• Mayen

Marsvin - 1 eller 2? Blir de tama?

Dottern vill ha, och ska nog fa, marsvin i fodelsdagspresent.

Jag undrar - ska man ha 1 eller 2? Blir de keliga/sociala?

En dam jag traffade i djuraffaren sa att hon har sina marsvin losa i huset.
    Kan man ha det? Kan man ha de losa i tradgarden (under uppsikt)

Vi blev avradda fran att kopa hamster till 5-aringen, eftersom de oftast inte vill bli klappade, inte heller far man halla i dem. Marsvin skulle vara roligare.

Stammer det?

Tack for rad och tips

• Svar på tråden Marsvin - 1 eller 2? Blir de tama?
  • Modgun
    Mayen skrev 2011-02-14 21:03:29 följande:

Vi blev avradda fran att kopa hamster till 5-aringen, eftersom de oftast inte vill bli klappade, inte heller far man halla i dem. Marsvin skulle vara roligare.

Stammer det?

Tack for rad och tips

Två marsvin är att rek då de är flockdjur.
    Att marsvin skulle vara roligare vet jag inte, men det är ett ganska stort ansvar.
    Men jag rek dig att gå in på www.marsvinssidan.se däe finns allt du behöver veta.
  • MammaG

Marsvin blir fantastiskt tama om man ägnar sig åt dem. Jag hade marsvin under hela min uppväxt, och tyckte det var väldigt charmiga och roliga djur, en åsikt jag vet att jag delar med många. Detta var på 70-talet, och jag hade alltid dem en och en. Sedan dess har det kommit nya regler kring hållning av även husdjur, och det är möjligt att man idag anser att de ska hållas i par. Ska de vara ute, vilket de tycker mycket om, så tycker jag nog att de ska hållas i bur, då de kan vara väldigt snabba och är för små för att egentligen ha i sele.

Det finns uteburar att köpa, och till just marsvin så går det bra att ha burar utan nät/gallerbotter då de, till skillnad från kaniner, inte gräver. Marsvin älskar gräs, klöver och så kallad vattsarv. Vad gäller att hålla dem så bör det fortfarande göras under uppsikt av en vuxen när det gäller ett så litet barn som en femåring, för även om de är större och stabilare än en hamster så är de fortfarande mindre än en kanin, och det kan hända att de skadas om ett barn klämmer till om dem, t.ex om de försöker gå iväg. Jag rekommenderar, vilket djur ni än skaffar, att du lånar en bok eller två på biblioteket om djuret ifråga och läser på, det minskar risken för oplanerade köp. Eftersom jag har en del djur är jag ofta i "min" djuraffär, och det är alldeles för ofta jag hör folk köpa djur som de inte vet det mest grundläggande om ens.

Lycka till

Min nystartade blogg: namnetvarupptaget.wordpress.com
  • elinvv

Tror att marsvin är flockdjur och måste vara två. Fråga på djuraffären och sök fakta på internet..

elinvv
  • MammaG

Marsvin är ju roligare för ett litet barn än en hamster, som ju, även om de också kan bli väldigt tama, främst är vakna nattetid när barnet med största sannolikhet sover

Min nystartade blogg: namnetvarupptaget.wordpress.com
  • leolina1980

Du måste absolut ta två stycken och så måste du läsa på massor om marsvin så du kan sköta om dom ordentligt. Och kom ihåg att dom är ditt ansvar, inte din dotters.

• Mayen

Tack for tipsen. Har nu last det mesta som stod pa www.marsvinssidan.se
    och det verkar valdigt charmiga djur.

Jag vet vad det innebar med djur, ar sjalv uppvaxt med katt, hund samt kanariefaglar.

Har nu last att man bor ha 2 st - ar val bast eftersom jag jobbar mellan 9-15 och djuret ar sjalv da.

Det verkar valdigt roligt tycker jag!

Forresten, sover de pa natten ?

• leolina1980
    Mayen skrev 2011-02-14 21:43:49 följande:
    Tack for tipsen. Har nu last det mesta som stod pa www.marsvinssidan.se
    och det verkar valdigt charmiga djur.

Jag vet vad det innebar med djur, ar sjalv uppvaxt med katt, hund samt kanariefaglar.

Har nu last att man bor ha 2 st - ar val bast eftersom jag jobbar mellan 9-15 och djuret ar sjalv da.

Det verkar valdigt roligt tycker jag!

Forresten, sover de pa natten ?
    Dom är kvälls och nattaktiva (tror jag)
  • IrenerI

Våra tjejer (De är snart 7, 4 och 2år) fick marsvin för ca 1 år sen, och de är faktiskt riktigt roliga djur.
    Lär sig fort vad som låter som mat, prasslar man med nått piper det direkt. Vi förvarade hö bakom en dörr. Iom att man öppnade dörren pep dom.
    Mysiga att ha i knät och gosa med. Dock pinkar och skiter dom rätt mycket tycker jag.. Så dom lämnas inte på golvet.. Marsvinspink på trägolv lämnar fläckar har vi märkt.
    Tror äldsta har blivit biten en gång.. och då skulle hon kolla hur tänderna såg ut med hjälp av pekfingret. Hon fick helt enkelt skylla sig själv

Vi har 2 st. Dock har vi fått separera dom, den ena bet den andra så mycket. Märklig var att den började med de efter ca ett halvår. Och dom hade växt upp tillsammans och är honor. Men nu bor dom i varsin bur intill varann samt får träffas på golvet ist. Och dom verkar må bra endå av de.

Städar ur buren ca 1 gång i veckan, spolar ur byter spån och sånt. Gör nya hus av vällingkartonger lite då och då. Trähusen som fanns på djuraffären var så små..
    Brukar bada dom nån gång i bland (Inte super populärt) Så de görs bara vid behov. Sen viras dom in i handukar och sen sitter dom där i och myser bra länge
    På sommaren är dom ute under dagen. Vi har kompostgaller uppsatt med ett trälock över. I bland är dom lös på gräsmattan när ungarna är med. våra är ganska lata och springer inte i onödan

• Veladis

Minst två ska man ha! Vi har två killar, far och son. De kurrar lite åt varndra ibland , den äldste vill bestämma över den yngre. Men de har aldrig slagits.

Marsvin är sociala, roliga pratsamma djur. Som andra har beskrivit så lär det sig snabbt hur saker och ting låter när man ska få mat. Våra pörjar pipa så fort vi skär grönsaker, eller så fort vi öppnar kylskåpsdörren ibland. Och det blev ett himla liv när jag gick och gnagde på en morot! Våra får vara i utebur på sommaren, som är så pass stor att barnen (4½ och 7) får plats att sitta i buren. Marsvinen är ganska tama, även om man inte hanterar dem supermycket. Får de gos varje gång de får mat och får springa ute/sitta i knät ofta (här hinsn just det inte med varje dag, men vi försöker) så blir de tama.

De är rätt underhållande små krabater. Gnuffar rumt som små rumpnissar, och blir så glada att de gör små skutt och krumbukter när de får städat i buren.

• Alexandra992
    Mayen skrev 2011-02-14 21:03:29 följande:

Stammer det?

Tack for rad och tips

Som sagt, marsvin ska ha sällskap av annat marsvin. Jag rek. två syskon från en registrerad uppfödare som har inte allt för många marsvin och gör alla ungar handtama. Då kan ni också välja vilken ras, färger osv :)

Marsvin kan bli otroligt tama, om man tar sig tiden att gosa med dom. I början är dom säkert blyga och gömmer sig gärna i sitt hus och kanske inte gör så mycket, men med envishet och tålamod blir det snabbt bättre, oftast efter några få dagar.  Detta förutsatt att marsvinen är placerade på ett bra ställe och inte får höra massa höga ljud kring buren. Marsvin är väldigt ljudkänsliga så är ni en livlig barnfamilj är marsvin inget för er.  Man måste också hantera marsvin väldigt mjukt och försiktigt. Men så fort dom känner sig trygga och litar på er kan man t.om klappa dom i buren, som oftast brukar ta längre tid.

Jag har både marsvin, hamster och kanin, och skulle säga att ni kan skaffa vilket som för alla kan bli tama och allt det där. Vill ni ha hamster så köp det, eller marsvin. Jag skulle säga att alla djur har sin charm.

Vad menar du med "rolig"? Hur är ett djur roligt enligt dig?

ps. Nej, jag skulle inte ha marsvin lösa i trädgården, på en sek är marsvinen borta, dom är flyktdjur och sticker så fort dom hör eller ser något hotfullt, det kan vara om du t.ex hukar dig ner för att ta upp marsvinet eller rör på dig en meter åt sidan.
  • Mayen
    Alexandra992 skrev 2011-02-15 04:16:48 följande:
    Som sagt, marsvin ska ha sällskap av annat marsvin. Jag rek. två syskon från en registrerad uppfödare som har inte allt för många marsvin och gör alla ungar handtama. Då kan ni också välja vilken ras, färger osv :)

Marsvin kan bli otroligt tama, om man tar sig tiden att gosa med dom. I början är dom säkert blyga och gömmer sig gärna i sitt hus och kanske inte gör så mycket, men med envishet och tålamod blir det snabbt bättre, oftast efter några få dagar.  Detta förutsatt att marsvinen är placerade på ett bra ställe och inte får höra massa höga ljud kring buren. Marsvin är väldigt ljudkänsliga så är ni en livlig barnfamilj är marsvin inget för er.  Man måste också hantera marsvin väldigt mjukt och försiktigt. Men så fort dom känner sig trygga och litar på er kan man t.om klappa dom i buren, som oftast brukar ta längre tid.

Jag har både marsvin, hamster och kanin, och skulle säga att ni kan skaffa vilket som för alla kan bli tama och allt det där. Vill ni ha hamster så köp det, eller marsvin. Jag skulle säga att alla djur har sin charm.

Vad menar du med "rolig"? Hur är ett djur roligt enligt dig?

ps. Nej, jag skulle inte ha marsvin lösa i trädgården, på en sek är marsvinen borta, dom är flyktdjur och sticker så fort dom hör eller ser något hotfullt, det kan vara om du t.ex hukar dig ner för att ta upp marsvinet eller rör på dig en meter åt sidan.
    Vi är en lugn familj med 1 barn. Har funderat på om buren ska stå i dotterns rum eller i nåt annat. Vissa säger att marsvinen vill vara nära där vi är - då är dotterns rum inte rätt. Där är vi ju inte lika ofta som i köket/vardagsrummet. Andra säger att de vill ha det lugnt och tyst - då är dotterns rum bättre.

Med "rolig" menar jag att man liksom kan få "kontakt" med djuret. Att det känner igen oss - att det tycker om att bli gosad med, att de kanske rusar runt och skuttar, att djuret är vaket när vi är det., att man kan släppa lös det lite.
    Därav känns det "tråkigare" med en hamster, då jag hört att man inte kan låta det komma ut ur buren. Att det i princip inte bryr sig om oss i familjen. Att det finns risk att bli biten eftesom hamstern inte vill bli klappad.

Jag skriver bara vad jag har blivit berättad. Som sagt, har inte haft varken hamster el marsvin tidigare. Så jag försöker förstå vilket djur som kan passa oss bäst.

Man kanske kan ha en liten inhägnad i trädgården så att marsvinen inte rymmer. 
    Är det risk att nån katt attackerar dem? Både grannen till vänster och till höger har katt. Jag menar nu inte vi tänkte lämna marsvinen ensamma ute, men man kanske befinner några meter bort. Typ sitter ute och äter.
  • Veladis

Jag tycker marsvin ska ha en mer social plats än barnets rum. Visst, de är känsliga för höga ljud, men de är nyfikna och vill fortfarande se och höra vad resten i familjen har för sig. Vi har våra i matrummet/biblioteket/matrummet som ligger mellan köket och vardagsrummet. Inga höga ljud från TV:n, men lagom med vardagsliv.

Ja, katter är ofta lite för intresserade av marsvin. Vi har två katter också, och den lilla katten lägger sig gärna på buren och kollar vad de gör (marsvinen bryr sig inte). När de är i uteburen på sommaren ligger gärna båda katterna nära och kollar, och jag vågar inte tänka på vad som skulle hända om de fick tag på ett marsvin och jaktinstinkterna satte igång. Därför har vi ju massa säkerhetsåtgärder. Inga katter inomhus när marsvinen tas ut, om det så bara är för knäsittande eller kloklippning. Inte öppna buren med en katt i närheten. Barnen får inte öppna buren själva. Inga marsvin fria på gräsmattan. Inte öppna uteburen eller bära marsvin från utebur till innebur med katt i närheten. Barnen får inte öppna den buren själva heller.

Eftersom marsvinen hos oss inte kan sptringa fritt på gräsmattan har vi gjort en stor utebur som också båda barnen får plats i när de vill leka och busa med marsvinen. Som en extra stor kaninbur:

• buffybus

Vi har ett marsvin o en kanin tillsammans i samma bur. Av erfarenhet kan jag tipsa om att inte ha ett hus till dem i början. Min lille marsvin gömde sig i huset hela tiden o våga inte gå ut o dricka el äta. Nu när huset e borta har hon käkat o druckit massa :)

André -08 & Emma -09
  • MammaG
    buffybus skrev 2011-02-15 17:08:31 följande:
    Vi har ett marsvin o en kanin tillsammans i samma bur. Av erfarenhet kan jag tipsa om att inte ha ett hus till dem i början. Min lille marsvin gömde sig i huset hela tiden o våga inte gå ut o dricka el äta. Nu när huset e borta har hon käkat o druckit massa :)
    Marsvin och kanin har jag hört ska vara en väldigt bra kombination
  • IrenerI

De med katt, vi har 4 katter också. Men så länge marsvinen är stilla bryr sig inte katterna alls. Har låtit en av de lugnaste katterna varit på golvet med marsvinet. Under väldig uppsikt så klart. Marsvinet kröp in under magen på katten och där satt den sen, katten kunde inte bry sig mindre. Och de är endå en duktig råttjägare. Men iom att marsvinet börjar röra sig blir de genast intressantare.

Men våra marsvin och katter "bor" i samma rum. Burarna står i farstun där även katterna har sin dynor och kattmat. Dom verkar iaf trivas med varandra, katterna sover på burarna iaf

Första tiden bodde dom i köket för att bli lite sociala. Men med allt hö och spån fick dom flytta ut i farstun senare.
    Sen får man räkna med rätt mycket hö och grönsaker. Begriper inte hur så små djur kan få i sig så mycket mat

• Alexandra992

Jag skulle säga tvärtom, marsvin och kaniner bör ej bo tillsammans, om inte marsvinen är två och buren är enorm... minst 160*70, gärna större och hemmagjord. Eller frigående förstås!

Kaniner skuttar gärna runt och dom har så kraftiga bakben, tänk om marsvinet är i vägen och råkar sparkas? Tro mig, jag har hört flera såna historier.... även där marsvinet har bråkat med kaninen, eller tvärtom. Jag har ju både kanin och marsvin och dom går absolut inte ihop, jag skulle aldrig våga släppa  ihop dom i samma bur ens.

Men oavsett hur man gör ska marsvin ha sin marsvinskompis.
    Kaniner och marsvin förstår inte varandra. Marsvin pratar och kan inte kommunicera på samma sätt. Som ni vet pratar ju marsvin väldigt mycket, och även om man inte är medveten om det, så kommunicerar marsvin med varandra dygnet runt.

(Undantag finns i alla fall, så att säga att "Jag hade ett ensamt marsvin med en kanin och det gick bra och alla mådde bra" spelar ingen som helst roll i det stora hela).

Svar på tråden Marsvin - 1 eller 2? Blir de tama?