• trettioplus

Känner obehag inför nestlés reklam

"Ge barnen en bra start" och "de viktigaste människorna" etc...
    Och så är det reklam för nestlés barnprodukter.
    Är det bara mig det tumlar runt lite i kistan på?
    Nestlé är väl känt som ett skrupelfritt jätteföretag med massor av obehagliga saker på sitt samvete? Miljöförstöring och oetiska metoder för att kränga bröstmjölksersättning i de fattiga delarna av världen är väl bara några...

Nog för att jag vet att de har många varumärken och produkter under sig, men tillsammans med barnmaten och det budskapet tyckte jag det kändes extra äckligt.

• Svar på tråden Känner obehag inför nestlés reklam
  • trettioplus

Gratisprover i Sverige är inte på långa vägar så illa som att lura fattiga analfabeter att de behöver ersättning, när de borde försöka amma mera och lägga pengarna på mat till sig själva.

• lokisse
    trettioplus skrev 2011-02-09 13:18:28 följande:

Gratisprover i Sverige är inte på långa vägar så illa som att lura fattiga analfabeter att de behöver ersättning, när de borde försöka amma mera och lägga pengarna på mat till sig själva.

fast det gör inte nestle heller...
    Nej det tror jag inte!
  • trettioplus
    lokisse skrev 2011-02-09 13:20:17 följande:
    De har gjort. Även om det var länge sedan.
    Det är ju sådant som riktigt stora företag kan kosta på sig, eftersom de har råd att stå för advokater. Jämför gärna bananjätten.
  • lokisse
    trettioplus skrev 2011-02-09 13:25:37 följande:
    De har gjort. Även om det var länge sedan.
    Det är ju sådant som riktigt stora företag kan kosta på sig, eftersom de har råd att stå för advokater. Jämför gärna bananjätten.
    fast det handlade nog inte om att det kan man kosta pa sig och nestle var inte dom enda som delade ut gratisprover även i "tredjevärden".
    Nej det tror jag inte!
  • Dr Mupp
    lokisse skrev 2011-02-09 13:20:17 följande:
    "Swiss-based Nestlé controls 40% of the global baby food market and that dominant position
    is unfortunately matched with its record as the worst Code offender. Nestle markets from
    Taiwan to Trinidad and from China to Costa Rica. It was the company with the greatest
    number of reported violations of nearly all key provisions of the International Code. Nestlé
    maintains it abides by the Code but that means it abides by its own in-house ‘Instructions’,
    which fall short of the International Code. Even within its own narrow interpretation of the
    Code, Nestlé violates several provisions by promoting infant formula and follow-up formula
    and by disseminating information materials which are more promotional than ‘scientific and
    factual’ as required by the Code. In countries where the Code is not enforced like Thailand
    and Armenia, Nestlé and other companies shower gifts on health workers and mothers."

Källa: Breaking the Rules, Stretching the Rules 2004 utgiven av IBFAN (senare utgåvor måste man betala för att kunna läsa).

Nån som tror att de ändrat sig de senaste åren?
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • lokisse
    Dr Mupp skrev 2011-02-09 14:10:47 följande:
    "Swiss-based Nestlé controls 40% of the global baby food market and that dominant position
    is unfortunately matched with its record as the worst Code offender. Nestle markets from
    Taiwan to Trinidad and from China to Costa Rica. It was the company with the greatest
    number of reported violations of nearly all key provisions of the International Code. Nestlé
    maintains it abides by the Code but that means it abides by its own in-house ‘Instructions’,
    which fall short of the International Code. Even within its own narrow interpretation of the
    Code, Nestlé violates several provisions by promoting infant formula and follow-up formula
    and by disseminating information materials which are more promotional than ‘scientific and
    factual’ as required by the Code. In countries where the Code is not enforced like Thailand
    and Armenia, Nestlé and other companies shower gifts on health workers and mothers."

Källa: Breaking the Rules, Stretching the Rules 2004 utgiven av IBFAN (senare utgåvor måste man betala för att kunna läsa).

Nån som tror att de ändrat sig de senaste åren?
    här har du 2010 helt gratis

www.ibfan.org/art/BTR_2010-ExecSummary%28final%29.pdf
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Dr Mupp skrev 2011-02-09 15:07:07 följande:
    Det är bara sammanfattningen.
    det är möjligt. men tror du inte att det varit en del av sammanfatningen i stället för tex att det görs "reklam" i europa?
    Nej det tror jag inte!
  • Maluttan

Jag reagerade likadant som TS när jag såg reklamen första gången. Vi gör så gott vi kan här hemma för att undvika Nestlé av de tidigare nämde anledningar.

• Xay1de

Personligen känner jag obehag när jag ser reklamer för allt som har med Unilever att göra...

• lokisse
    Maluttan skrev 2011-02-09 18:57:33 följande:
    Jag reagerade likadant som TS när jag såg reklamen första gången. Vi gör så gott vi kan här hemma för att undvika Nestlé av de tidigare nämde anledningar.
    och vilka andra producenter undviker ni?
    Nej det tror jag inte!
  • Xay1de
    lokisse skrev 2011-02-09 18:59:32 följande:
    Precis. De flesta varumärken som vi använder dagligen och "tror" är snälla och ordentliga ägs oftast av ett större multinationellt företag som i sin tur kanske inte alltid är så snälla. Det krävs inte så mycket efterforskning för att klura ut det här. De flesta multinationella företagen är dessutom inte precis kända för att vara alltigenom socialt och ekologiskt medvetna.
  • Maluttan
    lokisse skrev 2011-02-09 18:59:32 följande:
    Väljer jag mellan två produkter och ser att Nestlé äger den ena väljer jag den andra helt enkelt. Jag bojkottar dem inte, men har för vana att vrida och vända lite på förpackningar innan jag köper. Inte enbart pga Nestlé utan för att jag är nyfiken =)
  • Xay1de
    Maluttan skrev 2011-02-09 19:10:55 följande:
    Väljer jag mellan två produkter och ser att Nestlé äger den ena väljer jag den andra helt enkelt. Jag bojkottar dem inte, men har för vana att vrida och vända lite på förpackningar innan jag köper. Inte enbart pga Nestlé utan för att jag är nyfiken =)
    som sagt, hur vet du att det varumärket du väljer är bättre än Nestlé?
  • Maluttan
    Xay1de skrev 2011-02-09 19:12:44 följande:
    som sagt, hur vet du att det varumärket du väljer är bättre än Nestlé?
    Det vet jag inte såklart, men väljer oftast svenska mindre företag som inte i lika stor utsräckning kan exploatera och utnyttja människor.
    Jag är inte manisk eller så, det slinker ner saker från multinationella storföretag också och det mår jag inte dåligt över, men finns alternativ att enkelt välja bort så gör jag det. Och DET mår jag bra av =)
  • Xay1de
    Maluttan skrev 2011-02-09 19:19:14 följande:
    Det vet jag inte såklart, men väljer oftast svenska mindre företag som inte i lika stor utsräckning kan exploatera och utnyttja människor.
    Jag är inte manisk eller så, det slinker ner saker från multinationella storföretag också och det mår jag inte dåligt över, men finns alternativ att enkelt välja bort så gör jag det. Och DET mår jag bra av =)
    Tyvärr så är det ju även så att många svenska "småföretag" är uppköpta av större multinationella företag. Detta betyder dock inte att de inte får behålla sitt eget varumärke...
  • lokisse

och jag förstar inte varför det bara handlar om nestle.
    liebros reklam är minst lika obehaglig

Nej det tror jag inte!
  • Maluttan
    Xay1de skrev 2011-02-09 22:00:01 följande:
    Tyvärr så är det ju även så att många svenska "småföretag" är uppköpta av större multinationella företag. Detta betyder dock inte att de inte får behålla sitt eget varumärke...
    Jo så är det. Snart kommer väl big business äga ALLT, tycker det är skrämmande faktiskt. Men jag gillar att vrida o vända lite på förpackningar och det står ju alltid om det är kraft, unilever, nestlé etc som äger varumärket. Det blir bara svårare och svårare att göra medvetna val, hur man än gör gynnar man ju någon fuling. Tyvärr.
  • lokisse

Jag tycker bara att det börjar bli lite tjatigt med nestle bojkotten.
    dom flesta har ingen aning om varför den kom till eller hur och ibland käns det som om det rapas upp för att visa att man är pk och tar ställning.

dessutom tycker jag att det är pa tiden att man ser över hela grejen.
    jag tror faktiskt att i dagens sverige gör den mer skada en nytta. i tredje värden ser det självklart anurlunda ut

Nej det tror jag inte!
Svar på tråden Känner obehag inför nestlés reklam