74

Man får väl försöka att inte bry sig, helt enkelt...
    Vi har fyra barn och det har man ju fått en och annan kommentar om. Alla fyra är dessutom av samma kön och det verkar ju absolut inte vara "rätt".
     Jag förstår inte hur alla orkar bry sig så mycket om andras val, det är väl jättebra om man inte skaffar fler barn än man vill ha, eller klarar av.

• Annanym

Jag har inga syskon, och kan alltså från egen erfarenhet intyga att det finns vissa nackdelar med att växa upp utan syskon. En nackdel är helt klart att inte ha någon släkt, man blir lite rotlös när är utan anhöriga, dvs några levande anhöriga menar jag. Som barn tänkte jag aldrig på det: hade föräldrar, mormor, farmor, mormors syster osv.  Som barn kändes det rätt skönt att inte ha några syskon, man fick all uppmärksamhet från "de äldre", det var självklart att man fick sista tårtbiten, osv.

Jag tycker nog att man ska skilja på att en vuxen väljer att leva ensam, och situationen att du som ensam väljer att skaffa bara ett (1) barn, i det sistnämnda fallet trycker du på en annan individ situationen att vara/stå helt ensam i världen och det är ärligt sagt inte så roligt.

Men, Miss Lyckad, folk kommer att sluta tjata angående barnbarn osv när du kommer upp i 38-40 års åldern, så håll ut lite till bara...

• Miss Obsessive

Personligen så skulle jag inte vilja att mitt barn blev "ensambarn", eftersom jag tycker att syskon är oerhört viktiga. Själv har jag sju syskon (skilda föräldrar), varav fyra som jag inte har någon kontakt med, en jag har då-och-då-kontakt med och två som jag är uppväxt med och har en bra kontakt med. Jag tycker syskon är viktiga av flera anledningar, bla så är de en ovärderlig "hjälp" i träningen att samspela med andra, läsa av situationer och personer och att sätta andras behov och önskemål framför sina egna. Jag menar inte att resultatet för alla de barn som växer upp utan syskon automatiskt blir social missanpassning, men jag tror att risken är större att man blir foten som inte passar skon i olika situationer. Jag har själv två bekanta som är ensambarn och som faller inom den "kategorin". Men.. alla gör ju som det känns bäst för de. När det gäller familjebildning så ska man lyssna på sitt eget hjärta och inte ta för allvarligt på andras värderingar. 

• Annanym
    Jennie med ie skrev 2011-02-06 14:45:03 följande:
    Att man inte har syskon betyder ju inte att man inte har nån släkt eller att man står helt ensam i världen... det är ett väldigt förenklat och ofta felaktigt sätt att se på saken.
    I mitt fall hade mina föräldrar inga syskon heller, så de syskon som fanns var till min mormor/farmor. Alla farmors syskon dog på 1960-talet, på mormors sida var det flera syskon som inte gifte sig och de som gjorde det fick inga barn själva vad jag vet.

Nu har jag en släkt som jag gift mig till, men det är inte riktigt samma sak, som att ha personer som man är släkt med och känner sedan man är liten.
Svar på tråden Är ett barn så fel?