miamu skrev 2011-05-26 22:24:14 följande:
Fastlege vet jag iaf att man bestämmer via Helfo. Inte så krångligt:
helfo.no/privatperson/fastlegeor dningen/Sider/default.aspx
Loggar in gör man med MinID. Vet dock intet om tillgången på fastleger i Oslo.
Har ju annars varit ett väldans rabalder i tidningarna om överfulla förlossningsavdelningar och barn som föds i väntrummen, så man ska kanske försöka kolla upp sånt innan? Någon som fött på Ullevål och kan säga något helt annat än artikeln till NRK?
www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen...Jag fick min dotter på Ullevål. Vet inte vad jag ska säga om den upplevelsen. Jag valde Ullevål för att min väninna hade haft en så bra upplevelse där.
Jag var beräknad att föda den 24 september och hade fått plats till då.
kl 9 på morgonen lördag den 12 september går vattnet på mig men inga värkar sätter igång. Jag ringer Ullevål som jag fått besked om och säger att mitt vatten har gått nu så jag hoppas de har plats för mig fast det är för tidigt. Det var inga problem så allt lugnt men ber mig avvänta tills värkarna sätte rigång och det var också helt ok, det förstår jag ju.
Värkarna sätter aldrig igång utan jag läcker bara vatten i flera timmar så kl 17 ber dom mig komma in. Detta är mitt första barn och jag är stressad över att jag läcker vatten men inga värkar sätter igång och jag önskade att de skulle lägga in mig men de ville dom inte utan skickar hem mig igen efter en kontroll och säger att jag ska vara tillbaka kl 9 på söndagsmorgon. Jag läcker vatten hela natten, inga värkar. Kommer tillbaka kl 9 på morgonen, de bestämmer då för att lägga in mig. Kl 15 bestämmer dom att doom ska sätta igång födseln med några tabletter man tar vaginalt. Får första kl 15, nästa kl 19 och tredje kl 23. Inga värkar startar. Jag börjar känna mig dålig och frågar om allt är bra med mitt barn. Jag tycker det kan ju inte vara bra att läcka vatten i över 1 dygn och inget sker. Men de säger att allt är ok. Måndags morgon har det fortfarande inte hänt något å de ger mig ännu en tablett. Min man åker hem för att duscha och byta kläder. Kl 11 kommer de för att kontrollera mig. Jag har då feber, illaluktande brunt fostervatten. Efter kontrollen säger de du måste ringa din man och be han komma tillbaka så fort som möjligt. Ringer min man som precis kommit innanför dörren och ber han komma tillbaka.
När han är tillbaka går allt väldigt fort. ôverläkaren komme rin och säger att tyvärr måste vi ta kejsarsnitt. När då hinner jag fråga innan rummet helt plötsligt är fullt med folk som börjar dra av mig kläderna och på med operationsstrumpor och rock. Nu säger hon, de får bli akutsnitt.
Rullas iväg, bedövas, skärs upp. De tar ut min dotter lägger henne 1 sekund mot min kind säger sen till min man att han får följa med dom och så försvinner de.
Jag sys ihop. Skakar som jag aldrig har skakat förr och känner mig skitdålig.
Får 2 sprutor för att få mig att sluta skaka men de hjälper inte. Får besked om att jag har fått en infektion i kroppen och måste få antibiotika intravenöst i några dagar. Blir körd till ett rum där jag ska kvickna till och de ska få ner min feber. Efter 40 min kommer en sjuksköterska upp med min man och vår dotter så att hon får sutta på bröstet lite men de får bara stanna 20 min för sen måste de kontrollera henne mer. Efter 4 timmar så får jag komma till mitt rum.
Jag förlorade mycket blod under snittet så de vägrar att flytta mig till pasient hotellet pågrund av att de inte vill att jag ska vara ensam. Men jag var ensam en då. Kände att större delen av personalen (inte alla) var väldigt ointresserade av att hjälpa en förstagångs mamma och jag blev nästan avvisad när jag frågade något. En dag ville inte min dotter ta bröstet och då ringde jag på dem och bad om hjälp. In kom en kvinna och sa att hon skulle komma och hjälpa mig senare och jag fick vänta och så gick hon iväg. Efter 1 timme och min dotter var hungrig ock skrek men jag ändå inte fick till att ge henne bröstet så ringde jag på nytt och då kom det en annan och jag bad om hjälp. Tydligen så var den första kvinnan då i rummet bredvid så hon hörde och stormar in och mer eller mindre skäller ut mig och säger att du får vänta sa jag till dig. Jag blir såklart ledsen och börjar gråta, var ganska stressande med snittet och så detta. Då får jag höra vad gråter du för? Du ska väl vara glad att du har ett barn. Efter det bad jag inte dom om hjälp mer. Bad att få bli utskriven men de vägrade pågrund av att jag hade för lite blod i kroppen. De ville fylla på men jag tackade nej då jag kände att jag inte behövde det. På fredagen hade jag fått nog och sa att antingen skriver ni ut mig idag eller så går jag ut oavsett. De sa att först måste jag prata med deras chef så då bad jag dem skicka dit henne. Pratade med henne och sa precis som det var, jag får ingen hjälp här så då kan jag lika gärna vara hemma. MIn mamma kommer från sverige idag och stannar 3 veckor och hjälper mig. Hon skrev ut mig så jag fick åka hem.
Så kommer jag välja Ullevål igen? NEJ, det kommer jag inte. Men detta var min upplevelse, min väninna hade osm sagt en annan men hon fick bo på pasient hotellet så kanske det var annorlunda.