• Mia386

Stämmer era MAM-flaskor?

Ja, stämmer era MAM-flaskor? För mina gör det inte! Jag har testat att hälla i flaksan i och i DL-mått, men det stämmer inte. Här på denna bilden hällde jag i 1,5 dl vatten, stämmer inte som ni ser... 

Flaskan står rakt, bara jag som har fotat lite snett. 
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Stämmer era MAM-flaskor?
  • Lalalong
    tarrrap skrev 2011-02-11 22:03:05 följande:
    Ja det behövdes det ju 8 bilder för att visa
    Verkligen! Jag vill ju inte bli beskylld för att fuska
    Klara 060504, Alva 100117
  • marla333

nu fattar jag inget! hällde precis i både en och två dl i flaskan. inget stämde!

har bara läst den sista sidan här, men hur kan det vara meningen att man ska väga? ml och dl är väl ändå volym som inte ska behövas vägas? varför står det inte mer tydligt på flaskorna? eftersom man ska måtta upp både pulver och vatten rätt. så nu har jag gjort helt fel blandningar? 

• Lalalong
    marla333 skrev 2011-02-11 22:05:35 följande:
    nu fattar jag inget! hällde precis i både en och två dl i flaskan. inget stämde!

har bara läst den sista sidan här, men hur kan det vara meningen att man ska väga? ml och dl är väl ändå volym som inte ska behövas vägas? varför står det inte mer tydligt på flaskorna? eftersom man ska måtta upp både pulver och vatten rätt. så nu har jag gjort helt fel blandningar? 

Nej, det är inte meningen att du ska väga. Jag har bara vägt för att visa att om det står 200 ml på markeringen på Mam-flaskan så är det 200 ml vatten som ryms upp till strecket. Oavsett vad ert dl mått säger. 

Det som står på flaskan stämmer.  
  • sarsparis

Nu är det 3 år sen, vi hade mam. men nej, de stämde inte. mätte med olika slags mått. Mailade mams kundtjänst om detta och fick ett rätt tycket svar att mått man köper i vanlig handel inte stämmer, de använder sig av medicinska mått tror jag hon benämde det med som är exakt. dessa mått går inte att köpa i handel.

Så jag bad min mamma som arbetar på ett sjukhus laboratorium som har exakta ml mått om man så önskar om ett dl mått som då är något de använder vid deras laboratorium och som nog bör vara väldigt exakta. men det stämde ändå inte,, det stämde bra upp till 100 ml sen blev skillnaden större och större. vid 250 ml var skillnaden som störst. nu kommer jag inte ihåg exakt hur mycket. Vi jämförde även dessa laboratorium mått med vårat egna dl mått och det stämde.  Så jag undrar vad mam har för mått. Jag orkade aldrig kontakta dom igen. Tänkte nog att det inte spelar så stor roll egentligen, skillnaden är nog för liten för att det ska ske någon skada.

• cloudberry79

När sonen var på neo så vägdes alltid innehållet i flaskorna, jag provade detta med mina Esskaflaskor när vi kom hem och de stämde riktigt bra, det gjorde däremot inte mina dl-mått, så numera väger jag alltid råvaror när jag lagar mat istället för att mäta i decilitermåtten...

If you love me - please don't feed me!
  • thegoddess

kolade mina mam flaskor nu och det visade samma fel men ror oxå det e dl måttet som e fel isf.
    eller är det utmätt i flaskan för att det ska vara pulver med oxå fr då blir det 150 ml iaf här

jag häller alltid i vatten först å sen pulver så använder aldrig dl mått

• LHUF

håller direkt i flaskan och mäter så.. Men vet att jag hade samma funderingar när dottern var liten då jag upptäckte detta "problem" med andra flaskor också.

Men som sagt man skall ju inte behöva väga varje gång.. 

Tilde 080319, Hugo 110203
  • anansie

Jag har 5 olika MAM flaskor eftersom vi bara ger vår tjej ersättning. Testade alla på 120ml. 2 stämde, 2 var det 5ml för lite i och i sista var det 10ml för lite vatten i. INTE OKEJ Skäms Vår lilla hade vart jättehård i magen i flera dagar och hade ont. Så spontan kollade om måtten stämde. Den flaska vi använt mest var det 10ml som fattades. Inte konstigt att hon var hård i magen och hade ont då när hon fått för lite vatten till pulvret.
    Så alla borde verkligen kolla upp om måtten stämmer. För annars tycker jag de flaskorna är toppen och är de enda som funkar för henne.

• thegoddess

nu provade jag båda mina stora MAM flaskor igen. förra gången provade jag bara ena flaskan med dl mått
    nu provade jag båda flaskorna med ett 1/2 dl mått och till 150 ml stämmde det perfekt i båda flaskorna.
    som jag skrev i tidigare inlägg så stämde det inte på den ena flaskan med dl mått

• Österbotten

Men, nu är jag förvirrad. Mina stämmer inte heller och det betyder att jag haft för mycket vatten i ersättningen. Ska jag ta ett dl mått då eller litar inte riktigt på det heller? Det är ju trots allt bättre att ha för tunn ersättning än för tjock.

• cloudberry79

Varför mäter ni flaskorna med decilitermått? Det är lägre krav på exaktheten på ett decilitermått än på barns diflaskor! VÄG innehållet istället för att joxa med mått!!! Ställ flaskan på vågen, nolla, fyll.

If you love me - please don't feed me!
  • anansie

Jag har mätt med en flaska vi fick med när vi hyrde pump på BB. Det är sån flaska de använder att mata med på BB så antar att den ska stämma.

• Lalalong
    Österbotten skrev 2011-02-24 21:11:21 följande:
    Sorry om jag missat nån mattelektion men är det säkert att 100g vatten är 100 ml?
    Ja, det är 100% säkert eftersom vatten har en densitet på 1. 
  • Mia386
    anansie skrev 2011-02-24 19:58:29 följande:
    Jag har mätt med en flaska vi fick med när vi hyrde pump på BB. Det är sån flaska de använder att mata med på BB så antar att den ska stämma.
    jag mäter med en sådan.
Svar på tråden Stämmer era MAM-flaskor?