• clembke

Hur kan man vara villig att riskera sitt liv o risker göra sitt barn moderslös

Tittade på förlossnigsklinken på TV4 Fakta.
    Där ligger en mamma (som är jehovas vittne) som är tvungen att göra kejsarsitt pga olika orsaker. Dom berättar för henne att hon kan komma att förlora massa blod. Hon kanske kommer att behöva nytt blod för att överleva.
    Hon få skriva på ett papper där hon få välja om hon vill ha blod eller inte. Hon väljer att inte ta emot blod. Dom berättar att det kan bli en sån stor blödning att du inte kommer att överleva där på operationsblodet. Hon fortsätter med att hon inte vill ha blod. Dom frågar hennerent ut om hon är villig att dö ist fö att ta emot blod o hon svarar Ja.
    Hon är alltså villg att offra sitt liv o kanske göra sitt barn moderslös för att hennes religion säger att hon inte få ta emot blod. Hon tänker på sig själv o inte på sitt barn enligt mig. Egoistiskt enligt mig.

Själva kejsarsnittet o det gick bra meni slutet s blödde hon o behövde blod iaf. Hennes man lyckades till slut övertala henne att ta emot blod. Innan hon säger ja till det frågar hon va som kan hända om ta emot blod o mannen svara Du överever. Som tur va för deras barn tar hon emot blodet o överlever.

Jag kan ärligt inte förstå hur dom tänker när dom inte vill ta emot blodet även om det gör att barnen förlorar sin mamma/pappa o att dom förlorar sina egna liv o inte komme att vara med när barnen växer upp osv.

• Svar på tråden Hur kan man vara villig att riskera sitt liv o risker göra sitt barn moderslös
  • MammaTillGuldklimpar

Jag hoppas ni förstår att jag gav exempel på andra operationer..
    Såg själv inte dokumentären men vet att störtblödning under el efter förlossning många ggr kan avhjälpas med att ta bort livmodern tex..
    Vad gäller att man låter sina barn dö.. Om läkaren anser att det verkligen inte finns något annat att göra än att ge barnet blod, vilket faktiskt oftast tyvärr beror på slöhet el okunskap, tar sjukhuset tillfälligt vårdnaden om barnet o ger det blod ändå.. Så ni kan ca lugna..

• clembke
    Thalis skrev 2011-02-16 13:06:59 följande:
    Ts: Jag förstår dig men för mig är det värst när föräldrar låter sina barn dö pga detta!
    Ja visst är det det. Det kan jag inte heller förstå...
  • clembke
    alice mamma skrev 2011-02-16 13:01:17 följande:
    Jag håller med, jag såg också programmet. Vad som slog mig var att hon först var så tvärsäker att hon inte skulle ha något blod om något gick fel pga sin religion men sedan när det blev akut så gick det helt plötsligt bra att ta blod! Vad händer då med religionen ?
    Ja det tänkte jag lite på oxå. Först så tvärsäker o sen ta emot det när det va det alterntivet hon fick, det eller dö.
  • clembke
    MammaTillGuldklimpar skrev 2011-02-16 12:55:49 följande:
    Jehovas vittnen har ett antal intressanta filmer där bla läkare berättar mkt om blodfria alternativ.. Nästa gång de ringer på kan du ju fråga om du får låna den!
    Det finns tex fraktioner som utvunnits ur blodets mindre beståndsdelar. Beståndsdelarna har sina speciella egenskaper. Tex koncentrerad plasmafraktion kan ges för att stoppa blödning för att just den delen av blodet hjälper till med koagulationen. Andra fraktioner kan ges för att stärka immuniteten om man utsatts för smitta.
    Finns andra alternativ.. Tex en maskin som renar blodet. Slang från kroppen till maskinen, från maskinen o tillbaka till kroppen på en gång.
    En kirurg kan också välja att tex utföra titthålskirurgi för att minska riskerna för blödning elle skära med laser för att patienten ska förlora så lite blod som möjligt.
    Tyvärr tar media alltid upp de enstaka fall som dör, men ingen läkare kan någonsin garantera att det fallet skulle överlevt av blod men det är bara det som sägs. Det talas aldrig om de som tex tillfrisknar flera ggr snabbare än någon som tar emot blod.
    Ok... Nu vet jag inte alls hur det funka att göra på dessa sätt. Men kan dom även användas när läget är akut, jag menar går dt lika fort att få fram dom alternativen som att få fram blod?
  • MammaTillGuldklimpar

Clembke: Ja det ska alltid finnas alternativ. Alla har rätt att få olika alternativ, alla har rätt att veta att det finns alternativ! Det är många som inte är JV som inte tar emot blod, däribland många läkare.. Däremot är helblod billigare och det är därför många sjukhus väljer att ge det som första alternativ.

• clembke
    MammaTillGuldklimpar skrev 2011-02-16 20:29:22 följande:
    Clembke: Ja det ska alltid finnas alternativ. Alla har rätt att få olika alternativ, alla har rätt att veta att det finns alternativ! Det är många som inte är JV som inte tar emot blod, däribland många läkare.. Däremot är helblod billigare och det är därför många sjukhus väljer att ge det som första alternativ.
    Ok.... Där ser man.

Fast hade det varit jag hade jag inte tvekat på att ta emot om det gällde mitt liv o vet man inte om att det finns andra alternativ så är det ju bara det alternativet så finns det ingen tvekan.
    Visst ska läkare säga till om andra alternativ men jag tycker att de hänger lite på en själv oxå.
    Om jag inte vill ta emot blod o nåt skulle hända mig, vad har jag för alternativ?? Det är ju en frågeställning jag skulle ställa mig så att man vet.
  • MammaTillGuldklimpar

Clembke: Ja hade jehovas vittnen inte fått lära sig så pass mycket om blodfria behandlingar hade det verkligen varit svårt att vara ståndaktig eftersom många läkare inte lägger fram de andra alternativen. Eftersom vi lärt oss så mycket ger vi ju egna förslag på behandlingar vi kan godta. Dessutom har vi egna sjukhuskommitteer som verkligen är insatta i ämnet som gärna hjälper oss i vilken situation det än kan handla om. Kan ge ett exempel, jag var under tonåren med om en moped-olycka med en kompis. Hon bröt foten och jag var mest chockad. Ambulansen hade oss som prio ett och när vi kom till sjukhuset var redan sjukhuskommitten där ifall de behövdes. Kan tillägga att de inte finns för att se till att vi inte tar emot blod, de hjälper oss med läkarkontakterna när vi själva tagit beslutet, för det måste vi själva ha gjort.

• clembke
    MammaTillGuldklimpar skrev 2011-02-17 17:12:45 följande:
    Clembke: Ja hade jehovas vittnen inte fått lära sig så pass mycket om blodfria behandlingar hade det verkligen varit svårt att vara ståndaktig eftersom många läkare inte lägger fram de andra alternativen. Eftersom vi lärt oss så mycket ger vi ju egna förslag på behandlingar vi kan godta. Dessutom har vi egna sjukhuskommitteer som verkligen är insatta i ämnet som gärna hjälper oss i vilken situation det än kan handla om. Kan ge ett exempel, jag var under tonåren med om en moped-olycka med en kompis. Hon bröt foten och jag var mest chockad. Ambulansen hade oss som prio ett och när vi kom till sjukhuset var redan sjukhuskommitten där ifall de behövdes. Kan tillägga att de inte finns för att se till att vi inte tar emot blod, de hjälper oss med läkarkontakterna när vi själva tagit beslutet, för det måste vi själva ha gjort.
    Fast har det inte funnits nånstans en "blodbank" med enbart blod frn JV? Eller är det bara nåt som skrevs om? Kommer inte ihåg vart jag läste/hörde det, vet bara att det är längesen.

Fast eg VARFÖR får inte JV ta emot blod? Vad står det i biblen som tolkas att man inte få ta blod?
    Vill bara försöka förstå varför en del resonera som dom gör om just blod, att en del är villiga att dö ist för att ta blod.
  • MammaTillGuldklimpar

Har aldrig hört talas om en blodbank. Vi tar inte emot någons blod och vi sparar heller inte vårt eget för framtida bruk.

I bibeln står det bla att blodet är heligt och att vi ska AVHÅLLA oss från blod om vi vill vara kristna. Eftersom vi tror att Gud vill oss väl och vet vad som är bäst för oss vill vi göra som han säger.

• Pergosyskon
    Ts: Jag förstår dig men för mig är det värst när föräldrar låter sina barn dö pga detta!
    Det får man inte i Sverige, det är ngn lag som går in typ att läkarens ord bestämmer o att föräldrarna inte har ngt att säga till om
    Vi väntar fyrlingar fyrlingar.blogspot.com/
  • cloudberry79
    De vet ju dock att om de nekar barnet livsnödvändig behandling så kommer barnet att omedelbart omhändertas för att få nödvändig medicinsk vård, så de nekar ju bara "på pappret", eftersom barnet kommer få blod ändå.
    If you love me - please don't feed me!
  • clembke
    MammaTillGuldklimpar skrev 2011-02-17 23:12:12 följande:
    Har aldrig hört talas om en blodbank. Vi tar inte emot någons blod och vi sparar heller inte vårt eget för framtida bruk.

I bibeln står det bla att blodet är heligt och att vi ska AVHÅLLA oss från blod om vi vill vara kristna. Eftersom vi tror att Gud vill oss väl och vet vad som är bäst för oss vill vi göra som han säger.
    Fast om Gud vill oss väl varför låter han barn svälta i Afrika, varför låter han det finnas krig, varför kommer naturkatastrof efter naturkatastrof som gör folk hemlösa, folk dör osv.... Det tycker jag inte låter som att Gud vill oss väl. Att naturen ska ha sin gång som en del säger o därför finns det kris osv, det är bara skitsnack. (menar nu inte att du har sagt att det det är naturens gång utan bara allmänt att det finns människor som svara så på varför Gud låter detta ske om han är så God.)
    Menar inte att låta arg eller sur eller kritiserande men jag har bara svårt att förstå, speciellt när det gäller barn som få lida.
  • MammaTillGuldklimpar

Jag förstår absolut vad du menar och jag håller med om att det är en svår sak att förstå! Jag har fått svar på mina frågor genom att studera bibeln för bibeln svarar på alla de frågor du ställer. JV har gett ut en bok som heter Vad lär Bibeln? Den svarar på frågorna ämnesvis och genom att hänvisa till de bibelverser som ger svaren. Om du vill ha den kan du maila din adress till mig eller höra av dig till närmaste rikets sal. Du förbinder dig inte till nånting och även om du skulle vilja ha mer hjälp än att bara läsa boken själv så blir du inte ett JV. Det finns väldigt många över hela jorden som vi studerar bibeln med för att vi vill att de ska förstå Guds avsikter med oss människor och veta om att det finns ett hopp för oss alla.. Vi vill inte värva medlemmar.. Vill bara förtydliga detta eftersom det finns så mkt missförstånd mm om vad vi håller på med.

• Nåntinh

Kanske en bättre lämpad läkare i ett annat sjukhus var beredd att göra ingreppet. Mycket vanligt att om ett sjukhus strejkar så kan man be att bli förflyttad till ett sjukhus som tar tillvara patientens rättigheter.

Svar på tråden Hur kan man vara villig att riskera sitt liv o risker göra sitt barn moderslös