• LillaMammis

105 cm lång. Vilken vikt?

Min dotter är liten till växten. Hon är 105 cm lång och väger 18 kilo. Hon är lite rund så jag undrar om hon väger normalt?
    Vad vägde era barn när dom var 105 cm?

Jag och mina barn gör världen lycklig
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-12 09:04
    Hon är 5½ år
  • Svar på tråden 105 cm lång. Vilken vikt?
  • LillaMammis
    Love family skrev 2011-02-11 20:05:15 följande:
    Hon låter ju helt normal...snart är det sommar och då drar hon iväg på längden också..du behöver inte oroa dig kan jag säga med all säkerhet :)
    Hon har varit liten sen hon föddes. Var bara 41 cm när hon föddes  4 veckor prematur. Lillebror var 8 veckor prematur och var 42½ cm
  • Love family
    LillaMammis skrev 2011-02-11 20:08:54 följande:
    Hon har varit liten sen hon föddes. Var bara 41 cm när hon föddes  4 veckor prematur. Lillebror var 8 veckor prematur och var 42½ cm
    ja du ser det är ingen fara....tänk på sommaren...då rör man sig mer och växer mer som barn. Min dotter går på brommagymnasterna 1 gång i veckan och hon älskar det.
    Min dotter var fullgången och var 47 och vägde 2,1.....
  • LillaMammis
    Love family skrev 2011-02-11 20:16:03 följande:
    ja du ser det är ingen fara....tänk på sommaren...då rör man sig mer och växer mer som barn. Min dotter går på brommagymnasterna 1 gång i veckan och hon älskar det.
    Min dotter var fullgången och var 47 och vägde 2,1.....
    Liten pluttis redan då
    Min dotter har reumatism, skolios och ben som växer ojämnt. Rädd att detta ska hämma hennes utveckling när det gäller vikten.
  • LillaMammis

Och längden.

• Love family
    LillaMammis skrev 2011-02-11 20:17:45 följande:
    Liten pluttis redan då
    Min dotter har reumatism, skolios och ben som växer ojämnt. Rädd att detta ska hämma hennes utveckling när det gäller vikten.
    ja det förstår jag verkligen, men ni har en bra läkare hoppas jag? Det finns ju så mycket man kan göra för att underlätta för barn som just har det du beskriver och som gör att längd och vikt blir bra. Det är svårt för din lilla tjej att röra sig som hon vill med dom besvären. Kände en som hade liknande och dom gjorde operationer av olika slag med positivt resultat där barnet blev rörligt som vilket barn som helst. Så du har en liten kämpe till dotter också...blir glad när mammor som du gör allt för att det ska bli bra för din dotter ( ja din son med såklart) Tyvärr vet jag ju föräldrar som vägrar behandling pga deras religion....jag har svårt att acceptera sånt.
    Jag själv föddes med ett fel som jag var 3dje i världen att få och första som överlevde.....nu klarar sig alla och utvecklingen har gått med stora steg. Dom gav mig max 1 år att leva när jag föddes. Jag var orolig att min dotter skulle få nåt och ringde till göteborg ( det var bara där dom utförde operationerna ) men fick ett personligt brev av min läkare som räddade livet på mig att risken är lika stor att mitt barn kommer få det som för någon som inte har det. Så mitt fel är inte ärftligt. Det var skönt:)
  • LillaMammis
    Love family skrev 2011-02-11 21:06:33 följande:
    ja det förstår jag verkligen, men ni har en bra läkare hoppas jag? Det finns ju så mycket man kan göra för att underlätta för barn som just har det du beskriver och som gör att längd och vikt blir bra. Det är svårt för din lilla tjej att röra sig som hon vill med dom besvären. Kände en som hade liknande och dom gjorde operationer av olika slag med positivt resultat där barnet blev rörligt som vilket barn som helst. Så du har en liten kämpe till dotter också...blir glad när mammor som du gör allt för att det ska bli bra för din dotter ( ja din son med såklart) Tyvärr vet jag ju föräldrar som vägrar behandling pga deras religion....jag har svårt att acceptera sånt.
    Jag själv föddes med ett fel som jag var 3dje i världen att få och första som överlevde.....nu klarar sig alla och utvecklingen har gått med stora steg. Dom gav mig max 1 år att leva när jag föddes. Jag var orolig att min dotter skulle få nåt och ringde till göteborg ( det var bara där dom utförde operationerna ) men fick ett personligt brev av min läkare som räddade livet på mig att risken är lika stor att mitt barn kommer få det som för någon som inte har det. Så mitt fel är inte ärftligt. Det var skönt:)
    Vi har bra läkare som kollar henne var tredje månad för att kunna rycka in så snabbt han bara kan om det skulle behövas. Just nu får hon rörelse övningar i hemmet för hon är väldigt stel på morgnarna när hon vaknar.

Vilken tur du hade som liten att överleva! Du är också em kämpe
  • Pyrro_b

Min dotter är 105 och väger 18 kg och hon är inte ens det mista lilla rund utan HELT lagom.
    Enligt barn BMI är det ju också HELT normalt. Om du tycker att hon SER rund ut kan ju kanske bero på hur tung benstomme hon har. Min dotter har nog ganska kraftig benstomme för det har jag också. Jag skulle aldrig tänka tanken att min dotter väger för mkt för då skulle hon se mager ut.

Du skriver att hon är liten till växten, hur gammal är hon då?

• LillaMammis
    Pyrro_b skrev 2011-02-12 09:03:05 följande:

Min dotter är 105 och väger 18 kg och hon är inte ens det mista lilla rund utan HELT lagom.
    Enligt barn BMI är det ju också HELT normalt. Om du tycker att hon SER rund ut kan ju kanske bero på hur tung benstomme hon har. Min dotter har nog ganska kraftig benstomme för det har jag också. Jag skulle aldrig tänka tanken att min dotter väger för mkt för då skulle hon se mager ut.

Hon är 5½ år.
  • Pyrro_b
    Pyrro_b skrev 2011-02-12 09:03:05 följande:

Sorry missade andra sidan med inlägg:)
  • anlito77

Min dotter var på 4 års kontrollen105 cm lång och vägde 15,8 kg. (Hon ligger under på vikten, över på längden för sin ålder) 

• Cloudy

Tycker att 15-17 kilo är en normal vikt till den längden.

• Jenny76

min son är 107 cm och väger ca 16 kg. Ganska tunn, men helt inom sin kurva!

• vivi85

Min dotter är 4 år och 3månader ( hör att vara exakt) Hon var för 1 vecka sedan 101cm o 15,kg tung

Svar på tråden 105 cm lång. Vilken vikt?