Vanessa f skrev 2011-02-19 07:40:24 följande:
Nej, det handlar inte om brist på empati mot föräldrarna, det handlar om brist på empati mot barnet. Det är det stora problemet. Jag tror att man är ute på fel spår då man tycker synd om föräldrarna, även om det s.a.s låter fint i många öron. Tror att det är utslag av ett medberoende, och det är absurt att den känslan infinner sig hos en del då det är barnet det är synd om här och som behöver vårt empati, alltid! det är allvarligt att ni betraktar föräldrarna som utsatta stackars barn, som behöver vår empati, LIKA MYCKET Som barnet!
Dessa föräldrar befinner sig inte ens i behandlingssiutation, där empati för deras inre barn kanske skulle behövas. Vi vet inte ens om de ångrar sig. Ändå börjar uppöveröronen och Nina cc förfasa sig över hur lite kärlek föräldrarna får.i en situation där de begår övergrepp emot barnen.
Var i min argumetation har jag utgått från att det är synd om föräldrarna?
Självklart måste man kunna känna empati för föräldrar med brister för att kunna hjälpa barn som har problem med sina föräldrar. Att påstå något annat känns mycket märkligt för mig. För mig handlar inte Empati och erfarenhet om att rättfärdiga dåliga handlingar, utan möjlighet att se var man behöver skjuta till extra hjälp för att få bukt på ev. problem.
Vanessa f skrev 2011-02-19 07:46:58 följande:
Just den inställningen ar lett till att barn inte omhändertagits då det varit behövligt, det här förnekande som handlar om att du och många inte förstår att alla föräldrar inte älskar sina barn, vill dem väl, eller går att hjälpa till att älska sina barn. Det handlar om er egen ångest och era behov av att se alla föräldrar som goda. En el är inte det, återigen. De har djupa personlighetsstörningar, som hålls dolda av att omvärlden vill tro på deras föräldraförmåga, trots att de visar, gång på gång, att de inte äger kapaciteten. en vuxen, som tar sig friheten att bete sig så mot ett barn, ska tillrättavisas å det på en gång.
Om man går in och tycker synd om föräldern och lierar sig med föräldern, så blir det inte att sätta ned foten tillräckligt, och de får vatten på kvarn att deras beteende inte är så farligt ändå, att det är synd om dem med. Har hört massor av föräldrar som resonerar så, de tycks ofömögna att inse att de inte har rätt att ta ut sina tillkortakommanden på barnet, hur djävla dåligt de än mår!
Ja, det är sant att föräldrarna är de viktigaste personerna i barnets liv. Och tragiskt att du inte inser tragiken i och med detta... du tycks ha väldigt svårt att se skillnaden mellan ett barn och deras föräldrar.
Ett tips, börja inte att jobba som behandlare eller dylikt. Man hjälper inte föräldrarna genom att tycka synd om dem. Din ryggmärgsreaktion är, om du ursäktar, felkodad.
I det här inlägget är det som om du talar om för mig vem jag är. Vad jag ska göra och inte göra. Du pratar om rätt och fel empati och du fördömer på ett mycket otrevligt sätt. Har du tolkningsföreträde? Vilken typ av erfarenhet har du av personlighetsströrning undrar jag?