• Lyckligatessan

Sluta med napp. HJÄLP

Min dotter blir 4 år i början på Juni.
    Hon har fortfarande napp. Men bara när hon somnar, för så fort hon somnat tar jag ut nappen!
    Men det händer då och då att hon vill ha den även mitt på dagen, när hon ska sova  eller vila tex.
    Men nu tycker jag att det är dags för henne att sluta med den helt.
    Hur ska jag göra?

Jag har pratat med henne om detta och frågat om hon inte kan prova att somna utan nappen, men hon vägrar!
    Jag har även berättat att man kan ge nappen till djuren i en park inte långt från oss.
    Men inte ens det fungerade.
    I julas försökte jag locka med att tomten behöver nappar till sina tomtenissar, men också det utan framgång!!

Hur ska jag göra för att få henne att sluta?
    Snälla hjälp mig, är det någon som har något tips??

• Svar på tråden Sluta med napp. HJÄLP
  • Lyckligatessan
    morochmer skrev 2011-02-13 12:21:04 följande:
    varför är du arg?
    Jag är inte spydig. Jag menar att först har ni vant henne vid nappen och nu ska hon inte få ha den längre för att du bara bestämt det.
    Jag tycker det är fel.
    Om du anser att ni gör rätt så förstår jag inte varför du bryr dig om vad jag tycker (vilket du tydligt gör).
    Vem har sagt att jag är arg? Blir bara lite små sur när folk inte kan hålla sig till frågan!!
    Jag ställde en enkel fråga, folk som inte har svar på just den frågan, behöver inte heller skriva.
    Men arg är jag inte. Och förlåt, spydiga kommentarer kanske va fel ord.

Så du menar att folk som låtit sina barn ha napp, ska inte ta bort den? Utan det är barnen som ska få bestämma när dom vill sluta.
    Hur gör man då om barnet vid 8 års ålder fortfarande vill ha nappen??
    Eller har jag missuppfattat dig??
  • Fridayyy
    Lyckligatessan skrev 2011-02-13 12:17:17 följande:
    Ehhh vad menar du med det sista du skrev? Vem bestämde att hon skulle vänjas vid nappen??
    Vad har det med saken att göra?
    Jag ställde frågan hur jag ska få henne att sluta med den. Jag bad inte om dina spydiga kommentarer och frågor om vem som bestämde att hon skulle ha napp. Det svaret vet jag redan!!

Det spelar väl ingen roll vad tandläkaren säger när jag SER att hennes tänder börjar växa fel...!?!
    Då skiter väl jag i vad en tandläkare, som sett henne 2 gånger, säger!
    Ja när vår dotter var 3 år hade hon fått nappbett för hon hade inte sin bara när hon skulle sova. Jag tycker man kan bestämma åt barnet att man ska sluta med napp för en 4-åring har ju inget behov av napp egentligen.
  • 3 barns mamma84
    Lyckligatessan skrev 2011-02-13 12:28:36 följande:
    Vem har sagt att jag är arg? Blir bara lite små sur när folk inte kan hålla sig till frågan!!
    Jag ställde en enkel fråga, folk som inte har svar på just den frågan, behöver inte heller skriva.

Så du menar att folk som låtit sina barn ha napp, ska inte ta bort den? Utan det är barnen som ska få bestämma när dom vill sluta.
    Jag tror en mamma har alltid brotom att få ett större barn.
    Men man ska inte stressa upp sig om din dotter INTE är redo än för att sluta med napp ja då är hon inte det.
    Då finns det inget för dig att kunna göra jo att du gör henne mkt lessen och tar ifrån henne något hon vill ha än.
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • 3 barns mamma84

Min dotter var 2 år när hon slutade men som jag skrev till dig innan så (om nappen går sönder blir det ingen ny)
    Vi köpte nya nappar hela tiden då vi hade en katt som tuggade sönder alla jävla nappar och dottern som slängde ner alla nappar på golvet.
    Så det var ett STOPP och den stoppet gick jätte bra hon ville inte ha nya alls det var ett tecken hon slängde och ville inte ha.

Sonen är 2½år blir 3 år i aug och ja nu har han 2 st nappar men när han tuggar sönder dem själv blir det inga nya.
    Men han har en snuttefilt den tar jag ALDRIG ifrån honom ALDRIG han får ta den själv bort när han känner att han är redo.

• 3 barns mamma84
    Fridayyy skrev 2011-02-13 12:31:40 följande:
    Ja när vår dotter var 3 år hade hon fått nappbett för hon hade inte sin bara när hon skulle sova. Jag tycker man kan bestämma åt barnet att man ska sluta med napp för en 4-åring har ju inget behov av napp egentligen.
    TS håller med om Fridayyy skrev överbett .
    Överbett fick jag och än idag är 26år och har det det gick inte att få bort alls men jag hade aldrig napp utan nappflaskor.
    Min pappa köpte nya hela tiden medans min mamma slängde bort men jag var 3 år gammal och då ska man inte ha napp och min tandläkare jag hade sa samma sak man ska inte vara hällst 3-4år för att ha napp/nappflaska man får ett men om livet KAN få !
  • Liniz77

Det finns tyvärr barn som har nappen till 8 års ålder om inte föräldrarna sätter gränser. Lika illa är det att låta sina barn vara uppe till dess de är trötta o själva går o lägger sig. Barn behöver struktur o kärlek. När min son skulle sluta med välling sa jag att han gärna fick välling men inte i nappflaska eftersom han var för stor för det. Då var vällingen inte intressant längre. Tror att hur du än gör så kommer det komma en tid samband med att sluta med napp som hon blir ledsen o vill ha tillbaka den. Men då får hon vara ledsen. Det är naturligt att bli ledsen när en sådan sak försvinner o det är jobbigt att hålla emot men förhoppningsvis går det över efter någon dag. May the force be With you. Men förberedelse som många skriver är också viktigt o att du står på dig att nu blir det så...

• Lyckligatessan
    Fridayyy skrev 2011-02-13 12:31:40 följande:
    Tack för detta inlägget...!!! Glad
  • morochmer
    Lyckligatessan skrev 2011-02-13 12:28:36 följande:

Om du tittar på ditt inlägg med gubbar och utropstecken så förstår du nog varför jag uppfattade dig som arg. Men då vet jag att du inte är det. Bra.
    Hon är bara3,5 år varför ta ut ett otroligt problem i förskott. Om hon njuter så mycket av nappen nu och hon bara har den vid insomning så förstår jag in te varför hon inte får njuta av det.
  • Lyckligatessan
    morochmer skrev 2011-02-13 13:00:44 följande:
    Om du tittar på ditt inlägg med gubbar och utropstecken så förstår du nog varför jag uppfattade dig som arg. Men då vet jag att du inte är det. Bra.
    Hon är bara3,5 år varför ta ut ett otroligt problem i förskott. Om hon njuter så mycket av nappen nu och hon bara har den vid insomning så förstår jag in te varför hon inte får njuta av det.
    Aha då förstår jag!! Det var inte min mening att låta arg på något sätt.
    Förlåt om du tolka det så.

Jag tycker att ju tidigare man blir av med en dålig ovana, desto bättre! Och hon har börjat få nappbett :(
    Och det är det som oroar mig, vill inte att hon ska behöva ha tandställning.
    Visst man kan få tandställning senare ändå, men jag vill inte att hon ska behöva få det pga att jag inte gjorde någonting för att förhindra det.
    För just nappbett kan jag förhindra, hon kan inte det. Hon är för liten för att förstå konsekvenserna av att ha napp länge! Då måste jag som förälder gå in och sätta stopp för det.
  • Jenny76

När min son slutade med napp (vid drygt 3 år) bestämde vi tillsammans något han ville ha/något han ville göra. Han valde Leklandet, och efter 10 nätter utan napp gick vi dit och busade och lekte. Han har ALDRIG frågat efter nappen efter det, är 5 år nu.

• Lyckligatessan
    Jenny76 skrev 2011-02-13 15:38:46 följande:
    När min son slutade med napp (vid drygt 3 år) bestämde vi tillsammans något han ville ha/något han ville göra. Han valde Leklandet, och efter 10 nätter utan napp gick vi dit och busade och lekte. Han har ALDRIG frågat efter nappen efter det, är 5 år nu.
    Tack för tipset :D
    Många bra tips nu, men detta gillade jag!!
  • morochmer
    Lyckligatessan skrev 2011-02-13 15:31:32 följande:
    Aha då förstår jag!! Det var inte min mening att låta arg på något sätt.
    Förlåt om du tolka det så.

Jag tycker att ju tidigare man blir av med en dålig ovana, desto bättre! Och hon har börjat få nappbett :(
    Och det är det som oroar mig, vill inte att hon ska behöva ha tandställning.
    Visst man kan få tandställning senare ändå, men jag vill inte att hon ska behöva få det pga att jag inte gjorde någonting för att förhindra det.
    För just nappbett kan jag förhindra, hon kan inte det. Hon är för liten för att förstå konsekvenserna av att ha napp länge! Då måste jag som förälder gå in och sätta stopp för det.
    Då förstår jag. Men om du talar med en tandläkare så får du veta att det inte påverkar henne att ha nappen vid insomning. Bettet går tillbaka av sig självt.
  • Lyckligatessan
    morochmer skrev 2011-02-13 15:42:07 följande:
    Då förstår jag. Men om du talar med en tandläkare så får du veta att det inte påverkar henne att ha nappen vid insomning. Bettet går tillbaka av sig självt.
    Okej då vet jag det.
    Men än en gång, det var inte det jag bad om hjälp med.
    Jag frågade om någon hade nåt tips på hur man får barn att sluta med napp!
  • dianmant76
    TS: Har inte läst igenom allt så detta förslaget har kanske redan varit uppe.
    Jag pratade med med min son (då nästan 4 år) att han börjar bli stor och att stora barn inte behöver ha napp. Sa till honom att man kunde kunde gå till en leksaksaffär (i detta fallet BR somm han älskar) och lämna sina nappar där så fick man leksaker istället. Nästa dag samlade han ihop alla sina nappar och vi stack dit. Frågade honom om han var riktigt säker på det och det var han. Lämnade napparna i affären ( dom kopplade direkt) och sen fick han välja 4 leksaker. Blev lite fattig, men det var det värt *ler*.
    På kvällen frågade han efter sina nappar och jag förklarade lugnt att dom var ju i affären och sen var det inte mer med det. Nästa dag berättade han för många att han fått leksaker för sina nappar.
    Hoppas att detta eller något annat hjälper dig.

Kram
  • Lyckligatessan
    dianmant76 skrev 2011-02-14 13:32:51 följande:
    TS: Har inte läst igenom allt så detta förslaget har kanske redan varit uppe.
    Jag pratade med med min son (då nästan 4 år) att han börjar bli stor och att stora barn inte behöver ha napp. Sa till honom att man kunde kunde gå till en leksaksaffär (i detta fallet BR somm han älskar) och lämna sina nappar där så fick man leksaker istället. Nästa dag samlade han ihop alla sina nappar och vi stack dit. Frågade honom om han var riktigt säker på det och det var han. Lämnade napparna i affären ( dom kopplade direkt) och sen fick han välja 4 leksaker. Blev lite fattig, men det var det värt *ler*.
    På kvällen frågade han efter sina nappar och jag förklarade lugnt att dom var ju i affären och sen var det inte mer med det. Nästa dag berättade han för många att han fått leksaker för sina nappar.
    Hoppas att detta eller något annat hjälper dig.

Kram
    Detta förslaget är det någon som skrivit innan och jag tycker det verkar vara ett bra förslag :)
    Då får ju barnen någonting som en slags belöning för att dom slutat också. Det är ju kanon!!
    Tack för tipset ändå :)
  • Alle

Sonen var väldigt nappberoende och hade ett ganska fult nappbett.
    När han fyllde 4 så bestämde vi att han skulle samla ihop alla sina nappar och gå till leksaksaffären och handla något han verkligen önskade sig för sina älskade nappar.
    Sagt och gjort - när den dagen kom så hade han valt ut ett set med Bakugan och vi gick till leksaksaffären och han betalade med sina nappar,.
    Visst var det ett par jobbiga dagara för honom sen - det är ju trots allt ett beroende som ska brytas - men nu funkar det väldigt bra.
    Och nappbetet har redan gått tillbaka, vilket även tandläkaren konstaterade. Han fyllde 5 i januari

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Lyckligatessan

Tack för alla era tips!
    Jag har kommit på hur jag ska göra för att hon ska sluta med napp nu!
    Jag ska säga att när hon slutat med napp så ska vi åka till en djuraffär och köpe en kanin, eller 2 marsvin vi får se vad hon väljer. Men först måste hon visa 2-3 dagar och nätter att hon kan vara utan den.

Men en fråga till.
    Hur gör ni på natten? När era barn slutat med nappen och dom vaknar mitt i natten och gapar och gråter efter sin napp. Hur gör man då??
    Ska hon så gråta sig till sömns?
    Jag hatar tanken på att min lilla flicka ska behöva gråta sig till sömns. Men är det antagligen så det kommer bli??

• Lyckligatessan

Dottern klarade hela förra tiden hos mig utan napp :D
    Jag sa bara till henne att jag slängt alla och glömt köpa nya! Fungerade alldeles kanon :)
    Hon frågade efter dom 2 gånger första kvällen och 1 gång nästa kväll. Sen var hon tyst.
    Hon sov sig igenom hela natten utan napp!! :)

Så nu letar vi kanin, då jag lovade henne en om hon slutade :D

• Äntligen mamma

Kul o höra att det har gått så bra. Trevligt med ett litet husdjur.  

Svar på tråden Sluta med napp. HJÄLP