• Maria222

Tycker du att det är roligt att läsa för ditt/dina barn?

Handen på hjärtat, tycker du att det är roligt att läsa högt för barnen? Eller gör du det bara för att du vet att det främjar språkutvecklingen och är bra? Eller tycker du att det är så tråkigt att du bara läser om du själv får välja boken, eller du kanske inte läser alls?

pojke 0706 och pojke 1008.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att det är roligt att läsa för ditt/dina barn?
  • Graboid

Jag är en bokälskare, spelar inte så stor roll vad man läser, gillar det mesta. :) Och skulle boken vara dålig är det ändå en mysig stund tillsammans, så ja, jag gillar att läsa för dem. Absolut bäst är ju när man hittar en bok som alla gillar.

• Dragonia

Jag svarade nej, vet inte riktigt vad som är problemet. Men varje gång jag ska läsa blir jag hes,börjar gäspa och tycker det är jobbigt att läsa samma böcker om och om igen eller flera sagor i rad. Och en bok med mycket text.

Det borde ju vara en mysig stund och jag älskar att läsa själv, vill gärna främja det. Önskar att jag tyckte om att läsa högt..var så när jag jobbade på dagis också..blev jättetrött på en gång.

De korta böckerna är ju roliga när barnen är små och lyser upp för varje händelse. Nu tar min dotter fram de allra längsta sagorna och vill gärna höra hur många som helst efter varandra, fast andra intressen drar mer.

• Maria222
    Dragonia skrev 2011-02-06 19:58:47 följande:
    Jag svarade nej, vet inte riktigt vad som är problemet. Men varje gång jag ska läsa blir jag hes,börjar gäspa och tycker det är jobbigt att läsa samma böcker om och om igen eller flera sagor i rad. Och en bok med mycket text.

Det borde ju vara en mysig stund och jag älskar att läsa själv, vill gärna främja det. Önskar att jag tyckte om att läsa högt..var så när jag jobbade på dagis också..blev jättetrött på en gång.

De korta böckerna är ju roliga när barnen är små och lyser upp för varje händelse. Nu tar min dotter fram de allra längsta sagorna och vill gärna höra hur många som helst efter varandra, fast andra intressen drar mer.
    Ja det där med att börja gäspa känner jag igen själv faktiskt, fast jag tycker om att läsa.
    Jag tror att gäspningarna beror på att man inte kan andas på samma sett när man läser högt, det blir lite syrebrist tillhjärnan som försöker kompensera genom att ta till med gäspningar. Samma fenomen inträffar när jag sjunger :)
    pojke 0706 och pojke 1008.
  • lövet2

I bland, men inte så ofta. Jag läser för att ungarna tycker om det.

• Linda1976

Nej, det är skittråkigt. Men jag gör det med inlevelse och engagemang, eftersom det är superviktigt.

Eller ok, vissa böcker är roliga, men jag ska inte dra det så långt som att det är roligt att läsa högt... 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • DenNamnbitne

Jag har inga barn men jag älskar att läsa böcker för min lillebror på 6 år och när jag var yngre läste jag även för mina jämnåriga bröder. Jag är alltså ett stort fan av högläsning!

• GulTussilago

Ja, nästan alltid (och speciellt när det är böcker jag själv gillar)
    Läser mest rakt upp och ned, utan med direkt många olika röster och sådär..

• mia1980

Jag älskar att läsa för sonen och började långt innan han själv bad mig att göra det. Gjorde det redan när han var bebis. Jag läser varje kväll, eller vissa kvällar ska pappa läsa, men ofta så läser jag för honom minst en gång om dagen.
    Vi läser alla typer av böcker, sagor eller fakta. Har nog läst alla böcker här hemma minst en gång för honom, vissa böcker har blivit lästa säkert 100 gången men han ÄLSKAR ju också det.
    Det är riktigt mysig kvalitetstid när man får göra något som båda älskar.

• fröken

Jag älskar att läsa, läser mycket och gärna för mina barn, för mina elever, för min man och ibland läser jag t.o.m. högt för mig själv...vad det nu säger om mig :)

• Bedbug

Det är kul för det mesta, bara det är något jag själv tycker är vettigt. Det finns ju väldigt mycket bra barnböcker nu för tiden. Har läst för dottern hela hennes liv fast i början var det mest rim och ramsor.

Köpte dock den där Disneyprinsess-tidningen i höstas och den satt jag aldrig värde på att läsa för det det var det värsta skräp jag någonsin bläddrat i. Ja, den var inplastad när den köptes, annars hade den inte fått följa med hem.

• Friedegard

Jag röstade ibland...handen på hjärtat så är det inte så himla roligt när han kommer med samma bok för femte gången. Men jag tycker att det är roligt att han vill att jag ska läsa för honom, så då gör jag det, alltid och med stor inlevelse.  

• bengke

Att läsa för barnen är bland det bästa jag vet!

• snillis

Jättekul.
    Och helst att förställa rösterna utifrån vilken karaktär det är.
    Att läsa en bok skall vara som en liten teaterföreställning

Men visst, i perioder när de vill läsa samma bok i VECKOR är det mindre kul.
    Men det gäller att se till att de har bra böcker att välja mellan. 

• Waitmstar

Om han hade velat lyssna hade jag velat läsa högt. 
    Men nu får vi "läsa" på hans sätt istället.
    Jag lär mig texten utantill och rabblar igenom när han bläddrar, oftast så ser jag inte texten för hans hans är i vägen, eller så flaxar han runt med boken.. ,
    eller så pekar och pratar vi om bilderna istället.  

• Lekia

Svarade Nej. Men jag gör det ändå och med inlevelse. Ibland tycker jag det är helt ok.

• Annaïck

När man har läst samma bok hundra gånger kan man känna sig lite less...men att läsa är ju också en stund när man är nära barnet och man kan prata tillsammans. Att läsa böcker är viktigt för barnens språkutveckling. De får höra ord som man kanske inte alltid använder till vardags. Vi lägger mycket pengar på böcker eftersom vi bor i Frankrike och inte kan hitta svenska böcker på biblioteket. Jag känner ett stort ansvar för mitt barns språkutveckling eftersom de är tvåspråkiga och jag är den enda som pratar svenska i vår närhet. Jag vill ju att de ska bli tvåspråkiga på riktigt - dvs kunna både läsa och skriva på svenska.

• vimsigastemamman

Vi läser alltid godnattsaga för barnen och vist ibland är det jobbigt och går på ren rutin men det är ju i grunden något mysigt och något som jag tror vi kommer sakna sedan när de vill/kan läsa själva.

• ebben

gillar det inte direkt,inte själva läsandet.Men gillar stunden i sig!
    läser aldrig böcker själv...alltså vuxenböcker.
    De gånger jag läser så är det för barnen-o det anser jag viktigt o bra hellre än roligt.........
    Fast som sagt-det är ju en mysig stund.

• mapo51
    Graboid skrev 2011-02-06 19:54:14 följande:
    Jag är en bokälskare, spelar inte så stor roll vad man läser, gillar det mesta. :) Och skulle boken vara dålig är det ändå en mysig stund tillsammans, så ja, jag gillar att läsa för dem. Absolut bäst är ju när man hittar en bok som alla gillar.
    Jag håller absolut med.
  • vittra

Jag är en bokmal och läser massor själv, har alltid gjort. Men ärligt talat tycker jag det är skittråkigt att läsa åtminstone för vår stora dotter på 3 år. Vår lilla på 5 mån är redan nu mer tacksam att läsa för... stora hon har aldrig någonsin haft tålamod att lyssna när man läser, och vill på sin höjd bläddra igenom boken snabbt som attans, alternativt att hon tappar intresset efter två sidor och sedan börjar hon bara böka och strula och vill göra något annat. På kvällarna när hon ska sova funkar det lite bättre, men inte att läsa, utan då berättar vi. Tittar på bilderna och hittar på lite själv beroende på hur bråttom hon har. Inte en chans att vi får läsa klart det som står på sidan!

Hon läser förövrigt hellre själv, tittar på bilderna och hittar på. Hon har börjat "läsa" för lillasyster... så något slags intresse verkar vi ju ha lyckats präglat henne med!

Svar på tråden Tycker du att det är roligt att läsa för ditt/dina barn?