• humlan1975

4 mån kräks av Baby Semp 2 samt står sig väldigt kort tid..hjälp!

Hej!

Vi har en son på 4 mån som fått ersättning efter amning sen BB.
    Nu börjar han rata bröstet mer och mer och jag ammar honom ca 2-3 ggr på dagen + ersättning, samt bara ersättning de andra målen.

Vi började med Baby Semp1, efter en period av orolig mage och gaser så bytte vi till Lemolac, magen blev inget bättre och dessutom stod han sig inte alls lika länge på Lemolac som BS1 så då prövade vi NAN1 vilket han verkade gilla och magen blev något lugnare av men fortfarande mat var 2-3 timme dygnet runt!

Nu har han fyllt 4 mån och han vill äta mer och mer, förut åt han ett mål/natt (runt 04) , men senaste veckorna vill han äta klockan 01, 03, 06...inte så kul...
    Jag gör alltid iordning mer mat än jag vet att han orkar så han får alltid äta sig mätt tills han släpper flaskan. Rapar efter halva flaskan oxå.

Någon som har en aning om varför han nu vill äta så många ggr på natten och på dagen går det högst 2-3 timmar mellan målen.

Fick rådet av BVC att gå över till Baby Semp 2 vilket vi nu långsamt gått över till i hopp om att han ska sova längre pass..men icke!
    Han står sig lika kort och dessutom så har han börjat kräkas upp (inte alls mkt) efter varje mål vid rapningen vilket han nästan aldrig gjort innan.
    Han får Sempers magdroppar (Minifom funkade inte då raparna försvann och alltid blev en spya istället)

Någon som har nåt bra tips eller råd?

Tack för er hjälp!

• Svar på tråden 4 mån kräks av Baby Semp 2 samt står sig väldigt kort tid..hjälp!
  • Lottis1976

Prova att börja med smakportioner. Speciellt om han är en stor baby. När min son var 4 mån började han oxo vakna oftare på natten. Blev mkt bättre när vi började med smakisar efter råd från bvc. Han höll sig helt enkelt inte mätt på bara flaskmjölken eftersom han då faktiskt var lika stor som en normal 7 månaders baby :)

• pluvdo

Testa att ge gröt, välling (är från sex månader, men det är samma ingredienser som i gröten från sex månader, så det kan knappast skada. I synnerhet inte om ni bara ger honom det som kvällsmat) och/eller smakportioner som Lottis sade.

Jag har dock för mig att sonen plötsligt började vilja ha mat flera gånger per natt när han var runt fyra månader trots att han då hade sovit hela nätterna sen han var tre månader, så det kanske har något med den åldern att göra också. Att bebisar utvecklas/växer mycket då och därför äter mer än vanligt.

• dalejo

Min pojke som nu är 7 månader kräktes jättemycket av babysemp och ville äta jämt, han var ständigt hungrig (kan ej amma honom av orsaker jag inte tänker gå in på här). Jag sökte och sökte efter fakta varför man inte får ge välling före 6mån ålder och det enda skälet jag kunde finna är att WHO rekommenderar amning minst ett halvår och därför vill man inte konkurrera ut bröstmjölken med välling. När min son var 4-5 månader började vi blanda ersättning+välling ihop för att han skulle få börja vänja sig vid välling, det gav vi på kvällen. Då märkte vi ganska snart att han höll sig mätt längre + att det inte blev lika intensivt med kräkningar. Vid 4 mån ålder började vi också med frukt- och grönsakspureer vilket min son åt med god aptit. Successivt ökade vi på både välling och puré portionerna. När sonen vant magen vid välling och vi började ge honom hela vällingportioner på kvällen så blev han äntligen mätt och kräkningarna minskade, försvann dock ej helt, men är betydligt mindre nu än tidigare. Vi behöll ersättningen dagtid för att vara säkra på att han skulle få i sig allt han behövde, ersättningen rekommenderas ju det första halvåret, ska väl vara lite mer komplett näringsmässigt än vällingen. Då min son tålde puréer bra så började vi ge honom matpuréer (kött, fisk, fågel)  vid 5 mån ålder och nu har vi ett helt annat barn! Nu kan han äta med 3-4 timmars mellanrum och han har från 6 mån ålder sovit hela nätter för nu  är han MÄTT. Jag tror att ni helt enkelt får testa er fram, tål han välling så ge honom det. Prova också med puréer, tål han dessa så gå snart över till riktiga matburkar när han blir 5 mån. Jag har märkt att min son kräks mindre av fast föda, mycket flytande föda som t ex välling framkallar lättare kräkningar. Gröt kan man ju ge vid 4mån - kanske något att prova? Lycka Till

• Lottis1976

Jupp gröt som ett sista mål inför nattning e kanon tycker jag. Sover min son bra på sen han var 4 mån.

Svar på tråden 4 mån kräks av Baby Semp 2 samt står sig väldigt kort tid..hjälp!