• ominte

Hur tänker föräldrar som skriker och utövar makt på sina barn?

Jag blir lika chockad varje gång jag ser föräldrar som inte tar sin uppgift på allvar.

Såg senast idag en förälder som drog iväg sin skrikande son från parken och höll honom hårt i armen och vrålade åt honom att sluta skrika (bra exempel att själv skrika). Ett par meter längre bort stannar föräldern och böjer sig framåt och stirrar honom i ansiktet, håller hans arm i ett hårt grepp och skriker "Tyst! Tyst! Tyst!" varje gång han försöker ge ett ljud ifrån sig och gråtande försöker säga "mammaaaaa", tills han sakta tystnar. Då slappnar föräldern av, och börjar gå igen.

Jag mår så jävla illa av att se föräldrar utöva sin makt över sina barn och riktigt njuta av att höra barnet gråta och skrika så de själva kan vråla ut sin ilska. Hur i helvete är man funtad när man gör så?? Finns ingen empati? Älskar man inte sitt barn eller vad är problemet? Hur kan man sakna förmåga att se och höra att barnet ångrar sig när det vädjar till sin förälder och ropa "maaaammaaaa"??!

Kan inte låta bli att tänka på vad detta gör med barnen i förlängningen

• Svar på tråden Hur tänker föräldrar som skriker och utövar makt på sina barn?
  • ominte
    Vanessa f skrev 2011-02-19 12:28:12 följande:
    Ja, men forskning är inte någon sanning. Det finns ju människor som är kritiska mot den devisen att föräldrar är bäst för sina barn. Den forskningen tjänar ju en ideologi kring barn och föräldrar som inte alls visat sig vara hälsosam eller till för barnens bästa, och den kan dessutom motbevisas. Om föräldrahemmet är farligt för ett barns överlevnad, så är det så klart bättre i ett annat hem, där man älskar och välkomnar och förmår skydda barnet, Bioförälder kan inte vara bäst till varje pris. Den typen av forskning är välanvänd, men den är uttryck för en ideologi snarare än en sanning. Man vill att det ska vara så, snarare. 
    Du emotsäger dig också själv, då du ju medger att man ändå inte behöver vara lämplig som förälder. Alltså är inte alla bioföräldrar bäst för, eller älskar, sina barn, det är ju bara att konstarera...
    Det är sant att det är en sorg och en tragedi för ett barn att inte ha tillgång till båda sina bioföräldrar, dock är det bättre för ett barn att växa upp i ett hem där vuxna välkomnar och älskar det, än i ett hem där det förekommer våld och övergrepp. det senare är ju som sagt farligt för barnets överlevnad.  
    Har faktiskt sett det på nära håll senaste månaderna med ett barn i min omgivning. Man kan ibland inte tro det men barn KAN må otroligt bra av att få komma ifrån sina bioföräldrar som missbrukar sin föräldraställning. Jag har sett (och ser) fosterföräldrar som lyckas med konsten att få barnet att må otroligt bra! DET är  föräldraskap det.
  • Vanessa f
    Kya skrev 2011-02-19 12:25:53 följande:
    ditt inlägg 650 säger det mesta om hur du skulle passa inom socialtjänsten... så jag behöver inte utveckla mkt mer än du redan har gjort.
    Men är detta relevant? Jag jobbar inte inom socialtjänsten. Vad vill du säga i sak? 
  • ominte
    Vanessa f skrev 2011-02-19 12:49:46 följande:
    Men är detta relevant? Jag jobbar inte inom socialtjänsten. Vad vill du säga i sak? 
    Det verkar försiggå ett korståg mot oss som värnar om barnens rättigheter om att vi inte skulle passa inom socialtjänsten. Vilken tur (eller otur?) att vi inte gör det då
  • Vanessa f
    Kya skrev 2011-02-19 12:31:12 följande:
    men det är ju precis vad du gör, lider brist på empati. eller snarare att du har en väldigt förenklad och smal bild av hur världen ser ut. som sagt, det är inte svart eller vitt. människor är inte onda, eller goda. vi vill alla våra barns bästa. men det finns föräldrar som inte har verktygen, och man hjälper inte ett enda barn genom att sätta LVU, där det inte är absolut nödvändigt. och en beskrivning som står i ts är verkligen inte grund för en lvu.
    Ursäkta? Jag förstår inte ditt svar. Jag tar det igen:
    Man hjälper barnet genom att våga se dess utsatthet, inte förälderns. Ibland är det så enkelt, men tydligen så är det inte det för dig. Jo, man hjälper visst ibland barn genom LVU, ibland är det den enda lösningen. Hur kan du anta ett sådant kategoriskt synsätt på saken?  Det är ju du som tänker i termer av svart och vitt. 
  • Vanessa f
    ominte skrev 2011-02-19 12:53:31 följande:
    Det verkar försiggå ett korståg mot oss som värnar om barnens rättigheter om att vi inte skulle passa inom socialtjänsten. Vilken tur (eller otur?) att vi inte gör det då
    Hm, ja alla möjliga glidningar ifrån sakfrågan är tydligen ok här, förstår man ju...
    ja, verkligen tur enligt vissa...Hur skulle det annars se ut... 
  • ominte
    Vanessa f skrev 2011-02-19 12:53:51 följande:
    Ursäkta? Jag förstår inte ditt svar. Jag tar det igen:
    Man hjälper barnet genom att våga se dess utsatthet, inte förälderns. Ibland är det så enkelt, men tydligen så är det inte det för dig. Jo, man hjälper visst ibland barn genom LVU, ibland är det den enda lösningen. Hur kan du anta ett sådant kategoriskt synsätt på saken?  Det är ju du som tänker i termer av svart och vitt. 
    Exakt!
    En enskild händelse kanske är svår att använda för att veta hur en hel familjesituation ser ut men den hintar ändå om att man bör vara vaksam och DESSUTOM se till barnets utsatthet i enskilda situationer!
  • Vanessa f
    ominte skrev 2011-02-19 12:46:50 följande:
    Har faktiskt sett det på nära håll senaste månaderna med ett barn i min omgivning. Man kan ibland inte tro det men barn KAN må otroligt bra av att få komma ifrån sina bioföräldrar som missbrukar sin föräldraställning. Jag har sett (och ser) fosterföräldrar som lyckas med konsten att få barnet att må otroligt bra! DET är  föräldraskap det.
    Ja, det är det. Helt sant. har också sett exempel på just att andra än biofamiljen faktiskt förmår ge devisen kärlek verkligt innehåll. 
  • Vanessa f
    ominte skrev 2011-02-19 12:58:03 följande:
    Exakt!
    En enskild händelse kanske är svår att använda för att veta hur en hel familjesituation ser ut men den hintar ändå om att man bör vara vaksam och DESSUTOM se till barnets utsatthet i enskilda situationer!
    Håller med! 
  • Vanessa f
    Kya skrev 2011-02-19 10:15:17 följande:
    den enda jag faktiskt tycker är aggresiv i tråden är du...

Och ja, ett helt föräldraskap som är fel, bör kritiseras. men en händelse kan man som sagt inte basera ett helt föräldraskap på. alla föräldrar förlorar kontrollen ibland och blir lite väl arg, skriker mer än nödvändigt på sitt barn. det har hänt att jag skrikit mer än nödvändigt på min karl också, när jag var stressad, pressad till det yttersta. vi har ändå ett oerhört harmoniskt och bra förhållande.
    Återigen, det är skillnad på ett barn och en vuxen! Nej, det är inte ok att råka skrika på sina barn i bemärkelsen att för att man förlorat kontrollen. Det synsättet är helt fel.En sak är att många själva blivit behandlade så och inte lärt sig att det är skadligt att skrika åt ett barn. Men det är den vuxnes sak att känna empati för det barn den vuxne en gång var, inte att kräva att barnen ska behöva betala med de problem som den vuxne har.
    Jag vill också förtydliga att det trots allt förekommer att föräldrar skriker på sina barn. Det är en sak att man gör det av misstag och inser att det inte är bra för ett barn att bli bemött så. Men det är verkligen inte ok att tycka att detta hör till föräldraskapet, och att det verkligen inte gör så mycket, och är normalt och något man kan göra ibland, och sedan exemplifiera med att man själv gör så mot sin sambo ibland.
    Att skrika åt någon är ett försvar eller en handling som upplevs hotfull och farlig av ett barn. Det är obegripligt för ett litet barn att hantera och förstå en vuxens raseri eller ständiga irritation. det är ett maktfullkomligt och blint synsätt att se det som att man har rätt att göra så. Dessutom ger man barnet ok till att bete sig så mot andra, istället för att ta ansvar för sina egna känslor. Ja, visst, det händer att man skriker ibland. Men det är inte ok för någon annan än den som skriker och får ur sig sitt agg.
    Och återigen skillnad på då två vuxna skriker åt varandra, eller då ett barn blir skrikt åt av en vuxen...  
  • frufri

Usch.... Just det där som du beskriver TS "håller hans arm i ett hårt grepp och skriker "Tyst! Tyst! Tyst!" varje gång han försöker ge ett ljud ifrån sig och gråtande försöker säga "mammaaaaa", tills han sakta tystnar." så hade jag det ibland när jag var liten. Det går inte att beskriva frustrationen när man inte har lov att uttrycka sina känslor. Att vilja men inte få förklara varför man är arg eller ledsen. Jag förstår inte varför en del vuxna har så lite resepkt för sina barn. Ingen skulle behandla en annan vuxen på det sättet, så varför sina barn?? Jag talar ogärna om saker med mina föräldrar idag och jag har över lag svårt för att tala om känslor. Så det sätter absolut djupa spår!! Nu är jag själv mamma och jag är så otroligt noga med att min dotter ska få visa känslor och jag försöker hjälpa henne att uttrycka dom. Det är såå viktigt! Man ska ha respekt för sina underbara barn!!

• Uppöveröronenförälskad
    Vanessa f skrev 2011-02-19 07:40:24 följande:
    Nej, det handlar inte om brist på empati mot föräldrarna, det handlar om brist på empati mot barnet. Det är det stora problemet. Jag tror att man är ute på fel spår då man tycker synd om föräldrarna, även om det s.a.s låter  fint i många öron. Tror att det är utslag av ett medberoende, och det är absurt att den känslan infinner sig hos en del då det är barnet det är synd om här och som behöver vårt empati, alltid! det är allvarligt att ni betraktar föräldrarna som utsatta stackars barn, som behöver vår empati, LIKA MYCKET Som barnet! 
    Dessa föräldrar befinner sig inte ens i behandlingssiutation, där empati för deras inre barn kanske skulle behövas. Vi vet inte ens om de ångrar sig. Ändå börjar uppöveröronen och Nina cc förfasa sig över hur lite kärlek föräldrarna får.i en situation där de begår övergrepp emot barnen. 
    Var i min argumetation har jag utgått från att det är synd om föräldrarna?

Självklart måste man kunna känna empati för föräldrar med brister för att kunna hjälpa barn som har problem med sina föräldrar. Att påstå något annat känns mycket märkligt för mig. För mig handlar inte Empati och erfarenhet om att rättfärdiga dåliga handlingar, utan möjlighet att se var man behöver skjuta till extra hjälp för att få bukt på ev. problem.
    Vanessa f skrev 2011-02-19 07:46:58 följande:
    Just den inställningen ar lett till att barn inte omhändertagits då det varit behövligt, det här förnekande som handlar om att du och många inte förstår att alla föräldrar inte älskar sina barn, vill dem väl, eller går att hjälpa till att älska sina barn. Det handlar om er egen ångest och era behov av att se alla föräldrar som goda. En el är inte det, återigen.  De har djupa personlighetsstörningar, som hålls dolda av att omvärlden vill tro på deras föräldraförmåga, trots att de visar, gång på gång, att de inte äger kapaciteten. en vuxen, som tar sig friheten att bete sig så mot ett barn, ska tillrättavisas å det på en gång.
    Om man går in och tycker synd om föräldern och lierar sig med föräldern, så blir det inte att sätta ned foten tillräckligt, och de får vatten på kvarn att deras beteende inte är så farligt ändå, att det är synd om dem med. Har hört massor av föräldrar som resonerar så, de tycks ofömögna att inse att de inte har rätt att ta ut sina tillkortakommanden på barnet, hur djävla dåligt de än mår!
    Ja, det är sant att föräldrarna är de viktigaste personerna i barnets liv. Och tragiskt att du inte inser tragiken i och med detta... du tycks ha väldigt svårt att se skillnaden mellan ett barn och deras föräldrar. 
    Ett tips, börja inte  att jobba som behandlare eller dylikt. Man hjälper inte föräldrarna genom att tycka synd om dem. Din ryggmärgsreaktion är, om du ursäktar, felkodad. 
    I det här inlägget är det som om du talar om för mig vem jag är. Vad jag ska göra och inte göra. Du pratar om rätt och fel empati och du fördömer på ett mycket otrevligt sätt. Har du tolkningsföreträde? Vilken typ av erfarenhet har du av personlighetsströrning undrar jag?
  • ominte
    frufri skrev 2011-02-21 21:10:45 följande:
    Usch.... Just det där som du beskriver TS "håller hans arm i ett hårt grepp och skriker "Tyst! Tyst! Tyst!" varje gång han försöker ge ett ljud ifrån sig och gråtande försöker säga "mammaaaaa", tills han sakta tystnar." så hade jag det ibland när jag var liten. Det går inte att beskriva frustrationen när man inte har lov att uttrycka sina känslor. Att vilja men inte få förklara varför man är arg eller ledsen. Jag förstår inte varför en del vuxna har så lite resepkt för sina barn. Ingen skulle behandla en annan vuxen på det sättet, så varför sina barn?? Jag talar ogärna om saker med mina föräldrar idag och jag har över lag svårt för att tala om känslor. Så det sätter absolut djupa spår!! Nu är jag själv mamma och jag är så otroligt noga med att min dotter ska få visa känslor och jag försöker hjälpa henne att uttrycka dom. Det är såå viktigt! Man ska ha respekt för sina underbara barn!!
    Visst är det vidrigt. Bara att föreställa sig själv i den situationen får mig att rysa av obehag. Ser man en man tex på gatan göra exakt samma sak mot en kvinna får man direkt associationer till kvinnomisshandel och förtryck men när samma sak sker riktat mot barn är det barnet som ska skuldbeläggas och föräldern friskrivas från allt ansvar eftersom h*n antagligen var trött, frustrerad, tappat tålamodet etc. Jeje säger jag.
  • Vanessa f
    Uppöveröronenförälskad skrev 2011-02-22 20:37:49 följande:

Självklart måste man kunna känna empati för föräldrar med brister för att kunna hjälpa barn som har problem med sina föräldrar. Att påstå något annat känns mycket märkligt för mig. För mig handlar inte Empati och erfarenhet om att rättfärdiga dåliga handlingar, utan möjlighet att se var man behöver skjuta till extra hjälp för att få bukt på ev. problem.
    Just den inställningen ar lett till att barn inte omhändertagits då det varit behövligt, det här förnekande som handlar om att du och många inte förstår att alla föräldrar inte älskar sina barn, vill dem väl, eller går att hjälpa till att älska sina barn. Det handlar om er egen ångest och era behov av att se alla föräldrar som goda. En el är inte det, återigen.  De har djupa personlighetsstörningar, som hålls dolda av att omvärlden vill tro på deras föräldraförmåga, trots att de visar, gång på gång, att de inte äger kapaciteten. en vuxen, som tar sig friheten att bete sig så mot ett barn, ska tillrättavisas å det på en gång.
    Om man går in och tycker synd om föräldern och lierar sig med föräldern, så blir det inte att sätta ned foten tillräckligt, och de får vatten på kvarn att deras beteende inte är så farligt ändå, att det är synd om dem med. Har hört massor av föräldrar som resonerar så, de tycks ofömögna att inse att de inte har rätt att ta ut sina tillkortakommanden på barnet, hur djävla dåligt de än mår!
    Ja, det är sant att föräldrarna är de viktigaste personerna i barnets liv. Och tragiskt att du inte inser tragiken i och med detta... du tycks ha väldigt svårt att se skillnaden mellan ett barn och deras föräldrar. 
    Ett tips, börja inte  att jobba som behandlare eller dylikt. Man hjälper inte föräldrarna genom att tycka synd om dem. Din ryggmärgsreaktion är, om du ursäktar, felkodad. 
    I det här inlägget är det som om du talar om för mig vem jag är. Vad jag ska göra och inte göra. Du pratar om rätt och fel empati och du fördömer på ett mycket otrevligt sätt. Har du tolkningsföreträde? Vilken typ av erfarenhet har du av personlighetsströrning undrar jag?
    Nej, upp över öronen, jag tror inte man belver ha empati för föräldrarna för att kunna hjälpa ett barn. Däremot är det nödvändigt att man ar empati för barnet man ska hjälpa. Punkt. 
  • Vanessa f
    Uppöveröronenförälskad skrev 2011-02-22 20:37:49 följande:

Sorry, såhär skulle det vara:
     Nej Uppöveröronen, man behöver inte ha empati för föräldrarna om man skall hjälpa ett barn. Däremot är det nödvändigt att man har empati för barnet, om man skall kunna hjälpa det. att hjälpa föräldrarna är något helt annat, det är inte det vi talar om här. Vi talar om föräldrar som kränker sina barn å det grövsta. Ska man ha empati för en bankrånare eller våldtäktsman, i en situation där deras offer blir kränkta? Jag tycker du har en inställning som är vanligt hos de flesta, och det är att detta att föräldrar begår övergrepp mot barn får man räkna med. då inser man inte vilka skador och vilken oro det kan orsaka hos barnet, mao, man har ingen inlevelseförmåga med barnet. 
    vad jag har för erfarenhet är inte intressant. Jag talar inte alls om för dig vem du är. Jag bemöter det du säger, rätt och slätt. Det är liksom ditt ansvar hhur du uppfattar det. Är inte alls otrevlig. däremot rätt så frustrerad över en sådan viktig sak som barns väl och ve, som så många väljer att se genom fingrarna med. Inte bara du alltså.  
  • Vanessa f
    ominte skrev 2011-02-22 21:27:51 följande:
    Visst är det vidrigt. Bara att föreställa sig själv i den situationen får mig att rysa av obehag. Ser man en man tex på gatan göra exakt samma sak mot en kvinna får man direkt associationer till kvinnomisshandel och förtryck men när samma sak sker riktat mot barn är det barnet som ska skuldbeläggas och föräldern friskrivas från allt ansvar eftersom h*n antagligen var trött, frustrerad, tappat tålamodet etc. Jeje säger jag.
    TACK! Precis så! Ser man en kvinna som blir behandlad så, så gör man genast associationer till misshandel, men då det gäller barn, så upphör vissas solidaritet plötsligt, och man vänder sig emot OFFRET.
    Det verkar enligt vissa alltid finns ursäkter för att kränka ett barn...Man får tydligen inte reagera å barnets vägar och skydda det. Då blir man utsatt för en mängd konstiga ankalgelser om att sakna empati för de stackars föräldrarna som måste bete sig så.

Jag tänker på fallet Bobby, som misshandlades till döds av sina djupt skadade och störda föräldrar. I det fallet skulle man utan omsvep omhändertagit Bobby. Varför gjordes så inte det? Jo, därför att socialtjänsten och andra vuxna i det här samhället ser till föräldrarnas rätt till barnet i första hand. Man är så dj-a rädd att kränka en förälder, och man slår knut på sig själv för att ge dem stöd och förstå dem, till och med då vi har med å störda människor att göra. Och resultatet blev som väntat. det går inte att göra en jämförelse med Bobbys föräldrar och en förälder som skriker åt sitt barn i parken, men vi KAN inte veta ngt om ur föräldern beter sig i övrigt mot barnet- Det KAN vara tecken på långvarig misshandel, och våld är alltid farligt för ett barns överlevnad.

Om man visar- gentemot ett barn- att man vill ha makt över det, då har man inte förstått sitt övertag som vuxen. Därför är det så märkligt att en del stenhårt propagerar i denna kontext för att känna empati för föräldrarna! Det kan t.o.m vara farligt!
    Barnen först, ska det vara så svårt att förstå??
Svar på tråden Hur tänker föräldrar som skriker och utövar makt på sina barn?