• Helena Maria

"Farligt" att väcka ett barn som sover?

Vi har en son som blir 2år i april. Han har fram till för ca 1 mån sedan sovit 1,5-2 h på dagen för att sedan somna för natten ca 20.00 utan problem (tog 10-15min för honom att somna). Han går inte på dagis utan är hemma med mig. Vi gör divese aktiviteter på dagarna så han borde vara ganska trött när kvällen kommer.
    Nu tar det mellan 30 och 60 min för honom att somna. Han snurrar rundor i sängen, står på huvudet, sjunger och leker (han är dock aldrig ledsen eller arg). Vi har i övrigt samma läggningsrutiner som innan.

Jag undrar om någon vet om det är trotsåldern som börjar smyga sig på och på så vis påverkar eller om det är dags att dra ner på middagssömnen till max 1h?

Jag undrar även om det kan vara "farligt" att väcka ett barn som sover sin middagslur för att man då stör barnet i den sömn det behöver för tillväxt osv?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden "Farligt" att väcka ett barn som sover?
  • muffin

Aldrig hört att det skulle vara farligt. Jag hade provat att väcka efter 1 h sömn och ser om det blir bättre. Det finns ju inget att förlora på det.

• luckyme83

farligt är det inte...

min son började krångla med läggningen på kvällen...så nu ser jag till att hans sovstund inte hamnar för sent...
    så hur lång tid sonen sover är inte så viktigt. men han får inte sova efter ca 14.00

• 1969

Inte alls farligt. däremot kan man ju råka väcka mitt i djupsömn och få en väldigt sur person på halsen... Jag brukar oftast låta min lille (23 mån) sova så länge han vill, men om det börjar dra mot 2,5 timmar så går jag och öpnnar upp så det blir ljust, petar eller blåser lite på honom ibland typ. Så länge han är i djupsömn så vaknar han inte av det, men när han kommer upp i lite ytligare sömn så vaknar han. Om du vet att din lille kan vakna till, eller verkar sova ytligare, efter en viss tid (t.ex. 45 minuter som är vanligt) så kan du ju börja rodda lite med honom då.

• MalinEddie
    1969 skrev 2011-02-15 14:19:26 följande:
    Inte alls farligt. däremot kan man ju råka väcka mitt i djupsömn och få en väldigt sur person på halsen... Jag brukar oftast låta min lille (23 mån) sova så länge han vill, men om det börjar dra mot 2,5 timmar så går jag och öpnnar upp så det blir ljust, petar eller blåser lite på honom ibland typ. Så länge han är i djupsömn så vaknar han inte av det, men när han kommer upp i lite ytligare sömn så vaknar han. Om du vet att din lille kan vakna till, eller verkar sova ytligare, efter en viss tid (t.ex. 45 minuter som är vanligt) så kan du ju börja rodda lite med honom då.
    Sover han på natten om han sover 21/2 timme dagtid? Vi måste väcka grabben efter ca 40 minuter (de gör det även på förskolan) för att läggningarna ska gå snabbt och han ska sova hela natten.

Jag tycker absolut du ska väcka tidigare om läggningarna strular. Du kan ju göra som 1969 beskriver så blir det inte så jobbigt.
  • 1969
    MalinEddie skrev 2011-02-15 14:32:53 följande:
    Sover han på natten om han sover 21/2 timme dagtid? Vi måste väcka grabben efter ca 40 minuter (de gör det även på förskolan) för att läggningarna ska gå snabbt och han ska sova hela natten.
    Lustigt nog så har han aldrig några problem att somna (kan vakna 15.30 och somna 19.30!) . Sen har han ju länge haft en tendens till korta nätter, i snitt 10,5 timmar. Men jag har inte tyckt att de blir nämnvärt längre när han sover kortare, så då får han snarka på. Det skulle kanske funka om jag var jättekonsekvent under en längre period, men jag tycker inte att det är så dumt med en lugn stund på dan  
  • MalinEddie
    1969 skrev 2011-02-15 14:47:31 följande:
    Lustigt nog så har han aldrig några problem att somna (kan vakna 15.30 och somna 19.30!) . Sen har han ju länge haft en tendens till korta nätter, i snitt 10,5 timmar. Men jag har inte tyckt att de blir nämnvärt längre när han sover kortare, så då får han snarka på. Det skulle kanske funka om jag var jättekonsekvent under en längre period, men jag tycker inte att det är så dumt med en lugn stund på dan  
    Det förstår jagGladHär har vi som sagt 40 minuter dagsömn just nu och 12 timmar natt.
  • Alexi

Vår dotter 2 år 2 mån får sova max 30 min på dagen. Sen vi började med det går läggningarna så mycket bättre. Dock verkar hon alltid ha relativt litet sömnbehov för nattsömnen är ändå bara på runt 10-10,5 timmar.

• Helena Maria

Sara 1981: Det jag menar med "farligt" är ifall barnet hämmas i t ex sin tillväxt eftersom jag vet att det sker ganska mycket viktiga saker i den lille kroppen och hjärnan under sömnen. Men det kanske bara är på natten...

Han sover bra på natten (ca 11h) även om han sover länge på dagen, men det är då läggningen som är problemet.
    Jag vet att han ofta grejar lite efter ca 40min och när han var bebis brukade han titta upp/vakna efter ca 40min, så det är ett bra tips att testa efter 40min om han är väckningsbar då.

Tack för era snabba och bra svar!

• Zaaandra

Varför skulle det vara falrigt att väcka?
    Jag har väckt alla mina 3 barn vid behov, sen är det inget jag gillar att göra,
    slipper helst.
    Tex har en dotter som fyllde 2 år för 1 månad sen, hon slutade sova middag för ett tag sen,
    men innan väckte vi efter 45 mins annars somnade hon inte i tid på kvällen.
    Har oxå en 8½ månaders som jag väcker om han drar ut på tiden på em sovningen.
    Dock behövs han inte väckas särskilt ofta.
    Man kan ju inte låta barnen sova hur mycket de vill under dagen när det påverkar läggningen/natten.
    Små bebisar väcker man ju däremot inte om de inte går dåligt upp i vikt eller om man måste iväg.

• Ana 111

Gillar ni själv om någon väcka er? Varför tycker ni det ska det bli bra för barnet? ;)

Ana
  • isolande

Ett så stort barn skulle jag laborera med dagsömnen med utan att tveka om det var så att läggningarna blev jobbiga eller barnet vaknade vid 4 på morgonen pigg.

Däremot barn under ett år skulle jag aldrig väcka, de sover så mycket som de behöver.

Min äldsta slutade sova öht dagtid i din sons ålder. Min yngsta är 3 år och sover gärna 2 timmar på helgdagar om vi låter honom. På dagis är det 1 timme som gäller. Så länge han är lättnattad och sover natten igenom så låter vi honom hållas.

Det är inte farligt att väcka barn som sover, det är bara jobbigt att hantera dem sen när de vaknar och är jättesura Flört

• hallonhopp

Min dotter slutade helt att sova middag vid den tiden och det gick ganska fort från ca 1-1,5 timme till att sluta helt. Fick hon sova på dagen var hon uppe och pigg till 10-11 på kvällen och sedan dödstrött när hon väcktes på morgonen. När vi var hemma på vab+ plus några korta dagar direkt efteråt så såg jag att utan vila somnade hon 19 och var pigg på morgonen vid 7 och jag bad förskolan prova och det funkade hur bra som helst att göra så. Numera kan hon hålla sig vaken till 8-9 och ändå orka upp 7. Hon är inte en sovare och har aldrig varit. 

• mallar

Vår dotter är två och sover max en timme på dagen. Sover hon längre så somnar hon inte förrän efter kl 22 på kvällarna. Ett tips är att börja klappa lite på honom efter ca 40 min. Har läst att barn ofta går in i lättare sömn just då och sover ofta väldigt lätt. Vår dotter kan ibland vara omöjlig att väcka om hon sover riktigt djupt.

• mallar

Oj, ser nu att tråden är från 2011 men att den började igen här om dagen. 

Svar på tråden "Farligt" att väcka ett barn som sover?