• Anonym (Bekanten)

Hur påverkas människor som missbrukar heroin?

Jag har en bekant som nyligen fått återfall i heroinmissbruk efter ca 15 år av total nykterhet. Hon har två barn i åldrarna 5 och 8 som hon haft ensamt ansvar för.

Jag har inte stött på henne alls sen i somras och fick nyligen veta detta och att hennes båda barn nu är fosterhemsplacerade.

Jag mår så otroligt dåligt, undrar om jag kunde hjälpt till, stoppat det hela på nåt sätt men samtidigt förstår jag att det är något som är svårt att hindra. Det steget har hon tagit tillbaka själv. Hon har fått hjälp av många som känner henne och som försökt få henne tillbaka men det har inte gått. Jag sörjer verkligen henne och hennes liv, en så otroligt fin och ödmjuk människa som slänger iväg allt Och barnen

Jag försöker i mitt huvud förstår hur den här förbannade drogen fungerar. Hur kan man bara släppa allt, sina barn, sitt liv, sitt arbete och bara skjuta heroin? Det måste ju vara kostsamt?? Hur fasiken tänker man? Hur får man tag på pengarna? Hon bor kvar i sin lägenhet med en massa andra som visst flyttat in där också. Efter 15 år av total frihet från detta..

Kan någon erfaren person ge mig mer information innan jag ältar sönder mina hjärnceller och går av utav sorg..

• Svar på tråden Hur påverkas människor som missbrukar heroin?
  • Anonym (*)
    Queenie70 skrev 2011-04-06 21:31:30 följande:
    Men förstår ni verkligen på allvar inte att alla människor är olika? Fysiska förutsättningar är ni ju med på är olika, och ni hajjar att en del människor inte har fysiska förutsättningar att bli exempelvis bergsklättrare, hur mycket de än vill...

Varför förstår ni inte att psykiska förutsättningar och begränsningar är exakt lika verkliga? Att inte alla faktiskt besitter de resurser och förmågor som krävs....? Varför förstår man inte det?
    Är det för att om man tror att alla fungerar lika så blir ens egen bedrift då lite mer värd, eller vad? Vad? Jag förstår inte? Vad är problemet? Erkänner ni inte psykisk sjukdom heller? Anser ni att det bara handlar om vilja där med? VILL man bli frisk från schitzofreni så KAN man eller?

Jag upprepar:Psykiska förutsättningar är exakt lika verkliga som fysiska förutsättningar.
    Kan inte annat än att hålla med dig.
  • sunatet
    Anonym (pearl) skrev 2011-04-06 21:09:50 följande:
    Oj, HJÄLP vad du är fel informerad.. Wow!
    Ok, jag är en NA medlem, och jag är så långt ifrån maktlös, viljelös och inbankad att inte tro på mig själv. Jag vet att jag idag, drogfri har ett VAL. Jag kan välja att fortsätta att tillfriskna och jag kan välja att börja knarka igen. Om jag väljer att börja knarka igen, så tappar jag valmöjligheten ganska snabbt och blir absolut maktlös inför drogen.

Jag önskar dig ett program, då kanske du kunde lära dig att inte döma andra och kanske, kanske, skulle du kunna lära dig att inte ha så förutfattade meningar om andra människor, grupper och deras val.
    Jaha, du önskar mig ett program? Du tror inte att det kan vara så att jag varit på hundratals NA-möten och själv sett vilken sjuk sektmentalitet där är? Hur medlemmar pressas med skam, skuld och grupptryck. Hur alla som säger att de VALDE att sluta, får höra att "nej, så är det inte, vi är drogfria på grund av möten, vår högre makt, programmet". Jag vet hur det ser ut inom NA. Jag är inte felinformerad. Det är du som är indoktrinerad. Hoppas du tar dig ur det.

Drottningen: Skillnaden är att ingen väljer att stoppa i sig ett preparat som orsakar schizofreni. För att vara missbrukare måste man om och om välja att ta en drog. Du kan inte jämföra det med bergsklättring. Rätt jämförelse vore i sådana fall om du jämföra att låta bli att ta heroin, med att låta bli att bestiga ett berg. Det går inte att vara oförmögen att välja att låta bli att injicera en dos heroin. Det handlar inte om att människor är olika. Vi har alla det valet. Även om det är svårt för er som inte missbrukat att förstå att man väldigt ofta VÄLJER heroinet istället för allt annat. 
  • Queenie70

Det är inte VALET att TA heroin vi talar om utan förmågan att ha VALET att låta bli.

Låt oss jämföra med förmågan att lyckas stå emot tortyr då så kanske det blir lättare.

En del människor har förmågan att även under tortyr låta bli att berätta det som torteraren vill höra, de kan uppbringa den mentala styrkan att stå emot smärtan och skräcken. Dessa människor finns, men det är få...

De flesta andra människor skulle inte stå ut, de skulle inte uthärda smärtan och rädslan och säga det som torteraren ville att de skulle säga....Tja,,,det kanske man också kan betrakta som ett val då...

Återigen....Psykiska förutsättningar är exakt lika verkliga som fysiska...

Och då har jag ännu inte ens NÄMT hur svårt det kan vara för en missbrukare att faktiskt få den hjälp de efterfrågar vid det tillfället då de faktiskt orkat ta ett beslut om att de vill sluta...Jag tycker det är cyniskt och tämligen arrogant att ha inställningen. "Kan jag så kan alla om de bara vill"

• Queenie70

Kalle 36 har missbrukat sedan han var 11. De senaste 20 åren har han injecerat heroin flera gånger om dagen. Ett antal överdoser och vändor på avgiftning har det blivit. Han har nu både hepati och Hiv och har skjuter mellan tårna för alla andra ställen är förstörda. Kalle är trött, Kalle vill ha hjälp. Kalle känner att NU, NU får det vara nog, denna gång ska han bli drogfri. Kalle knallar iväg till avgiftningen för att lägga in sig, men då läget inte är av aktut art blir han avvisad med hänvisning till att det inte finns nån eftervårdsplanering och att han ska ta kontakt med sin socialsekreterare. Tyvärr är det fredag kväll, så nu gäller det för Kalle att försöka hålla kvar motivationen under helgen. Kalle tar de doser han behöver för att inte bli abstinent under helgen och kontaktar sin socialsekreterare måndag morgon. Hon sitter i möte och har telefontid mellan 13 och 14. Återkom efter lunch. Efter lunch får Kalle tag på sin socialsekreterare och erbjuds en tid om två veckor.... Mirakel av alla mirakel så lyckas Kalle trots att han är i aktivt missbruk, hemlös och aldrig vet var han ska vakna upp på morgonen hålla tiden och dyker upp på den utsatta tiden efter två veckor. Kalle vill åka till ett behandlingshem han hört mycket gott om och som han känner skulle passa honom. Kommunen har dock bestämt att man ska satsa på öppenvårdbehandling och erbjuder honom denna. Kalle undrar hur det ska gå när han inte har någonstans att bo. Socialtjänsten informerar om att det finns boenden att erbjuda, men då måste han först vara drogfri...Moment 22...And i can go on and on....

• smulpaj01
    Queenie70 skrev 2011-04-06 22:01:31 följande:
    Kalle 36 har missbrukat sedan han var 11. De senaste 20 åren har han injecerat heroin flera gånger om dagen. Ett antal överdoser och vändor på avgiftning har det blivit. Han har nu både hepati och Hiv och har skjuter mellan tårna för alla andra ställen är förstörda. Kalle är trött, Kalle vill ha hjälp. Kalle känner att NU, NU får det vara nog, denna gång ska han bli drogfri. Kalle knallar iväg till avgiftningen för att lägga in sig, men då läget inte är av aktut art blir han avvisad med hänvisning till att det inte finns nån eftervårdsplanering och att han ska ta kontakt med sin socialsekreterare. Tyvärr är det fredag kväll, så nu gäller det för Kalle att försöka hålla kvar motivationen under helgen. Kalle tar de doser han behöver för att inte bli abstinent under helgen och kontaktar sin socialsekreterare måndag morgon. Hon sitter i möte och har telefontid mellan 13 och 14. Återkom efter lunch. Efter lunch får Kalle tag på sin socialsekreterare och erbjuds en tid om två veckor.... Mirakel av alla mirakel så lyckas Kalle trots att han är i aktivt missbruk, hemlös och aldrig vet var han ska vakna upp på morgonen hålla tiden och dyker upp på den utsatta tiden efter två veckor. Kalle vill åka till ett behandlingshem han hört mycket gott om och som han känner skulle passa honom. Kommunen har dock bestämt att man ska satsa på öppenvårdbehandling och erbjuder honom denna. Kalle undrar hur det ska gå när han inte har någonstans att bo. Socialtjänsten informerar om att det finns boenden att erbjuda, men då måste han först vara drogfri...Moment 22...And i can go on and on....
    Men varför får inte Kalle komma till ett behandlingshem? Han är ju inte direkt någon helgalkis som kan hjälpas med öppenvård, det här är ju en svårt heroinberoende man.

Är det verkligen såhär det går till?
  • Queenie70
    smulpaj01 skrev 2011-04-06 22:13:34 följande:
    Men varför får inte Kalle komma till ett behandlingshem? Han är ju inte direkt någon helgalkis som kan hjälpas med öppenvård, det här är ju en svårt heroinberoende man.

Är det verkligen såhär det går till?
    Tyvärr ja på många håll....
     det förekommer till och med så enormt dumma saker som att en missbrukare ska visa att han är motiverad genom att lämna rena prover under ett antal veckor innan han kan få behandling....Öh liksom...
  • sunatet

Skärp dig nu. Du kan ju inte ens göra en jämförelse som inte är helt mongo. Skillnaden mellan att bli torterad och ta en dos heroin, är att man själv gör alltihop när det handlar om horset. Du kan aldrig välja vad andra ska utsätta dig för, men heroin är någonting man utsätter sig själv för.

• Queenie70
    sunatet skrev 2011-04-06 22:17:48 följande:
    Skärp dig nu. Du kan ju inte ens göra en jämförelse som inte är helt mongo. Skillnaden mellan att bli torterad och ta en dos heroin, är att man själv gör alltihop när det handlar om horset. Du kan aldrig välja vad andra ska utsätta dig för, men heroin är någonting man utsätter sig själv för.
    Förstår du verkligen att jämförelsen handlar om att kunna STÅ EMOT? Du är dessutom väldigt otrevlig, kallar saker jag skriver för trams och mongo...Om du inte kan hålla en vettig ton så kan du debattera med nån annan som gillar samma låga nivå. Jag är dock inte särskilt intresserad av att debattera med dig om du ska uppföra dig illa.
  • bananflugekärlek

Håller helt och hållet med drottningen70.

Jag blir så fruktansvärt ledsen när jag ser att folk fortfarande inte begriper ett enda jävla dugg när det gäller människors måenden och förutsättningar. Det är ju bra för dem att de slipper utstå det extrema lidande som många förvaltar dagligen, men för helvete, då är det väl enbart idioti att inte inse och erkänna att man inte begriper också, istället för att dunka huvudet i väggen med teorier som bara är så fuckat jävla begränsade att det är pinsamt. Fast mest sorgligt, för det bidrar knappast till förbättring eller lindring för de som befinner sig där i helvetet.

• Anonym (LS)

hej
    Jag tror att de personer som missbrukar heroin är bra människor
    Jag känner flera
    sen hur man är i vanliga fall,är man snäll,dum,elak, det har betydelse!
    Känner personer som sniffar kokain de är inte så smarta,snälla människor inte!

Det e min erfarenhet av de jag känner,personligen röker jag inte ens cigg.

Svar på tråden Hur påverkas människor som missbrukar heroin?