Anonym (Närstående) skrev 2015-12-12 08:12:26 följande:
Istället för att skapa en ny tråd ställer jag min fråga här i denna mycket läsvärda tråd.
Tack till främst Drottningen och Kanina för era inlägg.
Har en vän som är beroende och har missbrukat droger de sista 10 åren.
Varav heroin de 3 sista av dem.
Träffade honom nyligen efter inte ha sett han på 1 1/2 år.
Han berättade flera hemskheter han gått igenom och vi grät ihop.
Han har aldrig vart öppen med det utan innan nekat att han ens haft problem med alkohol.
Det verka som han nu insett att han nått botten.
Enligt han själv hade han precis kommit från behandlingshem och vart ren i någon vecka.
Eftersom hans familj tagit avstånd från honom så hade han ingen vettig plats att fira julen på varav ja erbjöd honom en kväll hos mig.
I min naiva tanke var det för han skulle känna att det finns något bättre att kämpa för.
Nu i efterhand så tänker jag att ja gör honom en otjänst genom mitt erbjudande?
Det är nu hans ev resa tillbaka börjar och då vill inte ja bara en möjliggörare.
Och det är inte förrens alla dörrar stängs socialt han har en mikrochans att ens ha en möjlighet att tänka i andra banor?
Efter att tidigare med åren vart den som då och då lånat ut någon hundring, hjälpt personen att flytta osv så har ja förstått att de har vart det sämsta jag kunnat göra.
Hur skall ja göra?
Ja kan ju inte hjälpa den som inte hjälper sig själv.
Man blir inte ren efter endast en vecka efter så pass långt missbruk. Det är även nu man är som mest skör och chansen att trilla dit igen inom kort (om han inte redan gjort det och döljer det) är mer än 90%. Dvs om man inte fortsätter att få hjälp på rehab. Han måste ha lämnat och gått emot deras råd att stanna.
Det bästa för missbrukare är att ta ifrån dom all hjälp. Säga att du ger dom all stöd den dagen dom vart på behandlingshem i minst 90 dagar. Det är inte bara avgiftning utan man måste jobba hårt med sig själv och lära sig tänka om helt.
De måste nå botten och det gör de endast om deras nära och kära undviker all kontakt och hjälp. Det är först då en missbrukare kan få motivation till att försöka komma tillbaks.
De som möjliggör för missbrukare gör det bara enklare för dom att fortsätta sina vanor. Det kan vara jättesvårt för tex föräldrar att klippa alla band med sitt missbrukarbarn så länge den missbrukar men det är ett måste, särskilt om alla andra sätt misslyckats gång på gång tidigare. Föräldrarna är då själva beroende, av missbrukarbarnet, och alla deras känslor, hur dom mår osv, hänger på barnet. Tex varje gång telefonen ringer så blir dom oroliga och tror kanske det är polisen som ringer för att berätta att deras barn är död. Men då det inte är det, så känner dom enorm lättnad. Likadant mår dom dåligt så fort dom inte vet vart barnet är men när dom väl vet att barnet är tex tryggt hemma så mår dom bättre. Det blir en bergochdalbana av känslostormar och deras mående koncentreras endast på hur det står till med barnet.
Missbrukarbarnet däremot, den får använda droger och skingra sig från alla känslor, medans föräldrarna inte får samma "lättnad" av droger eftersom dom inte använder och det är dom som får må dåligt, hela tiden.
Föräldrarna måste bryta mönstret och inse att dom måste hoppa av bergichdalbanan och det kan dom endast göra genom att bryta all kontakt med missbrukarbarnet så länge den inte vill ta tag i sitt drogproblem. Och att inse att dom har rätt att få må bra oavsett hur barnet gör.
Om barnet då inser att den inte har sovplats, mobiltelefon (ifall föräldrarna betalar räkningarna) inte får pengar i handen längre, ingen mat, inga kläder osv och att även inga kompisar vill hjälpa, då hamnar den på gatan. Vilket är obekvämt även för en drogad heronist, så då kan viljan att ta sig ur detta bli så stark att den tar in på behandlingshem för att komma tillbaks.
Och en del måste få bo på gatan ett tag, prostituera sig osv. Man kan även ringa polisen och anmäla denne för eventuella brott, eller hota med att göra det, så att denne får välja mellan fängelse eller behandlingshem. Under inga omständigheter får man på något vis underlätta för en missbrukare, för det leder inte till tillfrisknande, däremot kan man älska någon till döds med fel sorts hjälp.