• ominte

Hur tänker föräldrar som skriker och utövar makt på sina barn?

Jag blir lika chockad varje gång jag ser föräldrar som inte tar sin uppgift på allvar.

Såg senast idag en förälder som drog iväg sin skrikande son från parken och höll honom hårt i armen och vrålade åt honom att sluta skrika (bra exempel att själv skrika). Ett par meter längre bort stannar föräldern och böjer sig framåt och stirrar honom i ansiktet, håller hans arm i ett hårt grepp och skriker "Tyst! Tyst! Tyst!" varje gång han försöker ge ett ljud ifrån sig och gråtande försöker säga "mammaaaaa", tills han sakta tystnar. Då slappnar föräldern av, och börjar gå igen.

Jag mår så jävla illa av att se föräldrar utöva sin makt över sina barn och riktigt njuta av att höra barnet gråta och skrika så de själva kan vråla ut sin ilska. Hur i helvete är man funtad när man gör så?? Finns ingen empati? Älskar man inte sitt barn eller vad är problemet? Hur kan man sakna förmåga att se och höra att barnet ångrar sig när det vädjar till sin förälder och ropa "maaaammaaaa"??!

Kan inte låta bli att tänka på vad detta gör med barnen i förlängningen

• Svar på tråden Hur tänker föräldrar som skriker och utövar makt på sina barn?
  • tufflan81

Föräldern kanske had e en dålig dag och barnet kanske hade varit jobbigt /trotsigt hela dagen eller hela veckan för den delen. Man får lov att tappa tålamodet ibland(och höja rösten) det visar bara att man är männsklig tycker jag.

• Silverkatten06

Om man nu själv tar sin uppgift på stort allvar och "mår så jävla illa" av att se detta, varför säger man då inte ifrån? Varför tar man inte tillfället i akt att visa barnet att alla vuxna inte beter sig så och att det inte är OK? 

Bara en stilla undran... 

• lövet2

Antagligen tror man att det är så det går till att uppfostra barn. Den man älskar agar man osv ...

• Ramborg

Du vet inte vad som hade hänt innan. Varför är du så säker på att föräldern njöt av situationen?

Det kan ju lika gärna vara någon som tappade behärskningen en enda gång på grund av något som hänt, och sitter och startar en tråd här på FL i denna stund om hur hemsk hon känner sig.

Är det bekvämt att leva så där, utan gråskalor?

• LadyLi

Tycker det låter rätt mänskligt att tappa tålamodet ibland. E ganska säker på att ingen gör det och njuter som du beskriver det. Snarare har ju säkert föräldern jättedåligt samvete sen såklart. Tycker det i så fall är konstigare att man dömmer folk på det sättet som du gör.

• heliora

När jag var liten och skrek i affären så hände det att mamma gav upp ett gallskrik själv. Då blev jag så chockad/förvånad att jag tystnade och skämdes för henne eftersom alla tittade. Det fick nog mig att tänka på hur andra ser på skrikande människor och indirekt fick det mig att sluta själv.

• esther

Jag blir lite överraskad över att ni inte håller med TS, den situationen som TS beskriver låter ju vidrig och på samma gång förstår jag att hon inte sa till för det är ju inte olagligt.

• 7 små apor

Hoppas att du måt bättre nu när du från dina höga hästar fått tilldela andra känslor du inte har ett hum om och sedan spy galla över det. Trots allt har du inte en susning om föräldern njöt eller inte... Har man den minsta empati så förstår man av din beskrivning att så inte var fallet.

• esther
    esther skrev 2011-02-09 23:14:24 följande:
    Jag blir lite överraskad över att ni inte håller med TS, den situationen som TS beskriver låter ju vidrig och på samma gång förstår jag att hon inte sa till för det är ju inte olagligt.
    Dock kan jag inte tänka mig att föräldern njöt utan h*n mådde med all säkerhet extremt dåligt både före och efter
  • Suri

Jag håller med. Det är vidrigt. Hatar att höra föräldrar svära åt sina barn, skrika "håll käften", eller bara tiga, stirra ut, vägra lyssna, slita och dra i barnet... Det gör ont i hjärtat. Var finns respekten? Och hur kan vi förvänta oss att dessa barn skall bli som vuxna?

Svar på tråden Hur tänker föräldrar som skriker och utövar makt på sina barn?